Als je de schrik van je leven krijgt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 23:34

Mijn oude valkdame heeft me zondag de schrik van mijn leven gegeven. Ik was afgelopen vrijdagmiddag met haar bij de dierenarts omdat ze haar oog beschadigd had. Ergens heel hard gestoten en dus een flinke beschadiging en hematoom in het oog. Ik heb hiervoor zalf gekregen die ik liefst 10x per dag op het oog moet aanbrengen.
Krijg ik afgelopen zondag een appje van de man waar ze staat (ze loopt 24/7 buiten met inloopstal) dat ze een wond aan de hals heeft. Ok, ik eet even mijn eten op en pik stalgenootje op om vervolgens naar haar toe te gaan, denkende dat het iets van een kras is ofzo die ik met Betadine kan behandelen.

Ik parkeer de auto en ze komt op ons toelopen en toen Holy Moly!! :oo :oo Dat was geen kras maar een gapend gat! Een enorme jaap van zeker 20cm!
Ik heb de foto's in een spoiler gezet want ze zijn best heftig.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Dus als de wierde weerga de dierenarts gebeld. Die had gelukkig weekenddienst en was toevallig net op de praktijk, die 50m verderop ligt, om een hond in te laten slapen, dus we konden gelijk komen. Wat dat betreft een geluk bij een ongeluk.
Eenmaal daar aangekomen schrok de dierenarts ook omdat het zo groot was.

Nadat ze Joan eerst flink verdoofd had, ze kreeg zelfs methadon erbij zodat ze goed suf zou zijn omdat het anders nog pijnlijk zou zijn om te hechten %)
heeft ze eerst de wondranden opgefrist. Deze waren al behoorlijk opgedroogd want het is waarschijnlijk in de nacht gebeurd. Gek genoeg heeft het ook bijna niet gebloed :? Daarna heeft ze de spierlagen weer aan elkaar gezet
Spoiler:
Afbeelding

en vervolgens de wond gesloten met een drain erin.
Spoiler:
Afbeelding

Inmiddels zijn we alweer een aantal dagen verder en lijkt het goed te helen maar ik voel me net zuster Klivia. Ben er nu zo'n 4 tot 5x per dag om antibiotica, pijnstilling, oogzalf te geven en de wond te verzorgen.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:37

My god wat een diepe wond! Hoe kan dit?! Jij zult wel 5 jaar ouder geworden zijn van de stress.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:44

Jeetje wat heftig! Enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Zebrastreep

Berichten: 9823
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:48

Oh jemig wat een gat , wat zal je geschrokken zijn!

Texas02

Berichten: 4714
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:50

Wat een diepe wond zeg! Daar krijg je zeker de schrik van je leven van.. Is dat een (slag)ader, dat dikke gedeelte aan de bovenkant van de wond? Of wel "gewoon" vlees? Want dan heb je echt nog geluk gehad, als dat een slagader is.. Hopen op een spoedig herstel voor je paardje!

Duran123
Berichten: 1085
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 00:14

Och jee dat ziet er erg heftig uit.

Een heel voorspoedig herstel gewenst!

Lughnassadh

Berichten: 1814
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 00:21

O jakkes! Beterschap voor haar!

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 02:07

Wow dat is geen sneetje zeg. Beterschap. Hopelijk geneest het voorspoedig.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 05:43

Wat bizar inderdaad dat het zo schoon is op die eerste fotos en er amper bloed rond de wond zit. De dierenarts heeft het netjes weten te hechten! Beterschap zowel met de wond als het oog! Enig vermoeden wat er gebeurd is?

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:13

Je moet even komen want je paard heeft een sneedje in de half?? Zei hij dat??

OMG dit is een gapend gat :wow:

Gelukkig heeft de DA goed kunnen helpen.

en nu geen pech meer hopelijk

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:27

Jeetje wat heftig zeg! Dat is een beste jaap.. ik schrok eet van. Veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110769
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:17

Zo, volgens mij heeft Joan erg veel geluk gehad! Een paar centimeter en dan was er nog veel meer schade geweest of erger :\
Wat zul je geschrokken zijn! :oo Hopelijk geneest het voorspoedig!
Heb je enig idee hoe dit gebeurd kan zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34731
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:55

Nou kan me voorstellen dat je daar vreselijk van geschrokken bent. Wat een gat. Hopelijk ben ne nu voorlopig weer even klaar en knapt ze goed op.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:03

Wat een wond. Dat is een flinke grote. Ben benieuwd hoe het gebeurt is.

Hopelijk geneest het netjes!

juval

Berichten: 13238
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:06

oef wat heftig, ik begrijp dat je flink geschrokken bent!!! veel sterkte, hoop dat het snel herstelt. Voor nu ziet het er netjes en rustig uit.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:12

Gatver dat is een beste wond! Heel veel stekte gewenst, hopelijk herstelt het goed! :(:)

Daihyo

Berichten: 88086
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:21

Zo dat is een heftige wond :oo
Enig idee wat er gebeurt is?
Hopelijk herstelt het snel, zonder complicaties.

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 12:18

Inmiddels zijn we alweer zes dagen verder en het lijkt de goede kant op te gaan. De drain heb ik woensdag verwijderd want die begon te pussen dus het lichaam was er klaar mee. Die wond in de hals heelt wel maar het oog maakten we ons zorgen om. Gelukkig gaat dat nu ook een stuk beter. Er zit nog wel bloed in de voorste oog kamer en daardoor ziet ze slecht.
Ze heeft een keer heel hard haar oog gestoten want anders kan zoiets niet ontstaan, een stomp trauma.
Dat waren we al aan het behandelen voordat die wond zijn opwachting maakte.
Ze moet ergens van geschrokken zijn en op die manier haar oog beschadigd hebben.
5 dagen later die wond.
In eerste instantie konden we in de/aan de wei niks vinden maar met zo'n wond moést er wel iets kapot zijn, dat kan niet met een beetje ergens langs schuren ontstaan.
Toen wij bij de dierenarts waren om het te hechten is de stal eigenaar nog een keer alles na gaan lopen en heeft toen gevonden waar het is gebeurd. Er was een bevestiging van de buis van het hekwerk (Heras) compleet afgebroken. Ze is dus vol het hek in gerend. Het moet 's nachts gebeurd zijn want hij is altijd thuis en heeft niks gehoord.
Of ze geschrokken was of gewoon aan het sjezen was, geen idee. Ze heeft in ieder geval de bocht verkeerd ingeschat en is op die manier in het hek belandt. De hoef afdrukken staan op zo'n 20cm aan de andere kant van het hek en ze heeft inderdaad strontmazzel gehad want 1cm lager zit de halsslagader.

@Texas02 Dat is inderdaad gewoon vlees, spierweefsel. De halsslagader ligt 1cm onder de wond.

De wind gaat waarschijnlijk wel open springen, dat had de dierenarts me al voor gewaarschuwd. Dat blijkt meestal zo te zijn bij zulk soort wonden.
Zo ziet hij er nu uit
Spoiler:
Afbeelding


En haar oog.
Zo was het. Hier zie je de beschadiging ook goed. Ik vond het lijken op een ster in je voorruit.
Afbeelding

En zo is het nu. De witte waas die over het hele oog zat is al veel minder. Je kunt hier ook goed zien dat er flink wat bloed in het oog zit
Afbeelding

Zebrastreep

Berichten: 9823
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:25

Ach arm dier , wat een zorgen heb je ervan.

En oef daar kreeg ik wel even kippenvel van , 1 cm van de halsslagader bah je moet er toch niet aan denken hoe fout eigenlijk zo'n stom ongeluk af had kunnen lopen.

Hopelijk komt het oog weer helemaal in orde!

Saaams

Berichten: 13285
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:39

Jeetje wat heb jij dubbelop pech.
Ik hoop dat ze snel hersteld van zowel wond als hals en lief van stalgenootje. Maar misschien de volgende keer iets subtieler wezen :+
Dit is niet een kan wel even wachten krasje. :=

Als ik dit had getroffen dan had je een telefoontje gehad; Joh bel eerst even de dierenarts en kom daarna rustig deze kant op, je paard heeft een open wond op zijn hals. :+

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 16:39

We zijn inmiddels alweer een aantal dagen verder en het ziet er gelukkig naar uit dat ze volledig zal herstellen.

De wond is zoals verwacht open gesprongen maar gelukkig blijft het goed gaan.
Ik heb de restanten van de hechtingen verwijderd en ben sinds vandaag begonnen met het insmeren van de wondranden met honingzalf. Dat spul werkt trouwens ook goed tegen vliegen zeg! Ik was bang dat die, nu het weer een stuk lekkerder is, in grote getale op de wond af zouden komen maar niet dus. Ze komen in de buurt en zijn dan snel weer weg. Topspul +:)+
Spoiler:
Afbeelding


Haar oog begint nu ook wel echt bij te trekken. Waar de beschadiging zat, zit nu alleen nog een deukje. Het oog lijkt nog wel behoorlijk troebel.
Afbeelding

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:48

Wat een schrik! Maar de wond zelf lijkt best snel te genezen zo. Ze heeft wel echt mazzel gehad hoor. :(:)

Anoniem

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:56

Jeetje wat een wond zeg!
Maar ik weet niet waar jou paard staat, zou hij niet geschrokken kunnen zijn van een wolf?
Of een ander wild dier?

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:41

Zo wat zul jij geschrokken zijn. :(:)
Wat een wond.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Als je de schrik van je leven krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:54

Wat een verhal en wat een wond(en) ik ben heel blij dat het de goede kant op gaat!