[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8850
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:44

Ik zou zeker weer contact leggen met de bitfitter. Hij/zij heeft het aangemeten dus dit kan niet volledig op jouw risico geschoven worden. Je zou toch zeker wel een tegemoetkoming mogen verwachten denk ik zo, waarom zou je anders een bitfitter laten komen?

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:49

En de bitfitter had je moeten waarschuwen dat dit bit niet geschikt is voor paarden die 'extreem' kauwen. Dus dat is haar fout, een bit verkopen wat dus niet geschikt is. Dan kan het qua model wel passen, maar materiaal is niet geschikt

Sorry voor het binnen vallen, ik ben een stille meelezer omdat ik het tof vind hoe je alles aanpakt, maar nooit wat geschreven :=

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:04

Dit model hebben ze ook in een hardere versie. Die heb ik er in hangen bij 1 van mijn paarden. Daar knaagt hij flink op (als tijdverdrijf als we stappen/stil staan) en die kan er aardig tegen.
Je ziet wel dat hij de aanslag er af knaagt maar vooralsnog geen beschadiging aan het bit. Hoe lang het bit dit gaat volhouden weet ik ook niet. Maar langer dan een dag iig.

https://www.dochorse.nl/trust-inno-sens ... AXEALw_wcB


Wel mooi zuur dit.

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:42

Deze week vrij weinig gedaan, het was natuurlijk ook veel te warm en ben druk met Dobbel. Op maandag en dinsdag ben ik tussen de middag naar stal gegaan om Latino binnen te zetten aangezien er op de weide geen schaduw is. Woensdag en donderdag te druk, vrijdag alleen even een borstel er overheen gehaald want had Dobbel voor het eerst alleen thuis en wilde niet te lang weg blijven.

Gisteren wat vrijheidsdressuur gedaan en vanochtend was ik om 8 uur al op stal om lekker te gaan wandelen!

Vorige week vond hij het best spannend om 'voorop' te moeten dus vandaag met lange lijnen dat nog even geoefend. :D
Hij deed het super braaf, overal vlaggen voor de boerenprotesten, en balonnen en lintjes voor een geboorte, maar hij keek nergens naar. Oke, wel naar een paar merries in de wei.. <<)

Heerlijk gewandeld, misschien iets van 5 auto's tegengekomen. Genieten! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zit met smart te wachten op de zadelmaker die donderdag komt, wil zo graag een dressuurzadel in plaats van het veelzijdige ding wat ik nu heb. Zit voor geen meter. :')

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:45

Had je dat niet gemerkt met de pas service van dit zadel dat het niet lekker zat?

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:30

Cinnepin schreef:
Had je dat niet gemerkt met de pas service van dit zadel dat het niet lekker zat?

Ik gok zomaar dat Kaptein haarzelf wegcijferde voor de pasvorm voor haar paard.
We've all been there :o

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:32

Dat kan natuurlijk ook. Is ook best moeilijk een passend zadel te vinden voor je paard en waar je zelf ook lekker op zit..Het is wat he, een goed zadel vinden ;)

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:37

Nielojram schreef:
Cinnepin schreef:
Had je dat niet gemerkt met de pas service van dit zadel dat het niet lekker zat?

Ik gok zomaar dat Kaptein haarzelf wegcijferde voor de pasvorm voor haar paard.
We've all been there :o

Volgens mij kon ze er toen nog niet op zitten

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:42

Ze kocht hem ingereden.
Dat het niet onze werkwijze was, soit.

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:42

Stille meelezer hier. Ik heb een merrie die een bit helemaal niets vind, bij de vorige eigenaar al. Zij reden haar met bosal.
Ik heb zelf een paar bitten geprobeerd, maar ze ging heel erg kauwen. Bosal vond ik toch wat scherp, nu rij ik met sidepull en dat bevalt eigenlijk prima.
Dan heb ik ook een ruin, is bitloos ingereden. Daarna over gegaan op een level 1 myler bit en nog een heleboel andere bitten geprobeerd. Hij doet gauw zijn mond open en ook wel kauwerig. Hij wil ook wel heel sterk in de mond zijn en de teugels uit je handen trekken. Is ook een bit fitter bij geweest , kwam toen op een enkel gebroken bit van Sprenger. Maar met dat soort bitten bleef het een strijd met teugels uit je handen trekken ed. Ik heb een bit in de USA besteld, Brenda Imus comfort gaited bit, en die bevalt eigenlijk heel goed. Hij gaat de strijd niet aan en is goed te rijden. Is wel een scherp bit, maar merk echt dat mijn paard het fijn vind.

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 19:46

Nielojram schreef:
Ze kocht hem ingereden.
Dat het niet onze werkwijze was, soit.


Nee, er had 3x iemand op gezeten. Dat noem ik niet ingereden. :+

Zadel zou sowieso tijdelijk zijn, wilde er aan het begin niet teveel geld aan uitgeven ivm dat hij er toch zo uitgroeit. Dat ik niet zo lekker zat maakte me dus niet zoveel uit. Maar nu het rijden wat langer kan, wil ik graag ook wat meer comfort.

Bitten blijft gewoon lastig, zat zelf nog te denken aan een leren bit.. maar dat aanschaffen is ook zo weer 40 euro.. zucht. :')

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 18:32

Vandaag ging ik naar stal met de intentie om te gaan longeren. Na het borstelen pak ik het hoofdstel en wil ik het bit in doen, maar hij hield z'n tanden stijf op elkaar. :') Zelf met mijn vinger in zijn mondhoeken.

Toen dacht ik: oke ik kan dit steeds 'ondergaan' óf ik ga het bit indoen leuk maken! Aangezien ik toch niet zoveel zin had in longeren heb ik voor dat laatste gekozen. En hij had het retesnel door! :))

Zo stom dat ik het 'proces' niet vanaf het begin heb gefildm zodat je goed de 'voor' en 'na' zou zien, maar jullie hebben vast ook weleens zo'n paard gehad die de mond niet wilde openen. :))

Na 5x oefenen met mond open = wortel was dit het resultaat. :D

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:56

Ze hebben het heel snel door inderdaad, vind dat kusje voor je begint ook geweldig.

Mijn trut deed met micklem normaal, wilde ander hoofdstel want lakneusriem en matchen en had ik ook nog liggen, gaat ze kop in de lucht steken, wat ze bij manege klanten vroeger ook deed, alleen dan bij mij even statement en dan erna met een zucht toch om laten doen. Toch maar weer die micklem, en verrek deed m weer zo goed als zelf om, nu de torsy pro en die pakt ze ook zelf bit ed, was het echt niet eens met een standaard hoofdstel _O-

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:24

Maar het feit dat je vriend aangeeft dat hij geen bit wil in doen, maakt jou tot het leren van trucjes om het toch in te doen?
Als ik je topic teruglees is daar wel een dingetje mee.

Ik heb jouw kennis vwb paardengedrag niet, ik zou als simpele ziel denken' Baas, dit doet pijn, niet doen'

Hoe zie jij dat?

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:03

Ik ben dan ts wel niet, maar ik zie het zo, als je mij een lepel pudding ineens in mijn mond probeert te duwen deins ik ook achteruit, zelfs al vind ik pudding best prima. Vaak wringen we een bit in de mond, het paard kan niet zien wat we tegen zijn mond aan houden, daar zit een blinde vlek, dus hij moet ons maar vertrouwen dat we iets dat oké is in zijn mond duwen. En dan nog is dat geduw van iets in je mond vervelend.

Door hem zelf de kans te geven het aan te pakken kan hij eerst beoordelen wat het is en heeft hij controle over de situatie. Het feit dat hij binnen een paar clicks het bit al pakt geeft ook wel aan dat het bit zelf het probleem niet is. Als hij dat echt pijnlijk/vervelend zou vinden dan zou het veel langer duren om hem over die aversie heb te krijgen.

Geloof me, been there, done that. Maar ook die paarden ontdekken uiteindelijk dat het niet het bit is dat ze in het verleden pijn of ongemak gebracht heeft. Het is altijd de mens aan de andere kant. Net als met bijvoorbeeld zwepen, een zweep zelf doet geen pijn, pas in handen van de mens kan hij pijn gaan doen.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:10

Je weet ook niet wat ze met zijn mond gedaan hebben hè? Er was drie x op gezeten toch? Wie weet meteen met een flink tuig. En van te voren handwerk? Of wel eens een ketting door z’n mond?

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 08:03

Nielojram schreef:
Maar het feit dat je vriend aangeeft dat hij geen bit wil in doen, maakt jou tot het leren van trucjes om het toch in te doen?
Als ik je topic teruglees is daar wel een dingetje mee.

Ik heb jouw kennis vwb paardengedrag niet, ik zou als simpele ziel denken' Baas, dit doet pijn, niet doen'

Hoe zie jij dat?


Ik vind het geen fijne toon die je aanslaat, mede omdat je er vanuit gaat dat ik hem pijn doe, of dat het bit pijn doet. Latino heeft geen poker-face zeggen we altijd. Die laat duidelijk weten als iets pijn doet, en dat doet het bit niet. Hij vindt het alleen niet prettig/oncomfortabel.

Een dierenarts én de bitfitter hebben in zijn mond gekeken en gevoeld en aangegeven dat hij geen moeite met een bit zou moeten hebben.
In ieder geval lichamelijk is er niets mis. :)

Ik ga niet nogmaals uitleggen waarom ik vind dat hij een bit gewoon moet kennen, en ondertussen blijf ik gewoon doorzoeken naar iets wat hij wel accepteert (en niet doorknaagt. :')) Tot die tijd zal hij zo nu en dan gewoon een bit in moeten, maar ik doe dit echt niet om hem te pesten. Ik probeer door deze dingen aan te leren het juist aangenamer te maken voor hem.

Hannanas schreef:
Je weet ook niet wat ze met zijn mond gedaan hebben hè? Er was drie x op gezeten toch? Wie weet meteen met een flink tuig. En van te voren handwerk? Of wel eens een ketting door z’n mond?


Ik heb de verkoopster gisteren een bericht gedaan en zij gaf aan dat alle Spanjaarden daar prettig lopen op een stang, zo'n Spaanse of Portugese, zij dacht dat hij die daar ook ingehad had.
Ik heb wel een stang liggen, maar ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ik een 4-jarige met een stang zou moeten rijden. :+ Maar proberen kan geen kwaad, alleen wil ik dan kijken voor iets met een wijdere en lagere tongboog want degene die ik nu heb heeft een smallere en hogere.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:12

Wat tof dat je dit hem zo hebt geleerd.

Het is wel heel aandoenlijk om te zien hoe hij jou zo komt knuffelen.

wendy1987

Berichten: 6972
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:43

En gewoon een stang zonder hefboom zoals de trust maar dan in ijzer met een d trensje?
Die kosten de wereld niet en mssn vind die dat wel fijn.
Mijne heeft heel lang op een winderen stang met d trens gelopen.
Vond ze fijner dan iets wat gebroken was idd ook..

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 08:44

Ik heb een metalen/ijzer ongebroken met en zonder tongboog geprobeerd.. Allebei geen succes. :( Zonder tongboog een bustrens en met tongboog was een watertrens.

pien_2010

Berichten: 43752
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:46

Strak plan om dat te proberen. Onze Hercule was professioneel bij menner beleerd met stang voor de wagen. Daarna werd hij pas ingereden.
Hij heeft altijd gehouden van een stangetje in zijn mond (hoe meer hoe liever) ook al reden wij met dubbel gebroken sprenger.
Op zijn oude dag heeft de tandarts eens goed zijn mond bekeken en vertelde ons dat zo een paard eruit zag dat bitloos gereden was. De dierenarts vertelde half jaar later het zelfde.
Het is de mensen hand die goed of niet goed in die mond bezig is want Hercule is zijn hele leven met bit gereden.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:48

Ik zie je topic nu pas

Wat een knapperd en wat fijn dat alles goed gaat met jullie.

Leuk dat je ons met alles laat mee kijken!

chanicha

Berichten: 12189
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:54

Hij wil gewoon dat je er moeite voor doet :')
Geweldig paard!

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:27

Het is pas een stang als er scharen aan zitten en een kinketting (om te voorkomen dat de hefboomwerking te groot wordt). Een recht mondstuk is geen stang, gewoon een ongebroken mondstuk. Een stang kan net zo goed gebroken zijn maar dan met scharen.

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 09:45

Anna79 schreef:
Het is pas een stang als er scharen aan zitten en een kinketting (om te voorkomen dat de hefboomwerking te groot wordt). Een recht mondstuk is geen stang, gewoon een ongebroken mondstuk. Een stang kan net zo goed gebroken zijn maar dan met scharen.


Klopt, dus nog geen stang geprobeerd, enkel ongebroken. :j