Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Even goed de schrik te pakken...

 
Profiel   

En dan krijg je toch even schrik ban je eigen paard...

Namiddag ging ik gezellig wandelen met mijn Fries (gekruist met Belgisch trekpaard) en met mijn schoonmoeder en haar pony. We zijn samen al enkele malen wezen wandelen en dat ging steeds heel goed. Alleen vandaag liep het even helemaal anders.
Schoonmoeder moest nog opstappen op haar pony, maar dat lukte even niet zo goed. Pony ging aan de wandel terwijl ze er nog niet tegoei op zat, waardoor ze voorover viel in de nek van de Pony.
Daarop begon ze mij te roepen om haar te helpen.

Ik ben dan meteen van mijn paard gesprongen om te helpen. Normaal kan ik mijn lieve meid gewoon zo laten staan, die loopt toch niet weg. Maar net op het moment dat ik bij mijn schoonmoeder en haar pony sta, wordt mijn Fries jaloers en draait ze zich met haar kant naar ons toe. En voor ik het goed en wel door heb, stampt ze met der achterste benen naar ons, waarbij ze mij vol op mijn arm/schouder heeft geraakt.

Manman, wat een klap! Ik ging neer en kreeg meteen zwart voor mijn ogen.
Ze heeft dan ook nog eens hoefijzers, dus kwam nog eens extra hard aan...

Nu heb ik toch even een ´schrik´ gepakt van haar, ik weet dat ze dit niet expres heeft gedaan, maar toch... ze is anders altijd zo lief naar alles en iederen, dus geen idee wat haar vandaag bezielde :(

Nu heb ik een prachtige hoefafdruk op mijn schouder staan, een scheur in mijn bot en een pees die over is... heb dus niet de kans gehad om direct terug op haar te gaan, wat ik anders wel zou doen. En daardoor ben ik nu ´bang´, hoop dat dat snel weggaat...

Wou dit toch even van me afschrijven, want heb me nog nooit zo gevoeld over/bij een paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:51 



 
Profiel   

Dit akkefietje kan een dikke deuk geven in het vertrouwen in je paard. En dat is niet erg ik ben mijn merrie met rijden ook nooit weer 100% gaan vertrouwen maar het is wel dat je inderdaad bang kunt worden.

Lekker eerst dingen naast je paar gaan doen en klein beginnen soms is alleen even aaien misschien al wel genoeg. Leg de lat niet te hoog.

Ik heb na een klap op mijn oog van mijn merrie ook rustig aangedaan, maar ben ook een stuk strenger geworden want het was mijn eigen schuld omdat ik vaak te lief en te onduidelijk was. Ik ben daar weer helemaal over heen gekomen. Helaas na een val samen niet meer helemaal. Ook daar kon ze niks aan doen. Ik dacht toen beide paarden gaan weg ik ben er klaar mee. Maar toch op een dag zo weer opgestapt. Bij alles wat niet goed voelt doe ik dat ook niet. Bij twijfel niet doen. En misschien ook leuk en fijn om grondwerk lessen met je paard op te gaan pakken al is het maar om naast je paard meer vertrouwen te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:57 



 
Profiel   

Oh bah, niks aan! Vooral als ze zo braaf zijn dan verwacht je dat niet. Maar aan de andere kant, doordat ze zo braaf is ben je misschien ook sneller weer over je angst heen. En je weet dat je altijd alert moet blijven, het blijven paarden... misschien helpt het je bij je angst om te bedenken dat je dit had kunnen voorkomen door haar vast te houden, als je haar de volgende keer vasthoudt gebeurt het niet weer. Sterkte met je arm!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 23:02 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Dit akkefietje kan een dikke deuk geven in het vertrouwen in je paard. En dat is niet erg ik ben mijn merrie met rijden ook nooit weer 100% gaan vertrouwen maar het is wel dat je inderdaad bang kunt worden.

Lekker eerst dingen naast je paar gaan doen en klein beginnen soms is alleen even aaien misschien al wel genoeg. Leg de lat niet te hoog.

Ik heb na een klap op mijn oog van mijn merrie ook rustig aangedaan, maar ben ook een stuk strenger geworden want het was mijn eigen schuld omdat ik vaak te lief en te onduidelijk was. Ik ben daar weer helemaal over heen gekomen. Helaas na een val samen niet meer helemaal. Ook daar kon ze niks aan doen. Ik dacht toen beide paarden gaan weg ik ben er klaar mee. Maar toch op een dag zo weer opgestapt. Bij alles wat niet goed voelt doe ik dat ook niet. Bij twijfel niet doen. En misschien ook leuk en fijn om grondwerk lessen met je paard op te gaan pakken al is het maar om naast je paard meer vertrouwen te krijgen.


Goede tips :)
In deze besef ik wel dat ze echt naar het andere paard stampte en niet naar mij, ik stond gewoon ´in de weg, maar alsnog snap ik niet waarom ze stampte.

Alleszins zal ik de komende weken niet meer kunnen rijden, maar ga zeker proberen wel gewoon wat te aaien, borstelen, grondwerk,.. om die band terug te herstellen, dankjewel voor deze tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 23:04 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Oh bah, niks aan! Vooral als ze zo braaf zijn dan verwacht je dat niet. Maar aan de andere kant, doordat ze zo braaf is ben je misschien ook sneller weer over je angst heen. En je weet dat je altijd alert moet blijven, het blijven paarden... misschien helpt het je bij je angst om te bedenken dat je dit had kunnen voorkomen door haar vast te houden, als je haar de volgende keer vasthoudt gebeurt het niet weer. Sterkte met je arm!


Dankjewel. Vrees dat als ik der had vastgehouden ze dit ook zou hebben geprobeerd. Ik denk dat ik haar de laatste dagen, met het slechte weer, te weinig aandacht heb gegeven en ze dus op dit moment de aandacht niet wou delen... maar dan alsnog is dit geen aanvaardbaar gedrag.

Mag nu alleszins enkele weken niet rijden. Dus ga rustig aan beginnen met knuffelen, borstelen, grondwerk,... om de band terug wat td herstellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 23:06 



 
Profiel   

Mijn ervaring is toch echt wel dat ik de grootste ongelukken heb gehad met de braafste paarden. Vooral omdat je makkelijk wordt en eigenlijk een beetje lui in de omgang.

Ik snap heel goed dat je een flinke deuk hebt opgelopen in het vertrouwen, ik heb er al eens een paard om weg gedaan. Hij was eigenlijk super braaf maar ik vertrouwde hem totaal niet meer.
Ik hoop dat je snel hersteld, je schoonmoeder zal zich ook wel rot voelen door dit akefietje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 23:07 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Mijn ervaring is toch echt wel dat ik de grootste ongelukken heb gehad met de braafste paarden. Vooral omdat je makkelijk wordt en eigenlijk een beetje lui in de omgang.

Ik snap heel goed dat je een flinke deuk hebt opgelopen in het vertrouwen, ik heb er al eens een paard om weg gedaan. Hij was eigenlijk super braaf maar ik vertrouwde hem totaal niet meer.
Ik hoop dat je snel hersteld, je schoonmoeder zal zich ook wel rot voelen door dit akefietje.


Wegdoen zal niet gebeuren, daarvoor is ze me te dierbaar. En ik weet dat ze dit niet deed om mij pijn te doen, ik stond gewoon ´in de weg´. Het is zeker geen goed of braaf gedrag, maar ik kan wel relativeren dat het niet naar mij bedoeld was.
Sowieso gaan we nu terug vanaf 0 af aan beginnen en die band terug moeten opbouwen.

Schoonmoeder voelt zich inderdaad enorm schuldig, al kan zij er natuurlijk ook weinig aan doen. Maar heb der wel gezegd dat ik haar, bij een volgende keer, gewoon zal laten vallen ipv te helpen O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 23:24 



 
Profiel   

Oh BAH! Zoiets verwacht je niet, het blijven dieren! Hoe gaat het nu na minstens een maand? -O- Y;(

Een verlate BETERSCHAP nog !

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:15 



 
Profiel   

CoonArt schreef
Oh BAH! Zoiets verwacht je niet, het blijven dieren! Hoe gaat het nu na minstens een maand? -O- Y;(

Een verlate BETERSCHAP nog !


Ondertussen weer helemaal top, genezing gaat goed en we zijn het rijden weer stilletjes aan aan het opnemen :D
Er was eventjes een serieuze deuk in mijn vertrouwen, maar dat is nu ook alweer een heel stuk beter, komt wel weer helemaal goed dus!! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:08 



 
Profiel   

Die dingen kunnen raar aankomen. Een kennis van mij is professioneel springruiter, heeft talloze paarden zowel gereden als in bezit. Nooit iets ernstigs gehad, tot hij een paar jaar geleden door zijn oude 'kinderpony' tegen zijn hoofd werd getrapt. Zomaar, pony was al 27 en had nooit getrapt. Hij is met de traumaheli opgehaald en heeft lang op de ic gelegen en jaren moeten revalideren.

Hij zegt zelf daarover: 'Let juist extra op met dieren die je helemaal vertrouwd, een dier blijft soms onvoorspelbaar, en bij dieren die je goed kent weet je wel wat je kunt verwachten... denk je...'

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:28 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Die dingen kunnen raar aankomen. Een kennis van mij is professioneel springruiter, heeft talloze paarden zowel gereden als in bezit. Nooit iets ernstigs gehad, tot hij een paar jaar geleden door zijn oude 'kinderpony' tegen zijn hoofd werd getrapt. Zomaar, pony was al 27 en had nooit getrapt. Hij is met de traumaheli opgehaald en heeft lang op de ic gelegen en jaren moeten revalideren.

Hij zegt zelf daarover: 'Let juist extra op met dieren die je helemaal vertrouwd, een dier blijft soms onvoorspelbaar, en bij dieren die je goed kent weet je wel wat je kunt verwachten... denk je...'


Helemaal mee eens! Met mijn oude trouwe merrie die nooit een vlieg kwaad doet heb ik de gekste dingen gehad zoals ook een klap tegen mijn hoofd van haar hoofd. Met mijn jonge dier dus nog niet ( afkloppen) puur omdat ik daar inderdaad constant heel bewust mee bezig moet en ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:36 



 
Profiel   

Wat erg ts! Op dat moment gebeurd dat enorm snel allemaal, vooral als je het niet verwacht! Ik moet zeggen, hier heb ik echt een reflex ontwikkeld, als één van hun zich in mijn ruimte dringt\ omdraait(om welke reden ook, regen, ander paard, gewoon verplaatsing) maak ik gelijk goed duidelijk dat ik er ben en jaag ze flink uit mijn ruimte. Mijn haflinger vetrouw ik soms ook te veel en heb ik wel eens een flinke kopstoot van gehad... Het blijft opletten.
Sterkte! De ergste schrik zal wel minderen maar lekker bezig met haar zijn op de grond en je eigen gevoel volgen om er terug op te gaan. Niks overhaasten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:30 



 
Profiel   

Wat heftig TS! Veel beterschap!

Je schrijft dat je paard jaloers is, dit is niet een emotie die paarden kennen. Ik zou goed analyseren wat er precies gebeurde. Hoe is je paard normaal tegen de pony? Heeft je paard respect voor jou op de grond? Allemaal dingen die belangrijk zijn in het voorkomen van nog eens zoiets en het herstellen van het vertrouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen