Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:11

Misschien vinden jullie het wel leuk een kijkje te nemen bij een kleine training van ons. Deze stelt niet heel veel voor maar is misschien wel leuk om te zien :)


Afbeelding
Hochka :D

Wekelijks heb ik zowel privé als clubles.
Afgelopen donderdag was de clubles en heb ik even wat laten filmen. Lekker simpel lesje. Na er een week niet opgezeten te hebben ivm het weer en een aantal dagen binnen gestaan te hebben was ik heel benieuwd hoe het zou gaan.
Ze deed goed haar best en had er flink zin aan ! :)

We zijn nu sinds 1,5 maand een combinatie en moeten nog wennen aan elkaar natuurlijk. Maar het gaat elke keer weer beter.
Merrietje is nu bijna 6 en heeft nog niet veel ervaring. In 2016 2x bb gesprongen verder niks eigenlijk.

Ik twijfelde of ik een foto of film topic wilde openen. Maar ik ga toch maar voor het filmpje. Wel spannend wat iedereen te zeggen heeft natuurlijk, maar het geeft wel het beste beeld voor jullie ! En wie weet hebben jullie nog waardevolle tips :)

Eigen kritiek;
Meer ontspanning in galop, wil nog erg mijn handen “vast” zetten en soms onrustig doen met mijn lichaam.




Afbeelding


Alvast bedankt !!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-03-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje zichtbaar gemaakt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:24

Hoezo twijfel, ziet er goed uit toch? :) rijd je haar expres zo klein en dicht op de sprong? Zo niet: net ietje minder tegen houden zal haar mooier uit laten komen.

Wat je sowieso moet proberen is om in ieder geval de laatste galopsprong wat los te laten, ze hebben echt wat ruimte nodig om goed af te kunnen gaan. Dan kunnen ze eventueel ook zelf de galopsprong ietsje aanpassen om beter uit te komen.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:49

Ik ben al even uit het springen maar wat mij opvalt :) super leuk paard! Braaf ook! Verder probeer wat meer te galopperen en ritme te houden. Nu hobbelt ie van het achterbeen af en kom je ook elke keer niet lekker uit voor de sprong. Wat je kan helpen is tellen, tel om je ritme vast te houden maar ook bijvoorbeeld vanaf het punt dat jij denkt dat je nog vier galopsprongen hebt tot aan de afzet en ga daar mee oefenen. Succes!!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:19

Bedankt voor de tips beide ! Heb ik zeker wat aan :)

Misschien dat ik inderdaad even moet vermelden waarom ik bewust een wat langzamer grondtempo aanneem. Ze wil soms echt sterk worden en naar de hindernis toe rennen. Dit willen we eigenlijk niet stimulerej ik het begin omdat we er anders straks tijdens parcours last van krijgen.
Maar het is zeker waar ! En het is zeker de bedoeling dat we sraks wel een voorwaartser grondtempo aanhouden als dit wanneer we iets verder zijn.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:35

Door meer door te galopperen zal je ritme beter worden en kom je mooier bij de sprong. Misschien dat zelfs dat zelfs dat klapperen met zijn hoofd stopt!
Leuk en braaf paard

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:00

Merrie weet goed wat ze doet, land mooi iedere keer in de juiste galop, ziet er goed uit hoor.
Wanneer is ze voor het laatst naar de tandarts geweest? Dat slaan met dr hoofd zou daar wel eens vandaan kunnen komen.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 13:15

@Littleroosie bedankt! Normaal wil ze daar nog wel is moeite mee hebben maar ze deed het afgelopen donderdag echt lekker. :)
Aankomende zaterdag komt de tandarts inderdaad, we hebben haar nu net 1,5 maand.
Geen idee of ze ooit naar de tandarts is geweest.. maar dat gaat zaterdag dus gebeuren. En hopelijk is het schudden dan ook over. :)

@cheminee Bedankt ! :)

Anoniem

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:24

Ze heeft zeker talent, mooi handig op de sprong, ziet het goed, nette techniek.
Wat ik wel heel erg mis is het dressuurmatige. Dat is ook niet zo gek omdat jullie nog maar 1,5e maand een combi zijn, maar dat zou nu wel je main focus moeten zijn. Bijv op de stijl rechts in beeld, valt ze iedere keer over de schouder weg naar rechts. Dat is wellicht de compensatie voor het niet hard mogen. Het komt vooral neer op kracht kweken in de galop en recht maken. Schakelen, soepel maken, de buiging en stelling onder controle krijgen. En vooral niet verwachten dat je dat volgende maand al in orde hebt ;)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:28

Ik vind het een erg leuk paard!

Ik zou inderdaad ook iets meer galopperen in een mooi ritme, en dan na de sprong een kleine ophouding maken om te voorkomen dat ze gaat doordrammen. En als ze wel zo heet wordt, gewoon terug gaan naar de draf. Ik moet zelfs weleens gewoon gaan stil staan en wachten tot de mijne weer rustig wordt, als ze een hele gekke dag heeft.

Ze maakt nu vaak een "krabbeltje" voordat ze over de sprong gaat, dat is eigenlijk zonde. Fijn als ze je zo een keer kunnen redden bij een verkeerde afstand, maar moet niet standaard worden. Ze springen ook gewoon fijner met een fijn ritme.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 15:10

@Joolien, bedankt voor je bericht. We zijn zeker ook dressuurmatig bezig wat de ene keer wat fijner gaat als de andere keer. Dat is natuurlijk zeker de basis. Ik heb gelukkig al het geduld en we doen het lekker op haar tempo. :) Het is een heus verschil met mijn vorige paardje, dus ik moet toegeven dat het voor mij ook ontzettend wennen is.. :+ Maar dat gaat allemaal wel goed komen. Ik ben al heel blij dat ze zo werkwillig is en al zoveel voor me wilt doen :)

@Kaitlyn, bedankt ! Misschien dat ik inderdaad het grondtempo dan toch maar iets moet op gaan voeren zodat ze wat fijner uit kan komen. En mocht ze dan toch weer de hindernis gaan aanvallen, dan zet ik haar gewoon stil of ga ik wat anders doen om de rust weer op te zoeken denk ik. Het is nog even uitvogelen wat handig is haha.
In ieder geval bedankt voor de tips :D

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:49

Je kunt ook een tijdje de hindernissen vanuit draf nemen, helemaal op deze hoogtes!

Dat heb ik tot in den treure moeten doen in het begin, maar je kunt wat makkelijker schakelen. En als ze dan na de hindernis galoppeert en ze is heel relaxed dan galoppeer je door, en anders neem je haar weer terug naar draf. :j

Ze moet echt op jou gaan wachten, dat is een leerproces voor ze.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:17

Gisteren parcoursje gesprongen met een andere lesgeefster.
Hierbij het grondtempo hoger, maar dit keer was het eigenlijk te hoog.
https://youtu.be/_nqTTQIp4SI

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden? :)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:20

Ik vind dit al een stuk beter! Ondanks de hertensprongen! Je paard mag nu nog meer sprong hebben ( niet harder maar actiever van de grond) en jullie hebben nog wat oefening nodig in het ritme maar dat is gewoon kilometers maken!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 15:11

Bedankt :) ! Ik denk dat wanneer ze sterker wordt dat het ritme ook beter gaat worden. Zit alleen zelf nog even goed na te denken over oefeningen die haar echt op haar achterhand gaan plaatsen en haar sterker maken. Toevallig ideetjes ? :)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:24

voorwaarts neerwaarts rijden / veel overgangen rijden
ziet er netjes uit zeker in korte tijd en paard is nog jong en zoekt vooral balans.
probeer boven net na de hindernis niet neer te ploffen ( al zal dit lastig zijn omdat ze balans zoekt)

in tweede filmpe dacht 40 sec / 55 sec dat stukje zie ik een heel mooi stukje.

ze maakt net wat meer tempo waardoor ze op tweede hindernis veel beter uitkomt. de hertensprongen voor mijn idee als ik zo kijk lijkt ze zich geregeld te herstellen omdat ze net niet uitkomt

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:30

ik vind het er keurig uit zien hoor!
Het ziet er heel gecontroleerd uit, vooral omdat jullie nog maar zo kort een combinatie vormen vind ik het alleen maar goed dat je hem zo kort voor de sprong rijdt.
Het is nog lang niet, onder de sprong, beter zo dan dat je paard veel te vroeg af gaat.
Volgens mij heb je een goed gevoel voor het rijden van de juiste afstanden, dus met het verhogen van de hindernissen zul je je paard vanzelf ook anders voor de sprong rijden.
Erg leuke combi, veel succes!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Onze wekelijkse verenigingsles! (Numero uno x Peter pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:38

Vind juist het eerste filmpje beter. Daar heb je kwa training veel meer aan. Dan moeten ze namelijk meer vanuit achter springen ipv naar voren van het achterbeen af. Want dat doet ze in het tweede filmpje, omdat ze daar teveel op de voorhand loopt door het ongecontroleerde hoge tempo.

Je moet niet streven naar hoe ze op wedstrijd moet lopen. Je moet streven naar een training waardoor ze zo op wedstrijd kan lopen.