Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:29

Lekker dramatische titel, ik weet het :+ En ik meen het ook niet. Ik ben echt dol op honden! Maar sommige mensen met honden zijn ontzettend onverantwoord, vooral met paarden.

Mijn haflinger Marietje is erg braaf met honden. Gelukkig maar: als we een rondje bos/polder maken komen we ontzettend veel honden tegen. Hoewel dit gebied geen losloopgebied is, loopt een groot deel van de honden niet aan de lijn.

Marie is goed opgevoed: als een hond gewoon langs ons loopt is er niks aan de hand, maar als de hond blaffend om ons heen gaat rennen (gebeurt gemiddeld denk ik één keer per buitenritje, van ongeveer 5 km) zet ik haar stil en krijgt ze een stukje wortel.

Ik wilde even een paar dingen vertellen die ik afgelopen tijd heb meegemaakt met honden! Je zou merken dat mijn reacties vrij mild zijn. Dat komt omdat ik voor Marietje heel kalm blijf met de honden. Helaas remt dat mijn reacties ook een beetje in hun felheid :+

- Marie en ik waren aan het rijden, Marietje heeft helaas zomereczeem. We gingen een stukje bos meepakken, maar het had pas geregend en de bladeren op de grond waren vochtig. Hierdoor waren er onwijs veel vliegjes! We gingen even draven om van de beestjes af te komen en zo snel mogelijk uit het stuk bos te zijn, toen er een losse ridgeback midden op het pad stond, eigenaar niet te zien.
Ik laat Marie in stap doorlopen, maar de ridgeback negeert ons niet en loopt achter ons aan. Ik laat Marietje stil staan en geef haar wat lekkers. En gelukkig! De eigenaar komt er ook al aan.

De ridgeback loopt bij Marietjes achterbenen en is nieuwsgierig, gelukkig niet agressief. De eigenaar komt naar ons toe, riem in de hand, zegt niks en staat dan ineens stil. Misschien durft hij niet achter Marietjes benen te komen? Ze krijgt nog een snoepje en we wachten af. Marie wordt een beetje chagrijnig van de muggen dus ik hoop dat hij z'n hond snel heeft.

De man haalt een telefoon uit zijn jaszak, en gaat filmen. Hij zegt geen woord en gaat z'n hond filmen, die nog steeds aan de benen van mijn paard zat te snuffelen. Ik had even geen idee wat ik moest zeggen. "Euh meneer, wil je je hond pakken? We willen weer verder".


- We zijn in het bos, verderop loopt een vrouw met een jonge hond, los. De vrouw vraagt aan me "Mag ze los blijven?".
Lief dat ze het vraagt! "Als ze goed met paarden is mag ze los blijven hoor!" Antwoord ik. De vrouw wordt hierop een beetje chagrijnig. "Ja dat weet ik dus niet, dat wilde ik testen." Ik denk dat ze aan mijn gezicht zag wat ik ervan vond dat mijn paard als testobject werd gebruikt (ik heb ook geen idee waarom ze het niet aan de riem kon testen, maar goed) en ze heeft haar hond aangelijnd.


- Mijn moeder was een tijdje terug naar van haar paard gevallen, niks aan. Ze was op bezoek en we gingen even naar buiten, ik stelde voor dat ze wel op Marie kon zitten terwijl ik haar vast had. Dat deed m'n moeder vroeger vaak voor mij als ik geen goede dag op school had gehad, dan maakten we een buitenritje zonder dat ik iets hoefde te doen, gewoon lekker op Marie zitten.
Het ging hartstikke goed, tot we een paard met ruiter tegen kwamen, en hun loslopende hond. Geen probleem toch? Deze hond is paarden gewend.
Marie vindt andere paarden tegenkomen soms lastig, ze gaat zich dan helemaal opbollen en stoer lopen. Dit keer was ik ontzettend trots op haar met hoe ze het deed!
De hond rent naar ons toe en gaat blaffend rondjes om ons heen rennen. Ik zet Marie stil, de hond gaat door. De eigenaars lopen verder zonder om te kijken. Iets tussen de paarden in is een vrouw met een fiets en een aangelijnde hond stil gaan staan, ze kijkt ons verbaasd aan. Ze zegt iets in de trant van "Roep je hond eens terug! Dit kan echt niet, je verpest het voor ons allemaal!". Hierop roepen de mensen hun hond pas terug. Sorry zat er niet bij natuurlijk.


Dit zijn er drie, maar het gebeurt dus bijna elke keer. Ik maak ook bizarre dingen mee met mensen zonder hond, helemaal als ik in kostuum ben natuurlijk :+ Maar dat zijn verhalen voor een andere keer. Ik zal wel niet de enige zijn bij wie dit vaak gebeurt, ben benieuwd naar jullie verhalen!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:40

Ik had dit weekend een jonge hond achter me aan op het zandpad, van een man die daar al jaren loopt maar dus een nieuwe hond heeft. Hond kwam enthousiast achter ons aan gerend, negeerde baas totaal. Nou vindt mijn merrie dat niet zo heel erg, maar heb toch pony omgedraaid en de hond teruggejaagd naar de baas. Baas was blij. Dat zijn ze niet allemaal als ik dat doe, maar hey, moet je je hond maar beter opvoeden, anders doe ik het wel. O:)

Laatst in een ander stuk bos hoorden we in de verte mensen heel hard roepen en zagen we in een flits heel snel een hond van achter op ons afkomen. Ging gelukkig goed.

Jaren geleden een keer een klein hondje dat uit het bos schoot en onder de buik van mijn paard heel hard ging staan keffen. Toen heb ik de eigenaren geroepen dat ze als de sodemieter hun hond moesten komen halen, terwijl ik naast mijn paard stond om te voorkomen dat ze zou bewegen. Als ze het hondje een mep had verkocht of er op was gaan staan was het hondje dood geweest. :=

Oh en een paar maanden geleden had ik ineens uit het niets een jonge, grote hond in de staart van mijn merrie hangen terwijl ik op de weg reed. Geen baas te bekennen. Die hond bleek een heel eind verderop uit de tuin ontsnapt.

Op zulke momenten ben ik heel blij met mijn paard, die schrikt niet van honden. Wel van andere dingen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat het 9 van de 10 keer gewoon prima opgevoede honden (en eigenaren) zijn die ons netjes laten passeren.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:46

Je mist een paar woorden in je titel :D
"Mensen met honden zijn vaak verschrikkelijk dom"

9 van de 10 keer is het nl onkunde. Onkunde over het gedrag van honden, onkunde over het gedrag van paarden, onkunde over de gevolgen van wat er kan gebeuren.

Ik kom te paard zelden lastige honden tegen.
Ik zet mijn paarden overigens niet stil, ik draai ze om en ga achter de hond aan. Mijn paarden leren dat spelletje al heel vroeg, ze vinden het allemaal geweldig, en de hondeneigenaren schrikken zich over het algemeen de pleuris en weten niet hoe snel ze hun hond aan moeten lijnen. Mochten eigenaren hier boos over worden heb ik een heel kort antwoord: "Ik heb uw hond zojuist geleerd dat paarden geen jachtobject zijn. Wees daar blij mee, gratis hondenles én een hond die geen klap voor z'n hoofd van een paard krijgt. Fijne dag nog verder"

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 10:02

Jaa de meeste mensen zijn hartstikke leuk, het gebeurt dus vaak dat (jonge) honden heel hard naar ons toe rennen maar dan excuseert de eigenaar zich bijna altijd. Dan maakt het me ook allemaal wat minder uit, letten ze de volgende keer vast beter op.
Een hond die in de staart gaat hangen is wel heel erg zeg! En zo'n keffertje die eronder staat herken ik ook van een paar jaar terug, zou kunnen dat we dezelfde tegen zijn gekomen :+

Ik wil Marie niet leren dat ze achter honden aan moet gaan, ik hou echt helemaal niet van confrontatie en hopelijk kan ik haar binnenkort af en toe meenemen naar een evenement. Dan heb ik veel liever dat ze rustig stil blijft staan. Ze zou het wel leuk vinden denk ik }:)

En klopt, het is allemaal onkunde. Soms snap ik gewoon echt niet hoe mensen niet begrijpen dat die grote beesten waar ze zelf een beetje bang voor zijn óók schade aan hun hond aan kunnen richten.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:13

Het is zoals Ibbel zegt idd vaak onwetendheid, zowel over hun eigen hond als over het gedrag van paarden. Om maar te zwijgen van het begrip vluchtdier vs roofdier en hoe die twee potentieel op elkaar kunnen reageren.

En dan het asociale gedrag van honden los laten lopen waar een aanlijnplicht geldt. Draaf je op je gemakje rond en dan komt er zo'n onopgevoed beest aan sjezen die dus aan de riem had moeten zitten.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat veel mensen ook hun best wel doen om hun hond even vast te nemen of bij zich te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:20

Mijn honden zijn zeer gewend aan paarden, toch zal ik ze altijd aan de kant leggen. Dit doe ik ook voor fietsers en andere voorbijgangers.

Heeft allemaal te maken met respect. Ik denk dat veel mensen gewoon vooral erg nalatig zijn.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:28

Ik loop met mijn honden niet meer in losloopgebieden. Ze zijn als de dood voor al die ongeleide projectielen die er lopen.
Loop je in een aanlijngebied dan komen er nóg van die idioten op je af.

Laatst nog, eigenaresse zat op de grond, op de telefoon te kloten, lette nergens op, haar loslopende hond komt naar mij en beide honden aan de lijn toe, troela-eigenaar heeft niets in de gaten.

Dus ik zeg: "mevrouw, uw hond toont wat teveel eigen initiatief." :+
Snapte ze niet, maar ze kwam toch overeind.
"Ja, hij doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen."
"Die van mij doen wél wat en willen niet spelen }> "
"Oh"

Hou je hond in de gaten, verdikke. Zeker als je 'm losgooit waar het niet mag.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:40

In mijn geval was gisteren mijn pony de onbeschofte. Die heeft geen tot weinig rem de eerste 5 tot 10km en ja ik ben ermee bezig dat af te leren. Dus soms kreeg ik hem niet op tijd terug naar de stap. Vooral enkelspan weet hij dondersgoed dat ik geen rem heb. Tweespan doet ie het niet namelijk. :+
Verder alleen maar beleefde mensen tegengekomen afgelopen weekend. Laatste aanvaring was een vechthond type die echt van het erf af kwam om te bijten. Dus die heeft een mep van de zweep gehad voordat hij bij mijn pony's was en daarna nog een schop onder zijn hol omdat hij niet naar zijn baas luisterde. Meeste honden zijn gewoon nieuwsgierig dus 1 mep van de zweep op de grond en ze druipen wel af. En soms zijn ze gewoon bang dus dan roep ik ze bij de pony weg van "kijk er zit een mens achter" en dan begroeten ze mij even blij en gaan weer terug naar de baas. Gelukkig heb ik wel twee hele brave pony's wat dat betreft, staan keurig stil bij honden. Alleen mijn oudste is hyperactief de eerste kms van een rit en vergeet dan dat zijn oren ook een functie hebben. Dus dat is altijd even lastig, maar merendeel van de mensen pakt hun hond gewoon vast of lijnt ze aan zoals het hoort.

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:44

Ik liep laatst met mijn mechelaar op het zandpad. Kwam er een ruiter aan, ging netjes aan de kant. Pakte de lijn kort, omdat ze paarden iets wat spannend vind en reactief kan reageren.

Ruiter in kwestie zet zo paard aan in behoorlijke tempo en sjeest zo langs ons heen. Terwijl ze zag dat mijn hond onrustig was.

Ik heb haar vriendelijk toegewenst, dat ik hoopte dat dr knol op hol zou slaan... Was gewoon even pissig...

Dus het komt van beide kanten. En dit is niet de eerste keer dat ik zoiets heb meegemaakt.

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:49

Op ons gewone rondje komen we ook vaak mensen met hond tegen gelukkig is 95% daarvan gewoon rustig. En vaak zijn baasjes banger voor paarden dan hun hond :-)
Waar ik me wel aan erger is dat er een iemand zijn hond overal op het bospad gaten laat graven gewoon middenop het pad. Het is overigens een ruiterpad in een productiebos dus niet een specifiek wandelpad. Maar echt, voed je hond op want dit is levensgevaarlijk.
Andere milde irritatie is mensen die zich verstoppen om zo niet in de weg te staan. Ik snap de gedachtengang wel maar probeer ze wel altijd te vertellen dat het paard harder schrikt als hij ze nog niet eerder had gezien.

Gisteren een dame die op haar knieeen verscholen zat achter een stapel houtstammen. en dan wel de chi van 15cm hoog los op het pad laten. Ze was ongetwijfeld bang voor paarden en geschrokken van ons, maar ja als ik je niet kan zien, kan ik ook geen rekening houden met je.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:56

Herkenbaar... op het strand van die mensen die hun hond niet onder controle hebben maar hem ook weigeren aan te lijnen als ik dat meerdere keren vraag. Inmiddels méér dan klaar mee, dus dan gaan we gewoon lekker in galop. Hond er achteraan, eigenaar uiteindelijk in paniek, met name bij het volhardende type hond. Ik rij lekker m’n rit en uiteindelijk draai je een keertje om en dan kom je na een uur een volledig wanhopige uitgeputte eigenaar tegen die dus flink heeft lopen rennen. Net goed.
Maar kwáád dan ze dan zijn... ja ehh jij wilde niet luisteren toch? Lesje geleerd of volgende keer weer? }> }:)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:13

De reden dat ik met een lange zweep wandel (en reed). Ik wil best even stilstaan etc. Maar ik wil ze absoluut niet bij de benen in de buurt hebben. Mijnnpaard mept niet zomaar, maar een hond die ik niet ken kan misschien wel zo bijten. Jou voorbeeld met de ridgeback snap ik echt ook niet waarom je zulke dingen toe laat en niets over zegt, heo braaf je marie ook is. 1 hap en je hebt de poppen aan het dansen qua verwonding maar ook een paard dat daarna meer problemen met honden gaat hebben.

Ik spreek de honden zelf aan, zwiep met de zweep en als ze te dichtbij komen duw ik ze daarmee weg. In enkel geval een tik verkocht. Ik ga niet wachten tot de baasjes dat doen, want veel zijn er toch te laat 'want hij doet niets en wilt alleen maar spelen'.

Ik wacht wel altijd, zodat men z'n hond weer bij zich kan roepen. Maar daar zijn wel grenzen in, als ze niets ondernemen of niet terug roepen, rijd ik door (als dat iig veilig voor mnnpaard kan )

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:16

Dagahra schreef:
Ik liep laatst met mijn mechelaar op het zandpad. Kwam er een ruiter aan, ging netjes aan de kant. Pakte de lijn kort, omdat ze paarden iets wat spannend vind en reactief kan reageren.

Ruiter in kwestie zet zo paard aan in behoorlijke tempo en sjeest zo langs ons heen. Terwijl ze zag dat mijn hond onrustig was.

Ik heb haar vriendelijk toegewenst, dat ik hoopte dat dr knol op hol zou slaan... Was gewoon even pissig...

Dus het komt van beide kanten. En dit is niet de eerste keer dat ik zoiets heb meegemaakt.

Snap ik hoor. Komt idd van 2 kanten.

Maar is het een gecombineerd pad of een ruiterpad ? Want dat laatste snap ik wel dat ruiters op gegeven moment helemaal klaar zijn met constant weer terug te moeten nemen voor wandelaars :o

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:20

Op een ruiterpad mag iedereen komen, dat is het meest ergerlijke. Ruiters mogen niet buiten de ruiterpaden, maar iedereen mag wel gebruik maken van het ruiterpad.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:27

Niet alleen honden, maar ik moet langs de weg rijden om op het zandpad te komen, en die bestuurders kunnen er ook wat van hoor. Kwam laatst een bestelbusje bij ons achterop rijden, dus ik gebaren dat ie langzamer moet omdat ik hem niet hoor afremmen, geeft ie even gas bij en sjeest vlak langs ons. Gelukkig hebben we brave paarden die ook rustig langs trekkers en vrachtauto's gaan, maar dat had heel anders af kunnen lopen. Volgende keer neem ik een zweep mee zodat ik een ram tegen de auto kan geven :')

Nu woon ik in een vrij rustig dorp waar veel mensen met honden zelf boer zijn of ervaring hebben met paarden, dus vaak ook honden die er aan gewend zijn en rustig blijven, of door de eigenaar even aangelijnd worden, maar er zitten zeker idioten tussen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:32

Gebaren of iemand langzamer wil gaan dat werkt tegenwoordig eigenlijk niet meer helaas. Als ik in een situatie echt wil dat iemand afremt ( is maar weinig het geval maar soms echt nodig) dan zet ik mijn paard dwars over de weg en eis zo mijn ruimte op.
Als ik de kans krijg leg ik ook uit waarom ik dat doe, dan snappen mensen het de volgende keer beter en zullen ze ( hoop ik ) uit zichzelf eerder de situatie beter inschatten.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:37

Ja deze dacht vast dat het betekende dat ie sneller mocht :+

Ik heb eigenlijk nooit een zweep bij me als we buiten rijden, gevoelig paardje die t niet geweldig leuk vindt, maar hierna neem ik maar gewoon een zweep mee en steek ik die mooi over de weg als een auto niet afremt, gaan ze er in ieder geval ruim omheen.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 12:37

Mee eens hoor Tancreda4! Daarom heb ik er ook wat van gezegd, hij pakte daarna z'n hond en murmelde iets als 'oh ja'.

pjer: Oh ja dat verstoppen! Ze bedoelen het vaak zó goed, maar het wordt echt gevaarlijker. Mijn paard weet dan ook dat er iets is, maar weet ook dat ze zich voor haar verstoppen. Die dame op haar knieën is wel echt een speciaal geval :+
En dat graven is ook echt asociaal inderdaad, doen ze hier ook veel. Op het pad is het naar voor de mensen of paarden die er overheen moeten, maar buiten het pad om kunnen andere bosbewoners hun benen erdoor breken.

Soms maak ik ook echt geinige dingen mee, een hele beste kerel met een aantal tattoos pakte z'n bulldog-achtige hondje op en zei tegen me 'Paarden zijn wel heel groot hè'. Ik heb hem maar niet verteld dat Marie een pony is.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:40

Polarize schreef:
Ja deze dacht vast dat het betekende dat ie sneller mocht :+

Ik heb eigenlijk nooit een zweep bij me als we buiten rijden, gevoelig paardje die t niet geweldig leuk vindt, maar hierna neem ik maar gewoon een zweep mee en steek ik die mooi over de weg als een auto niet afremt, gaan ze er in ieder geval ruim omheen.


Ik heb zelf niet zo'n verhalen met paard en hond, maar hier wou ik even op inpikken.

Klopt dat het tegenwoordig niet meer uithaalt om te gebaren om trager te rijden, daar bereik je enkel het tegenovergestelde mee, merk ik.
Ik woon in een straat waar helemaal op het einde een golfterrein is. De dikke nekken die daar passeren met hun neus in hun gsm en hoge, overdreven snelheid, is niet meer te tellen. Ik wandel of fiets daar elke dag met de hond, of met 2 jonge kinderen.
Ik ben er dan ook niet te beroerd voor om de helft van de (enkele) rijbaan in te nemen, zodat ze wel moeten vertragen. Respect op straat is nog maar dun gezaaid, helaas.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:48

Imre schreef:
Ik had dit weekend een jonge hond achter me aan op het zandpad, van een man die daar al jaren loopt maar dus een nieuwe hond heeft. Hond kwam enthousiast achter ons aan gerend, negeerde baas totaal. Nou vindt mijn merrie dat niet zo heel erg, maar heb toch pony omgedraaid en de hond teruggejaagd naar de baas. Baas was blij. Dat zijn ze niet allemaal als ik dat doe, maar hey, moet je je hond maar beter opvoeden, anders doe ik het wel. O:)

Laatst in een ander stuk bos hoorden we in de verte mensen heel hard roepen en zagen we in een flits heel snel een hond van achter op ons afkomen. Ging gelukkig goed.

Jaren geleden een keer een klein hondje dat uit het bos schoot en onder de buik van mijn paard heel hard ging staan keffen. Toen heb ik de eigenaren geroepen dat ze als de sodemieter hun hond moesten komen halen, terwijl ik naast mijn paard stond om te voorkomen dat ze zou bewegen. Als ze het hondje een mep had verkocht of er op was gaan staan was het hondje dood geweest. :=

Oh en een paar maanden geleden had ik ineens uit het niets een jonge, grote hond in de staart van mijn merrie hangen terwijl ik op de weg reed. Geen baas te bekennen. Die hond bleek een heel eind verderop uit de tuin ontsnapt.

Op zulke momenten ben ik heel blij met mijn paard, die schrikt niet van honden. Wel van andere dingen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat het 9 van de 10 keer gewoon prima opgevoede honden (en eigenaren) zijn die ons netjes laten passeren.


Whaha was jij dat... dat jonge hondje was de volgende dag om camaron heen aan het rennen en blaffen en toen vertelde hij dat de dag ervoor een ruiter op de hond afging..

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:51

Ik heb veel goede ervaringen met hondeneigenaren hier in de buurt.
Ik kom aan gegaloppeerd, zet 25 m vooraf ( of vroeger) mijn paard op stap. Baasje zet hond aan de kant. Ik vraag of ik mag passeren en bedank voor de voorzichtigheid in het voorbijgaan. "Het blijven altijd dieren, hé,"

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Dan roep ik al snel dat mijn paard bang is van honden ( is niet echt zo) of dat het stampt naar honden ( "slaan’ begrijpen de mensen niet), wat eigenlijk ook niet waar is. Normaal reageren de eigenaren daar positief op en bedank ik hen.

Alleen met strandritten valt het dikwijls tegen. Maar als ik zie dat ze de hond niet terugnemen, galoppeer ik ook gewoon flink door. Ze moeten dan maar hun plan trekken.
Mijn vorig paard vond het leuk om honden die in galop meerenden een flinke tik te verkopen. Ik voelde mijn paard kijken, even vertragen en dan hupla, kaikai ... hondje terug naar baasje. Tja,.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:54

Ibbel, ik wou dat ik zo adequaat met woorden kon reageren als jij. Ik sta meestal redelijk perplex bij de dingen die ik zie, zowel als hondeneigenaar, als voetganger, als autobestuurder...

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:58

Tja..soms moeten baasjes het maar leren doordat de honden ook echt een trap krijgen, al helemaal als ze hem niet terugroepen of niet proberen na waarschuwingen. Met veel paarden kan je ook niet eindeloos maar blijven wachten tot die hond eindelijk teruggaat.

Al moet ik zeggen dat die van mij blaffende honden wel goed gewend is, we rijden natuurlijk langs menig boerenerf als we langs de weg moeten, en er zijn genoeg honden die blaffend de hele lengte van het erf mee rennen, hij kijkt niet eens op. Zolang ze maar niet bij hem komen, dan is het snel klaar voor de hond, hij heeft vlugge achterbeentjes. Gelukkig daar tot nu toe nog geen last van gehad, maar nu dat we vaker op buitenrit gaan is het maar de vraag van hoe lang dat nog zo blijft.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:00

Tieneke schreef:
Ibbel, ik wou dat ik zo adequaat met woorden kon reageren als jij. Ik sta meestal redelijk perplex bij de dingen die ik zie, zowel als hondeneigenaar, als voetganger, als autobestuurder...


Ha, dat kwam er de eerste keer ook niet zo uit hoor :D Het zijn nu gewoon ingestudeerde zinnetjes.

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:02

Tancreda4 schreef:
Dagahra schreef:
Ik liep laatst met mijn mechelaar op het zandpad. Kwam er een ruiter aan, ging netjes aan de kant. Pakte de lijn kort, omdat ze paarden iets wat spannend vind en reactief kan reageren.

Ruiter in kwestie zet zo paard aan in behoorlijke tempo en sjeest zo langs ons heen. Terwijl ze zag dat mijn hond onrustig was.

Ik heb haar vriendelijk toegewenst, dat ik hoopte dat dr knol op hol zou slaan... Was gewoon even pissig...

Dus het komt van beide kanten. En dit is niet de eerste keer dat ik zoiets heb meegemaakt.

Snap ik hoor. Komt idd van 2 kanten.

Maar is het een gecombineerd pad of een ruiterpad ? Want dat laatste snap ik wel dat ruiters op gegeven moment helemaal klaar zijn met constant weer terug te moeten nemen voor wandelaars :o

Gecombineerd pad, op de ruiterpaden kom ik niet met haar. Zandpad is voor paarden, wandelaars, mountainbikers, boswachters en de koeien.

Alhoewel de meeste wandelaars gebruik maken van het fietspad, naast het zandpad.