Maddox de Katapult op springles!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Maddox de Katapult op springles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 01:17

6,5-jarige Maddox (Dream Boy x Uphill x Indorado) mocht afgelopen weekend naar springles en ik mocht ook mee.

We springen niet zo vaak en moeten nog veel leren. Hij katapulteert gigantisch boven de sprong, wat afgelopen september heeft geresulteerd in een onvrijwillige bodeminspectie %) Dus ik was het vertrouwen een beetje kwijt en had daarom extra veel zenuwen deze les. Normaal rijden we M2 dressuur en we moeten nog 1 puntje voor het Z1. Gezien ik het Z nog te vroeg voor hem vind en hem graag wat meer vertrouwen wil kunnen geven op vreemd terrein (hij is super lief, maar wel een binnenvetter) is mijn idee om het springen de komende tijd meer op te pakken! Ik heb Maddox sinds hij een veulentje is en heb hem zelf beleerd. :)

Aanstaande week komt de zadelmaker voor een fatsoenlijk springzadel, in deze (Wintec vzh) heb ik totaal geen grip en ik beland soms zelfs bijna achter het zadel. :P

Ik scheet 38 kleuren :') , dus mijn houding wordt de volgende keer weer meer aan gewerkt. Nu was ik vooral blij dat ik weer heelhuids thuis ben gekomen!

1. Losrijden
Afbeelding

2. Katapult uitgelegd in 1 foto :+
Afbeelding

3. :#
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Deze sprong was in mijn ogen vreselijk eng, als ik de foto's terugkijk begrijp ik niet waar ik me druk om heb gemaakt 8)7
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Nog een kleinere katapultfoto om af te sluiten :evaw:
Afbeelding

10. Zo rijden we er normaal bij!
Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Maddox de Katapult op springles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 01:46

Zo te zien kreeg je gaandeweg steeds meer vertrouwen. Goed gedaan hoor :). Leuk hè (achteraf) 8-)

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Maddox de Katapult op springles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 02:12

Zo, die katapult inderdaad :o

Mooi om inderdaad meer rust en vertrouwen bij jou te zien verderop in de foto's :j

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maddox de Katapult op springles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 02:14

Oeh ik snap je gevoel wel hoor! Wat een kracht zo onder je. Als jezelf meer vertrouwen krijgt zijn jullie een mooie combinatie <3

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Maddox de Katapult op springles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 09:52

Dank jullie wel! Ik ontspande zelf inderdaad ook wat meer gedurende de les :)

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:56

Hij heeft idd een hekel aan een balkje te pakken. :D

Mocht je het zelf wat vinden. Halstertouw om de nek en daar aanvast houden.

Maar erg gaaf paard om te zien ook :j

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:01

leuk beest hoor.

En herkenbaar probleem. De kunst is/gaat zijn om je handen (en armen) zacht te maken. Hoe meer jij in een fijn rimte naar de sprong toe kunt rijden en de voorkant ontspannen kunt houden, hoe minder ze dit gaan doen.
Maar ik heb het eerste jaar ook heel vaak naar mijn parachute gezocht omdat ik dacht dat we nooit meer gingen landen.....
(zie mijn avatar..... en hier moesten we ook nog lager landen eigenlijk)

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 13:33

@DuoPenotti, normaal gesproken heb ik ook een touwtje om de hals, maar eigenwijze ik vond dat niet mooi staan op foto's. _O-

@pol013 Bedankt voor de tips! Ik wil de volgende les inderdaad meer gaan focussen op meegeven aan de voorkant. Ik vond dat nu nog erg spannend omdat hij nog wel eens last minute kan stoppen/erlangs wil, maar na deze les heb ik iets meer vertrouwen om los te laten :) Ik moest ook erg lachen om jouw pocket-rocket topic, crossen durf ik echt nog niet hoor!

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:45

Leuk om jullie zoveel plezier te zien hebben! Ook fijne training om je paard los en soepel te houden.

De gekke sprongen komen vooral doordat je paard op die momenten te dicht bij de sprong komt lijkt het. Om dat te verbeteren kan je ook gaan oefenen met 2 balken, zon 17-18 meter uit elkaar. Die rij je dan eerst een keer op 5 galopsprongen, dan op 6, dan op 4 etcetera, kan een paar pogingen nodig hebben voor het goed gaat. Je oefent dan je eigen oog in het zien van de afstanden, en ook het rijden van een passende afstand.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:47

Eef_Bam schreef:
Leuk om jullie zoveel plezier te zien hebben! Ook fijne training om je paard los en soepel te houden.

De gekke sprongen komen vooral doordat je paard op die momenten te dicht bij de sprong komt lijkt het. Om dat te verbeteren kan je ook gaan oefenen met 2 balken, zon 17-18 meter uit elkaar. Die rij je dan eerst een keer op 5 galopsprongen, dan op 6, dan op 4 etcetera, kan een paar pogingen nodig hebben voor het goed gaat. Je oefent dan je eigen oog in het zien van de afstanden, en ook het rijden van een passende afstand.

Thanks voor de tip, kan ik inderdaad mee oefenen! Het probleem zit hem alleen meestal in dat de afstand goed was, alleen dan stopt hij om even beter te kijken of er echt geen monster onder het balkje zit, en dan springt hij alsnog vanuit semi-stilstand -O- :')