Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voor het eerst weer op het paard na een gebroken enkel

 
Profiel   

Het begon allemaal op 22 mei. Tijdens een buitenrit op mijn vaste manegepaard ging het mis. Tijdens een galopje gebeurde er eigenlijk heel weinig, maar hij maakte een 'ophouding' (kan er even geen ander woord voor vinden) en ik verlies mijn evenwicht. Ik kom 'gewoon' op mijn voren terecht. Maarja, ongelukkig en m'n linker enkel zei krak...

Wist meteen dat 't foute boel was. Ik kon er ook niet op staan of niks. Wat volgde was een avontuurtje ambulance en vervolgens in het ziekenhuis werd al snel duidelijk dat er geopereerd moest worden. De enkel bleek dubbel gebroken en uit de kom, en de operatie scheen best een aardige, ja, eh, operatie, te zijn :+. En vervolgens liep ik 6 weken met stellage rond om m'n voet. Of nouja lopen... Hobbelen met krukken.

Na 6 weken mocht de stellage er Eindelijk af en stond alles goed. Dikke voet vol littekens van de operatie, maar de stellage was eraf! Toen revalideren: eerst met twee krukken lopen, dan net één en nu loop ik iedere dag zonder krukken. Steeds verder.

En toen vroeg de Orthopeed mij bij de vorige controle of ik al op mijn paard was gestapt. Nee, dat was ik nog niet. Het mocht ondertussen wel weer, want de breuk was netjes genezen :D. Fysio gaf ook groen licht dus mijn instructrice gevraagd of ik het kon proberen. 4 maanden na de breuk.

Vandaag was het zover, ik mocht in mijn eentje lekker in de bak kijken hoe het ging op een paardje waarvan ik wist dat ze braaf is en weinig stuitert. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar het ging zo goed <3. Ik voelde het eigenlijk niet in mijn enkel en heb heerlijk gestapt, gedraafd en gegallopeerd. Verre van goede dressuur, maar ik was zo blij <3. Volgende week ga ik voor 't eerst weer met de les mee het bos in, waarschijnlijk ook op dit paardje. Spannend, maar heb er zo zin in.

Mijn enkel is nog lang niet de oude en zal hij waarschijnlijk ook nooit meer worden, maar ik ben zo blij dat het goed ging, ondanks de beperking.

(Mijn vaste paard wil ik ook zeker weer terug op, naar dat is een stuiterbal dus dat is de volgende stap :') we beginnen rustig :+ )

[ img ]
Dit uitzicht heb ik gemist <3


Laatst bijgewerkt door Ierpier op 02-10-21 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 11:37 



 
Profiel   

Wat fijn dat je weer kunt rijden na zo’n lange tijd én dat het goed voelt :)

In de eerste alinea zeg je dat je paard een ophouding maakte. Dat kan niet, dat is iets wat een ruiter doet. Het paard kwam ( denk ik? ) terug in tempo. Bij een landing op je voeten gaat het vaker mis. Wat dat betreft kun je meestal maar beter op je kont landen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 11:50 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Wat fijn dat je weer kunt rijden na zo’n lange tijd én dat het goed voelt :)

In de eerste alinea zeg je dat je paard een ophouding maakte. Dat kan niet, dat is iets wat een ruiter doet. Het paard kwam ( denk ik? ) terug in tempo. Bij een landing op je voeten gaat het vaker mis. Wat dat betreft kun je meestal maar beter op je kont landen :+

Ben er ook heel blij mee.

Ik kon het juiste woord niet vinden voor wat ik bedoelde haha. :+ hij stopte een beetje en toen stuiterde ik eraf :+

Op mijn kont landen heb ik ook al een keer gedaan, toen heb ik maanden last gehad van mijn stuitje haha :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 12:01 



 
Profiel   

Wat spannend zal dat geweest zijn en stoer dat je dat weer durft. Voorzichtig hoor met je enkel! Ik heb ook na 12 jaar nog steeds “last” van mijn gescheurde enkelbanden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 12:14 



 
Profiel   

Qua spannend viel het me eigenlijk mee, maar naar buiten is nog een tweede stap haha. Ik doe het wel heel voorzichtig idd. Wil niet overbelasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 14:07 



 
Profiel   

Dat is een beste breuk geweest zeg. Hoe ongelukkig kun je terechtkomen, jeetje. Ik vind het knap van je dat je er toch weer opgestapt bent.
Je bent in goede handen geweest met de operatie en revalidatie denk ik, als je helemaal niets meer merkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 15:53 



 
Profiel   

Wat een avontuur, maar wat héérlijk dat je er terug bent opgestapt :D

Mijn tip TS, zorg zeker voor goede kine en blijf oefenen! De winter komt eraan dus het kan wel eens opspelen nu :)

Ik heb nu 'domweg' dit rond mijn beugels gedaan, als het voor de knie helpt kan het misschien ook handig zijn om je enkel mee te ontlasten?
https://www.thinlineglobal.eu/shop/hors ... dcf429c679

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 16:27 



 
Profiel   

Hi fijn dat je weer bent opgestapt. Ik heb dezelfde breuk na een val van mijn paard gehad als jij. Ook nog 2mndn rolstoel omdat ik er absoluut niet op mocht staan, maar ook na 4 maanden weer op mogen stappen. Bij mij zat de stellage intern en is er na 8 maanden via weer een operatie uitgehaald. Vanaf toen ging het een stuk beter en was het leven pijnlozer. Niet pijnvrij. Het is nu 5 jaar geleden, en nog altijd is het gevoelig en zit mijn beugel aan die kant (bij mij rechts) een stukje lager. Ik kan niet goed mijn hak meer uitdrukken.
Nog veel rijplezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 16:57 



 
Profiel   

Dankjullie <3 ik loop idd bij een fysio.

Vandaag weer naar buiten geweest voor 't eerst. Iets minder relaxt dan ik had gehoopt want mijn paardje begon wat gespannen te worden toen de andere paarden dat ook werden (ze roken iets oid), maar mijn enkel heeft het goed gehouden :D *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen