Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

2 van onze merries op weg naar Amerika

 
Profiel   

Een paar weken geleden kreeg ik contact met iemand die graag een van mijn merries wilde kopen, zij stond geadverteerd via een aantal facebook groepen en ik had de hoop dat zij voor ons de doorbraak richting Amerika zou zijn.

En dat had ik gelukkig juist gehoopt. Na wat uitwisselen van info vroeg hij of we misschien nog een drachtige merrie te koop hadden zodat ze met zijn 2en konden reizen.

Nouja eigenlijk zat de andere niet echt op de schopstoel maar zo'n kans sla je niet af.
In de wereld van de Gypsy Cobs (ik zeg bewust even geen tinker want dat zijn onze officieel niet, maar zo worden ze hier in de volksmond wel genoemd) is verkoop naar Amerika vrij uitzonderlijk en toch wel altijd een lichte droom van mij geweest.


En zo kwam dan na een hele hoop geregel de dag dat we onze dames, SD Big Style en SD Lovestruck naar Amsterdam Schiphol moesten brengen. Een hele bijzondere ervaring was dat zeker.
In totaal 36 paarden gingen er mee!
Ze staan per 3 in een vervoersbox.

Ze vroegen eerst hoe groot onze merries waren, nouja het zijn pony's zei ik dus niet zo groot. Maar 1 is wel een keer zo breed als de rest van de warmbloedjes hier :=.

Pas toen we ze uit onze vrachtwagen laadde snapte ze daar wat ik bedoelde :') Styles pastte echt maar net in de box qua breedte :') _O-


Maar het is gelukt en inmiddels zijn ze al 3 uur in de lucht met nog 8 uur te gaan richting LAX airport in LA California.

Na aankomst moeten ze eerst 3 dagen in quarantaine om vervolgens vervoerd te worden naar een andere locatie waar ze nog eens 3 weken in (CEM) quarantaine moeten.
Daarna begint het volgende deel van de reis. Een nog 18 uur durend transport naar Salem in Oregon.

Dan zijn ze op plaats van bestemming waar ze bij mensen komen die niet nieuw zijn in de paarden maar wel nieuw binnen dit ras. Onze beide merries zijn drachtig en zullen daar gebruikt worden om hun fokprogramma op te zetten :)


Een hele bijzondere ervaring en ik hoop dat we het nog eens vaker kunnen doen :j.


Voor de kerst hadden we mooie foto's naar de nieuwe eigenaren gestuurd als presentje.


Lovestruck
[ img ]

Big Style
[ img ]


En Thor de hengst waar ze drachtig van zijn

[ img ]




Vanmorgen om 2 uur op om te laden :O

[ img ]

[ img ]

[ img ]








Op Schiphol

[ img ]

[ img ]


Links is onze vrachtwagen.
[ img ]

[ img ]

[ img ]







Ik zal hier updates plaatsen als ze aan de overkant zijn en hopelijk ontvang ik dan nog een foto hier en daar :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:04 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de verkoop! Lijkt me wel spannend, voor jullie en de nieuwe eigenaren maar zeker voor de paarden zelf...

Wat is het verschil tussen tinkers en GCs dan? Ik weet niet beter dan dat GC een van de Engelse benamingen is voor wat wij in Nederland 'tinker' noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:09 



 
Profiel   

Bijzonder om zo je paarden te verkopen. Hopelijk hebben ze een goede vlucht en verloopt ook daar alles voorspoedig en mogen ze straks 2 gezonde veulens op de wereld zetten.
Leuk dat je ons 'meeneemt'!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:11 



 
Profiel   

Gefeliciteerd CP met de verkoop!
Maar lijkt me ook wel emotioneel.. (zegt degene die geen paarden kan verkopen :+ )
Dit is wel echt weg.
Ben benieuwd hoe ze het daar gaan hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:21 



 
Profiel   

Fillis schreef
Gefeliciteerd met de verkoop! Lijkt me wel spannend, voor jullie en de nieuwe eigenaren maar zeker voor de paarden zelf...

Wat is het verschil tussen tinkers en GCs dan? Ik weet niet beter dan dat GC een van de Engelse benamingen is voor wat wij in Nederland 'tinker' noemen.



Ja en nee, wat hier de benaming tinker krijgt zijn veelal ook mengelmoesjes en wordt allemaal onder de noemer tinker gemikt. Als t wat haar heeft en een beetje body dan is t al snel goed.
Dus om deze paarden tinkers te noemen is echt vloeken in de kerk :=

Echte traditional gypsy cobs zoals wij ze hebben en fokken komen uit bloedlijnen direct uit de gypsy families die zo'n 200 jaar terug gaan.
(Traditional) gypsy cob, (traditional) Irish cob zijn de juiste benamingen voor de echten. Maar hier in NL gaat alles onder de noemer tinker. Is het fout, nee want het is hier nu eenmaal zo gewend, maar echt helemaal correct is het ook niet om alles eronder te scharen.


Laatst bijgewerkt door cp112 op 04-01-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:29 



 
Profiel   

Setteli schreef
Gefeliciteerd CP met de verkoop!
Maar lijkt me ook wel emotioneel.. (zegt degene die geen paarden kan verkopen :+ )
Dit is wel echt weg.
Ben benieuwd hoe ze het daar gaan hebben :)



Klopt hoor het was ook wel ff slikken vanmorgen ;( het zijn mijn 2 favo merries ook nog. Maar soms moet je een sprong in het diepe wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:30 



 
Profiel   

Super gaaf, die beelden van Schiphol!

Fillis schreef
Wat is het verschil tussen tinkers en GCs dan? Ik weet niet beter dan dat GC een van de Engelse benamingen is voor wat wij in Nederland 'tinker' noemen.


Kan dat er mee te maken hebben dat 'Tinker' een nogal beladen woord is om (Ierse) travellers mee aan te duiden? Een beetje zoals 'Eskimo'.
In NL, België en Duitsland heb ik de term Tinker wel gehoord voor het paardenras, maar op de Britse eilanden, Ierland en in de VS hoor je die naam veel minder: daar is het 'Irish Cob' of 'Gypsy Cob/Horse'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:31 



 
Profiel   

Wow, dat lijkt me ook best spannend en heftig om je paarden op Schiphol te zetten. Wel een grote stap in de goede richting!
Proficiat met de verkoop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:32 



 
Profiel   

mairead schreef
Super gaaf, die beelden van Schiphol!

Fillis schreef
Wat is het verschil tussen tinkers en GCs dan? Ik weet niet beter dan dat GC een van de Engelse benamingen is voor wat wij in Nederland 'tinker' noemen.



Kan dat er mee te maken hebben dat 'Tinker' een nogal beladen woord is om (Ierse) travellers mee aan te duiden? Een beetje zoals 'Eskimo'.
In NL, België en Duitsland heb ik de term Tinker wel gehoord voor het paardenras, maar op de Britse eilanden, Ierland en in de VS hoor je die naam veel minder: daar is het 'Irish Cob' of 'Gypsy Cob/Horse'.

Maar 'gypsy' is ook een scheldnaam, dus dat lijkt me niet de reden. TS had ook al antwoord gegeven hierboven! :)

@TS klinkt logisch ja! Lijkt me wel lastig aan zuiver bloed te komen dan? En heeft de 'echte' cob specifiekere kenmerken qua exterieur? Ik ken ze inderdaad in alle kleuren, maten, hoeveelheid behang, enz, echt lijn zit er niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:37 



 
Profiel   

Jeetje wat een avontuur zeg, ik ga dit zeker even volgen. wat een prachtige GC is Lovestruck en Big Style doet haar naam eer aan die past nauwelijks in dat gaatje :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:55 



 
Profiel   

Fillis schreef
mairead schreef
Super gaaf, die beelden van Schiphol!



Kan dat er mee te maken hebben dat 'Tinker' een nogal beladen woord is om (Ierse) travellers mee aan te duiden? Een beetje zoals 'Eskimo'.
In NL, België en Duitsland heb ik de term Tinker wel gehoord voor het paardenras, maar op de Britse eilanden, Ierland en in de VS hoor je die naam veel minder: daar is het 'Irish Cob' of 'Gypsy Cob/Horse'.

Maar 'gypsy' is ook een scheldnaam, dus dat lijkt me niet de reden. TS had ook al antwoord gegeven hierboven! :)

@TS klinkt logisch ja! Lijkt me wel lastig aan zuiver bloed te komen dan? En heeft de 'echte' cob specifiekere kenmerken qua exterieur? Ik ken ze inderdaad in alle kleuren, maten, hoeveelheid behang, enz, echt lijn zit er niet in.




Gypsy is geen scheldnaam kan ik je vertellen hoor ;) wij halen ze rechtstreeks bij een gypsy/traveler familie vandaan en zij noemen ze zelf ook gypsy cob's :j



Maten en kleuren doen er niet zo toe binnen het hele ras. Exterieurmatig zit er wel verschil in inderdaad.

Dat is denk ik het beste te laten zien met een foto.

Dit is een NL gefokte tinkerhengst.
[ img ]



En een traditionele Cob hengst
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:47 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Jeetje wat een avontuur zeg, ik ga dit zeker even volgen. wat een prachtige GC is Lovestruck en Big Style doet haar naam eer aan die past nauwelijks in dat gaatje :=



Ja het was wel wat krap voor haar :') kleine tank op pootjes is het haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:49 



 
Profiel   

Hey, dat was bij mij op het werk (Dnata, Schiphol)! Vlogen ze vandaag? Met welke airline dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 18:04 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Hey, dat was bij mij op het werk (Dnata, Schiphol)! Vlogen ze vandaag? Met welke airline dan?



Ja :j vanmorgen rond 6 uur geladen bij ESC. Ze vlogen met Qatar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 18:13 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de verkoop. Toch heel cool als je je paarden daar heen kan verkopen.
Hopelijk hebben ze een goeie vlucht en komen ze heel aan daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 18:14 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de verkoop! Gaaf dat ze naar Amerika gaan! Snap wel dat dit een kans is waar je niet snel nee tegen kan zeggen! Zijn ook echt leuke merries!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 18:57 



 
Profiel   

cp112 schreef
Nielojram schreef
Hey, dat was bij mij op het werk (Dnata, Schiphol)! Vlogen ze vandaag? Met welke airline dan?



Ja :j vanmorgen rond 6 uur geladen bij ESC. Ze vlogen met Qatar.


Ohhh, ik dacht al, we hebben alleen Chinezen vandaag, paardjes gingen naar de overkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 19:06 



 
Profiel   

Ze zijn een uurtje geleden aangekomen in LA :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:06 



 
Profiel   

Je hebt het hiermee wel gelijk heel definitief. Hopelijk komen ze veilig op eindbestemming. Ben benieuwd of je nog wat hoort als de veulens er zijn. Zou leuk zijn als we ze mogen zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:46 



 
Profiel   

cp112 schreef
Ze zijn een uurtje geleden aangekomen in LA :j



ahh fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 00:02 



 
Profiel   

Spannend.
Je zal wel opgelucht zijn, als ze over een maand veilig en wel bij de nieuwe eigenaren op stal staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 05:16 



 
Profiel   

Gaaf hoor, niet verwacht dat deze zouden verhuizen, maar snap het wel.
Wat een reis gaan ze maken en wat een braaf ras is het toch.
Wel grappig, ik krijg vaak te horen over de mijne, is dat wel een echte tinker....hij is zo groot en breed haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 05:50 



 
Profiel   

Heel spannend en wat zijn de dames braaf!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 07:46 



 
Profiel   

Wauw wat een gave kans en wat fijn dat ze zijn aangekomen in LA.
Maar jeetje je lievelingsmerries, dat zal echt wel slikken zijn. Maar ook mooi dat jullie ze deze kans gunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 07:51 



 
Profiel   

Spannend voor jou en de paarden lijkt mij.
Ik las dat ze drachtig zijn, zit er daar met vliegen geen risico aan zoals bijv met mensen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 07:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen