Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:38

Ik zie dit topic nu pas, maar wat een leuk dier/ combinatie en wat schrijf je leuk over haar. Die draf dressuurfoto is ook een erg mooi plaatje. Bij de galop foto weet ik niet wat je met je been aan het doen bent haha.

Ik zie het volbloed gehalte in haar ook wel terug, ze is mooi eventing gefokt.

Al met al, paard wat alleen maar mooier is geworden zo te zien sinds ze bij jou staat en de perfecte combinatie. :-)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 10:24

Elisa2 schreef:
. Bij de galop foto weet ik niet wat je met je been aan het doen bent haha.

Iets overdreven been geven bij het terug rijden. Onnodig op zich maar een poging van mij om de overgang iets meer te markeren.
Ik zie mezelf (met name) in een proef wel vaker dingen doen dat ik denk: doe niet zo deuzig, dat is helemaal niet nodig }:0 Maar gemiddeld gezien ben ik gezien de beoordeling niet de hele proef een clown.

Maar we hebben weer lekker gedressuurd in de tussentijd. Werken aan lengtebuiging. Dat is nog best lastig voelen omdat ze super klein, compact, licht in de hand en wendbaar is. Je hebt op haar nooit een zwaar of stug gevoel dus dat laatste stukje buiging vinden is dan echt flink voelen en opletten. Dan is ze ook wel echt even 'merrie'. 'Moet dit? Wat een gezever.......'.
Maar de ultieme oplossing bij die situatie is haar complimenteren met haar inzet en je krijgt vanzelf meer ijver en inzet. Het leven is best makkelijk zo :D

En de crossles bij een nieuwe instructeur was ook zeeeer geslaagd. Lekker wat meer technisch werken. En weer iemand gevonden die inderdaad vind dat ik beter ben in verlichte zit. Dus weer veel meer in mijn comfort zone. Op mijn vorige cross paard sprong ik zelfs het springparcours rond in verlichte zit maar sindsdien ben ik geen instructie meer tegen gekomen die daar voorstander van was dus het weer een beetje 'verleerd'.
We waren met een flink groepje dus ook veel tijd om naar de rest te kijken. Kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die dat leerzaam vind. Die kleine houdt de rijdende combinatie net zo in de gaten als ik. Je ziet haar echt loeren naar de springende combinatie. Oortjes er strak op gericht, helemaal meedraaien. De radar blik. Het zal vast mijn fantasie zijn. Maar het lijkt echt alsof ze denkt: hmmmm moet dat zo. Gaan wij ook doen *D En waar ze normaal niets echt veel geduld heeft met lang stilstaan kan ze dan ineens heel gebiologeerd geconcentreerd stil staan.

Je leest wel eens dat mensen twijfelen of paardrijden wel done is. Maar echt als je op dit paard zit twijfel je daar geen seconde aan. Deze is gemaakt om samen te werken, vlug te zijn, uitgedaagd te worden.
En natuurlijk ook om samen met vrienden in de wei te staan en gewoon paard te zijn. Maar niet alleen dat.


Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:47

O ik had dit topic nog nooit gezien maar ga zeker volgen! Wat zijn jullie leuk samen en wat schrijf je leuk!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:07

Crossfilmpje ziet er ook heerlijk simpel en fijn uit.

En achja..die rare dingen doen tijdens een proef haha, denk dat iedere ruiter zich daar weleens schuldig aan heeft gemaakt.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 11:59

Ons kwartje is gevallen geloof ik!

We hadden afgelopen weekend oefencross in Ophemert. Vrijdag avond al gaan lopen met clubgenootjes, zaterdag middag zelf aan de beurt.
Bij het aankomen ter plekke en openen van de trailerdeur was ik eigenlijk al blij. Ze had super goed gereisd en het hooinet gewoon bijna al helemaal leeg gevreten. Ze keek ook heel profi om zich heen bij het opzadelen en leek behoorlijk goed op haar gemak. Na jaren reizen met een bang en ongelukkig paard ben ik al zo blij dat deze het nu gewoon prima lijkt te vinden om op stap te gaan. Dan is er in ieder geval een basis om samen plezier te hebben. Dat was dus punt 1. Dan ben ik eigenlijk al een tevreden mens.

Losspringen was top. Ik was relaxed, zij was gemotiveerd (maar wanneer is ze dat niet).
In de springring ging het ook goed. Wel een balk op 2 en toen dacht ik al: nu gaan we vliegen :Y)
en inderdaad zeilde ze toen ter compensatie huizenhoog over sprong 3 (en deed dat bij oxertje 7 nog een keer dunnetjes over). Het is ook zo'n perfectionist..... En dan weet ik weer gelijk hoe ze aan haar bijnaam komt.

Toen de cross in. We hebben tot nu toe alleen maar fantastische trainingen gereden maar 3 oefencrossen gehad waarbij de omgeving te veel afleiding veroorzaakte waardoor we af en toe tot vaak een stop hadden. Maar ik had echt goede hoop dat het vandaag goed zou komen. Dat we echt weer vooruit waren gegaan. Fingers crossed....
Dus naar hindernis 1 met genoeg overtuiging gereden. Ook allert blijven richting 2, lekker in verlichte zit en ..... daar gingen we hoor :D Ze begon echt zelf fanatiek te galopperen. Echt het gevoel van op weg naar avontuur en de volgende uitdaging, blik vooruit, focus.
Na 3 was ik even helemaal ontroerd op het lange galopstuk naar de volgende. DIT IS HET! Dit gevoel heb ik zo lang gemist. *\o/*
Dus ik moest mezelf even bij de les roepen om wel op te blijven letten. Maar het ging geweldig.
Er zat een behoorlijke greppel in (met alternatief voor mijn klasse) maar tegen die tijd ging ze zo goed dat ik dacht, rechtdoor dan maar? We hebben pas op 2 verschillende terreinen een greppel gesprongen dus wat zou ze doen bij een volledig nieuwe? Ziet en snapt ze dat op tijd?
Nou, er mag nu dus een definitief vinkje bij greppelproof. Zonder enige twijfel met een mooie grote wapper over de sloot.
Verderop 1 weigering op een kijkerige hindernis die op B hoogte stond, net uit een haakse bocht redelijk kort op een andere sprong. Ik had daar iets meer overtuigend kunnen rijden en de wending beter kunnen benutten. Maar who cares. Na haar even bij de les te halen, ze wilde nu even rond gapen, nu ze daar toch stond, gingen we compleet probleemloos verder naar de finish.
Stonden mijn ouders helemaal bezorgd te kijken terugkomst op het terrein. Ik snapte er werkelijk niks van. Ik had toch een top rondje gereden?? Dachten ze dat er iets mis gegaan was omdat ik te voet terug kwam?
Oeps....... als ik vind dat mijn paarden hard gewerkt hebben kom ik er altijd meteen vanaf om de singel losser te maken, te belonen, hardop te kwekken dat ze geweeeeeeeldig zijn en er naast uit te stappen. Maar blijkbaar ben ik de enige gekkie die dat doet. Dus die verwarring was ook zo verholpen.
Bij de dierenarts had ze gelukkig een top hartslag dus ik durfde het 2e rondje wel aan.

Dat 2e rondjes was eigenlijk niet strikt noodzakelijk na zo'n goed rondje maar aan de andere kant, eentje voor de zekerheid en bevestiging kan ook geen kwaad. En dat rondje ging zo mogelijk nog soepeler dan het eerste.

Toen begon ik meteen te dromen van ons B debuut. :P
Maar ik ga me houden aan mijn eigen woorden aan het begin van dit topic. We hebben tijd. We pakken nog lekker even wat oefencrossen mee om te kijken of we het spel nou echt snappen samen. Ik vertrouw er namelijk volledig op dat dit beestje het super gaat doen als ze maar eenmaal snapt wat het idee is. Die hogere sprongen zijn dan echt het probleem niet meer. Vermogen heeft ze meer dan dat ik durf heb. Dus het is alleen maar in mijn voordeel als zij zelf weet wat er van haar verwacht wordt als ze een starthok tegen komt. Dan kan ik 50% van de klus gewoon aan haar overlaten.

Kortom: een heel lang verhaal kort -> het ging geweldig, ze is een topper en ik zit nog na te genieten.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:05

Heerlijk zeg zo’n rit! Dan vlieg je erdoor alsof het niks is, fijn dat die fine tuning er is/komt. Lekker nog even door bevestigen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:41

Klinkt als een perfecte ervaring!

Die B-cross zal geen probleem meer zijn :-)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 15:31

Afbeelding
Concentratie!



Afbeelding
Maar bij twijfel je eigen meetlat gebruiken kan ze ook nog steeds. Beetje overdreven bij dat kleine oxertje.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 11:11

Afbeelding

Omdat ik geen genoeg kan krijgen van deze kleine.

Ik vind paardrijden voor mezelf echt gewoon opnieuw uit met dit rakketje.
Gewichtshulpen, rijden op je zit. Echt wel zaken die ik van mijn andere paarden ook echt wel kende. Maar zij geeft er echt wel een nieuwe dimensie aan. Super sensibel als ze is.

Het is idioot goed voor je rijkunst (en je ziel) om in je leven een keer zo'n paard te treffen <3

En ja zo'n paard heeft ook kleine uitdagingkjes. Achterwaarts pakken we heel langzaam op. Want daar kan ze zich boos over maken O:) Maar die uitdagingen zijn zo inie-minie als je ze beziet in alles wat je er ook voor terug krijgt. Daar werken we gewoon heel rustig omheen. Met een bochtje kom je ook heus wel bij je bestemming uit.

En eigengereid is ze nog steeds: https://www.instagram.com/reel/Cxaverkt_2I/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Ze heeft de maffe gewoonte om zichzelf te verzuipen in een waterbak.

We hebben woensdag zelfstandig een cross training gedaan als voorbereiding op volgende week. Dan sluiten we ons (BB) cross seizoen 2023 definitief af in Ijsselsteijn. Ze ging echt weer als een speer. Dan is het gewoon grappig om bij mezelf te merken dat ik dan ook begin te kijken naar hogere hindernissen. aaaaah... die kunnen we ook wel toch.....floep er overheen :D . Heel leuk om in je eigen tempo je zelfvertrouwen weer op te kunnen bouwen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-09-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Kleine pocket rocket; 1 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:24

Superleuk om af en toe een update hier te lezen. En wat een mooie, gelukkige foto <3

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 15:24

We springen inmiddels 50% hoger dan vorige jaar :D ;)

3 weken op vakantie geweest, volgende dag opstappen en meteen naar het bos. Zo rustig en braaf is ze gewoon.

Weer 3 weken later weer op springwedstrijd gegaan en meteen een rondje 90 gesprongen. Zo fel en gretig is ze ook gewoon.


En nee, dat is niet super hoog. Maar al een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de eerste (voor mij spannende) 60cm rubriek waar we vorig jaar in meededen.
Ja, nu kan ik daar wel om lachen, als ik die lage hindernissen zie }>
Super gaaf om een paard te hebben die je zelfvertrouwen zo laat groeien.

Het enige sneue is dat ze een trap kreeg van een ander paard. Niet hard of echt raak volgens mij. Maar ze was echt zwaar beledigd. Ik denk dat ze helemaal verbaasd was dat niet iedereen meteen voor haar buigt en luistert.
Ze heeft echt nog minstens 15 minuten wat bangig gereageerd op elk ander paard wat haar daarna naderde. Een deuk in haar ego denk ik.
Ze is normaal gewoon dat iedereen meteen voor haar aan de kant gaat en banjert hier overal dwars door elk paard heen.
Maar haar kennende zal haar ego wel weer snel terug groeien.