Sommigen met trailers...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Sommigen met trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 20:00

Bokkers die mijn topics lezen weten dat er in de wintermaanden paarden in het aangrenzende land komen te staan van een bedrijf dat in het seizoen strandritten doet https://www.cavalosnaareia.com (waar ook bekende mensen komen, zoals Madonna en Christiano Ronaldo).
Voor die niet mijn topic lezen, je weet het nu :+
Dit is een paar jaar geleden begonnen met een aantal paarden die gered waren en nog geen dienst konden doen, noch verkocht konden worden. Vorig jaar had ik er ineens 17 die winterrust gegund werden.
Mensen van het bedrijf komen zo om de dag kijken en ze rekenen er op dat als er wat is, dat ik niet zelf op kan lossen, dat ik het dan meldt.

Enfin, net hoor ik een hoop geklaboem voorbij komen dus ik kijk door het raam en zie een trailer met stommelende paarden er in in een niet geringe snelheid (ze mogen maar 40) over de smalle landweg voor mijn huis langs gaan. Nu is dat een weg met flinke bochten, waarvan de laatste voordat ze bij hun hek komen naast mijn land, een flink scherpe is, een soort omgekeerde V, waar auto´s met enige regelmaat uitvliegen (en dan mijn omheining kapotmaken en meters mijn land in komen).

Dus ik naar buiten om te kijken of ze afremden, maar tot mijn grote schrik ging hij op het rechte stuk ervoor flink hard.
Dat kon niet goed aflopen, want of hij moest keihard op de rem of hij zou zowat op twee wielen door de bocht en in elk geval zou de trailer een enorme zijwaartse kracht meekrijgen.
Ik hiel mijn hart vast en was al een stuk die kant uitgelopen toen ik echt een hoop kabaal hoorde en ik dacht dat de trailer om was gegaan. Hij was net uit mijn zicht onttrokken door struiken en bomen en toen ik hem weer zag reed hij in elk geval nog en hij ging naar het hek. Ik snel mijn brommer gepakt en er op af gegaan.
Ik werd vrolijk begroet door een meisje dat er werkt, te herkennen aan haar rode polo met logo, en een zeer bezweette man die me niet bekend voorkwam.
Ik vroeg of er nog meer paarden kwamen. Vandaag niet maar morgen.
Ik zei vriendelijk:"doe me een plezier en neem de bochten langzamer, ik kon ze vanaf mij huis horen proberen te blijven staan." En maakte de bewegingen met mijn armen naar beneden van wibelende parden.
In mijn ingehouden woede gebruikte ik trouwens de verkeerde vanaf, nl die vanaf het punt dat je voorbij kwam en niet de vanaf als in de afstand waarvan je het kon horen, maar het maakt verder niet uit, want ik heb ze inderdaad vanaf mijn huis totdat hij tot stilstand kwam gehoord, dus dat klopte ook wel.
Hij antwoordde met "ze hebben een onderdeel in de trailer gebroken" alsof dat een excuus is.
Ja, voor de extra moeite die de paarden moesten doen om niet te vallen, maar niet voor het rijgedrag!
Terug ging hij heel rustig omdat ik erachter reed, maar toen was hij leeg.
Vorig jaar hadden ze moeite met laden van twee paarden, maar daar kan ik me wel wat bij voorstellen, als ze altijd zo rijden!
Die paarden waren trouwens langs de laadklep van de vrachtwagen de weg opgegaan en een jongen heeft toen een gewldige sprint getrokken door het land omze af te kunnen snijden.
Niet dat ze ver gegaan zouden zijn, want ze hadden waarschijnlijk werl op mijn paarden afgekomen en dan had ik ze kunnen pakken.
Maar ze hebben er wel van geleerd, hij had deze uitgeladen in het land, met het hek achter hen dicht.
De paarden waren waar ze tegen het schot hadden gestaan bezweet, maar begonnen meteen met eten. Niet dat er veel staat, maar er is nog wel wat te vinden en ze hebben tientallen hectaren tot hun beschikking.

Ik weet trouwens niet of ze het schrikdraad apparaat wel al neergezet hebben. Ze hebben een schrikdraadje boven de omheining die de scheiding vormt langs, omdat zowel hij als ik paarden hebben die ze opzoeken en uitdagen.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Sommigen met trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 12:48

Voor de duidelijkheid: De eigenaar van het bedrijf heeft GEEN trailers. Het vervoer wordt gedaan door derden.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Sommigen met trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:43

Dit vertel je ons? of heb je een vraag oid.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Sommigen met trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:50

behalve dat het sneu is voor de paarden begrijp ik ook niet precies het doel van dit topic

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:18

Het staat bij Verslag van de Dag, dus ik neem aan dat dit gewoon een verslag is :)

Arme paarden! Gelukkig is de trailer niet om gegaan.
Is er in Portugal zoiets als je BE rijbewijs halen? Of mag iedereen daar met trailer rijden?

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:40

Cayenne schreef:
Het staat bij Verslag van de Dag, dus ik neem aan dat dit gewoon een verslag is :)

Arme paarden! Gelukkig is de trailer niet om gegaan.
Is er in Portugal zoiets als je BE rijbewijs halen? Of mag iedereen daar met trailer rijden?



Gewoon een verslag van de dag idd. Om aan te geven hoe sommige daar bij TS rijden. Als je haar berichten leest van dat volk wat daar non stop door de omheining klapt, dan wordt je hier ook niet vrolijk van denk ik! :oo gelukkig voor de paarden alles goed afgelopen!

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:41

Wat een raar verhaal. Onsamenhangend ook..

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 12:05

Cayenne schreef:
Het staat bij Verslag van de Dag, dus ik neem aan dat dit gewoon een verslag is :)

Arme paarden! Gelukkig is de trailer niet om gegaan.
Is er in Portugal zoiets als je BE rijbewijs halen? Of mag iedereen daar met trailer rijden?


Ja gewoon van me afschrijven.Ik kookte van binnen, maar bleef vriendelijk omdat ik niet wil dat hij de volgende rit nog wilder maakt van woede en ik de mensne waarschijnlijk ook nog wel vaker ga zien. Het paardenwereldje is klein.

Betreffende rijbewijs, geen idee, ik weet dat het slecht gesteld was met rijbewijzen in het algemeen, vroeger konden ze het gewoon kopen of ze reden ene rondje op een parkeerplaats. Rijlessen is een redelijk nieuw fenomeen. En veel mensen kennen niet eens de regels en de borden, behalve dat ze een doorgetrokken streep niet mogen passeren, maar als die dan onderbroken wordt gaan ze meteen inhalen, ook als er tegenliggers komen, "want de weg is breed genoeg"... |o
Buschauffeurs krijgen pas sinds een jaar of twee een extra cursus voor passagiervervoer! Ze reden gewoon als gekken alsof ze in hun eigen auto zaten.
En zelfs als ze een BE rijbewijs hebben, doen ze dat exame natuurlijk niet met levende have en dat vergt toch wel een bepaalde mentalitiet die veel mensen hier missen.
En een andere grote factor is natuurlijk alcohol omdat iedereen bij de lunch drinkt.

Maar, goed nieuws want het vragen om voorzichtiger te doen heeft geholpen. De volgende twee paarden zijn de dag erna gebracht en daar reed hij rustiger mee. Hij zwaait ook als hij voorbij mijn huis komt om naar de paarden te gaan kijken.
Er staan nu vier paardjes en mijn paarden hebben het pas dagen later ontdekt. Ze verloren ook snel belangstelling. waarschijnlijk waren ze dus deel van de groep van vorig jaar en hadden ze dus al eens eerder kennis gemaakt.
Het bazige paard is er niet bij, dus er is ook geen belangstelling van de vier en alles verloopt lekker rustig. Maar goed ook, want ik zag dat het schrikdraadje is niet aangebracht.

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:44

Anomien schreef:
Wat een raar verhaal. Onsamenhangend ook..


Niet iedereen is even goed in verslagen/verhalen vertellen, come on.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:17

Ik ben auteur :D :+ , en zou in principe een keurig verslag moeten kunnen schrijven, maar dit was vers van het gebeuren met ingehouden woede van me af schrijven.

Het blijft wel gewoon een inleiding, dan wat me in actie bracht en vervolgens nog een beetje achtergrond/herinnering en tot slot iets wat ik me afvraag.
Zo vreselijk onsamenhangend is het nou ook weer niet. Het is alleen snel in elkaar gezet.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sommigen met trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:36

Ik begrijp het verhaal ook, ben redacteur, zal wel niet aan jou liggen hoor, lol.