2 van onze merries op weg naar Amerika

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:37

Gefeliciteerd met de verkoop.
Fijn dat ze goed zijn aangekomen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:46

pien_2010 schreef:
Wat is dan het verschil yussen gypsy cob en tinker?
Ik volg dit omdat ik de paarden erg mooi vind maar weet niet zoveel af van Tinkers en Gypsy cobs. Ik dacht altijd dat dit hetzelfde ras was.

Wat fijn dat ze goed zijn aangekomen!



Staat op de vorige pagina uitgelegd ;)

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:42

Wat leuk om dit te kunnen volgen! En voor julie als fokkers zo te lezen ook een mijlpaal! Bij wat voor mensen komen ze terecht? En het vervoer, is dat allelaam door de kopers geregeld en betaald?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:47

cp112 schreef:
Echte traditional gypsy cobs zoals wij ze hebben en fokken komen uit bloedlijnen direct uit de gypsy families die zo'n 200 jaar terug gaan.
(Traditional) gypsy cob, (traditional) Irish cob zijn de juiste benamingen voor de echten. Maar hier in NL gaat alles onder de noemer tinker. Is het fout, nee want het is hier nu eenmaal zo gewend, maar echt helemaal correct is het ook niet om alles eronder te scharen.


Kwam ik tegen. Dus dan denk ik ok... de gypsy cob zijn dan gefokt door zigeuner families?

Dan lees ik:
VuurVleugels schreef:
Wat echter vaak mis gaat is dat élk rondtrekkend volk als gypsy wordt bestempeld, zoals bijvoorbeeld Roma, Sinthi en Mongoolse stammen. Dat is essentialisme: alles wordt onder één paraplu geplaatst (of men dat wil of niet). En het is in veel contexten een negatieve paraplu (rondtrekkende groepen mensen werden geassocieerd met armoede, heidendom en criminaliteit). Dus vandaar dat doorgaans het niet gewaardeerd wordt om rondtrekkende mensen als gypsy aan te duiden. Maar de benaming Gypsy Cob is dus wél correct.


Dus dan denk ik OK door welk volk zijn ze dan gefokt en hoe zit dat hede ten dage?


murness schreef:
Ik heb ook een SD-tje, maar die noem ik gewoon Tinker hoor
Dan denk ik een SD tje is dat dan ook een gypsie cob? Ook al wordt deze tinker genoemd?

Dus voor mij is het volkomen onduidelijk hoe het nu eigenlijk zit?

Ik dacht altijd dat tinkers oorspronkelijk bij de zigeuners vandaan kwamen en het verbaast me dat veel tinkers behoorlijk lastig zijn in de omgang want om daar dan mee te gaan trekken lijkt me niet handig. Dus hoe dat zit weet ik ook niet.

Dus voor mij is het echt in nevelen gehuld. Sorry, want ik loop niet te vervelen, ik wil gewoon graag dit leren want ik heb weinig met tinkers dat een vooroordeel kan zijn daar ik teveel onberekenbare tinkers ken die helemaal niet zo gemakkelijk in de omgang zijn, en ik vraag me dus af, waarom vind ik jouw paarden wel heel erg tof? Hoe ze zich gedragen is gewoon zo fijn van wat ik op de filmpjes zag.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 16:49

juniper schreef:
Wat leuk om dit te kunnen volgen! En voor julie als fokkers zo te lezen ook een mijlpaal! Bij wat voor mensen komen ze terecht? En het vervoer, is dat allelaam door de kopers geregeld en betaald?



Ik heb via onze contacten (we hebben zelf een paarden transport bedrijf) het transport doorgezet en die persoon heeft dan weer een contact persoon in Amerika die die kant regelt zeg maar. Dat is allemaal in overleg met de kopers en ons gegaan mede dus omdat we ze zelf wilde weg brengen naar Schiphol.

De nieuwe eigenaren zijn niet beginnend qua paarden houden maar wel binnen dit ras. Ik ken gelukkig wat meer goede fokkers in dezelfde staat (Oregon) welke ook nog eens vlakbij hun zitten en zij helpen ze opweg mbt info en correct houden van dit ras in het klimaat waar zij zitten. Ideaal dus!

De nieuwe eigenaren zelf blijken best bekend te zijn kwam ik later pas achter, zowel hij als zijn vader zijn zanger, van origine uit Mexico en best bekend (geloof dat hij mee heeft gedaan aan Idols een aantal jaar geleden ook daar in Amerika).

Inmiddels ook bericht gehad van de nieuwe eigenaren dat ze van de locatie hadden gehoord wanneer de merries naar het volgende quarantaine adres gaan. Dan gaan ze zo'n 13 uur durende reis maken met de vrachtwagen van Californië naar Oregon. Daar moeten ze dan nog 2 weken in quarantaine en dan kunnen de eigenaren ze daar ophalen ik geloof de 27e. Dan is het nog zo'n 4 uurtjes naar de uiteindelijke eindbestemming.

Als ze volgende week in Oregon in quarantaine staan gaan ze wel al vast even bij ze langs en hij zou dan ook foto's maken voor mij :) ik ben heel benieuwd!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 16:56

pien_2010 schreef:
cp112 schreef:
Echte traditional gypsy cobs zoals wij ze hebben en fokken komen uit bloedlijnen direct uit de gypsy families die zo'n 200 jaar terug gaan.
(Traditional) gypsy cob, (traditional) Irish cob zijn de juiste benamingen voor de echten. Maar hier in NL gaat alles onder de noemer tinker. Is het fout, nee want het is hier nu eenmaal zo gewend, maar echt helemaal correct is het ook niet om alles eronder te scharen.


Kwam ik tegen. Dus dan denk ik ok... de gypsy cob zijn dan gefokt door zigeuner families?

Dan lees ik:
VuurVleugels schreef:
Wat echter vaak mis gaat is dat élk rondtrekkend volk als gypsy wordt bestempeld, zoals bijvoorbeeld Roma, Sinthi en Mongoolse stammen. Dat is essentialisme: alles wordt onder één paraplu geplaatst (of men dat wil of niet). En het is in veel contexten een negatieve paraplu (rondtrekkende groepen mensen werden geassocieerd met armoede, heidendom en criminaliteit). Dus vandaar dat doorgaans het niet gewaardeerd wordt om rondtrekkende mensen als gypsy aan te duiden. Maar de benaming Gypsy Cob is dus wél correct.


Dus dan denk ik OK door welk volk zijn ze dan gefokt en hoe zit dat hede ten dage?


murness schreef:
Ik heb ook een SD-tje, maar die noem ik gewoon Tinker hoor
Dan denk ik een SD tje is dat dan ook een gypsie cob? Ook al wordt deze tinker genoemd?

Dus voor mij is het volkomen onduidelijk hoe het nu eigenlijk zit?

Ik dacht altijd dat tinkers oorspronkelijk bij de zigeuners vandaan kwamen en het verbaast me dat veel tinkers behoorlijk lastig zijn in de omgang want om daar dan mee te gaan trekken lijkt me niet handig. Dus hoe dat zit weet ik ook niet.

Dus voor mij is het echt in nevelen gehuld. Sorry, want ik loop niet te vervelen, ik wil gewoon graag dit leren want ik heb weinig met tinkers dat een vooroordeel kan zijn daar ik teveel onberekenbare tinkers ken die helemaal niet zo gemakkelijk in de omgang zijn, en ik vraag me dus af, waarom vind ik jouw paarden wel heel erg tof? Hoe ze zich gedragen is gewoon zo fijn van wat ik op de filmpjes zag.




De zigeuners zijn gipsy's. Ofwel, traveller's. Dat zijn weer anderen dan bijvoorbeeld sinthi etc wat Vuurvleugels heel mooi uitlegt.

SD paarden komen van de SD Farm in de UK. Zij zijn travellers en noemen hun paarden zelf ook Gypsy cobs ;).
Wij gebruiken dus dezelfde benaming want zo heten ze nu eenmaal.


Hier in NL scharen we alles onder tinker. Of het nu een gypsy cob, Irish cob, mengelmoes of toevallig een bonte met wat haar is (en daar komen de andere karakters ook vandaan, van het mixen). Alles wordt tinker genoemd.

Ik maak daarom het onderscheid tussen de 2.



De bonte merrie die nu naar Amerika is bijvoorbeeld hebben we vorig jaar "beleerd". Ofwel, we hadden er een paar uit de running, iemand wilde rijden, pakte Styles uit de wei en is erop gesprongen (door haar formaat past daar geen zadel op :+) zo, styles is zadelmak.
2e keer ging ze mee op buitenrit.
Ze was toen 10 jaar en altijd als fokmerrie gebruikt. Dat zijn de goede karakters. En tuurlijk zijn ze niet allemaal hetzelfde en heb je ook wel eens uitzonderingen (of paarden met slecht/verkeerd aangeleerd gedrag) maar een echte gypsy/irish cob hoort een betrouwbaar en cool karakter te hebben.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:10

Hele fijne uitleg, duidelijk waarvoor dank. Dan zou ik dus voor een echte gypsy gaan. Een mooie en een brave.

Leuk ook de uitleg over het nieuwe adres en ik ben benieuwd van de foto's van de quaranteine. Wat een tocht en wat fijn dat ze met zijn tweetjes mogen blijven.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:51

Oh wauw, lijkt me wel even slikken om afscheid te moeten nemen van je 2 favoriete paardjes. Maar wat een gaaf avontuur voor ze!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:15

Wat gaaf dat ze daarheen gegaan zijn! Mijn 'tinkie' komt ook uit Ierland, ik wou juist een echt cob type, niet te groot maar mooi hoofdje, veel behang, niet te groot, mooi model met veel bot en ik ben redelijk geslaagd volgens mij. Karakter, ik vind hem heel braaf, leert snel, is wel een clown en ook slim, al lijkt dat van buitenaf niet zo, verder is het een binnenvetter waarvan het emmertje opeens vol kan zijn. Verder heeft hij zoveel looplust dat verbaast mij nog het meest, of tenminste had ik niet direct verwacht. Ik hou ervan, perfecte mix. Maar daar gaat het vaak ook fout denk ik, mensen denken snel dat ze sloom en schaapmak zijn, maar feitelijk is de mijne een warmbloed in koudbloedlijf en dan nog het type binnenvetter, maar als hij stresst herstelt hij ook net zo snel weer. Beleren ging hier ook makkelijk.
Even om in te haken op het onberekenbare wat pien omschrijft.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 11:41

De dames zijn inmiddels van LA naar de nieuwe quarantaine locatie in Oregon gebracht zo'n 15 uur verderop.

De nieuwe eigenaar gaat de 14e eveb bij ze langs en hij mag ze de 27e ophalen :)
Ze doen het heel goed en zijn erg braaf geweest zei de transporteur. Volgende week als de nieuwe eigenaar bij ze gaat kijken krijg ik foto's :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:57

Leuk, maar eerlijk weet ik dan bv niet of ik dat mijn paarden zou willen aan doen….want hoe cool ze ook zijn, het blijft voor hen een enorme onderneming met ellenlange transporten, wachten, weersveranderingen,…. Een hele boterham voor paarden lijkt me toch wel….

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:58

Wat leuk en interresant om het ook zo op beeld te zien! Mijn da komt veel op Schiphol voor de paardentransporten dus al veel verhalen gehoord maar zo op beeld is duidelijker :D Fijn dat alles goed is gegaan en dat de kopende partij je op de hoogte houdt.

RanjaRietje

Berichten: 546
Geregistreerd: 04-10-10

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:20

Wauw wat een avontuur gaan je paarden aan! Ik lees al even mee, ik zou dit ontzettend spannend vinden. Maar wel fijn dat je paarden zo braaf zijn! Dat is al een fijn idee!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:31

Fijne update. Blij mee.

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:32

Oh super dat ze het goed en braaf doen!!

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:08

tengeltje11 schreef:
Leuk, maar eerlijk weet ik dan bv niet of ik dat mijn paarden zou willen aan doen….want hoe cool ze ook zijn, het blijft voor hen een enorme onderneming met ellenlange transporten, wachten, weersveranderingen,…. Een hele boterham voor paarden lijkt me toch wel….


Jij schrijft het, ik dacht het.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:18

Gaan ze in quarantaine wel de wei op of hoe ziet hun dagelijkse leven er in quarantaine tijd uit?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:09

idylle schreef:
Gaan ze in quarantaine wel de wei op of hoe ziet hun dagelijkse leven er in quarantaine tijd uit?



De komen er overdag inderdaad gewoon wel uit. Er zijn ook stallen die boxen met uitloop hebben maar onze dames gaan gewoon een paar uur per dag eruit. Uiteraard wel apart, ze staan niet voor niets in quarantaine natuurlijk.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:10

Lui_ schreef:
tengeltje11 schreef:
Leuk, maar eerlijk weet ik dan bv niet of ik dat mijn paarden zou willen aan doen….want hoe cool ze ook zijn, het blijft voor hen een enorme onderneming met ellenlange transporten, wachten, weersveranderingen,…. Een hele boterham voor paarden lijkt me toch wel….


Jij schrijft het, ik dacht het.




Mag je vinden, en toch valt het allemaal reuze mee.
Er gingen dus 36 paarden mee op deze vlucht. Die van vorige week waren er ook ruim 30. En dat is dan alleen de vlucht naar LAX.
Paarden gaan de hele wereld over. Niet alleen bij verkoop maar denk ook aan de internationale sport. Tja, dat jij het niet wilt betekend niet per definitie dat het zielig of slecht is.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:58

Mja of ze op een vrachtwagen staan of op een vliegtuig, ze hebben ook geen tijdsbesef. Als ze maar op tijd te eten en water krijgen, dan is dat al heel wat denk ik

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:21

Ontzettend leuk om te volgen. En jij hebt natuurlijk nu een geweldig excuus om eens naar de VS te gaan.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:12

Ik vind het tof hoor, en zo mooi dat je paarden ook naar het verre buitenland gaan om daar de lijn voort te zetten.
Im en export dieren gebeurt zeer geregeld en word meestal met veel zorg mee omgegaan.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:29

Even voor mijn duidelijkheid, jij hebt deze 2 gekocht van een fokker/handelaar uit Engeland toch?
En nu heb jij ze door verkocht aan Amerikanen, sorry als ik kritisch ben, maar is dit heel bijzonder?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:34

Drachtig van haar hengst

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: 2 van onze merries op weg naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:25

Leuk topic! Fijn dat je het met ons wil delen.
En voor die paar bokkers die azijn bij hun koffie doen, je hoeft niet mee te lezen hè! Niet alles in het leven of op bokt hoeft langs jouw lat van bijzonderheid. Het is toch als fokker super als jouw product de wereld overgaat?