Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:47

Citaat:
Vind het wel een positieve ontwikkeling dat TS haar paarden meeneemt naar keuringen en dit soort georganiseerde dingen, hartstikke gezellig en leerzaam voor haar en beter dan op je eigen weiland aanknooien.

Dan zijn er dingen die veel beter aansluiten. Een schrik training bijvoorbeeld.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:04

Ts ik kan alleen je laatste filmpje zien en daar staat bij dat hij alles er af tikte en op het filmpje zelf tikt hij er ook al 1 af. Het is te hoog gegrepen.

Ik vind 'm overigens helemaal niet gek springen maar neem er de tijd voor zodat hij kan leren. Leren zelf afstanden inschatten, leren om met een lijntje om te gaan en dat zal misschien iets meer tijd nodig hebben dan een spring gefokt paard. En andere afstanden, hoogtes. Al zijn er ook veel meer dan je denkt die meer tijd nodig hebben maar het niet krijgen.
Ga niet voor hoog, ga voor laag en een mooie afstand, een soepele lijn, een mooie sprong. Dat gaat z'n vruchten afwerpen. Hoog springen om het hoog springen niet, ook al ligt daar soms teveel nadruk op. En ik denk dat je dat beter thuis kan oefenen af en toe (wees zuinig) dan op een speciaal georganiseerde avond. Ik denk niet dat dat de plek is voor jou paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 17:12

Het viel wat verkeerd gisteravond dat klopt. En mijn excuses ervoor. Ik ben gewoon enorm trots.

Ik snap jullie ook.
En ik heb idd nergens gezegd dat ik de springsport in wil met Baron.
Daar heb ik Dundee voor. En zelfs met hem doe ik rustig aan, springsport wil bij mij niet zeggen elke georganiseerde wedstrijd meedoen. Nee ik ben wel zuinig op mijn paarden, ze moeten er ook plezier in blijven houden. En ikzelf ook haha ik wil mezelf ook niet onder druk zetten van binnen een jaar bijvoorbeeld 1m10 te springen. Nee dan beleef ik er ook alleen maar stress aan.

Dit was een eenmalige ervaring. En daar blijft het ook bij. Voor de rest staat Baron 24/7 buiten lekker niks te doen.

DuoPenotti, als je een schriktraining georganiseerd weet regio Limburg België mag je mij dit altijd laten weten. Ook daar sta ik zeker voor open.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-02-24 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:18

Mooie reactie Art! Schriktraining lijkt me heel geschikt voor hem, zal een leuke ervaring zijn :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 17:20

prompter schreef:
Mooie reactie Art! Schriktraining lijkt me heel geschikt voor hem, zal een leuke ervaring zijn :)

Heb het ooit met een vorige pony gedaan. Was toen idd erg fijn wel.

Baron is echter een erg nuchter paard. Niet snel schrikkerig. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 17:23

Ik las ook iets van een dressuurproef. Maar daar is Baron nog te jong voor. Het dier is nog niet bereden :+ maar dressuur met hem lijkt me wel leuk.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:33

Top art!
Fijne update :j
Bedankt voor het delen.
Fijn dat je weer terug bent :j

Heb je nu stal genoten?
Vaak is een schrik training samen te organiseren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 19:25

Nee ik huur een weide alleen.
En waar de draver op stal staat is erg privé. Niet zoals een manege want ikzelf kan eigenlijk niet goed tegen de drukte van kinderen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:56

DuoPenotti schreef:
Top art!
Fijne update :j
Bedankt voor het delen.
Fijn dat je weer terug bent :j

Heb je nu stal genoten?
Vaak is een schrik training samen te organiseren.

Ik heb wel mogelijkheid om een trailer te huren of om de camionette van mijn vriendin te lenen. Dus op verplaatsing gaan is geen probleem voor wat leuke evenementen :)
Eigenlijk max 1u rijden is wel te doen.
Naar de keuring in Belsele Oost-vlaanderen) was ook niet zo lang rijden eigenlijk.

In de zomer wil ik ook nog een fotoshoot dus moet Baron ook op verplaatsing want vlakbij vind ik niet echt leuke fotogenieke plaatsen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:24


Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:51

DuoPenotti schreef:
https://www.staltilburgs.nl/extreme-mou ... JR02MebSio

Ik kon straks niet op de naam komen.
Maar dit is echt leuk. Obstakel training.
Maar zie dat het gesloten is.. |(
Hopelijk snel weer open. Al weet ik niet hoe ver dat vanuit jou is.


Ik denk dat ze het winterseizoen gebruiken voor onderhoud, dan is alles straks weer klaar als het voorjaar is. :)

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:07

Leuk paard!
Ik vind vrijspringen juist erg leerzaam voor een paard, ook als het geen springpaard met handige techniek is (of juist dan). Beetje nadenken in dat koppie hoe ze hun lijf moeten gebruiken en ze worden er handig van. Tuurlijk wel met beleid, maar juist door naar zo’n middag te gaan heb je wat mensen erbij die veel ervaring hierin hebben.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:10

Een makkelijk schrik-obstakel om zelf wat te oefenen is een dekzeil.
Dit vouw je in de lengte smal op en laat het paard rustig kijken en snuffelen en stap er rustig overheen.
Dit bouw je langzaam uit door het zeil steeds iets verder uit te vouwen en het paard er overheen te laten lopen.
Alles vanuit rust en beloning.
Er zijn genoeg filmpjes van schriktrainingen te vinden en het is iets wat je makkelijk op de wei kan doen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:17

DuoPenotti schreef:
https://www.staltilburgs.nl/extreme-mou ... JR02MebSio

Ik kon straks niet op de naam komen.
Maar dit is echt leuk. Obstakel training.
Maar zie dat het gesloten is.. |(
Hopelijk snel weer open. Al weet ik niet hoe ver dat vanuit jou is.

Xtreem trail. Maar dat is ook heftig voor een jong paard. Ik zou dan toch beginnen met schriktraining of in hand trail. Dat is beter te behappen voor een jong dier, zowel fysiek als mentaal.

Overigens vind ik vrijspringen ook helemaal niet gek met een jong dier. Maar in dit geval veel te hoog. Ga cavaletti's doen, of hooguit een sprongetje op 30x40cm. Niet teveel sprongen op een lijntje. Dit zijn veel te grote stappen in 1x voor zo'n jonkie.
Het is wel echt een leuk en braaf dier <3
Daar moet je zuinig op zijn :j

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:21

Albert
Ik heb zomaar het idee dat dit paard er zo overheen stapt als het al helemaal in 1 keer is uitgevouwen :D

Maar wel leuk om te doen, je wei vol met dingen leggen. Zeil, paraplu, ballonnen.
Heb ik ook een paar keer gedaan, maar je bent langer bezig met op en af ruimen dan met oefenen :')


Daihyo
ik ken wat mensen die dat daar gedaan hebben met ook jonge paarden. Maar het gaat daar dan echt ook op wat ze kunnen, je hebt makkelijk obstakels en natuurlijk de moeilijke. Eerst aan de hand en die bereden zijn later onder de man.

En Ts wil graag laten wennen aan een andere omgeving, dat gaat daar heel mooi.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 12:34

Albert schreef:
Een makkelijk schrik-obstakel om zelf wat te oefenen is een dekzeil.
Dit vouw je in de lengte smal op en laat het paard rustig kijken en snuffelen en stap er rustig overheen.
Dit bouw je langzaam uit door het zeil steeds iets verder uit te vouwen en het paard er overheen te laten lopen.
Alles vanuit rust en beloning.
Er zijn genoeg filmpjes van schriktrainingen te vinden en het is iets wat je makkelijk op de wei kan doen.

Zeilen zijn geen probleem voor hem :+
Afbeelding

Wat hij wel spannend vind is de maatstok gek genoeg. Je kan hem met een zweepje en vlag aan een stok overal aanraken, maar de maatstok is wel spannend.

DuoPenotti je zegt het zoals het is, Baron onderzoekt graag zelf vanalles snuffelend en betastend met z'n lippen. Niet voor niks noem ik hem clown. Zo heeft hij ook het deurtje van hey kippenhok al eens open gekregen :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 16:37

Vorig jaar zomer hadden we Baron ook heel eventjes 5 min laten springen.
Dat was toen ook 1 enkele hindernis geen lijntje dus en hij kon ook weigeren (erlangsaf gaan).

Dat was denk ik 40cm qua hoogte.
Afbeelding

Op de wei ook nog 1x geoefend alvorens we gingen, en ook dat was laag. En maar 1 enkele hindernis. Ik schat 50 cm? En kon hij kiezen erlangsaf te gaan.
Afbeelding

Maar zoals eerder vermeld, het is zeker niet de bedoeling dit elke maand te doen. Hij is jong en moet nog veel groeien (volgens touwtjestest 10 a 15cm nog :') )
Het is ook zeker niet het plan fanatiek wedstrijden te rijden. Ook met de draver is dat niet het plan. :)
Buitenritten zijn mijn grootste plezier tevens. En ik droom ervan eens naar de kust te gaan met de paarden.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:56

Er wordt hier gezegd "geen talent" maar dit zijn toch nette sprongen?
Voor "geen talent" moet je bij onze Brix zijn :D

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:22

Dit is netjes.
Maar dan zie je dus precies het verschil tussen 1 sprong en een (te hoog) lijntje.
Mijn ruin springt 1 sprong ook netjes, toch zet ik hem niet in een lijntje.
Zijn galop is daarvoor niet makkelijk genoeg in en lijf heeft daarvoor niet genoeg souplesse.

Zo zie je ook wel eens mensen (niet ts) zeggen, ik spring thuis 1 meter dus ik kan we een parcours.
Nee dat kan niet zomaar, want dat is iets heel anders.
Of zie je wel dat ik een springpaard heb, of dat x ras wel een springpaard is. Andere zeiden dat hij niet kan springen
Ja 1 sprong... die andere zullen het over een parcours hebben gehad, ook nog eens hoger dan de B als men het over een springpaard heeft.


rien10 schreef:
Er wordt hier gezegd "geen talent" maar dit zijn toch nette sprongen?
Voor "geen talent" moet je bij onze Brix zijn :D



Citaat:
Buitenritten zijn mijn grootste plezier tevens. En ik droom ervan eens naar de kust te gaan met de paarden.

Daar heb je een gouden beesie aan :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 21:53

Netjes uitgelegd DuoPenotti :)

Mijn draver springt 1 enkele sprong in vrijheid 1m20 en onder de man 90cm max maar parcoursje doen wij enkel nog 60-70cm :). Er is idd een groot verschil tussen 1 a 2 sprongen thuis of een parcours van 10-11 hindernissen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:50

Vooral de galop, balans en ruggebruik boven de sprong (basculeren) zijn belangrijk voor een goed springpaard. Daar zie je deze op het filmpje echt tekort in schieten..wat heel logisch is gezien zijn afstamming. Voor zijn afstamming is het helemaal niet slecht..ken ook genoeg Friezen die gewoon door hindernissen heen lopen. :+

Deze pony is nog geen 4 dus sowieso nog in de groei met een lang en slungelig lijf. Dan is springen nog niet echt aan te raden.

Obstakeltraining lijkt me een hele fijne training voor hem, zeker als hij bosritten paard moet worden. Obstakel training, verkeersmak maken e.d zijn dan alvast erg belangrijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 09:57

Lang en slungelig zou ik niet durven zeggen. Ik zou graag wat meer lengte zien in de rug. Een goed passend zadel wordt nog een uitdaging :')

' t is een paard geen pony :+

(op foto staat hij met achterhand iets hoger door ongelijke grond)
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:59

Ik bedoelde meer, nog niet uitgegroeid. :D

Jonge paarden zijn vaak nog zo zoekende qua balans met hun lichaam die nog in de groei is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:56

Nou ts, hier dan een springruiter die niets bijzonders in je filmpje ziet hoor.

Leuk om zo een keer kennis te maken met springen! Gezien de genen verwacht je geen toptalent, maar dat hoeft ook niet.

Een keertje zo een lijntje kan echt geen kwaad, maar gezien de leeftijd en het ras zou ik het bij heel weinig laten. Als hij later wat onder het zadel is kun je altijd kijken of hij er plezier in heeft af en toe even die beentjes in te vouwen. :D