Tirzah's grote avontuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Tirzah's grote avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:07

Sorry voor de titel maar ik wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven. Pfff... wat een dag!

Vanmorgen ben ik voor het eerst BB springen gestart met Tirzah (80cm). Het ging niet echt denderend; ik was bloednerveus en groette af na hindernis 4 van de 10, ze had toen al 2 hindernissen geweigerd - dus toen ze hem wél sprong besloot ik om het daarbij te laten voor vandaag.

Nu denk je misschien: "hoezo avontuur?" Nou ja, dat gebeurde dus op de terugweg toen we een klapband kregen. Kijken jullie mee naar mijn pony die misschien geen uitzonderlijk talent heeft, maar godzijdank wel súper lief is als het erop aankomt?


De losrijring. Ik viel een beetje uit de toon met mijn kleine D-pony tinkertje tussen alle warmbloed joekels. Ik zet deze foto erbij, omdat er vaak geroepen wordt dat koudbloeden gediscrimineerd zouden worden op wedstrijd. Ik zeg niet dat het nooit gebeurt, maar mijn ervaring is veel meer zoals op onderstaande foto. De dame op de vos gaf me namelijk een complimentje over mijn pony. Echt aardig!
Afbeelding

Toen de ring in, bloednerveus en letterlijk met trillende handjes. En Tirzah? Die neemt het gewoon allemaal even rustig in zich op.
Afbeelding

Hindernis 1, ik zat al veel te vroeg naar voren dus ponylief dacht dat ze al moest afzetten. Ze redde het trouwens wel, daar stond ik van te kijken!
Afbeelding

Een serie van hindernis 3, waar je ziet dat ze de hoogte eigenlijk al prima kan hebben:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dat was het al qua springen! We reden rustig naar huis, vroeg klaar dus de hele dag nog voor ons. Mijn man reed en mijn groom en ik zaten wat te ginnegappen, toen een passerende bestuurder wild naar ons begon te gebaren dat er iets met de trailer was. Puur toevallig reden we juist langs een uitvoegstrook naar een parkeerplaats, dus we zijn snel die strook op geschoten en parkeerden de auto om te zien wat er mis was. Dit dus:

Afbeelding

Ongeloofelijk, maar we hadden er alledrie NIETS van gemerkt! Tirzah wel, die stond te rillen op de trailer. Het moet een flinke knal geweest zijn, het arme dier. De krik eronder terwijl Tirs nog op de trailer stond leek ons niet handig, dus we laadden haar even uit. Een paar vrachtwagenchaffeurs keken erg verbaasd, vooral eentje die net wakker werd, zijn gordijntje open deed en ineens een pony zag staan!
Afbeelding


Toen bleek ook nog eens dat wij helemaal geen krik in onze auto hadden! Dus mijn man belde zijn vader en die kwam helpen om de boel weer te fiksen:

Afbeelding
Afbeelding

Toen konden we weer veilig op weg!

Wat ben ik blij en dankbaar met alle lieve mensen om mij heen en natuurlijk met mijn lieve pony, die er absoluut geen drama van maakt om een uurtje te wachten langs een drukke snelweg (want ja, er was gras!). Ze liep ook zonder enige aarzeling weer keurig terug de trailer op.

Dus ja, dat was best een avontuur, maar gelukkig helemaal goed afgelopen! *\o/*

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tirzah's grote avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:49

Zo zo wat een avontuur! Wel even schrikken denk ik! maar fijn dat het goed afgelopen is.

Omdat het op spr itp staat, ik denk dat je ietsje meer bij je zadel mag blijven :)

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:53

LoveBodin schreef:
Zo zo wat een avontuur! Wel even schrikken denk ik! maar fijn dat het goed afgelopen is.

Omdat het op spr itp staat, ik denk dat je ietsje meer bij je zadel mag blijven :)


Dank je wel! Hoe bedoel je dat precies? Dat ik te ver naar voren kom?

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:18

Jeetje zeg, wat een avontuur! En je mag best heel trots op jezelf zijn hoor, het is ook best heel eng voor de eerste keer. Volgende keer gaat het vast een stukje beter. :)

Ik combineer trouwens even m'n reactie hier met een reactie die ik wilde posten in het wedstrijdspringendebokkers-topic. :P Je schreef daar namelijk dat je had afgegroet, omdat je het graag niet met een weigering wilde afsluiten. Je zou gewoon door kunnen rijden, je mag namelijk na drie weigeringen altijd nog een (reeds gesprongen) hindernis springen, om het goed af te sluiten. :j

Verder kan ik instemmen met LoveBodin over het rijtechnische commentaar. Je kunt eens proberen om iets minder voor je paard uit te springen. Ga dus juist niet staan in de afzet, maar probeer bij je zadel te blijven en je gewicht boven je zadel te houden. Je billetjes naar achter steken, in plaats van je tietjes naar voren. :D Zo voorkom je ook dat je benen naar achter schieten, maar ze mooi langs de singel blijven liggen. :j

Maar ga vooral zo door, ik ben er zeker van dat het de volgende keer weer een beetje beter gaat!

Edit: woon je trouwens in Oosteind NB? Want dan woon je niet ver van mij af. :D Misschien komen we elkaar nog wel een keertje op wedstrijd tegen!

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 15:00

Bunn schreef:
Ik combineer trouwens even m'n reactie hier met een reactie die ik wilde posten in het wedstrijdspringendebokkers-topic. :P Je schreef daar namelijk dat je had afgegroet, omdat je het graag niet met een weigering wilde afsluiten. Je zou gewoon door kunnen rijden, je mag namelijk na drie weigeringen altijd nog een (reeds gesprongen) hindernis springen, om het goed af te sluiten. :j


Kijk dat is nou goed om te weten! Terug naar het losrijterrein zou mijn pony namelijk kunnen opvatten als beloning, maar in de ring nog een keer springen is een hele goeie afsluiter. Pffff, ik had me over alles ingelezen, maar dit heb ik gemist haha!

Bedankt voor je reactie en de rijtechnische tips! Met springen ben ik echt een beginner, dus alle hulp is welkom...

Ik zit inderdaad in Oosteind NB. Waar zit jij? Mag ook via PB ;)

Puijn1993
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-02-15

Re: Tirzah's grote avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:34

Jeetje wat heftig, maar gelukkig is alles goed gekomen.

Een tip die ik je graag mee wil geven is, probeer iets meer teugelcontact te houden tijdens het springen. Ik zie dan wel dat het een stevig paard is, maar het springt voor jou waarschijnlijk zelf ook een stuk prettiger.
Mooie combinatie!

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tirzah's grote avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:28

bij welke manege was dat? lijkt op een manege die ik ken :)