[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 07:44

LinSa ja het is wel een aparte verschijnning zo he :D

Gisteren kwam het nieuws dat Floris BS verkocht is. Ons eerste fokproduct dat naar Amerika vertrekt! Best een mijlpaal :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:39

Die marcheert lekker zeg! Prachtig paard en ik vind dat je heel netjes op de bok zit hoor! Complimenten!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:24

Wauw heel goed! Ziet er prachtig uit zo samen :)

Ken je toevallig deze al op instagram:
https://www.instagram.com/elise_strauss/

Ik kwam hun een keer tegen via via en was zo onder de indruk dat ik ben gaan zoeken op bokt of er nog mensen dat deden en zo kwam ik in dit topic terecht haha dus wellicht vind jij deze ook wel leuk om te volgen :)
Ik dacht drop het even hier haha

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:54

Monique en Granoek: wauw thanks :D

Ik volg Elise Strauss ook op Insta. Mooi om te zien!


Jody heeft vandaag nog een lekker dagje vrij. Gisteren heb ik haar rustig gelongeerd, de wedstrijd heeft veel energie gekost dus vandaag weer lekker chillen. Zal straks een lekkere slobber voor haar halen, daar is ze echt dol op.

Over ruim een maand hebben we weer een wedstrijd staan, daar heb ik nu al zin in haha!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:47

Whaa even een nieuwsfeitje tussendoor: we gaan trainen voor vaardigheid en ons debuut heb ik voorzichtig gepland. Ik denk dat Jody dit super leuk gaat vinden :D

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:21

Haha, leuk!
Wedden dat ze straks in de vaardigheid zó'n gave uitgestrekte draf gaat laten zien, waarbij je bij de dressuur dan denkt 'jemig trut, had dat even met de dressuur gedaan ofzo' :)) .
Veel plezier! Ik kan het je zeker aanraden om ook eens een vaardigheidsclinic te rijden als jullie een paar keer kegels hebben gezien. Dat is zó leerzaam.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:24

Ziet er goed uit zeg!
Mooi om te zien dat ze t zo fijn aanpakt.
Krijg door je topic ook helemaal zin om weer voor de wagen aan de slag te gaan, maar dat duurt nog even, mijn toekomstige menpaard moet nog 1 worden en met de merrie die ik nu onder t zadel heb, heb ik het nooit aangedurfd voor de wagen :')
Vind het maar knap dat je ook getuigd hebt met Jody!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:32

Whaaaa, wat gaaf. Ben zo benieuwd hoe ze dat gaat vinden!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 21:43

Assie: we krijgen instructie voor de vaardigheid :D Heb voor de gein al eens tussen kegels door gereden en ze werd er niet anders van.

Bernoe: je hebt Geldersen zie ik, leuk!! Mandienio is ook een fijn menpaard he, wie weet heeft ze de genen van papa ;)

Rocamor: ik ook!! Hoe is het met jouw ruige tuiger?

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:20

Die begint echt ruig te worden. Vind ik :D

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:59

Rocamor schreef:
Die begint echt ruig te worden. Vind ik :D


Zeker :D op de foto die je stuurde is ze prachtig!

Wij hebben gisteren voor het eerst met een oornetje gereden. Had het netje van Anky gekocht wat geluiddempend is. En dat werkt als een tierelier! Jody begon een beetje hipperig en ineens leek ze tot het besef te komen dat alle geluiden minder hard binnen kwamen, waarop zij zich heerlijk kon ontspannen. Heb fijn kunnen trainen :D Na de training staat ze tegenwoordig ook als een huis. Dus dan kan ik haar los laten staan en ze is dan helemaal relaxed. En die oogopslag.. ze zit zo goed in haar vel!

Zondag weer concours, weer twee proeven in de B. Ben heel benieuwd! Moet de lat niet te hoog leggen voor mezelf.. ik voel al dat ik daar naar neig. Dus ik probeer mijn hoofd koest te houden. Vandaag het tuig al lekker poetsen, dat hoort voor mij ook echt bij de mentale voorbereiding :)

Edit: nog kleine aanvulling. Wat ik zo prachtig vind is dat Jody en ik echt op elkaar lijken. Ik ben snel overprikkeld en raak dan gestrest. Zeker op drukke dagen. Als iemand dan bijvoorbeeld een bord of bestek laat vallen dan zit ik aan het plafond, vreselijk. Die geluiden komen dan echt recht op m'n zenuwbanen binnen := Zelf slik ik medicijnen om de spanning naar benden te halen en nu lijkt het erop dat voor Jody dat oornetje hetzelfde effect voor haar heeft als mijn medicijnen voor mij. Hoe bizar :')

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:00

Wij zijn zondag ook in Sint nicolaasga :D

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 13:26

Kimley schreef:
Wij zijn zondag ook in Sint nicolaasga :D


Leuk :D dan zien we elkaar misschien wel weer! Alvast veel succes!

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:29

Ik denk het niet.. wij hoeven pas rond 5 uur smiddags :(

Hopelijk haalt ze haar laatste winspunt voor de Z :)F

Jij ook veel succes! En vooral Lekker genieten :D

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 21:00

Goedenavond :D :):)

Vandaag weer een geslaagde dag! Het oornetje doet nog steeds zijn werk en Jody is gelukkig niet kijkerig op vreemd terrein. Ze schrok wel een keer van mensen langs de baan, maar dat vond ik op zich niet gek.

Met inspannen was ze mooi rustig. Je merkt aan haar energie echt dat het veel beter is dan eerst. Ze is op haar gemak, ook omdat ze weet dat er geen rare dingen komen op wedstrijd. Geen overload aan prikkels en bovendien hoef ik eigenlijk zelden boos op haar te worden, dat is goed voor haar vertrouwen in mij en andersom.

De eerste proef ging voor mijn gevoel te braaf. Ze deed het keurig, maar zonder lef en bravoure. Daar wil ik wel graag meer naar toe dus tijdens de pauze tussen de proeven heb ik haar eerst op adem laten komen en de laatste minuten gebruikt om haar op te peppen. Ze is er altijd zomaar weer. De tweede proef ging met meer lef en go, maar was daardoor ook rommelig hier en daar. Dat krijg ik er nu nog gratis bij.

Naderhand had ik een sterk vermoeden dat er dit keer geen winstpunten in zaten. Waarom ik dat dacht? Geen idee. Wellicht zelf bescherming. Ik kan niet zo goed met teleurstelling om gaan namelijk :')

Maar.. het klopte niet! We hadden 193 en 186 punten!! Voor een tweede keer in deze discipline vind ik dat keurig. We hikken al tegen de 195 punten aan zelfs!

Ik ben heel tevreden over de ontwikkeling die we door maken en ik hoop natuurlijk dat deze stijgende lijn door zet. De volgende wedstrijd hebben we op 1 mei in Noord Holland.

Edit: we hebben ook een Tiktok kanaal en zitten op Instagram. Kijk even bij @ruigetuigers en ruigetuigers op tiktok voor beeldmateriaal :)

KiWhi
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:18

Wat een gaaf paard is het toch, gefeliciteerd met je punten!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:21

Dat is zeker een geslaagde dag! Proficiat met je punten. Tof!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:03

Zo hond zo baas hoor je toch weleens volgens mij geldt dat ook voor paard en baas haha, althans bij mij en de paarden wel :P

Als ik je filmpjes zie heb je haar gewoon lekker aan het lopen, dus die punten komen dan ook!

Overigens hoop ik idd dat het jonkie de genen van papa heeft, helemaal nadat ik hem zaterdag irl heb gezien :))

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 07:19

Thanks!!

Bernoe haha ja dat principe gaat hier zeker op! :D

Ik wilde deze foto nog graag even delen, hier onze Jody afgelopen zondag met onze jongste zoon van 9 :) Ze is echt zo zoet bij hem <3


Afbeelding

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:01

Ik kwam bij toeval in dit topic terecht, maar wat een gaaf paard! Heerlijk hoe ze lijkt te zweven.

Ik zag ook je filmpjes van je proef en als dressuurruiter vroeg ik me af, wat is 'de hoefslag' bij mennen eigenlijk? Moet je met de wielen binnen een bepaalde afstand van de bakrand blijven oid? Gekke vraag misschien, maar die kwam ineens in me op. Paard loopt natuurlijk veel verder van de rand af voor de kar, trekken ze dan niet naar de kant toe?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:05

Dank voor je compliment Fangio :)

Met de wagen rijd je zo dicht mogelijk langs de kant. Ik denk dat er ongeveer 20 tot 30 cm tussen mijn wiel en de bakrand zit ongeveer. In het begin vond ik dat doodeng, bang om de bakrand ook echt te raken met mijn wiel. Inmiddels is dat ook al wel gebeurd. Jody wilde niet recht stellen en maakte min of meer gebruik van mijn angst om de bakrand te raken. Niet zo bewust natuurlijk, maar daar kwam het eigenlijk op neer. Ik hield nml op het laatste stuk op, want dan kwam die ellendige bakrand wel heel dichtbij.
Mijn instructeur gaf me toen de opdracht om maar gewoon tegen die rand aan te rijden. De bakrand is glad en je wiel botst er wel tegenaan maar we blijven niet hangen. Jody schrok daar een beetje van, maar toen kwam voor haar wel het besef dat het daar letterlijk op hield en dat ze dan wel rechtuit moest lopen. Nu doet ze dat niet meer en laat ze zich heel fijn recht stellen, zonder de bakrand te raken.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 23:05

Vanavond tijdens golden hour les gehad. Zoonlief van 11 maakte deze foto :D

Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 08:43


SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:26



Nu hou ik op met spammen :')

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:34

Wat blijft het toch een waanzinnige merrie! Echt prachtig. <3