Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:09

Vandaag hebben we Baron meegenomen naar een oefenvrijspringen in Zepperen (Sint-Truiden België).

Voor Baron was dit een eerste keer vrijspringen op vreemd terrein. Maar net als de keuring in oktober deed hij het hier ook weer braaf.

Mijn beste vriendin was mee (en degene met het vervoer :+ ) en heeft ook gefilmd.

Ik deel deze ervaring graag met jullie.

Buiten netjes wachten tot we binnen mogen. Links (buiten beeld) stond een merrie die erg zenuwachtig deed. Maar Baron bleef desondanks rustig.

Afbeelding

Hier stonden er eerst nog 2 paarden voor ons te wachten.
Afbeelding


En dan enkele filmpjes.




Het hoogste wat wij gedaan hebben. 1ste rondje raakte hij de balken en moesten ze dus heropbouwen. Maar de 2e poging (dit filmpje) deed hij het echt goed.


Al bij al ben ik trots op deze kruising tinkerxfries.
Hij heeft alleen helemaal in het begin 1x geweigerd door over het witte hekje te springen. Maar eenmaal weer een rondje gelopen heeft hij niks meer geweigerd gehad. :D

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:20

RT-HAW -> SPR-ITP

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:37

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dit zou willen… paard is alles behalve gemaakt om te springen, van een laatbloeiend ras en nog in de groei. Het is bijna onmogelijk voor hem om foutloos door het lijntje te komen door het gebrek aan galop en rek.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:43

Dit zou ik niet meer met hem doen. Naar vreemde locaties gaan is natuurlijk heel leerzaam.
Maar dit paard is duidelijk geen springpaard.
Je wilt hem toch niet een keer over de kop hebben.

Ik vind het een erg leuk paard.
Maar wil je de springsport in de verkeerde kruisingen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:53

Het gaat om de ervaring niets meer of minder.

Mijn vriendin had het me echt wel afgeraden als Baron niet zou kunnen springen, en zij is daar echt zeer eerlijk in.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:58

Art_Ificious schreef:
Het gaat om de ervaring niets meer of minder.

Mijn vriendin had het me echt wel afgeraden als Baron niet zou kunnen springen, en zij is daar echt zeer eerlijk in.

Wat is een ervaring als je het risico loopt dat het paard over de kop gaat? Wat is ieder lijntje een balk voor ervaring?

Je vriendin mag eerlijk zijn, betekent niet per definitie dat ze ervaren genoeg is om te beoordelen of dit een goed idee is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:59

Joh lag ik niet gewoon trots zijn? Moet er echt weer kritiek komen? 't is nie dat ik dit wekelijks doe bv.

Laat maar kan gewoon beter niets meer posten. Altijd die stomme zeikkritiek. Zo jaag je maar mensen van een forum weg. Goed bezig +:)+

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:01

Hij komt er overheen, maar het kost hem moeite, voor zijn rug lijkt het me - vooral omdat hij nog niet volgroeid is - niet zo goed. Als het mijn paard was, zou ik hem dit risico niet meer laten lopen, daar is hij veel te leuk voor :)

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:03

Wat een leukerd! Leuke mix he? Ik heb er ook een ;) (een bonte)
Fijn dat ie op vreemd terrein zo braaf was.
Geniet van je leuke paardje

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:57

Maar dat laatste filmpje hoe hij over die laatste sprong komt. Dat voorbeen gebruik. Hij vouwt ze amper maar steekt ze heel vroeg naar voren.
Ik wil het geen paniek landing noemen maar komt er dichtbij in de buurt.

Dat moet je toch niet willen?

Is dat zeiken of mensen die bezorgt zijn om jou leuke dier?

Het is echt mijn type. Vind hem oprecht erg stoer. Lijkt me een geweldig recreatie paard. Zo relaxed als hij zich daar ook laat zien.

Vroeger had ik springpaarden met hun kwaliteiten.
Nu koudbloeden met hún kwaliteiten.
Maar die zijn wel anders en dat respecteer ik.

Wil je verder in de springsport. Laat dat aan Deze voorbij gaan

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:18

Jammer dat je dit vind neerkomen op gezeik.
Bokkers hebben het beste met je paard voor en zeggen dit omdat het gewoon niet goed zal gaan. Het is nu goed gegaan, ik kan de filmpjes niet zien dus is dit even op de reacties af van de anderen.

En ja ieder paard kan springen. Maar er zit een verschil tussen een klein sprongetje buiten over een tak en over een hindernis.

En voor de ervaring kun je ook een dressuurprooefje op vreemd terrein rijden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:01

Afbeelding

Ik denk niet dat Art nog gaat reageren :).

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:08

Jammer dat ze het zo ziet.
Maar veranderd mijn mening zeker niet.
Arme dier haalde de sprong maar amper, stak boven de sprong zijn voorbenen al helemaal naar voren. Om vervolgens met een harde landing neer te komen.

Super braaf en dapper dat hij het deed. Maar echt niet oke.

Ik heb het echt netjes proberen te omschrijven, maar dat is blijkbaar ook niet genoeg. Nou dan niet.

Maar goed wie gaat dit ook doen met tinker x fries?
Koop dan een springgefokt paard als dit het doel is.

Maar hoeveel ondoordachte keuzes heeft ze de afgelopen jaren al gehad?
Minstens 10, met het dubbele aan zadels.
Had dat op gespaard, en 1 leuke bwp-er gekocht die 140 had gelopen, en een leuk leerpaard gehad...

maar goed...

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:12

_San87_ schreef:
[ [url=m/lKzpXq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk niet dat Art nog gaat reageren :).

Ze heeft vast wat beters te doen dan bokt, vind dit een beetje flauw..

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:13

_San87_ schreef:
[ [url=m/lKzpXq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk niet dat Art nog gaat reageren :).


Zonde.
Ik lees ook net als Purny feedback, met het oog op veiligheid en gezondheid van het jonge dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:13

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/lKzpXq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk niet dat Art nog gaat reageren :).

Ze heeft vast wat beters te doen dan bokt, vind dit een beetje flauw..

Er staat vrij letterlijk waarom ze weg is gegaan.

Jammer wel, de kritiek hier is gewoon netjes gebracht, imo.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:55

Wat jammer dat de filmpjes niet zichtbaar zijn, nu kan niemand meer zien waarop de kritiek gestaafd is en kan niemand er meer iets van leren -O-

Vind het persoonlijk ook een geweldig leuk dier en met zo'n fijn karakter kun je er nog ver mee komen!

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:36

Ik denk dat er ze wel terug komt. Art is er al vaker vandoor gegaan en heeft al zoveel feedback gehad.

En ze is gewoon trots op dat beessie. Het is ook een leuk dier. Als je dan, laat op de avond, in alle trots, je filmpjes laat zien en krijgt enkel feedback (welke in mijn ogen zeker netjes gebracht - ergo, ik heb veel en veel erger aan kritiek gezien) krijgt, dan zal dat flink in het verkeerde keelgat geschoten zijn.

Zal me niks verbazen dat ze straks gewoon komt antwoorden.

Het laatste filmpje staat weer zichtbaar. Ik zie wat de feedbackgevers bedoelen, maar komt dit beeld niet omdat er te snel gegaan is? Het is nog een jong dier, toch? En vooral niet springgefokt. Wellicht met veel betere / andere voorbereiding dat je al een ander beeld krijgt?

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:41

Art krijgt altijd alleen maar commentaar. Soms zeker terecht, soms omdat het Art is heb ik het idee.

Ik kan de filmpjes niet zien maar hoe dramatisch kan het zijn? Beestje moet toch ook gewoon nog leren te springen? Je kan niet verwachten dat een jong ding al perfecte techniek heeft.
Ze zegt toch nergens dat ze de springsport in wil met dit paard? Gewoon een jong beestje wat een sprong maakt.. kom op.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:50

Ze mag ook trots zijn op dit dier want hij is heel leuk.

Maar dit is teveel voor hem.
Als hij er een keer in valt is zijn vetrouwen weg. Zonde toch. In de hoop dat hij dan geen letsel heeft.

En leren springen.. Nee.
Zo'n lijntje met wel goede techniek doet een spring gebouwd paard vanzelf.


En het heeft van mij uit niet te maken dat ik iets tegen art heb.
Al denk ik wel dat haar keuzes haar eigen rij plezier minderen.

En ze wil duidelijk wel iets met springen daar is ze met de draver ook mee aan het oefenen.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:01

Geen idee DP, ik heb geen verstand van springen en vrijspringen. Mijn huidige rijpaard / paard waar ik op rij (ook kruising fries) kan en wil bij wijze van nog niet over een 20 cm heen, vandaar mijn vraag.

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:13

Ik zie een jong paard wat nog moet leren springen tuurlijk maken die ongecontroleerde gekke sprongen.

Ik bedoel maar mijn merrie stond gisteren ook regelmatig op een balk tijdens een balkjesles. Het hoort er ook een beetje bij.

Vroeger op school kregen we onbeleerde en zeer bange jonge paarden met 0 ervaring in je handen gedrukt en die moesten er dan laten vrijspringen. Dat vond ik nog veel triester omdat die dieren ook nog eens te weinig in handen waren geweest. En eigenlijk nog veel gevaarlijker want de kans dat ze door je heen gingen was zeer aanwezig.

Ik zie hier niet zoveel gevaar in als ik eerlijk ben. Dier moet nog veel leren en meer balans krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:20

Mijn ruintje springt 1 hindernis heel netjes.
Maar daar moet je ook geen lijntje neer gaan zetten. Dan komt hij met zijn galop en lijf ook niet uit.
Net als deze. Die kunnen niet genoeg schakelen. Missen souplesse.

Mijn merrie breekt haar nek al over 20 cm.

@zebra niet mee eens.

Diverse 2,5 jarige zo'n lijntje laten springen.
Gewoon vers uit de wei.
Wist de eigenaar of hij er moeite in wilde stoppen en wat de vraagprijs was.
Want techniek hebben ze... Of niet...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vrijspringen met Baron Tinkerxfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:23

Ik zou er niet teveel mee gaan springen Art, hij is nog erg jong en hij heeft niet zoveel talent er voor. De kans op schade is dan groter. Hij heeft er vast veel van geleerd, zou me nu gaan richten op andere dingen. :-)

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:39

Ik zie het probleem niet. Volgens mij word dit vrij springen georganiseerd om lijntjes te oefenen voor keuringen, zo ken ik het iig.. Heb je thuis geen materiaal, of geen kennis om dit netjes aan te leren, neem je ze mee naar een rondje vrijspringen. En dat word dan begeleid door een ervaren team aanjagers...

En blijkbaar vonden ze het dus ook prima om ts haar paard een paar lijntjes te laten springen, ondanks ks dat het niet is om te oefenen voor keuringen oid.

Veel minder risico op door hindernissen klappen en andere ellende dan wanneer ts zelf een paar hindernissen achter elkaar in de bak klapt en de pony er overheen jaagt.

Neemt ze hem nou elke weekend mee naar dit soort dingen is dat natuurlijk niet oke, maar dit was de eerste keer. En ik kan me ook niet voorstellen dat dit vrijspringen vaak georganiseerd word, meestal rond hengstenkeuring/merrie keuring..


Vind het wel een positieve ontwikkeling dat TS haar paarden meeneemt naar keuringen en dit soort georganiseerde dingen, hartstikke gezellig en leerzaam voor haar en beter dan op je eigen weiland aanknooien.