Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:51

Ten eerste heb IK geen namen genoemd, wat anderen doen kan ik niks aan doen,

ten tweede was je erbij? Nee? Heb jij gezien of er uberhaupt in de buurt bredere paden zijn? Heb gelezen wat ik in de mail heb gestuurd? Nee?

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:24

Cinnepin schreef:
Ik heb ze uitgelegd wat er is gebeurd, en andere akkefietjes aan het licht gesteld en of ze hier met de ruiters over kunnen praten hoe om te gaan met veiligheid. En verteld wat mijn schade is, ik heb het heel netjes en zakelijk gehouden


Nee, wel jouw omschrijving van wat je erin vermeld hebt. Verder heeft het vermelden van de bedrijfsnaam door anderen er niet toe geleid dat jij je nadien hebt ingehouden met je uitlatingen over de eigenaar. Maar goed, kennelijk is een feitelijke blik op de situatie een schop tegen het zere been.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:25

Cinnepin schreef:
Ten eerste heb IK geen namen genoemd, wat anderen doen kan ik niks aan doen,

ten tweede was je erbij? Nee? Heb jij gezien of er uberhaupt in de buurt bredere paden zijn? Heb gelezen wat ik in de mail heb gestuurd? Nee?


Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 20:58

Ik heb geen zin om hier verder op in te gaan

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:59

Ik reageer niet zo snel op dit soort berichten, maar vind de reactie van 3heathcliff5 wel heel kort door de bocht. Ik lees dingen in deze post die ik niet uit de berichten heb gehaald, of ik ben een hele slechte lezer. ;)

Volgens mij heeft de TS nergens de eigenaren of de manege genoemd, maar is dit door anderen gebeurd/ingevuld, dus volgens mij hoeft zij zich hier niet voor te verantwoorden.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:00

MarcoBorsato schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Dat vind ik ook. Je kiest er zelf voor om alleen op pad te gaan. Je paard had ook ergens anders van kunnen schrikken, dan was er ook niemand geweest om je te helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:02

Lieser schreef:
MarcoBorsato schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Dat vind ik ook. Je kiest er zelf voor om alleen op pad te gaan. Je paard had ook ergens anders van kunnen schrikken, dan was er ook niemand geweest om je te helpen.

Maar dat is niet gebeurd, ze is eraf gevallen toen ze een groep ruiters tegen kwam, die haar vervolgens niet geholpen hebben. Rare vergelijking.

Anoniem

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:07

Als een paard schrikt van een vrachtwagen dan is iedereen toch ook verontwaardigd als die niet stopt? Waarom mag dat dan niet als het om ruiters gaat?

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:11

Lieser schreef:
MarcoBorsato schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Dat vind ik ook. Je kiest er zelf voor om alleen op pad te gaan. Je paard had ook ergens anders van kunnen schrikken, dan was er ook niemand geweest om je te helpen.


Ja en het had ook vissen kunnen gaan regenen en dan hadden we allemaal schubben gehad :roll:

Kom op, TS heeft iets rots meegemaakt, paard schrok duidelijk van de manegeruiters en een béétje meer empathie had best wel op zijn plaats geweest. Ik denk dat iedereen dat in haar geval wel op prijs had gesteld.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:21

Paard schrok doordat het manegepaard trapte, sorrie hoor, maar in deze situatie kan ieder paard behoorlijk schrikken. Zoals TS zegt, we waren er niet bij. Het is vooral een vervelend ongeval waar TS de dube van is.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:51

Ik verwacht dat 3heathcliff5 op betreffende manege werkt/rijdt/ familie gezien de reactie en gezien het hele beperkte aantal berichten ( over een langere periode )

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:15

Eleeke schreef:
Ik verwacht dat 3heathcliff5 op betreffende manege werkt/rijdt/ familie gezien de reactie en gezien het hele beperkte aantal berichten ( over een langere periode )

Dit dacht ik dus ook.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:55

en maakt dat uit als dat zo is? Waarom mag ts spuien, maar word er, als er een kritisch tegenbericht gedasn wordt gelijk gezegd dat het wel iemand moet zijn die in contact staat met manege?
Ik vind best wat voor de post te zeggen, en bovenal gewoon heel fatsoenlijk. Geen idee van hoe het hoort, en t blijft natuurlijk niet netjes dat de ruiters zijn doorgereden, maar zoals ik eerder al zei:ik weet ook niet wat ik gedaan zou hebben als iemand roept dat het prima gaat.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:00

Lieser schreef:
MarcoBorsato schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Dat vind ik ook. Je kiest er zelf voor om alleen op pad te gaan. Je paard had ook ergens anders van kunnen schrikken, dan was er ook niemand geweest om je te helpen.


Maar hier heeft er wel bewust een paard getrapt met reactie en schade tot gevolg.
Ik kan ook zelf tegen een paal fietsen, maar als een auto mij bijna aanrijdt waardoor ik tegen een paal knal ligt het toch anders…

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:11

Lieser schreef:
MarcoBorsato schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, ik vind het een helder en duidelijk bericht. Er is wat voor te zeggen.

Dat vind ik ook. Je kiest er zelf voor om alleen op pad te gaan. Je paard had ook ergens anders van kunnen schrikken, dan was er ook niemand geweest om je te helpen.


Wat??
Ja lekker sociaal bezig op deze manier.
Jammer dat pietje van z'n fiets pleurt en alleen is. Lekker laten liggen als je het ziet gebeuren. 8)7

Ik hoop dat we hier wat socialere mensen en ruiters hebben.
Maar goed dit topic maakt wel duidelijk dat er dus inderdaad mensen zijn die het niet zo interessant vinden om andere te helpen. Of even net dat beetje meer moeite doen.

Zeker als ruiter weet je toch vaak dat het in het begin niet eens zo voelt en dat vaak de pijn later komt als de schrik gezakt is.

Amber_anne

Berichten: 6904
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:55

Ik vind dat er een aantal hele rare posts in dit topic staan. Het is niet goed te praten wat er is gebeurd en het is ook niet ts haar schuld

Stel dat je met je hond aan het wandelen bent in het bos. Je loopt op een pad en ziet een honden uitslaat service eraan komen. Je gaat netjes in de berm wachten met je hond en terwijl ze langslopen valt een van de honden uit naar jouw hond. Die schrikt en door de onverwachte beweging wordt je omver getrokken. Vervolgens vraagt de vrouw snel of het nog gaat en loopt door.

Ik kan me niet voorstellen dat als dat op bokt was gedeeld mensen zo veroordelend zouden zijn

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 06:34

Cinnepin schreef:
Ten eerste heb IK geen namen genoemd, wat anderen doen kan ik niks aan doen,

ten tweede was je erbij? Nee? Heb jij gezien of er uberhaupt in de buurt bredere paden zijn? Heb gelezen wat ik in de mail heb gestuurd? Nee?


Vraag je ook of iemand erbij was die iets liefs zei?

Niemand die hier reageerde was erbij toch?! Dus de lieve ondersteunende reacties hebben net zo veel recht hier te staan als de meer kritische/vragende/neutrale reacties.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:24

Amber_anne schreef:
Ik vind dat er een aantal hele rare posts in dit topic staan. Het is niet goed te praten wat er is gebeurd en het is ook niet ts haar schuld

Stel dat je met je hond aan het wandelen bent in het bos. Je loopt op een pad en ziet een honden uitslaat service eraan komen. Je gaat netjes in de berm wachten met je hond en terwijl ze langslopen valt een van de honden uit naar jouw hond. Die schrikt en door de onverwachte beweging wordt je omver getrokken. Vervolgens vraagt de vrouw snel of het nog gaat en loopt door.

Ik kan me niet voorstellen dat als dat op bokt was gedeeld mensen zo veroordelend zouden zijn


Maar TS antwoordde dat toch dat het ging. Niemand van ons is er bij geweest en natuurlijk was het netter geweest om even te wachten. Maar ik kan me echt voorstellen dat met veel paarden bij elkaar op een smal pad stil gaan staan ook geen slim idee was. En nee, ik ben niet van de manege.

Ik blijf er ook bij dat als je op een paard stapt je zelf een risico neemt, natuurlijk schrok het paard doordat het andere paard uithaalde. Maar het paard van TS is niet geraakt voor zover ik weet. Haar eigen paard is gaan bokken. Daarnaast kunnen paarden nou eenmaal overal van schrikken, ook van een fazant die uit de bosjes vliegt. Die kan je ook moeilijk aansprakelijk stellen. Als een paard schrikt van een scooter kan je die ook niet zomaar aansprakelijk stellen.

Natuurlijk is het vervelend dat TS zo rot gevallen is en ik hoop dat het snel beter gaat.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:22

Als iemand van z'n fiets flikkert en nog op de grond ligt, fiets je toch ook niet door zonder even te stoppen kijken en vragen? Ondanks dst die persoon het risico heeft aanvaardt dat er wat kan gebeuren zodra je op je fiets stapt. En zelfs als diegene door een domme zet van zichzelf(bv tegen een stilstaande auto rijdt) valt. Zijn ruiters nou echt van die asociale weggebruikers? Ik mag hopen dat degene die doorrijden zonder ff te stoppen en even twee tellen kijken of het echt wel gaat toch echt in de minderheid zijn.

Of ik de manage had ingelicht geen idee. Wellicht wel om aan te geven dat het niet zo netjes was en het wellicht kan worden aangegeven om een beetje socialer naar andere ruiters om te gaan. Maar het gedoe over de kosten van een eigen risico had ik niet op gegooid of wat mee willen bereiken in dit geval. Een ongeluk kan gebeuren en het eraf vallen is niet vanwege opzet vanuit hun gebeurd.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:09

Goh ja, die vergelijkingen met van de fiets vallen of aanvallende hond. Als iemand recht krabbelt, naar me roept dat alles oké is en zelf ook verder gaat, dan denk ik dat in mijn hoofd het verhaal ook wel afgerond zou zijn. Wat zou ik nog kunnen doen dan eigenlijk? Nogmaals vragen of het echt oké is?
Ik denk dat het gewoon een typische ongeluksituatie is: in het moment zijn beide partijen zo overdonderd door het gebeurde, dat ze beiden niet de meest perfecte beslissingen maakten. En net zoals TS nu thuis zit met "oliebol, de gevolgen van de val zijn groter dan gedacht, ik had niet moeten zeggen dat alles oké is" zit die meid op dat paard nu misschien ook thuis met het idee "waarom ben ik niet gestopt, ik had niet zomaar mogen doorrijden."

Dat is toch echt geen vergezochte verklaring? Dat beide partijen gewoon zo geschrokken zijn van de situatie en dat alles waarschijnlijk in een ogenblik gebeurd is. Ja, dan maak je niet altijd de perfecte keuzes.

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:23

Eleeke schreef:
Ik verwacht dat 3heathcliff5 op betreffende manege werkt/rijdt/ familie gezien de reactie en gezien het hele beperkte aantal berichten ( over een langere periode )

Die opmerking is net zo raar als wanneer ik nu zou verwachten dat jij bij het schrijven van dit bericht bij TS op de koffie was om verzachtend over haar zere been te wrijven. :+

Ik heb slechts de feiten uit haar verhaal gefilterd en op een rijtje gezet. Zoals overigens ook door de verzekering zou gebeuren als TS er daadwerkelijk een schadeclaim van wil maken. De groep heeft in ieder geval het minste gedaan wat je van ze kan verwachten en dat is vragen of TS in orde was. Dat TS onvoldoende duidelijk maakt toch behoorlijk pijn te hebben, kan je de groep niet aanrekenen. Dat het verstandiger en socialer is om je ervan te vergewissen dat het echt goed gaat met de ruiter na een valpartij, door er even bij te blijven wanneer dit geen onnodige of extra risico’s oplevert, wel. De beweegredenen van de groep om toch de weg te blijven vervolgen nadat TS op hun vraag heeft bevestigd dat ze ok is, zijn ons echter onbekend. We kunnen dus enkel gissen of hier een goede reden aan ten grondslag ligt of niet.

Maar kennelijk mag je het dan niet raar vinden dat er eerst een topic op bokt geplaatst wordt waarin slechts 1 kant van het verhaal belicht wordt, eerst met de politie, verzekering, rechtsbijstand en Joost mag weten wie nog meer gebeld wordt, voordat de manegehouder überhaupt op de hoogte wordt gesteld van een incident waar mogelijk sprake kan zijn van aansprakelijkheid voor de medische kosten van TS. Na bekendmaking van de bedrijfsnaam door andere posters, worden er nog diverse uitspraken gedaan over de eigenaar (door TS en anderen) waar ik uit mag opmaken dat de eigenaar een 1e klas banketstaaf is en er al langer sprake is van conflicten tussen die 2.

Misschien is de kers op de slagroom dan zelfs het ongeluk dat notabene een jaar eerder volgens TS op min of meer dezelfde plek heeft plaatsgevonden en waarbij de manegeruiters/paarden het lijdend voorwerp mochten zijn. Dat TS haar verantwoordelijkheid neemt en de overgebleven ruiters terug naar stal begeleid, neemt niet weg dat ook in dit geval (nml groep passeren op een smal pad) TS in eerste instantie actief heeft bijgedragen aan het ontstaan van dit incident. Ik vind het onbegrijpelijk dat je als ruiter een jaar na zo’n incident nogmaals datzelfde risico neemt en dan verbaasd bent dat je er zelf een keer naast ligt. Echter de conclusie die TS aan de incidenten verbindt is dat de manegepaarden ongeschikt zijn in plaats van het smalle pad is geen geschikte plaats om groepen te passeren. Als dat de algemene houding van TS is, dan snap ik wel dat er conflicten zijn met de manege eigenaar. En dan maakt het niet eens meer uit of de eigenaar zelf een grote banketstaaf is. Wat natuurlijk heel goed het geval kan zijn.

Los van al deze feiten vind ik het nog steeds erg vervelend voor TS dat ze zo rottig is gevallen en er toch een week goed last van heeft gehad. Dus nogmaals, fijn dat het alweer beter met je gaat! En sorry voor eventuele gekwetste gevoelens, omdat ik de situatie vanuit een ander perspectief bekijk dan jij wenselijk vindt. Kwetsen is namelijk niet mijn doel. Eigen verantwoordelijkheid is niet per definitie eigen schuld. Als dat pad zoveel problemen oplevert, kan je de energie wellicht beter in een gesprek met de bosbeheerder steken om na te gaan of het mogelijk is om hier en daar ruimte te creëren zodat tegenliggers elkaar veilig kunnen passeren.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:31

Goed verwoord 3heathcliff5! Volledig mee eens.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 12:38

Het incident vorig jaar heb ik nergens aan mee gedragen, dat gebeurde voor mijn ogen, die waren mij nog niet gepasseerd, de ruiters waar het om ging. Ik was getuige ;)

Verder ga ik hier allemaal niet op in, ik heb in zoverre actie ondernomen wat ik goed acht. En daar kan jij je menig over hebben, en dat mag, maar heb ik niks aan

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:45

Ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk over deze casus beslist wordt. Ook nuttig voor toekomstige gevallen van dit soort incidenten.
Hou je ons op de hoogte, TS? :)

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:04

Cinnepin schreef:
Zal van vorig jaar ook even verder toe lichten.
Ik kwam toen terug van mijn buitenrit en was vlakbij dezelfde plek als gisteren waar ik manege ruiters van de zelfde manege tegen kwam. 3 ruiters waren mij gepasseerd en toen de laatste 2 paarden mij moesten passeren ging het mis, Paarden sloegen op hol, draaide half om, belandde in het scherpe schrikdraad ( wat je vaak ziet in bos gebieden om dieren erachter te houden ) toen draaiden ze verder om en rende als een noodgang terug naar de manege.

Ok, Cinnepin… je stond op een smal pad midden in een groep manegepaarden slechts toeschouwer te zijn. Mijn fout :+