Ik moet even van me afschrijven.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 18:56

Ik maak al jaren gebruik van workaway.info. Het is begonnen om mensen uit andere landen een kans te geven om goedkoop een stukje Portugal te verkennen en voor het gezelschap voor mij, want veel werk is er niet te doen en ik gebruik het tegenwoordig meer om housesitters te hebben als ik op vakantie wil.
Dat laatste gaat met wisselend succes, van hele gave mensen die ik graag weer terug zou zien tot hele drama.
Ik had nu een ervaring die ik even van me af wil schrijven.
Ik had een vakantie op mijn scooter geplanned, groot stuk van Portugal zou ik afleggen waarbij ik vriendinnen die ik lang niet meer had gezien zou bezoeken en in wat hotels zou zitten.
Ik had al vroeg in het jaar een Nederlandse housesitter, maar wegens de aangescherpte Covid maatregelen en het feit dat de vriendin die mee zou, vast zat in GB, heeft die een maand van te voren afgezegd.
Nu moest ik als een gek op zoek naar vervanging, dus op de site wat mensen benaderd en het probleem was steeds de datum. Uiteindelijk trof ik twee Tjechische meiden. In hun profiel viel te lezen dat ze paardreden, van dieren hielden, vrijwilligster A was honden trainer en plenty dat ik niet noem om ze zo anoniem mogelijk te houden, maar de dierenliefde, paardrijden en hondentrainer is relevant. Vrijwilligster B reed ook paard. Een was opgegroeid op een boerderij en had ervaring met boerderijdieren en paardenverzorging. Ze spraken, volgens henzelf, goed engels. Het waren jonge studenten van 19 en 20 (later bleek dat ze 21 was, maar dat vind ik verder geen probleem soms is het profiel oud).
Ze wilden vooral ook zo vaak mogelijk rijden. Ik zei dat het oude en mishandelde paarden waren en dat ze van mij net hoefden te werken, maar ze mochten er wel een keertje op in stap op het land. Dat vonden ze goed.
Er begon een levendige correnspondentie, dat normaal is, je wilt weten waar je terecht komt en ik wil weten wat voor soort mensen ik krijg.
We zijn daarom ook snel overgegaan naar Facebook chat. Ik had contact met vrijwilligster A.Later bleek ook wel waarom, B sprak zeer slecht engels. Dat van A was trouwens ook maar erg basic. We hadden diverse misverstanden die ik in andere woorden moest uitleggen.

Ze hadden een paar dagen later een vlucht geboekt waarbij ze om zes uur in Lissabon zouden landen. Dit is heel ongunstig, de laatste trein naar waar ik woon gaat om even over half zeven ds die gaan ze nooit halen. Ik heb de situatie uitgelegd en gezegd dat ze moesten blijven overnachten in Lissabon om dan ´smorgens de trein te kunnen nemen. Omdat het arme studenten waren (waar ze steeds over dramden) heb ik zelfs een kamer voor 2 in het hostel betaald. (Terwijl ik het zelf ook niet breed heb).
Nu wilden ze, omdat ze dan toch in Lissabon waren, graag Lissabon verkennen de volgende dag en of ik niet mee kon. Nou ja, dat vind ik ook wel weer leuk, dus online treinnkaartje gekocht en ook voor hen voor de late middagtrein. Maar, ik vroeg of het wel handig was, omdat ik de volgende dag zou vertrekken.
Nou, ik kreeg de wind van voren want ik had ze misleid want gezegd wat ik zou koken (ik ga nooit meteen weg omdat ze moeten leren wat te doen enzo, dus uiteraard kook ik een paar keer voor ze. Ook de andere antwoorden op hun vragen waren relevant in die situatie).
Ze dachten dat ze als vrijwilliger om te helpen zouden komen en niet als housesitter.
Ik heb haar het eerste bericht opnieuw gestuurd waarin duidleijk staat dat ik mensen zoek die voor de dieren kunnen zorgen als ik weg ben. Onder de titel "HOUSESITTING".
Toen zei ze dat ze geen zin had om in een huis te zitten. Ik zei dat het woord misleidend was en dat ze gewoon de hele dag weg konden, en dat ze alleen ´smorgens de paarden eruit moeten laten, uitmesten en ´savonds weer erin laten en dat de katten en honden gevoerd moeten worden 2 x daags.
Toen werd ze wat aangenamer. Ik zei dat ik dan wel de eerste week zou blijven en de tweede week weg. Ik had namelijk in die tweede week de meeste hotels, en die zou ik dan niet af hoeven zeggen. Ik kon ook wel met de trein, dan waren de afstanden vlotter afgelegd.
Ik bedacht dat ik kon proberen housesitters te krijgen voor een week ofzo waarin ik dan mijn vriendinnen kon bezoeken.
Helaas kon 1 vriendin dan weer niet mij ontvangen, maar die zie ik wel vaker, en kan ook naar mij toe komen, de andere 2 had ik 15 jaar niet meer gezien.
Dat is gelukt en dat waren 2 heel toffe Nederlandse meiden die ook nog eens paarden- en kippenvoer waar ik nog weken mee voortkon, hadden achtergelaten voor me.

Enfin er volgde nog een hele correnspondentie met gezeur en vragen en ik was dagelijks uren bezig met dingen voor ze opzoeken die ze zelf ook wel hadden kunnen opzoeken en problemen oplossen die niet eens echte problemen waren ik ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik al gestressed was voordat ze er waren dat ik zei dat het misschien beter was om te cancellen. Maar nee, ze wilden echt komen.

Op de dag dat ze geland waren kreeg ik bericht dat ze bij het hostel waren en er was een gozer die de kamer met ze wilde delen. ik zei dat ik een kamer voor twee had geboekt en belde naar de verantwoordlijke, en die zei dat er niks aan de hand was, maar ze bleven volhouden dat de dame bij de recpetie ze niet wilde helpen dus ik vroeg haar telefoonnnummer en heb met haargesproekn. Nu spreek ik vloeiend Portugees, maar dit was een Braziliaanse met zo´n zwaar plattelands accent dat ik haar maar half verstond, maar ze kon mij wel verstaan dus ik bleef volhouden dat ik ene kaer voor twee had geboekt en dat ze geen kamer hoefde te delen met een jongen.
Ik heb een bericht aan de meiden gestuurd dat ze maar naar de GNR (politie) moesten gaan als ze vol zou houden, want ze wilde extra geld voor die kamer die al betaald was en haar baas wist daar duidelijk niks van.
Enfin een heel akkefietje waar ze verder niet zoveel aan konden doen, maar ik hoorde verder niks meer en mijn avond was al bedorven. Toen het donker werd, heb ik maar eens bericht gestuurd, want als ik nog een ander ostel moest regelen ofzo moest dat wel gedaan.
Een uur of tien kreeg ik bericht terug, ze waren uit eten geweest met mensen die ze hadden leren kennen. Ze hadden niks van Lissabon gezien want ze waren moe en gingen nu naar bed. Ik vroeg of het probleem op was gelost en kreeg als antwoord "I guess".

De volgende dag ze ontmoet op het station en we zijn meteen wat gaan eten want het was lunchtijd.
Het bleken uiteindelijk toch wel aardige meiden en we konden ook wel lachen. Meisje B heb ik amper gesproken want haar engels was slecht en A deed meestal het woord voor haar.
Ik had voorgesteld om naar het aquarium te gaan. dat is echt een belevenis die je niet moet mssen als je in Lissabon bent https://www.oceanario.pt/en
Overigens was ook de grootste expositie va LEGO in de stad, maar ze (A) "haatte LEGO".
Ik ging zelf niet mee, want ik ben er vaker geweest. Ik zei dat ze maar een berichtje moesten sturen als ze eruit kwamen. Ik wist dat ze zeker twee uur zich zouden vermaken daarbinnen en ben wat rond gaan wandelen in de directe omgeving, heb nog twee keer ergens thee gedronken, heb wat foto´s genomen en heb een tijdje in het gras in de schaduw van een grote boom gelegen alvorend ik ergens in de schaduw ben gaan zitten waar ik de uitgang in de gaten kon houden.
Toen ik ze naar beneden ag komen ben ik de winkel in gegaan waar je in uitkomt.
Ze waren gelukkig heel enthousiast over de beleving.
Maar ze wilden nog wel meer zien, dus ik dacht we gaan met de metro naar de Baixa. nu werd het krap dus we zijn in Rossio eruit gegaan. Komen we boven, zegt A "hier waren we gisteren" en ze waren ook tot de rivier gelopen (dat ze nog niks gezien hadden was dus een leugen). Ik vroeg of ze het andere plein al hadden hgezien dat er achter ligt en dat hadden ze nog niet, dus daar even foto´s gemaakt en toen weer terug. Dat was dan ook weggegooid geld.
Enfin, naar de trein. Ik had uitgelgd dat je moest reserveren enzo, vond ze allemaal super ingewikkeld, staan we op het station, leg ik het kaartje uit, zeg a dat het hetzelfde is in hun land!
Op het station van mijn stadje had ik mijn scooter staan, maar een taxi besteld voor hen.
Eenmaal thuis moest ik meteen de paarden naar binnen doen, maar daar hadden ze niet de minste belangstelling voor.

Ze mochten van mij de volgende ochtend uitslapen en ik heb dus ook alleen de paarden naar buiten gedaan. Oftewel, ze hadden ze bog steeds niet gezien en voor paardenliefhebbers vond ik dat wel een beetje raar. De honden kregen ook totaal geen aandacht en de hondentrainer vroeg aan mij hoe ze de honden van haar af kon krijgen. Ik zei dat zij toch de hondentrainster was? Ze zei dat ze geen Portugees sprak. Ik zei "de honden ook niet, het zit in de toon"
Ze waren dan wel bij het naar binnenlaten en ik heb ze het voer laten doen en zei dat het ook genoteerd stond in de voerkamer en in het info-boek dat ze op hun kamer hebben (dat ze nog steeds niet ingezien hadden).
De volgende ochtend hebben ze dan meegeholpen met paarden naar buiten doen en uitmesten.
Ze zouden 14 juni bij me zijn maar 14 en werd 15 juni die in Lissabon is doorgebracht, de 16e hebben ze uitgeslapen en de 17e waren ze pas een hele dag inzetbaar...
Ik had tegen B gezegd waar het kippenvoerstond, nam het kopje eruit en deed het voer in het bakje voor de kippen en zei dat ze dat ´smorgens en ´savonds noesten doen als ze in de stallen waren. Ze begreep het.Maar A kwam de stal verderop uit stormen "Wat zei je want IK heb het niet gehoord!" Ik zei dat ik B had uitgelegd over kippen voeren. (Met andere woorden, het was ook niet voor haar oren bestemd) Ik had het toen al een beetje gehad met haar. Ik ga hier niet alles schrijven waar ik me aan heb geërgerd, maar ik had toen mijn buik er al vol van, terwijl ze, moet ik zeggen, ondertussen best joviaal waren.
Ik zou de 18e weg, maar ik vond dat dus best spannend en besloot het nog maar even uit te stellen, om te zien of ze alles wel onder de knie hadden.
Ik moest ook nog met ze het stadje in met de bus om alles te laten zien. Ik had groeten en fruit voor ze gekocht, zodat ze de week door konden komen. Ik had ook van alles in huis zoals pasta, ook glutenvrije voor meisje B, cuzcuz, bonen, kikkererwten, tomatensaus en nog wat bessen en groenten en patat in de vriezer en niet te vergeten eieren van eigen kippen. Had ook nog speciaal tapioca meel gekocht voor het glutenvrije dieet van meisje B zodat ze pannenkoeken ervan kon bakken.
We zijn in de bob geweest wegens ged internet, ze moest nog wat mails versturen of weet ik het was. Gaat ze daar zitten en het eerste wat ze zegt is "Hoe krijg ik de computer in engels? Ik begrijp er niks van, het is Portugees! ". Ik was verbluft. Wat valt er te begrijpen, er zijn ikonen, je gaat naar een browser en vult het adres in wat je nodig hebt, daar heb je helemaal geen taal voor nodig. Gelukkig was B niet uit het veld geslagen en vertelde haar wat te doen in hun eigen taal.
Het is maar een klein voorbeeldje van de verwachtingen en commandos die ze constant afvuurde. Ze gebruikte me als personal assistant!
Ze hield bv van vissen en toen ik zei dat mijn voerboer zeeviste vroeg ze of ik niet kon regelen dat ze met hem mee kon...
We zijn naar de wijnboer gelopen bij me in de buurt want ze wilden ook graag een keer wijnproeven. Dus ik liet zien waar het was. Ik had om een glaasje water gevraagd omdat we best uitgeput waren, het is de hele weg omhoog. En ondertussen vertelde de vrouw over het wijnproeven. (Ze hebben daar wijnen die Europese premies hebben gekregen, guden en ziveren medailles). A had het over niet op de scooter terug kunnen want dan gedronken en vroeg wat ze kregen. Nou ze hadden keuze tussen 3 soorten voor een bepaalde prijs of 4 plus een kaas en vleesplankje voor wat duurder. En toen vroeg ze hoeveel ze kregen. Het is wijnPROEVEN. Je hoort het zelfs uit te spuigen. Ik kreeg het idee dat ze dacht dat ze volle glazen zouden krijgen ofzo. waar voor je geld enzo.
Toen we wegliepen zei ze ook dat ze die kaas en vlees wel thuis konen eten. Ik legde uit dat het om de combinaie met de wijn gaat omdat het de smaal beinvloed Had ze verder geen belang bij. Maar het was wel duidelijk dat het geen wijnkenner was, al hadden de ouders van B, die wijzelijk haar mond hiel, een wijngaard.

Er moest uiteraard ook nog gereden worden. Meisje B verscheen in een fietsbroek. Ik zei dat de beugels zeer konden gaan doen, maar ze zei van niet.
ik vroeg wie het beste kon rijden, of in elk geval het meeste lef had, want bij de eerdere vrijwilligers was gebleken dat Vincent letterlijk een loopje kon nemen met vreemden. A zei dat ze de beste van de groep was op de manege, dus ik zei dat zij dan maar op Vincent moest.
Ze mochten de paarden gaan halen en toe bleek dat ze allebei niet eens wisten hoe ene halster o te doen.
Had ik ze vastgezet op de poetsplek en ze aan het poetsen gezet en ondertussen moest ik naar de wc ofzo, in elk geval was ik even weggelopen. Kom ik terug zegt A "ik heb niet gepoetst want ik weet niet hoe jedat moet doen". Die is werkelijk gewend dat alles voor haar gedaan wordt, dat was inmiddels wel duidelijk. Ze wisten natuurlijk ook niet op te zadelen en niet eens hoe ze beugels op maat moesten maken. Ik begon ernstig te twijfelen aan de rij ervaring die ze zogenaam hadden.
Ze zaten er op al volslagen beginners en eigenlijk zat B nog beter dan A. Ik ben maar meegelopen op een paar meter afstand om foto´s te nemen maar ook om ze in de gate te houden.
Ik stuur ze op een gegeven moment een omgeploegde rand op en zeg ze dat te volgen zegt A "ik zie het niet". Ze liepen er letterlijk al op!
Het laatste stukje, voor het husi begon Olímpio te dribbelen en B schoot in paniek. Ik zei dat ze rustig vooruit naar stal kon, maar ze begon te trekken en te sturen en reed een rondje (beste slim bedacht) om dan toch maar weer naast Vincent te komen, maar Ollie stopte niet met dribbelen en ze vond het duidelijk heel eng. Het was de eerste en laatste keer dat ze op mijn paardne gereden hebben. Ze vonden het wel genoeg. Ik denk eerlijk gezegd dat ze er plots achterwaren dat manegepaarden rijden in een bak heel wat anders is dan vrij op een land op onbekende niet-manege paarden rijden.

Ze mochten mijn scooter lenen om naar het strand te kunnen, maar een aantal stranden zijn ook prima met de bus bereikbaar en ik had uitgelegd hoe.
Ik moest ook een lab voor ze zoeken in Faro (vanwaar ze terug zouden vliegen). Had ik dat gedaan, was a weer kwaad over de prijs. Ze wilde goedkoper dan op het vliegveld waarhet 30 € per persoon is en dit lab was 25 € dus ik zag het probleem niet. Nou bij hun was het gratis blabla. Wacht even, voordat ze kwamen hadden ze gezeurd over hoe duur het was, want wel 60€ per persoon voor de test. Dus of ze loog toen of ze loog nu.

De 20ste ben ik dan uiteindelijk weggegaan. Eerst naar de vriendin die nog niet bezocht was en van daaruit naar de hotels.
Ik vroeg of ze ´savonds een sms konden sturen als de paarden binnenstonden, dan kon ik rustig slapen. Nou dat vonden ze veel te duur zo´n internatioaal sms´je sturen, ze zouden wel een bericht via Facebook sturen.
Kreeg meteen al bericht dat ze de bus hadden laten gaan waar ze moesten overstappen om naar Setúbal te kunnen.
Ik weet niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen want hij staat al te wachten als je aankomt bij de overstapplaats, er staat duidelijk Tróia (waar ze de ferry moesten nemen) op en de chauffeur zegt ook nog dat je moet overstappen.
Nou hij stond aan de andere kant van de weg dan ik gezegd had. Niet even vragen dan? Hoe dom kun je zijn.
Ik zei hoe laat de bussen naar huis gingen en dat de plaats waar ze nu waren ook een strand had. Ze konden zich daar dus ook wel vermaken.
Hoorde verder niks meer.
Maar gedurende vakantie werd ik diverse keren lastig gevallen met dingen die ze prima zelf op konden lossen, en die geen enkel belang hadden en ik was in de vakantie nog bezig met dingen opzoeken en oplossen.
En ik heb precies 1 x bericht gehad dat de paarden op stal stonden.
Ik heb trouwens ook nog bericht gehad van B over het hooi dat bijna op was, dat was dus wél belangrijk. Ik heb gezegd dat ik nieuw zou bestellen en dat kwam de volgende dag (toen was ik door omstandigheden zelf ook weer thuis).

Ik ben een dag eerder naar huis gegaan omdat ik me niet zo goed voelde (de stress heeft er zeker een rol in gespeeld) wat mijn longen betreft en het laatste hotel had ik een trap op gemoeten dat echt niet meer ging. Dus de meiden gewaarschuwd.
Kom ik na een lange reis met tig keer overstappen thuis.
Eerste indruk: Ze hadden de deur dicht, terwijl die open moet zijn zodat de honden de koelte van het huis op kunnen zoeken. Dit heb ik meteen de eerste dag aangegeven. Excuus van A: ze wilde geen haren in huis! Hoe bedoel je dierenliefhebber?
Ikkom binnen en ik zie dat er nog maar een kantje water in de 6 liter fles staat (ik heb water uit een put en drink dat niet), dus ik moest meteen water gaan halen.
Doe de koelkast open, want als ik dan toch naar het stadje moet even kijken wat ik voor eten mee moet nemen. ....Echo echo echo...... HE LE MAAL leeg. Ik bedoel niet eens een pakje boter. Gewoon niks. Oja, toch nog een beetje cocktailsaus en mayo.
Dus ik moest ook wat te eten halen voor mezelf. Zij zouden rijst eten.
Ik maak aantstalte om weg te gaan, zegt A, als klap op de vuurpijl:
"Er is een probleem met de scooter".
Ik dacht minstens dat ze hem in de prak gereden hadden, maar wat bleek, er zat geen benzine meer in. Nou ja, net genoeg om aar het stadje te komen, maar niet meer terug. Daarom hadden ze geen boodschappen gedaan want ze wilden de tank niet nog een keer vullen!!!
Ik kon wel janken. Ik heb de hele weg naar het stadje gevloekt.
Ik heb getanked en wat sla, jus d´orange en kaas gehaald en water. Ik vertikte het om de koelkast te vullen terwijl zij er nog waren. Maar ik had vergeten sojadrank te halen zodat ik de volgende ochtend de twee eetlepels cornflakes en muesli die ze voor me in de potten hadden gelaten, maar in jus d´orange heb gegeten... Zij hadden wat gesmeerde boterhammen apart gelegd voor henzelf om mee te nemen en aten gebakken eieren als ontbijt.

Ze gingen met de bus van een uur of negen, want ze wilden geen taxi betalen, en zouden naar het station lopen en moesten daar dan lang op de trein wachten want die ging pas om half twaalf.
Kreeg ik later bericht dat er geen treinen reden wegens staking (ben ik even blij dat ik een dag eerder naar huis was gegaan) en dat ze met de bus naar Beja moesten en van daaruit naar Faro en dat ze er pas om negen uur ´savonds zouden zijn. Ergens moest ik gniffelen, want niet alleen gingen ze een paar dagen eerder weg omdat ze ook Faro wilden verkennen, maar ze wilden daar zo vroeg mogelijk zijn om meer tijd daar te hebben op de eerste dag...
En of het lab wel de uitslagen in het engels had? Ik zei dat ik aannam van wel en dat ze het daar maar moesten vragen en besloot verder nergens meer op te reageren. Weg is weg.
En toen zag ik pas dat ook alle andere voorraad leeg was. Niks in de vriezer, geen potje, blikje, pakje of zakje meer te bekennen, de olie en olijfolie en sojasaus waren op en zelfs alle kruiden. Er waren alleen een paar specerijen. De koelkast was dus ook leeg, dus ik had werkelijk niks in huis behalve de sla en kaas en jus die ik zelfgehaald had.
Dus ik ben ´smiddags een uur of drie boodschappen gaan doen en toen zag ik ze bij de bushalte in het stadje! Ik deed of mijn neus bloedde en A stond met haar rug naar me toe en B zat een beetje voor haar uit te staren, ik denk niet dat ze mij gezien heeft.
Ik hoorde verder gelukkig niks van ze. Toen ik ´savonds laat nog niks gehoord had, nam ik aan dat ze dus veilig waren aangekomen.Was eindelijk van ze af. ik zeg ze, maar het was A die me stress bezorgde
De volgende ochtend, toen ik gng uitmesten en hooi geven bleek dat ze ook nog eens niet alleen alle bodembedekking (ik had een lading oud hooi daarvoor) die ik los had hadden opgeaakt, terwijl dat zeker genoeg was voor meer dan een week, maar ook nog zes balen van de voorraad hadden gebruikt. Nu moet je weten dat ik had gezegd dat ze allen de drollen er uit hoefde te halen en de natte plek als die zompig werd, dat is zo´n 1 x in de week in de zomer. Maar blijkbaar hebben ze alle dagen alle stallen leeggehaald. Normaal gebruik ik 1 zo´n baal in 2 weken, 6 balen is dus 12 weken, opgemaakt in 1 week!

Oja, ze wisten me ook nog te vertellen dat ze in Augustus nog een workaway zouden doen maar die host had gecancelled. Gut, ik vraag me af waarom.
Dit betekende, zei ze, dat ze meer geld hadden voor deze vakantie. Waarom ze dan mijn hele keuken leeghebben moeten eten is mij een raadsel.

Mijn vakantie werd overschaduwd door de stress vooraf en berichten op niks af en gebrek aan berichten over de paarden en ook omdat ik , doordat ik met de trein was, in de plaatsen waar ik was geen beschikking had over mijn scooter en op 1 afgelegen plek was dat echt wel knudde want ik kon dus ook niet naar een retaurant om te eten en heb 2 dagen op brood en chips geleefd, en de thuiskomst was vreselijk.

Maar, volgend jaar toch weer met goede moed nieuwe vrijwilligers zoeken.

En ik wil duidelijk maken dat ik niet kwaad op hen persoonlijk ben, ze zijn jong en moeten nog veel leren, alleen byzonder gefrustreerd.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:08

Respect voor alles wat je nog voor ze gedaan hebt. Had ze met hoe alles ging niet eens laten blijven denk ik.
Knap dat je volgend jaar weer vol goede moed eraan wil beginnen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 19:12

nuscaniels schreef:
Respect voor alles wat je nog voor ze gedaan hebt. Had ze met hoe alles ging niet eens laten blijven denk ik.

Thanks. Ik had lang uitgekeken naar verblijf in die hotels en wilde het echt niet af gaan zeggen. En feitelijk deden ze niets verkeerds betreffende dieren toen ik er was.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:17

Pfoeh, ik heb je verhaal met verbazing zitten lezen. Je hebt ook echt geduld gehad met die meiden!

Ik zou bijna je kant op willen komen om je dieren een weekje te doen waarbij je wel relaxt weg kan. :=

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:28

Wat een verhaal, leest als een spannend kort verhaal . Extreem onzelfstandige kinderen ( iets anders kan ik ze niet noemen).
Volgende keer vast weer beter.
Hopelijk kun je er ondanks alles over een tijdje om lachen en heb je voor elke verjaardag een top verhaal.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:38

Goh, vriend en ik zouden echt met alle plezier een weekje (of 2) langskomen, als we maar zelf oppas hebben voor de katten.
Lijkt me heerlijk, beetje op het platteland, rustige omgeving, beetje paarden knuffelen.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:46

Wow, heb dit echt met verbazing gelezen!! Ongelofelijk zeg. Jij bent echt veel te lief (maar ik moet niks zeggen want ik zou allicht net hetzelfde gedaan hebben in jouw situatie _O- ). Gelukkig dat de dieren op zich wel oké verzorgd zijn geweest, ik zou er toch niet gerust in hebben gezeten. En knap dat je nog steeds de moed vindt om mensen te ontvangen.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:59

Och dat meen je! Wat naar dat jouw vakantie zo verpest is geraakt hierdoor. Onbegrijpelijk...

Ik zou zo met mijn man en dochter bij jou op willen passen, je vraagt hele normale, redelijke dingen en dan mag iemand ook nog in jouw huis zijn. Je bent veel te goed geweest joh, met alles wat je voor ze gedaan hebt :(:)

Mocht je echt nog eens verlegen zitten om hulp, en wij zouden kunnen, dan mag je me altijd een berichtje sturen!

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 21:23

Dank je voor de aanbiedingen.
Ik heb de nacht die ik niet in het laatste hotel heb doorgebracht nog tegoed. Ik kon het niet meer gratis cancellen via Booking, maar de man van het hotel heeft me bericht gestuurd dat ik gewoon een andere nacht kan komen. Aanbod tot het einde van het jaar geldig.Dus ja, ik zal nog wel even weg willen, maar dan wel als ik me goed voel en op het moment kwakkel ik dus eer met mijn longen.

Nog een voorbeeld van hoe het brein van A werkte:
Ik vertelde hoe bij het dichtsbijzijnde strand te komen:
De weg af tot het einde, daar rechts, daar aan het einde weer rechts en dan niet veel verder krijg je een bordje Fábrica en daar moet je links in en dan tot het einde.
Vraagt ze hoe ze kan weten wat het einde van de weg is.
Dus ik zeg geduldig dat het de weg daar stopt en je daar links of rechts moet kiezen en maak het T teken met mijn handen.Toen snapte ze het. Maar ik had dus echt de neiging om met mijn ogen te rollen.
Ik had dus bij alles zulke vragen en veel dingen waren ook gewoon dingen die ze in het info boek kon vinden als ze de moeite zouden nemen daarin te kijken. Het lag notabene op hun bed.
Ze gaf toe dat ze een perfectionist was en daar hangt natuurlijk ook een zekere faalangst aan vast en de noodzaak om alles precies te weten.
Dat perfectionisme zorgde er ook voor dat ze overal erg lang over deed. Een paprika sneed ze bv in minuscuul kleine stukjes en deed daar gewoon een kwartier over. Ik heb zo´n ding in minder dan een minuut in stukjes. Ze legde er nog net geen lineaal langs om te zien of de stukjes wel allemaal precies even groot waren, maar het scheelde niet veel. B kookte trouwens de ontbijtjes voor hen twee en waarschijnlijk ook wel het avondeten toen ik er niet was. Ze was echt een soort van slaafje van A.
B was trouwens best zelfstandig en ik denk dat die zonder A beter tot haar recht was gekomen.

En o, het geklaag over het weer. Want het was zonnig in Tjechië en hier konden ze nog niet naar het strand.
Ze hadden iedereen verteld dat ze bruin terug zouden komen natuurlijk en nu liep dat in de soep. Ze waren máár drie dagen naar het strand geweest.
Hallo, ik kan geen mooi weer garanderen en het is geen vakantie maar WORK away? Ik denk dat ze iets niet goed begrepen hebben betreffende concept. En dat is dan los van het house sitting waar ze helemaal vrij zijn te doen wat ze willen, natuurlijk, naast het dierverzorgen. Maar ik had dus een lijst met dingen die ze hadden kunnen doen in de week dat ik er was (en ze feitelijk werkten voor hn eten en slaapplek), maar dat was uiteindelijk maar een paar dagen en dus is er maar 1 ding afgestreept.
Ze weten niet half hoe goed ze het bij me hebben gehad en ik hoop dat als ze ooit weer een workaway adres krijgen, ze daarvan bewust worden.
Ze waren ook naar Alcacer geweest maar dat vonden ze niks aan en de ruitershop was dicht.
Setúbal, waar ze uiteindelijk toch een keer terecht waren gekomen, vonden ze wel leuk en ze hadden ook dolfijnen gezien, maar dat was op een grote afstand.
Nou, er zijn zat mensen die ze helemaal niet te zien krijgen, dus prijs jezelf gelukkig zou ik zeggen. Maar dat was het eigenlijk met alles, niets was goed genoeg. Ze hadden ook "maar een paar keer buiten yoga kunnen doen met zonsopgangen met zonsondergang." (Ik had ze twee matten geleend). Ze hadden het liefst yoga in de yoga ruimte van mijn buurman, of ik dat even kon regelen? Nou dat mochten ze zelf doen. Ging niet door. Buurman had helemaal geen zin in mijn workawayers op zijn erf. Dus was buurman ineens een "slechte man en helemaal niet zo aardig als jij denkt".

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:44

Jemig wat een verhaal. Bizar :=

En om nog maar aan aanbod te doen, mocht je volgend jaar nog iemand zoeken: mijn man en ik willen best een weekje (of 2 :D housesitten in Portugal :j ). Paarden- en dierenkennis en -liefde ruimschoots aanwezig!

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:00

Ik had ze er op dag één al uitgeschopt geloof ik!

Niets vervelender dan niet op vakantie gaan, is op vakantie gaan met bakken en bakken stress of je dieren wel goed verzorgd worden.

En ik had ze zelf geen éne rooie cent gegeven/ voor ze betaald.

Zij willen op vakantie, mogen "gratis" bij je logeren tegenover een paar klusjes per dag. (En even uitmesten, voeren, water geven, enz zijn ze misschien 1-2 uurtjes per dag mee zoet.

Je bent écht véél te goed voor deze meiden geweest.

Ik hoop dat je volgend jaar een paar betrouwbare workaway'ers krijgt.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:10

Jeeetje Simone, dat heb jij weer, wat een verhaal!
Hopelijk heb je de volgende keer wel 1 met 'verstand' .
Maar je hebt al genoeg aanbieders hierboven lees ik, top! :-)

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 18:27

Geloof het of niet, ik heb ook wel erger gehad.

Ik ben alleen nog bang voor een staartje in de vorm van electriciteit rekening wegens vaak lang föhnen van de lange haren van meisje A.

Betreffende die benzine, weet je, met 1 euro aan benzine hadden ze al tig keer heen en weer naar het stadje gekund.

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:12

Echt vol verbazing je verhaal gelezen. Wat ben jij een lief mens zeg, wát een geduld. <3

Volgend jaar maar een oproepje via bokt doen, volgens mij kan je dan echt met een gerust hart weg!

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:27

Flux schreef:
Echt vol verbazing je verhaal gelezen. Wat ben jij een lief mens zeg, wát een geduld. <3

Volgend jaar maar een oproepje via bokt doen, volgens mij kan je dan echt met een gerust hart weg!


Denk dat als ze dat doet ze verplicht een half jaar op vakantie moet vanwege de overvloed aan bokkers die komen housesitten en ze een extra vriezer en voorraadkast moet aanschaffen voor al het eten wat word achtergelaten :')

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:34

Nou ik hou mij ook aanbevolen.

Ik kan geen woord Portugees. Maar met handen en voeten kom ik een heel eind.
En paarden, honden en katten zijn een aanvulling.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:35

Jeetje wat een verhaal! Ik kan me voorstellen dat jouw vakantie je nu niet echt relaxed was…
Mocht je nog iemand voor volgend jaar zoeken.. ik hou me aanbevolen :D
Met 10 weken vakantie per jaar kan ik vast wel wanneer je weg wilt :Y)

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:30

Wat een verhaal zeg... enorm triest dat je mede hierdoor je vakantie moest inkorten. Had erg met je te doen toen ik het las... Mijn vriend en ik spreken Engels, Spaans en Frans helaas geen Portugees maar we komen je graag helpen volgende keer!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:47

Jeetje wat een verhaal. Ik had laatst je advertentie nog gelezen, hier op de bokt markt. Ik hoopte toen nog dat je leuke bokkers zou vinden om op je huis en haard te passen.
Want wat een verschrikking deze twee meiden! Ik heb ervaring met buitenland en paarden/workaway en ken wel deze types. Je kan het echt zo gek nog niet bedenken of het gebeurd. Incl idd huizen als een smerige bom achterlaten, alles slopen, snachts mannen mee, enkels breken omdat ze midden in de nacht een uur op slippertjes de bergen in teruglopen omhoog naar de stal etc etc. _O-

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:59

Wat balen voor je ts. Ik herken het grotendeels. Het is erg lastig om fijne oppas te vinden. Het fijnst is in ieder geval mensen die je eigen taal spreken. Erg jammer dat ze zo onverantwoordelijk zijn geweest en jou zou uitgebuit hebben. Hoop dat je het achter je kunt laten.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:21

Gewoon tenenkrommend zulke mensen, bah.

Mocht je ooit nog iemand nodig hebben dan komen we je graag helpen hoor

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:22

Jeetje wat een verhaal.
Hopelijk de laatste keer zo'n nare ervaring.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:31

Hier nog iemand die heel graag kennis wilt maken met het Portugese leven. Dus als het uit zou komen qua datums wil ik ook wel.


Maar ik vind dat je echt ontzettend coulant bent geweest, wat een nare situatie en zo vervelend om dan met zorgen weg te gaan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:05

Jeetje wat een verhaal :\

Dit klinkt een beetje alsof de dames net iets te jong waren om een dergelijke verantwoordelijkheid al aan te kunnen. Daarnaast een continue verhaal van misverstanden en taalproblemen wat het allemaal niet makkelijker maakte :\

Dat ze je hele voorraad hebben opgegeten (en niet aangevuld!) en ook maar gelijk je voorraad stro hebben opgemaakt is niet netjes, maar past ook wel in het beeld van onzelfstandige, veel te jonge meiden :\

Jouw plek (en wat je er voor zou moeten doen) klinkt als een prima locatie om een week (of twee) te vertoeven :-). Ik zou het zelf ook leuk vinden :D . Paar dagen thuis blijven en wat rondklussen, paar dagen wat sightseeing en wellicht nog even naar het strand :-) Klinkt helemaal perfect.

Ik heb zelf trouwens ooit, jaren geleden, zo op een boerderij/hond/paarden in Polen gepast terwijl de eigenaren een midweekje weg gingen. Dat was echt een hele leuke ervaring :-) . Het was toen wel erg warm, dus het grootste gedeelte van de dag waren we bezig met het vullen van waterbakken overal :)) , we hadden nauwelijks meer tijd om af en toe ook nog een van die paarden te zadelen :')

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik moet even van me afschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:42

Tja, de leeftijd, dat zegt ook niet alles hoor. Ik heb wel jongere mensen gehad die prima waren. Het is gewoon een mentaliteits dingetje en dat zijn nou juist van die dingen die je niet altijd in een profiel kunt opmerken. Maar ik kreeg het dus wel door in het chatcontact en wilde dus al cancellen, maar ja ze hadden al geboekt, wilden echt graag komen en ik wilde echt graag weg en het was te kort dag om anderen te vinden (wel geprobeerd).

@Hannanas, ja echt hè. Ik was in de vakantie ook nog bij een een fokster die een spaanse workawayer had die zogenaamd klusjesman was maar geen reet uitvoerde en ze zat er mee in haar maag en ik kreeg later bericht dat die midden in de nacht aan het verven was bij het licht van zijn telefoon. Ze heeft hem toen, helemaal aan het einde van haar Latijn, krijsend weggestuurd....
Maar die had me ook al smakelijke verhalen verteld van andere ervaringen. Het hoort erbij en het is ook wel een beetje de charme van het hele gebeuren en ik blijf er ook niet lang in hangen, maar dit zat me nu wel even hoog.
En wat ik zeg, nog niet eens het ergste dat ik heb meegemaakt.
Inmiddels berg ik trouwens ook de glazen en mokken op waar ik zuinig op ben zodat ze die niet breken, want er is ook al heel wat gesneuveld en het waren altijd van dingen die je niet kunt vervangen. Nu staan er dingen in de kast die kapot mogen. Ze hebben ook een schaaltje gebroken, maar dat soort dingen houd ik al rekening mee. Dat kan iedereen overkomen.
Ik mis trouwens een houten lepel.Ik schat dat de jonge hond die te pakken heeft gehad (wegens lekker geurtje eraan) en dat hij is weggegooid.
Mijn koekenpan is ook deskundig van de anti-aanbaklaag ontdaan door te grote schoonmaakwoede en is praktisch onbruikbaar geworden, maar ook dat is eigenlijk elk jaar wel het geval. De meeste mensen blijken dol op schuursponsjes. Meestal heb ik die dan ook niet eens in huis, maar nu toevallig wel.

Met zoveel aanbod her, heb ik geen workaway meer nodig! Ik zal een lijstje maken en dan kan ik volgend jaar contact opnemen.