Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik voel me een beetje opgelicht door het NSvT, wat te doen?

 
Profiel   

Ik ben 25 maart met mijn 3 jarige hengstje naar de hengstenkeuring van het NSvT geweest, het inschrijfgeld was gratis om volgens hun woorden "om in deze dure tijden iedere (toekomstige) hengstenhouder eenmalig tegemoet te komen" wat achteraf dus een smoes bleek te zijn

Ondanks dat het inschrijfgeld gratis was (wat natuurlijk wel helpt) heb je toch behoorlijk wat tijd geld en moeite om de keuring heen wat aardigop kan lopen (denk aan: huur van de box, voorbrengers op de keuring, het wassen van je paard, voorbreng hoofdstel, deken, reistijd, reiskosten, enz....) maar dit heb je voor een officiële keuring zeker over.

Op de keuring zelf was alles ook erg gezellig en natuurlijk rete spannend, maar gelukkig was Lucky die dag goedgekeurd (OVB van de röntgen) en hier was ik dus echt gigantisch blij mee.

3 dagen later kreeg ik een mailtje vanuit hun met de felicitaties en het verzoek om hem binnen 6 weken te laten keuren en had hier dus ook gelijk een afspraak voor gemaakt en hem laten keuren. Ook hiervoor was hij volledig goedgekeurd en was hier heel blij mee, maar...... toen ik thuis kwam van de Röntgenologische keuring kreeg ik een berichtje met een link naar een Facebook bericht dat ze vanaf 8 maart helemaal geen officieel stamboek meer zijn... (zie link):
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02sZ6fjdUa27dNejrDxKPLdu17Vouf9C6oJNyqUpreJP7bWwgHga9YNvX4jexicvN4l&id=100002473634135

Je kan wel raden dat ik hier zeker niet om kon laggen, blijkbaar hebben ze hun eigen leden hier ook niet van op de hoogtegesteld. Hierdoor heb ik de resultaten dus ook nog niet naar ze doorgestuurd aangezien ik het nut hier dus niet echt meer van inzie.

Nadat dit bericht Facebook over ging hebben ze zelf ook een bericht met "uitleg" op Facebook geplaatst, maar uiteraard hebben ze de reacties hierop uit gezet zodat de harde waarheid niet geplaatst en gelezen kan worden:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02BNmn1sJUdXvfpmBLK3pzWqxMCGWGyDdryLCXDG1THS94drpSfrmypsjyKjQ69FVFl&id=100064290205406

En na het bericht van het nsvt kwam dit bericht naar buiten:
Moderatoropmerking:
Prive communicatie verwijderd


Kortom ik voel me hier behoorlijk opgelicht, want je stopt er uiteindelijk tijd, geld en moeite voor in omdat het voor een officieel stamboek zou zijn.

Nu ga ik a.s. zondag met hem naar de keuring van "mijn eigen" stamboek waar ik met al mijn paarden ingeschreven sta en hoop dat hij daar goedgekeurd zal worden om de "pijn" een beetje te verzachten...
Hierbij wat foto's van mijn knappe ventje

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Laatst bijgewerkt door Neonlight op 28-04-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Prive communicatie verwijderd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:17 



 
Profiel   

Wat bizar. Ik snap dat je je genaaid voelt.
Je foto’s zijn prachtig <3
hopelijk wordt hij nog een keer goedgekeurd en was het niet allemaal voor niks. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:34 



 
Profiel   

Ja dat zit niet lekker. Er staat in de post wel dat de resultaten van de keuring geldig blijven?

Ik hoop dat je hengst ook bij je eigen stamboek goed wordt gekeurd, dan kun je het andere rapport toch als mooie aanvulling zien op het dossier

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 06:31 



 
Profiel   

Esther van ICS heeft mij vorig jaar al uitgelegd hoe dat zat met NSvT. Ik zag dit dus al aankomen…

Wel echt balen voor jou en andere hengstenhouders. Maar ICS is ook een goed stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 07:15 



 
Profiel   

Maar waarom is dit dan?
Wat is de reden dat een stamboek dat toch al lang bestaat ingetrokken word?
Kan dit nog weer terug gedraaid worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 07:20 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Esther van ICS heeft mij vorig jaar al uitgelegd hoe dat zat met NSvT. Ik zag dit dus al aankomen…

Wel echt balen voor jou en andere hengstenhouders. Maar ICS is ook een goed stamboek.


Daar is nu toch wel wat gedoe over ivm paspoortfraude?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 07:48 



 
Profiel   

Swifter schreef
MukiwaCobs schreef
Esther van ICS heeft mij vorig jaar al uitgelegd hoe dat zat met NSvT. Ik zag dit dus al aankomen…

Wel echt balen voor jou en andere hengstenhouders. Maar ICS is ook een goed stamboek.


Daar is nu toch wel wat gedoe over ivm paspoortfraude?

Ook dat speelt al geruime tijd.. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 08:37 



 
Profiel   

Snap wel dat je je genaaid voelt zonder kusjes.. maar paspoort fraude? Das niet niks.
Alhoewel wij een paspoort hebben van het ICS en daar klopt eigenlijk ook niks van. Dus die kunnen er ook wat van hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 09:06 



 
Profiel   

Het NSvt heeft bij mijn pony (geen tinker) een grove fout gemaakt door een vervalst paspoort uit te geven. Chipnummers kwamen totaal niet overeen, kleine moeite om dat even te checken. Pony bleek geen 4 jaar maar 2 jaar te zijn en was al zadelmak. Ik heb daar een mail over gestuurd naar NSvt maar nooit reactie over gekregen. Daarna heb ik de mail bij de nvwa en rvo neergelegd.
Ik ben dus heel blij te lezen dat deze instantie geen paspoorten meer uit mag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 09:18 



 
Profiel   

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar weet wel dat het NsVT honderden valse paspoorten uitgegeven heeft.
Het ICS net zo goed overigens hoor. De lijst is echt gruwelijk lang. Paarden die tich jaar jonger gemaakt zijn, als onbekende afstamming er in staan, nieuwe ueln nummers gekregen etc etc.

Veel succes op de HK van het ICS!
Wat een prachtige manen heeft hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 09:36 



 
Profiel   

@loulou,
Ja echt hoor gewoon bij iedereen keihard in het gezicht liegen, daar kan ik echt niet tegen.

Dankjewel ben ik ook erg blij mee.

We zullen zien zondag.

@schuur_
Maarja als ze "geldig blijven" en ze vervolgens nooit meer een officieel stamboek worden heb je daar ook niks aan...

Ja bewaar alles wel, maar vind het erg achterbaks van ze dat ze niks gemeld hebben en pas een bericht naar buiten doen nadat er iemand achter is gekomen en dat dat bericht veel gedeelt werd.

@MukiwaCobs,
Dat is fijn dat je het hebt kunnen ontlopen.
Bij het ICS heb ij inderdaad weinig problemen gehad (al heb je bij ieder stamboek wel wat).

@DuoPennoti
Zover ik heb begrepen doen ze gigantisch veel aan paspoort fraude, stoppen ze dubbele chips in paarden, word er veel gelogen over leeftijden, enz...
Ze zeggen bezig te zijn met een advocaat, maar heb er weinig vertrouwen in.

@swifter en Mariska28
Daar heb ik ook eens wat van voorbij zien komen, maar durf niet te zeggen hoe en wat.

@ChantalAM,
Ja echt hoor, als ik het geweten had was ik waarschijnlijk ook wel heen gegaan voor de ervaring, maar had ik er veel minder geld en moeite in gestopt. Ook had ik hem dan (nog) niet Röntgenologisch laten keuren aangezien dit bij het ICS niet verplicht is.

Oké, hier gelukkig nog nooit problemen gehad en heb het idee dat ze de laatste paar jaar een stuk serieuzer bezig zijn, dus hoop dat dan in het verleden is.

@Pomski,
Jeetje wat *** en helemaal met die leeftijd, hier beleer ik mijn paarden pas met 5 jaar zodat ze kunnen uitgroeien.
Ja dat geloof ik en snap ik zeker.

@kyrkelover,
Ja dat heb ik achteraf dus ook begrepen, bizar dat dat zo makkelijk gaat.
Ik heb het van het ICS inderdaad ook meegekregen, maar volgensmij zijn ze de laatste paar jaar een stuk serieuzer.

Dankjewel, ik ben zeer benieuwd.
Echt hè en dat met 3 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 17:33 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
@DuoPennoti
Zover ik heb begrepen doen ze gigantisch veel aan paspoort fraude, stoppen ze dubbele chips in paarden, word er veel gelogen over leeftijden, enz...
Ze zeggen bezig te zijn met een advocaat, maar heb er weinig vertrouwen in.

heb je navraag gedaan? Ik wel, heeft dus niets te maken met die vermeende paspoortfraude.

@ChantalAM,
Ja echt hoor, als ik het geweten had was ik waarschijnlijk ook wel heen gegaan voor de ervaring, maar had ik er veel minder geld en moeite in gestopt. Ook had ik hem dan (nog) niet Röntgenologisch laten keuren aangezien dit bij het ICS niet verplicht is.

de gezondheid van de veulens die je produceert met je hengst zijn niet belangrijk??

Oké, hier gelukkig nog nooit problemen gehad en heb het idee dat ze de laatste paar jaar een stuk serieuzer bezig zijn, dus hoop dat dan in het verleden is.

Neen dat is absoluut niet in het verleden! Zeer recent zelfs nog; https://www.stophetics.nl



@kyrkelover,
Ja dat heb ik achteraf dus ook begrepen, bizar dat dat zo makkelijk gaat.
Ik heb het van het ICS inderdaad ook meegekregen, maar volgensmij zijn ze laatste jaren een stik serieuzer..

NSVT heeft in verleden absoluut fouten gemaakt met paspoorten, alleen zijn daar alle protocollen in aangepast en streven ze er gewoon naar om dat te voorkomen.

Mochten mensen uit willen gaan van enkel wat je leest op facebook of hier en niet navraag doet bij het bestuur of een ander contactpersoon, dan ben je toch zelf kortzichtig.

Oja, de beslissing om keuring gratis te maken is volgens mij in februari al gemaakt, maar dat valt zo terug te zoeken op hun facebook toch.


Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 18:13 



 
Profiel   

Ff gauw een schaduwaccount aanmaken om te reageren. Origineel :') :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 18:24 



 
Profiel   

En waar heeft het dan wel mee te maken als je dan blijkbaar er alles van weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 18:28 



 
Profiel   

Ik kwam er via berichten op FB achter, daarna inderdaad wat mails vanuit het NSVT.

Overweeg om mijn lidmaatschap op te zeggen en al dat gezeik met de stamboeken ver achter me te laten. Kan toch niet fokken met mijn merrie. Wat een zooi zeg, waarbij de modder heen en weer gaat. Zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 18:31 



 
Profiel   

Jesus wat een klere zooi hebben ze er van gemaakt zeg.
Hoe kunnen ze dat nou doen.
Begrijp er niks van.
Wie is daar de verantwoordelijke voor dat zooitje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 18:49 



 
Profiel   

Oh jeetje dat klinkt echt als een gigantische puinzooi! Ik snap ook wel dat je flink baalt van alle tijd en moeite die je hebt gestopt in het keuren van je hengst, om vervolgens dit nieuws te horen/ lezen.

Wat ik me wel afvraag: mijn Freiberger (met buitenlands paspoort) heb ik bij het NSvT laten inschrijven en die heeft zo'n inlegvel voor in z'n paspoort (dit i.v.m. registratie in Mijn RVO). Weet iemand hier meer van? Zou hij elders moeten worden ingeschreven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 19:01 



 

The Irish Cob Society heeft er ook echt een zootje van gemaakt. Het welshje dat ik achteraf rechtstreekt van de slacht kocht had daar een paspoort van gekregen.

Balen! Hopelijk kijk je wel terug op een mooie en leerzame ervaring voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 19:38 



 
Profiel   

Heel dit gedoe was voor mij veel jaren terug de reden om geen enkel stamboek meer te volgen.

Een stamboek hoort de belangen van het ras na te streven, niet zijn eigen belang ten koste van het ras en dat is wat ze allemaal al al die jaren doen, verdeeldheid zaaien en ruzie maken.

Bah bah bah!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 21:09 



 
Profiel   

@SnufdeHondz,
Stoer hoor een anoniem account aanmaken om hier te reageren....

Nee ik ga een organisatie die iedereen al heeft voorgelogen niet privé benaderen, ze hadden zelf eerlijk moeten zijn en gewoon alles openbaar moeten delen...

Owja enkel ICS zou enkel recent de fout in zijn gegaan, maar het NSvT is dus heilig ondanks dat zij dus geen officieel stamboek meer zijn...

Ik ben zeker niet kortzichtig, maar hou wel van eerlijkheid en heb weinig vertrouwen meer in de antwoorden die ik dan zal krijgen.

Ja ik weet dat die beslissing er al was, maar dat dit eraan zat te komen moet het NSvT al eerder geweten hebben, want zal niet zo zijn dat ze er van de een op de andere dag uitgenknikkerd zijn.

@CP112,
Echt hè, je zou haast denken dat ze van het NSvT zijn, dat alles zo geheimzinnig moet...

@DuoPennoti,
Vraag ik me ook af, maar mag blijkbaar niet openbaar gemeld worden.

@Berdien,
Ja snap ik en helemaal als je toch niet kan fokken, dan zul je een eind gezeik ontlopen.

@Roosa,
Ja bizar hè, het bestuur is sowieso altijd eindverantwoordelijke dus ja..

@Domi94,
Ja baal er echt van, als ik het had geweten was ik ook zeker wel gegaan, maar had ik geen vakantiedag opgenomen, had ik goedkopere shampoo gebruikt, zou ik er geen uur te vroeg zijn geweest, had ik niet de hoefsmid nog een keer extra laten komen, had ik nog even gewacht met de Röntgenologische keuring tot ik daadwerkelijk serieus geïnteresseerden had voor dekingen, enz... ik heb het hier al druk zat met 7 paarden, honden, katten, raven, enz.. ook heb ik het geld niet op mijn rug groeien ofzo.

Durf ik niet te zeggen, misschien even navragen bij het rvo?

@Evamarie,
Ik zeg ook zeker niet dat het ICS heilig is en als die mij ook zo hard zouden voorliegen ben ik ook zo weg...

Ja dat wel, maar wel met een nasmaak.

@tengeltje11,
Ja begrijp je keuze, ik ben toendertijd met mijn 1e tinker naar het ICS gegaan om 2 redene, ik kreeg op dat moment snellere en openere reacties via de vragen die ik stelde en ze hebben 1 richtlijn kwa fokken, het officiële Cob type. Ondanks dat Misha net iets te "paard" is probeer ik dit wel te verbeteren door de hengstkeuzes. Al fok ik enkel hobbymatig en krijgt ze dit jaar in de 8 jaar dat ik haar heb pas haar 3e veulen wat vorig jaar een impuls beslissing was aangezien ik haar eigenlijk leeg wou laten :') haar dochter Demi (is nu 3) laat ik volgend jaar 1x dekken en zodra haar veulen is afgespeend ga ik haar pas beleren

Maar dat vind ik echt het grootste nadeel van stamboeken e.d. de sfeer kan daar zo door verpest worden, ik ga over het algemeen enkel naar de keuringen voor de premie's of naar de hengstenkeuring voor eventueletoekomstigedates voor de dames, maar zodra ze de premie's binnen hebben vind ik het gezegend en hou ik me er verder ook niet mee bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:53 



 
Profiel   

Ik ben indertijd weg gegaan bij het Tinkerstamboek toen er hengsten met medische aandoeningen werden goedgekeurd. Toevallig van de voorzitter van het stamboek. Daarna een afspraak gehad om op een beurs te staan. Ook boxen gehuurd en toen ze dit moesten terug betalen waren ze opeens van de aardbol verdwenen en kon ik €450 uit eigen zak last minut zelf neertellen. Was wel de BTS maar goed. Bij ICS NL een tinkermerrie gehad die wel een paspoort had maar eenmaal op keuring niet gechipt bleek te zijn. Ze kwam uit de UK maar had een NL paspoort + stalnaam zonder afstamming en dus zonder chip. Ik volg Tengeltje11 haar mening. Ik heb beide stamboeken uiteindelijk achter mij gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:59 



 
Profiel   

Evamarie schreef
The Irish Cob Society heeft er ook echt een zootje van gemaakt. Het welshje dat ik achteraf rechtstreekt van de slacht kocht had daar een paspoort van gekregen.

Balen! Hopelijk kijk je wel terug op een mooie en leerzame ervaring voor je paard.

Irisc cob society is een open stamboek is me eens verteld geweest.

Ik heb een new forest gehad die ook een ics paspoort had en er stond toen duidelijk in vermeld dat het een B of C (weet ik niet zeker meer) register was. Dus tinkers worden in A register ingeschreven en andere rassen in een ander register.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:19 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Evamarie schreef
The Irish Cob Society heeft er ook echt een zootje van gemaakt. Het welshje dat ik achteraf rechtstreekt van de slacht kocht had daar een paspoort van gekregen.

Balen! Hopelijk kijk je wel terug op een mooie en leerzame ervaring voor je paard.

Irisc cob society is een open stamboek is me eens verteld geweest.

Ik heb een new forest gehad die ook een ics paspoort had en er stond toen duidelijk in vermeld dat het een B of C (weet ik niet zeker meer) register was. Dus tinkers worden in A register ingeschreven en andere rassen in een ander register.



In principe mogen stamboeken (ppi’s) paspoorten uitgeven voor andere rassen. Alleen mogen zij dan niet het ras vermelden. Dat mag alleen voor het ras waar zij stamboek van zijn.


Je kan dus prima een welsh of een fjord hebben met een nsvt of ics paspoort alleen staat er dan in het paspoort bij ras: onbekend

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:21 



 
Profiel   

Ik zal het ook nooit vergeten.
100 jaar geleden.
Weet het nog als de dag van gisteren.
Met mijn roosje naar de keuring.
Liet zich prima zien.
Mooie stap,mooie ruime draf een keurig cobje
Met prachtige witte sokjes.
2e premie.
Prima had ik mij heel goed in kunnen vinden.
Wat was ik trots!
En toen kwam er 1 die kreeg een 1e premie.
Weinig sok liep als een krant korte pasjes.
Hoe dan!!!!
Ik heb daar echt nooit iets van begrepen.
En dat heeft altijd een beetje geknaagd.
En ik weet iedereen vind zijn eigen t mooist,en ik verbeelde mij echt niets toen.
Maar 't riekte toen al een beetje.
Overgestapt toen en bam 1e premie.
Prachtig cobje.
Ben al lang geleden gestopt met stamboeken.
Had juist weer willen beginnen,want ik heb een zelfgefokt hengstje.
Waar moet ik nu nog heen voor een papiertje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:22 



 
Profiel   

Een ander stamboek mag best de paspoorten maken. Het AES doet dit al jaren voor het niet erkende Barock Pinto Stamboek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen