Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:38

BarbaLala schreef:
Leuk verslag, en je had ze er netjes bij staan zo te zien!
Wat ik in NL aan Fjorden zie is meestal moddervet, zo zonde.
Hoe hoog zijn ze?


Dank je wel
Ralph is 1.47 m gemeten op de keuring maar dat ging op zijn boeren fluitjes.
Thuis hebben we een meetstok met waterpas en dan is hij 1.50 m

Runegard was op de keuring 1.43 m en thuis 1.45 m.

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:22

Hingarden schreef:
heleen06 schreef:
Wat een leuke ervaring!

Wel verbaasd me dat ze al zoveel moeten kunnen, ze zijn net of krap aan 3 jaar en moeten dus al proeven laten zien aangespannen en onder het zadel?


Alleen voor de kar. Er wordt dus niet gereden.
Dat doen ze pas als ze 4 jaar zijn.

En het stukje mennen stelt niet veel voor hoor. Dat is net 500 m.
Ze dienen ongeveer 400 m in stap af te leggen, waaronder een heuvel op en af. Op de heuvel dien je 5 seconden stil te staan.
Verder stuur je een 8 en ga je 5 passen achterwaarts. En dan 100 m draven. Verder kijken ze naar het in en uit spannen.
Het is meer een karakter test, de paarden dienen gewoon braaf te zijn.


Oh dat valt dan wel mee. Fijn dat er zo goed naar karakter gekeken wordt en ook fijn dat het onder het zadel pas later is.

shaddy82

Berichten: 1850
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:16

Wat een leuk verslag en een leuke ervaring rijker

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:27

Ergens wel jammer dat de Noren deze kans niet benut hebben,maar goed,dat is hun verlies.
Leuk verslag en idd weer een ervaring rijker.

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:01

Wat een leuk verslag! Ik zou zelf ooit nog eens heel graag naar een Noorse keuring willen , puur omdat het ras daar ook wegkomt. Ik wist niet dat in Noorwegen de bloedlijnen erg beperkt zijn , had ik daar niet verwacht. In Nederland is de keuze nu wel reuze , alleen neigen mensen daar wel naar dezelfde hengsten. Ik ben zelf altijd wel geïnteresseerd in nieuwe bloed. Ik ben ook benieuwd naar de afstamming van deze knappe heren!

Ik denk dat je er twee hele leuke en brave ruinen aan overhoudt. Jammer dat het niet gelukt is om ze gekeurd te krijgen. Maar een braaf rijpaard is ook erg fijn!

Gaan de keuringen daar anders als in Nederland , of gaat het aardig hetzelfde?

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 10:34

Zebrastreep schreef:
Wat een leuk verslag! Ik zou zelf ooit nog eens heel graag naar een Noorse keuring willen , puur omdat het ras daar ook wegkomt. Ik wist niet dat in Noorwegen de bloedlijnen erg beperkt zijn , had ik daar niet verwacht. In Nederland is de keuze nu wel reuze , alleen neigen mensen daar wel naar dezelfde hengsten. Ik ben zelf altijd wel geïnteresseerd in nieuwe bloed. Ik ben ook benieuwd naar de afstamming van deze knappe heren!

Ik denk dat je er twee hele leuke en brave ruinen aan overhoudt. Jammer dat het niet gelukt is om ze gekeurd te krijgen. Maar een braaf rijpaard is ook erg fijn!

Gaan de keuringen daar anders als in Nederland , of gaat het aardig hetzelfde?


Ralph is een Timor uit een Sebastian moeder en Runegard is een Karant uit een Sverre moeder.

De keuring hier in Noorwegen duurt 4 dagen, dus dat is toch wel anders dan in Nederland.
Verder ben je verplicht om een proef voor de wagen te doen en dit dient te gebeuren als 3-jarige.
Hier in Noorwegen zeggen ze dat een fjordenpaard een koetsenpaard is en dus dienen ze voor een wagen te kunnen lopen.

De paarden die op 3-jarige leeftijd goedgekeurd worden, dienen op 4-jarige leeftijd dan weer een men- en zadelproef af te leggen, beide dus, je kan niet kiezen.
In Nederland mag je natuurlijk kiezen welke proef je wil doen, trek-, men-, of zadelproef.

Verder zullen Ralph en Runegard zeer geschikte ruïnen zijn, en ben ik absoluut blij met ze.

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:14

Het was wel tof geweest als er meer Timor en Karant lijnen in het buitenland waren.

Goh wat interessant dat ze daar echt nog heel anders tegen het Fjordenpaard aankijken. Hier zie je de hengsten echt meer onder het zadel in de dressuur vooral. Al kan ik het wel begrijpen om de veelzijdigheid van het paard te testen dat dan ook alles gelijk moet. Maar 4 dagen lijkt mij wel vrij intensief.

Maar als ik het goed begrijp hebben jullie een stal in Noorwegen waar buitenritten worden georganiseerd? Erg gaaf! Noorwegen moet een prachtig land zijn heb ik van mijn ouders gehoord.

MKShoots
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:19

Wauw vet hoor! En dat helemaal in Noorwegen! Mooie hengsten ook <3