Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gevallen op buitenrit

 
Profiel   

Heyy,
Sorry als dit onderwerp verkeerd staat want weet niet waar het wel moet :+
Maar hier eerst even mijn verhaal wat er is gebeurd: voor een week terug ging ik voor een van de eerste keren met een paard alleen op buitenrit ( ze is vaker op buitenrit gegaan maar altijd met andere paarden of met iemand op de fiets mee )
Nu ging ik dus voor het eerst alleen en ik had bedacht om rustig mijn vertrouwen alleen op te bouwen ( ik vertrouw haar 100% in de bak alleen en op buitenrit 100% als er wel andere mensen bij zijn ) dus ik dacht ik wil alleen ook me vertrouwen krijgen en dat opbouwen dus ik ben begonnen met stappen en een klein beetje driven ging erg goed, maar je raad het al het bleef niet goed gaan normaal is ze alles behalve schrikachtig en vind ze niet veel eng maar nu hoorde ze iets in de bosjes en galoppeerde ze ervandoor nou dat ging prima in zoverre maar ik weet niet wat het was maar het ging achter ons aan want ik hoorde iets achter ons rennen ( ik denk of een hond of een zwijntje ) en toen ging ze bokken richting het dier nou ik dacht 1 ding nu niet vallen nou als ik dat al denk lig ik ernaast het dier dat achter ons zat was wel afgeschrikt en weer de bosjes in gegaan maar ik lag er naast :(
Vervolgens heb ik tijdens mijn val de teugels zo lang mogelijk vast gehouden omdat ze al de hele tijd sterk was en ik der anders kwijt was. Maar die heb ik onderweg naar de grond wel los gelaten en stapte ze ( gelukkig niet in galop nog ) weg helaas is ze op de teugel gaan staan nou bit riempje kapot dus ze heeft een enorme ruk in der mond gehad :(:) heb in het bos het hele paard na gekeken heb iemand anders die ik tegen kwam gevraagd of die een stukje met der wou draven om te kijken of ze nog goed liep nou alles was nog gelukkig goed alleen niet met mij en het hoofdstel het hoofdstel heeft dus het loodje gelegd ( dus mijn eerste vraag is heeft iemand een idee of dit nog te fixen is :) )
Met mij ging het alles behalve goed ik ben zonder bodyprotector op me rug / stuitje gevallen ik voel het nu voor een week later minder in het paard loze leven alleen in bed liggen is geen pretje en op de stoel zitten daarnaast is bij het paard hoeven uitkrabben een hel voor mijn rug en zadel erop leggen aansingelen is ook geen pretje en tijdens het rijden voel ik het enorm in me rug waardoor ik me nek vast zet…
Iemand advies

( je mag advies geven op wat ik op dat moment dat ik viel beter had kunnen doen, maar ik heb achteraf ook genoeg dingen waarbij ik denk dat ik het nu anders had moeten doen: oa bodyprotector om als ik naar het bos ga )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:35 



 

Dat is niet leuk wat je daar hebt meegemaakt :knuffel:

Volgens mij had je niet veel anders dan dit kunnen doen hoor tijdens je val, die dingen gaan veel te snel.
Je hebt gewoon pech gehad.

Hopelijk ben je snel weer pijnvrij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:38 



 
Profiel   

Op het moment durf ik alleen nog op buitenrit met me instructrice, want als zij voelt dat ik angst heb maakt ze er vol gebruik van dus ik heb geen idee hoe ik dit nog ooit ga opbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:40 



 
Profiel   

Vervelend dat je gevallen ben en gelukkig je paard niet vandoor gegaan. MAar ben je met je rugklachten al naar de dokter geweest? ik zou gewoon even niet rijden en lekker rustig herstellen.

En denk niet dat je iets anders zou kunnen doen om het te voorkomen. Elk paard kan schrikken en kan je eraf vallen. Elke val situatie is ook weer anders. Achteraf bedenken wat zou anders kunnen de volgende keer heeft ook geen zin, want op dat moment gaat alles zo snel dat je toch weer anders handeld.

en wat je zelf net zegt. Bodyprotector om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:40 



 
Profiel   

HaflingerXXX schreef
Op het moment durf ik alleen nog op buitenrit met me instructrice, want als zij voelt dat ik angst heb maakt ze er vol gebruik van dus ik heb geen idee hoe ik dit nog ooit ga opbouwen


Neem je tijd om dit te verwerken. Hou vast aan de dingen wat goed ging. Ik weet hoe lastig dat is, ben zelf ook geen held. Ik vind al heel knap dat je gewoon geprobeerd hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:41 



 
Profiel   

Wat een vervelende ervaring, vallen op buitenrit is nooit een pretje.

Wat ik kan aanraden.
- Ga eens een keer buiten lopen, zo kan het paard op je steunen en vertrouwen opbouwen.
- Jammer van je hoofdstel, maar dat hoort erbij. maak je geen zorgen om die ruk in de mond, daar kan je achteraf toch niets meer aan doen
- Hang een label aan je hoofdstel en zadel met gegevens/telefoon nummers, als je dan je paard echt kwijt bent kunnen de mensen die hem vinden je (of je noodcontact) bereiken.
- Laat het rijden even voorwat het is, je rug/stuitje heeft tijd nodig om te herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:42 



 
Profiel   

Ja ik wandel buiten nu veel met der we hebben der hoofdstel een soort van gefixt want de keelriem die werkt nu als dubbel riempje ( geen idee hoe je op dit idee kan komen maar de stal eigenaar die zei ik zou er even naar kijken en die had dit bedacht als tijdelijke oplossing ) het werkt voor nu wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:47 



 
Profiel   

Dat van dat label aan het zadel en hoofdstel is een goed idee ga even iets online kijken om te bestellen daarvoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:48 



 
Profiel   

Vervelend dat je gevallen bent! Maar ik denk niet dat je iets fouts hebt gedaan hoor, paarden blijven soms onvoorspelbaar. Heb je iemand wel naar je rug laten kijken erna?

Je hebt bv bij ByBaukje van die tags voor aan je hoofdstel waar je telefoonnummer op staat.
https://www.bybaukje.nl/animal-emergency-tags-2

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:55 



 
Profiel   

Heel vervelend dat je paard ervandoor gaat….
Ik zou eens naar een goede fysiotherapeut gaan :) Kijken wat daar uit komt in het onderzoek. Die kijken meestal verder dan alleen de huisarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:56 



 
Profiel   

demib schreef
Heel vervelend dat je paard ervandoor gaat….
Ik zou eens naar een goede fysiotherapeut gaan :) Kijken wat daar uit komt in het onderzoek. Die kijken meestal verder dan alleen de huisarts


Goede fysio weet niet of dat hier lukt ik heb een probleem in me rechter been waardoor die spieren korter zijn maar niemand die kon zeggen wat er aan de hand was, want de fysios die ik hier heb gehad zijden allemaal dat ik me aanstelde vervolgends hebben we een onderzoek laten doen in het ziekenhuis en die heeft een waslijst wat er allemaal mis is in me rechter been, maar de fysios hier zien zulke soort dingen dus niet, helaas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:06 



 
Profiel   

Selina schreef
Vervelend dat je gevallen bent! Maar ik denk niet dat je iets fouts hebt gedaan hoor, paarden blijven soms onvoorspelbaar. Heb je iemand wel naar je rug laten kijken erna?

Je hebt bv bij ByBaukje van die tags voor aan je hoofdstel waar je telefoonnummer op staat.
https://www.bybaukje.nl/animal-emergency-tags-2


Ik ga is even kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:06 



 
Profiel   

Ik denk dat je goed gehandeld hebt, tot zo verre je daar toe in staat was.
Zo'n tag is een hele goede tip, bodyprotector ook.
En eens gaan wandelen ipv er op zou ook kunnen helpen!
Of jij er op, en iemand er naast die paard nog aan touw vast houd zodat je wat meer kunt ontspannen.
En geef het vooral tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:16 



 
Profiel   

Dit topic past beter op VVD vandaar dat ik het verplaats.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 14:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen