Polo Zeeland Cup '23

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 17:18

Polo Zeeland Cup 2023

Ik ontvang graag tips, dus laat maar horen.
Welke vinden jullie het mooist?


1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:23

Wil je fototechnische tips? Dan hoort dit topic beter op FK.
Wil je gewoon de foto's laten zien dan is hier prima.

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 17:26

Bellatrix schreef:
Wil je fototechnische tips? Dan hoort dit topic beter op FK.
Wil je gewoon de foto's laten zien dan is hier prima.


Allebei eigenlijk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:37

Okee, welke camera en lens heb je?

Je foto's zijn niet scherp. Schiet je op de M stand? Let ook op je compositie, die laatste foto was bij mij de prullenbak in gegaan. De meest rechter ruiter staat er niet helemaal op. Er is teveel loze ruimte links. Horizon is op veel foto's niet recht en de belichting is raar. Ook vind ik de ruiters op sommige foto's te ver weg.

Je beste foto is de eerste. :j

Polo is wel altijd tof om te fotograferen, doe ik elk jaar in Putten. Dit jaar ook weer.

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 18:37

Bellatrix schreef:
Okee, welke camera en lens heb je?

Je foto's zijn niet scherp. Schiet je op de M stand? Let ook op je compositie, die laatste foto was bij mij de prullenbak in gegaan. De meest rechter ruiter staat er niet helemaal op. Er is teveel loze ruimte links. Horizon is op veel foto's niet recht en de belichting is raar. Ook vind ik de ruiters op sommige foto's te ver weg.

Je beste foto is de eerste. :j

Polo is wel altijd tof om te fotograferen, doe ik elk jaar in Putten. Dit jaar ook weer.


Ik heb een canon camera en het is geen spiegelreflexcamera.

Bewegend beeld vindt ik altijd lastig om te fotograferen, wat is M stand?
Wat vind je raar aan de belichting? Ik zie niks bijzonders, op deze stand maak ik altijd foto's

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:47

Foto 9 bijvoorbeeld. Die is tegen de zon in genomen dus je onderwerp is heel donker tegen een lichte achtergrond. Je bewerkt je foto's niet zo te zien?

Foto 12 ziet er ook raar uit. Beetje gelig/groenig.

M stand is manueel instellen. Maar ik weet niet of jou camera die optie heeft.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:11

Ik zag gisteren een reclame bord hiervoor, bleek het vorige week te zijn geweest hahaha! Leuk om zo nog wat foto’s te zien, volgend jaar in de gaten proberen te houden want lijkt me spectaculair om eens te zien!

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 20:35

Bellatrix schreef:
Foto 9 bijvoorbeeld. Die is tegen de zon in genomen dus je onderwerp is heel donker tegen een lichte achtergrond. Je bewerkt je foto's niet zo te zien?

Foto 12 ziet er ook raar uit. Beetje gelig/groenig.

M stand is manueel instellen. Maar ik weet niet of jou camera die optie heeft.


Ik bewerk niet vaak, ik heb hier alleen foto 1 bewerkt. Ik snap wat je bedoeld bij foto 9 en 12.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:16

Bellatrix schreef:
Foto 9 bijvoorbeeld. Die is tegen de zon in genomen dus je onderwerp is heel donker tegen een lichte achtergrond. Je bewerkt je foto's niet zo te zien?

Foto 12 ziet er ook raar uit. Beetje gelig/groenig.

M stand is manueel instellen. Maar ik weet niet of jou camera die optie heeft.
Dat eerste is op zich geen ramp, zeker met de huidige belichting, maar dat behoeft wel wat nabewerking.

Foto 12 is geen belichtingsprobleem, maar een witbalansprobleem.

------

Je foto's zijn inderdaad niet helemaal scherp, TS, maar dat wordt zo te zien eerder veroorzaakt door gebrek aan beeldstabilisatie dan door je sluitertijd, want er is geen bewegingsonscherpte.

Foto 1 vin dik tof inderdaad! Vooral omdat het paard van de scheidsrechter jouw kant op kijkt en de compositie ook goed gelukt is. Qua nabewerking had ik wat meer contrast toegevoegd in het zwart/wit en de modderkluiten/drollen in het gras even weggewerkt (bij elke foto trouwens).

Foto 2: strikt genomen zou je zeggen: het paard had meer naar rechts gemoeten, zodat hij het beeld in kijkt ipv eruit, maar ik kan deze compositie wel waarderen. :j Het laat je een stukje perspectief zien van de grootte van zo'n polo pitch.

Foto 3: deze foto is wat weinig leesbaar (i.e. er is niet iets wat je aandacht trekt en je blik door het beeld leidt). Deels doordat er dus niet echt een punt van focus is - de paarden vallen een beetje weg tegen de bomenrij - en ook doordat de echte actie wat teveel naar de rechter rand plaatsvindt.

Foto 4: je hebt hier een beetje hetzelfde als bij de voorgaande, dat de paarden nogal wegvallen tegen de achtergrond. Dit kun je overigens corrigeren in je nabewerking. door de paarden en ruiters bijvoorbeeld wat lichter te maken en de achtergrond wat donkerder (ook zou je de achtergrond kunnen vervagen, maar het is heel lastig om dat er realistisch uit te laten zien).

Foto 5: ook hier hetzelfde als bij de vorige, maar de actie is wel heel erg gaaf, de ruiter op de schimmel - sowieso al een kleur die afsteekt tegen de twee andere paarden - die op volle snelheid gaat en de twee andere ruiters die er achteraan rijden.

Foto 6: bij deze foto zie je vooral de beperkingen van je camera, maar verder wel een gave foto! Goed moment heb je te pakken ook! :D

Foto 7: wat ik bij deze foto had gedaan, is hem een beetje bijgesneden zodat je van dat paard rechts af bent, de schimmel. Die leidt nu wat teveel af en staat er ook net niet op, en ook net niet helemaal jofel op, terwijl de bruine er wel goed op staat. Ook boven en onder heb je er genoeg ruimte voor om wat bij te snijden!

Foto 8: hier is vooral het moment jammer; beide paarden staan er niet heel voordelig op, maar op zich vind ik dit wel een gaaf uitgangspunt, zo een kleeeein beetje van onderen geschoten en tegen het licht in.

Foto 9: hierbij loopt je paard een beetje teveel het beeld uit. Dat kan werken als je bijvoorbeeld achter het dier opvliegend zand of bagger of zo zou zien, maar omdat er hier niks "gebeurt" achter het paard, ziet het er wat ongemakkelijk uit. Vind het tegenlicht wel weer tof!

Foto 10: hierbij heb je hetzelfde als bij foto 6, maar ik vind de foto verder goed gelukt!

Foto 11: gaaf licht hier en gave actie, hoewel ook hier je witbalans niet helemaal klopt. Dat de horizon niet helemaal recht is stoort me niet verder. Jammer van het busje op de achtergrond - dat kun je eventueel ook wegwerken in de nabewerking.

Foto 12: wederom gaaf met dat tegenlicht hier, en wat ik al eerder zei: de witbalans klopt niet. Dit moment in draf is iets waar je normaliter niet voor zou gaan, maar doordat dit paard waarschijnlijk niet zo'n ruime draf zal hebben, kom je er bij deze wel mee weg. :j En de foto vertelt een verhaal, dat is ook belangrijk!

Foto 13: deze vind ik tof! Gaaf hoe dat licht op de achterkant van het paard valt en doordat het licht hier van links komt, is het niet zo'n ramp dat het paard wat meer ruimte links heeft dan rechts.

Foto 14: hierin ben ik het wel eens met Bellatrix: deze is beyond saving, haha. Het moment is niet juist, de bal trekt niet genoeg de aandacht om een rol te spelen in de foto en je hebt idd het rechterpaard er niet helemaal op staan, maar ook niet op zo'n manier dat het nog kan werken zeg maar. :P

Voor eigenlijk alle foto's zou ik wel kijken of je wat informatie kunt vinden over kleurcorrectie en hoe je met behulp van wat belichting aanpassen hier en daar nog meer uit je foto's kunt halen en dat een beetje corrigeren. Vaak moet je toch nog wat dingetjes corrigeren als ze uit de camera komen, ook omdat een camerasensor nooit zo gevoelig of geavanceerd is als onze ogen, en daarmee kun je net dat beetje extra geven aan je foto's!

Al met al een leuk overzicht, TS! :D

Bellatrix schreef:
Maar als je het met een camera als die van jou nog weet te verpesten, ben je wel écht een incompetente kneus. :') Bovendien heeft TS niks nabewerkt, en heeft ze dus geen dure fullframe camera tot haar beschikking, dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:22

Nee maar daar zie je wel waar je naartoe kan werken. Welke composities werken en wat voor belichting goed is. Bij mijn serie hadden we beter weer dus dat voordeel had ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:25

Dat is de belichting die jij goed vindt, niet de belichting die goed is. :+ Een beetje fotograaf haalt het beste uit de lichtomstandigheden die ze hebben, of het nou bewolkt is of zonnig. Juist wat lichte bewolking, zoals hier, maakt het makkelijker, want het licht is veel gelijkmatiger. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101753
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:46

Ok ok. :')
Ik zeg het niet goed. :+

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:49

Super tof zeg! Wat lijkt me dat bijzonder om bij te zijn!

Ik vind foto 8 echt heel stoer, door het uitzoomen en dat dramatische licht van achteren. Het moment is inderdaad niet helemaal goed, maar dat leer je alleen maar door héél veel te doen.

Als je zin hebt om de foto's te bewerken kan je spelen met het bijsnijden! En als ik jou was zou ik de 'standaard' fotofotmaat even laten wat het is en spelen met wat leuk lijkt. Als je op foto 5 bijvoorbeeld veel van de lucht en het gras weg haalt, is de foto veel langwerpiger. Dit benadrukt hoe hard de paarden wel niet gaan!

Over het algemeen is de regel dat de horizon plat is. Ik negeer die regel wel eens met bewegingsfoto's, en doe alsof de paarden de 'berg op' gaan. Een iets schuine horizon zorgt ervoor dat er meer beweging in de foto lijkt te zijn. Bij foto 9 bijvoorbeeld lijkt het alsof het paard naar beneden gaat, probeer eens wat er gebeurt als hij omhoog gaat, of als de horizon recht staat!

Foto 14 kan je bijvoorbeeld ook een beetje croppen. Het is heel cool dat je de bal er zo bewegend op hebt gezet, en die paarden helemaal rechts alsof ze er heen willen gaan. Als je links wat lucht en gras weg haalt valt die bal extra op op die donkere achtergrond.

Foto 13 vind ik ook heel cool. Die donkere achtergrond/lucht en dan het licht op die billen, erg goed gevangen!

Je hebt heel duidelijk talent, beweging fotograferen met zulke onvoorspelbare dingen en een compactcamera is gewoon onwijs moeilijk, en je hebt echt mooie beelden. Je staat zelfs op de voorpagina van bokt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Polo Zeeland Cup '23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:20

Ik vind foto 11 en 12 echt veel potentie hebben <3. Ik denk dat je, wanneer je wat kunt prutsen in de nabewerking (witbalansen, contrasten, rechtzetten/bijsnijden), je echt een paar toffe platen hebt.

Geldt ook voor foto 1, 6 en 10 trouwens.

Hoe dan ook, knap werk met een compactcamera. Gevoel voor timing heb je 100%.

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 19:10

Wat leuk dat ik in uitgelicht sta :)

Mkango, bedankt voor je tips, hierdoor kijk ik met een ander oog naar mijn foto's, heb je tips hoe ik de witbalans kan verbeteren?

Mariett, foto's bijsnijden dat lukt wel, heb je misschien een tip voor een gratis bewerkingsprogramma? Dankjewel voor het compliment.

_San87_, Dankjewel :)

boeflover, Ze hebben een website, ik zou die in de gaten houden

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:11

Ik ben het volledig eens met Mkango.
Daarbij Bellatrix, geeft jouw topic vooral weer wat jóuw stijl is, en dat valt lang niet bij iedereen in de smaak. Ook op jouw foto's zie ik afgesneden paarden, krappe composities en 'foute' momenten (fout hierbij tussen haakjes want fotografie is onderhevig aan stijl en smaak waardoor fout bijna niet voorkomt).

Qua fotografische tips is het meeste al gezegd TS :D Ik vind het in ieder geval leuk dat je hier op af gaat en lekker gaat oefenen met foto's maken.

Witbalans passen we meestal achteraf pas aan in een foto bewerkingsprogramma. Daarvoor moet je wel in RAW kunnen schieten en een programma hebben natuurlijk. Ik weet niet wat voor camera je hebt, waarschijnlijk staat je witbalans op automatisch en als je geen spiegelreflex/systeemcamera hebt dan weet ik niet of het zin heeft om daaraan te gaan sleutelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:08

Horse_Jo schreef:
Wat leuk dat ik in uitgelicht sta :)

Mkango, bedankt voor je tips, hierdoor kijk ik met een ander oog naar mijn foto's, heb je tips hoe ik de witbalans kan verbeteren?

Mariett, foto's bijsnijden dat lukt wel, heb je misschien een tip voor een gratis bewerkingsprogramma? Dankjewel voor het compliment.

_San87_, Dankjewel :)

boeflover, Ze hebben een website, ik zou die in de gaten houden
GIMP is gratis - lijkt een beetje op Photoshop! :) Daar kun je ook de witbalans mee corrigeren.