Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 18:24

Nou wat me vandaag gebeurde.
Tijdens het borstelen van mijn paard. Komt er een mevrouw met een hengst aanlopen. Ik zeg nog “pas op, ik heb een merrie”. Mevrouw loopt door voordat ik mijn paard heb kunnen wegzetten loopt mevrouw door met een hengst met veel herrie! Vervolgens besprong hij mijn paard mevrouw trekt niet eens aan de hengsten ketting. Ik begint te schreeuwen “trek hem er vanaf”. Uiteindelijk hem eraf gekregen. Hij heeft haar gelukkig niet gedekt. Echter ben ik erg boos. Schreeuwde mevrouw nog na zegt ze “ja kon er niks aan doen”.
Ik ben erg boos maar vooral ook geschrokken.
Kan ik hier iets mee. De mevrouw was een moeder van een stagiaire op stal. Maar dan nog ben ik hier absoluut niet van gecharmeerd.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:29

Contact opnemen met de staleigenaar.

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 19:07

senna21 schreef:
Contact opnemen met de staleigenaar.


Die stond er bij en keek erna moest lachen ook nog :?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:11

Misschien een moeder met weinig/geen verstand van paarden die door haar dochter een paard in de handen kreeg geduwd misschien? In zo'n geval zou ik die stagiaire even vragen om haar moeder geen hengst of ander lastig paard meer mee te geven.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:14

amillion schreef:
senna21 schreef:
Contact opnemen met de staleigenaar.


Die stond er bij en keek erna moest lachen ook nog :?

Tijd voor een zoektocht naar een andere stal, lijkt me. Je merrie had ook serieus gewond kunnen raken en aan een staleigenaar die dit een kostelijke grap vindt, vertrouw ik niet de zorg van mijn paard toe.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:19

Gaby schreef:
Tijd voor een zoektocht naar een andere stal, lijkt me. Je merrie had ook serieus gewond kunnen raken en aan een staleigenaar die dit een kostelijke grap vindt, vertrouw ik niet de zorg van mijn paard toe.


Nou idd. En als de hengst een dodelijke trap kreeg, had jij het gedaan zeker? :=

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:51

amillion schreef:
senna21 schreef:
Contact opnemen met de staleigenaar.


Die stond er bij en keek erna moest lachen ook nog :?

dit vind ik nog schokkender dan wat die moeder deed.
Daar kan het smoesje onervaren misschien nog als smoes gebruikt worden.

Ik zou toch nog eens een gesprek aanknopen met hem, kijken wat hij zegt nu het incident voorbij is

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:57

Tijd om een andere stal te zoeken als die stagiair niet snel weggaat.

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 20:24

nicolanca schreef:
Tijd om een andere stal te zoeken als die stagiair niet snel weggaat.


Ik ga dit wel echt eisen hoor. Ben inmiddels wel iets gekalmeerd. :(

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 20:27

Nu was mijn merrie hengstig stond gelijk te pissen na het incident. Dus schijnbaar had die hengst dat al geroken voordat ik wist dat ze hengstig was. Dan was ik sowieso sneller weg gegaan met dr.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:08

amillion schreef:
Nu was mijn merrie hengstig stond gelijk te pissen na het incident. Dus schijnbaar had die hengst dat al geroken voordat ik wist dat ze hengstig was. Dan was ik sowieso sneller weg gegaan met dr.


Wat een nare ervaring zeg, zou van de zotten moeten zijn dat jij snel weg moet zijn. Die vrouw heeft kennelijk geen verstand van hengsten, ik merk het ook gelijk als er een hengstig is maar die van mij weet heel goed wat wel en niet mag. Levensgevaarlijke situatie, ik zal het eens met de eigenaar opnemen en anders een andere stal zoeken.

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:36

K_nolan schreef:
amillion schreef:
Nu was mijn merrie hengstig stond gelijk te pissen na het incident. Dus schijnbaar had die hengst dat al geroken voordat ik wist dat ze hengstig was. Dan was ik sowieso sneller weg gegaan met dr.


Wat een nare ervaring zeg, zou van de zotten moeten zijn dat jij snel weg moet zijn. Die vrouw heeft kennelijk geen verstand van hengsten, ik merk het ook gelijk als er een hengstig is maar die van mij weet heel goed wat wel en niet mag. Levensgevaarlijke situatie, ik zal het eens met de eigenaar opnemen en anders een andere stal zoeken.


Weet je wat het vervelende is. Ik sta hier ondanks dit incident super graag en wil hier ook absoluut niet weg. Ben verder echt dik tevreden over de stal. Maar deze stagiaire is dus stagiaire van de dressuurstal die hier ook 30 boxen huren.

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:39

Ik zou die stagiaire apart nemen, en het goed doorspreken wat er gebeurd is. Ook uitleggen welke risico’s er zijn voor jou, je merrie en de hengst.
En liever dat haar moeder niet meer een hengst mag leiden. Afhankelijk van haar reactie kan je dan blijven of nog met de stalhouder in gesprek gaan.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:41

Nou, eisen dat die stagiaire weg moet, gaat wel ver indien dit niet haar schuld is. Wie heeft die hengst aan die moeder gegeven? Misschien de stal eigenaar zelf wel? Daarnaast, stagiaires gaan vanzelf weer weg.

Ik zou vragen naar hoe en wat en dan het gesprek aan gaan. Of bij haar begeleider.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:47

amillion schreef:
Weet je wat het vervelende is. Ik sta hier ondanks dit incident super graag en wil hier ook absoluut niet weg. Ben verder echt dik tevreden over de stal. Maar deze stagiaire is dus stagiaire van de dressuurstal die hier ook 30 boxen huren.

Is dat een apart bedrijf dat daar boxen huurt? Dan zou ik ook zeker met hun contact opnemen.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:14

Van wie is die hengst? Is die van de staleigenaar of van iemand anders waar de stagiair stage bij loopt?

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:18

amillion schreef:
Nu was mijn merrie hengstig stond gelijk te pissen na het incident. Dus schijnbaar had die hengst dat al geroken voordat ik wist dat ze hengstig was. Dan was ik sowieso sneller weg gegaan met dr.


Niet jouw fout. Als je met een hengst gaat lopen die zo kan reageren moet je de boel gewoon onder controle hebben en houden. Je kan niet gauw wegrennen met je merrie omdat er iemand zo nodig een hengst moet.

Staat de stagiaire onder toezicht van jouw stalhouder of loopt ze voor iemand anders stage? Bij haar begeleider aangeven wat er gebeurt is en dat dat natuurlijk niet de bedoeling is, en dat het voor hun hengst ook niet echt bevordelijk is.

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:27

prugelpiet schreef:
amillion schreef:
Nu was mijn merrie hengstig stond gelijk te pissen na het incident. Dus schijnbaar had die hengst dat al geroken voordat ik wist dat ze hengstig was. Dan was ik sowieso sneller weg gegaan met dr.


Niet jouw fout. Als je met een hengst gaat lopen die zo kan reageren moet je de boel gewoon onder controle hebben en houden. Je kan niet gauw wegrennen met je merrie omdat er iemand zo nodig een hengst moet.

Staat de stagiaire onder toezicht van jouw stalhouder of loopt ze voor iemand anders stage? Bij haar begeleider aangeven wat er gebeurt is en dat dat natuurlijk niet de bedoeling is, en dat het voor hun hengst ook niet echt bevordelijk is.


Ja ze is voor iemand anders stage aan het lopen maar ik ga hier zeker werk van maken

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:40

Doen hoor. Hier is de eigenaar van de hengst ook niet blij mee.

amillion

Berichten: 113
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:53

prugelpiet schreef:
Doen hoor. Hier is de eigenaar van de hengst ook niet blij mee.


Ik heb de eigenaar gebeld zijn vonden het ook verschrikkelijk en excuseerden zich ook hiervoor echter heb ik aangegeven dat zij hier absoluut niks aan konden doen. Dat het puur om de “begeleider” op dat moment van hun paard gaat. Dat zij gewoon niet capabel is om zo een paard te hanteren.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:14

TAO -> VVDD

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:20

De stagiair zelf kan er toch niks aan doen? Het is haar moeder die met de hengst liep. Ik zou van stal veranderen als dit mogelijk is. Zo'n stalhouder moet je je paard en je geld niet aan toe willen vertrouwen.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:29

Emoreoa schreef:
De stagiair zelf kan er toch niks aan doen? Het is haar moeder die met de hengst liep. Ik zou van stal veranderen als dit mogelijk is. Zo'n stalhouder moet je je paard en je geld niet aan toe willen vertrouwen.

Eerlijk gezegd vind ik dat nogal overdreven, na 1 zo,n incident.

StableHS
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:43

amillion schreef:
prugelpiet schreef:
Doen hoor. Hier is de eigenaar van de hengst ook niet blij mee.


Ik heb de eigenaar gebeld zijn vonden het ook verschrikkelijk en excuseerden zich ook hiervoor echter heb ik aangegeven dat zij hier absoluut niks aan konden doen. Dat het puur om de “begeleider” op dat moment van hun paard gaat. Dat zij gewoon niet capabel is om zo een paard te hanteren.


Dat heb je goed gedaan. Als eigenaar wil je weten als andere onverantwoord met je paard omgaan. Weet je of de eigenaar de verantwoordelijke aangesproken heeft? Dat je een paard iemand toe vertrouwd en dan een moeder van een stagiair er zomaar mee aan de wandel gaat lijkt mij niet de bedoeling. En zeker met een hengst op een stal met merries. Lijkt mij heel onverantwoord van degene die leiding heeft over de stagiaire.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bijna gedekt door langslopende hengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:11

Hengsten blijven hengsten en hebben iemand nodig die daar ervaring mee heeft en mee om kan gaan. Dat is in dit geval duidelijk niet zo. Ik zou het bespreken met de eigenaar van de hengst en vragen hoe zoiets in de toekomst voorkomen gaat worden.

Nu is het gelukkig goed afgelopen, maar dat had ook maar zo heel anders kunnen zijn natuurlijk.