En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:22

Dan ga je een maand op vakantie in een land met weinig paarden. Zelfs nog opgezocht, maar de dichtbijzijnste plek waar je kon rijden was 2 uur met de auto en had enkel ponies. Gaat hem niet worden met 1,80m. Compleet voorbereid op een maand vitamine P te kort, gelukkig met een hoop andere leuke dingen op de planning, het vliegtuig in gestapt.

We zitten vooral in Saigon, met alle schoonfamilie om tet, ofwel het lunar nieuwjaar, te vieren. Maar er was besloten om 2 dagen naar Vung Tao te gaan. Dus wij lekker het strand op, en wat zien we daar? Paarden!
Afbeelding

Vietnamese paarden (ras onbekend buiten "Vietnamees"), met Vietnamees tuig en training. Even een praatje gemaakt. Dit waren echt mensen die van hun paarden hielden, en het niet puur als werkvee zagen. De economie gaat niet zo goed hier, en daarom laten ze toeristen (vooral kinder en kleine jongvolwassenen) een rondje aan de hand stappen tegen vergoeding om mee te betalen aan het hooi. Het waren echt super brave koele dieren, dus dat ging gelukkig makkelijk. Natuurlijk hadden wij geen portomonee mee, handig als we zijn, dus dachten we dat we puur ff zouden knuffelen. Ook leuk! Die paarden aan zich waren al een blije verassing. Maar na wat gezellig kletsen en nadat ze erachter kwamen dat ik écht van paarden hield (iets wat je hier weinig ziet, de meeste gaan erop om als eenmalige ervaring iets "geks" te doen) en ook paard reed mocht ik er alsnog op en mocht ik zelfs zelf rijden ipv aan de hand :D .

Dat was wel even wat anders, want die paarden hebben dus compleet andere hulpen geleerd, en "gewoon" been geven zoals wij dat kennen werd gewoon glashard genegeerd :+ . Ook waren de beugels, die al kort worden gereden vergeleken met wat ik ken, wel heel erg kort voor mij als lange Nederlander en niet zo makkelijk te verlengen. Dus toen zat ik daar in mijn badpak en slippers :+ .
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk na wat uitleg hebben we een klein stukje over het strand gereden in een lekker tempo stap. De hulpen waren zo anders dat het voelde alsof ik alles opnieuw moest leren, best een onwennig gevoel. Al met al maar een kwartiertje erop geweest, maar het was wel een unieke en onverwachte ervaring. Want hoe vaak vind je nou Vietnamees/Aziatisch opgeleide paarden tegen waar je ook nog een beetje op past (al heb ik ze liever groter, dit is al erg groot bij Vietnamese begrippen en ondanks hun dun oogende bouw zijn het juist erg sterke paarden) én op mag :D ?

Mijn man, welke niks met paarden noch fotograveren heeft, z'n tactiek is zo veel mogelijk foto's schieten dan zit er vast wat bruikbaars tussen. Vond zelf deze wel erg leuk!
Afbeelding


M'n man kwam zelfs voor de foto even bij, hoewel hij er niet op te krijgen is :P .
Afbeelding
Afbeelding

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:26

wat een leuke ervaring en wat zien de paarden er goed uit! <3

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:45

Ik vind het mooie paarden, maar inderdaad wel klein:)
Maar moet een mooie ervaring zijn geweest :j

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:05

Nu ben ik wel benieuwd naar die andere hulpen, weet je daar wat meer van?
Ziet eruit als een leuke vakantie :)

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 13:19

Cinnepin schreef:
Ik vind het mooie paarden, maar inderdaad wel klein:)
Maar moet een mooie ervaring zijn geweest :j
Ja ik zou ook geen lange rit willen maken op dit formaat paard, of er intensief noch regelmatig op willen rijden. Maar eenmalig een kwartiertje stappen vind ik nog te doen. Het paard leek het ook niet erg te vinden. En een mooie ervaring was het zeker!

dioni schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar die andere hulpen, weet je daar wat meer van?
Ziet eruit als een leuke vakantie :)
Ik weet er niet zo heel veel van om eerlijk te zijn, en ben niet super goed in uitleggen dus hoop dat het niet verkeerd overkomt. Maar in de basis was de hulp om te stappen schudden met de teugel (welke losjes hangt en na reactie weer stil wordt gehouden) en met de voet op de zijkant van de buik kloppen (nog een reden dat de beugels niet te veel omlaag kunnen).

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: En dan zit je opeens op een Vietnamees paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:06

Ben heel benieuwd welke stokmaat deze paarden hebben. Wel een unieke ervaring! Heb ook eens in Egypte gereden in de woestijn, heel erg gaaf en bijzonder.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:19

Ik vind ze juist een prima maatje, wat leuk om te zien ts, dankje voor het delen! Die hulpen zijn erg interessant ook, leuk :j