PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LovesGitana

Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Amsterdam

PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:39

hallo allemaal,
Een tijdje geleden werd er een vrijspring middag op mn stal georganiseerd, waar je eigen paarden voor kon opgeven. Er was een soort baan opgebouwd in de bak en er werd gesprongen onder begeleiding van een proffesionele ex-springruiter. Ik heb mijn Andalusier merrie Gitana hier ook voor opgegeven, aangezien ze helemaal dol is op springen. Ik kreeg hier nogal wat commentaar op van mensen op stal, omdat ze vinden dat dat niet verantwoord is, een andalusier laten springen. maar mn instructeurs hebben het goedgekeurd dus heb ik haar toch opgegeven.

De springruiter die het begeleidde was erg over Gitana, hij vond haar techniek erg goed, alleen ze moet nog wat oefenen met uitkomen voor een hindernis, als ze te hard aankwam dan snapte ze niet zo goed hoe ze er dan overheen kwam:P
Uiteindelijk heeft mijn meisje over een sprong van 1.40 heengesprongen! verder wilde we maar niet gaan, want dit is al heel wat! zoals je kan zien zou ze hoger kunnen maar dit vond ik niet nodig zegmaar.

even voordat ik hier commentaar op krijg, er ligt geen drafbalk voor omdat het de 2e sprong van van een dubbeltje, de 1e van de dubbel heel laag hoor! En het is zo dat ik haar niet 100keer zo hoog heb laten springen, zodra ze een sprong helemaal goed deed werd die veranderd dus ze heeft de 1.40 ook maar 1 keer gesprongen.

veel kijkplezier en commentaar is welkom! ohja van de hele lage sprongetjes om in te springen zijn geen foto's!!

Afbeelding
^Giet netjes over +-80cm

Afbeelding
^Gitana jolig, benen alle kanten op:P

Afbeelding
^Ik VLIEEG!!

Afbeelding
^Hapje bix halen na al heel wat goede prestaties

Afbeelding
^Wauw, mn mooie meisje over 1.10

Afbeelding
^Close Upje van een wat lagere sprong

Afbeelding
^en de 1.40!! trots:D:D

en tot slot:
Afbeelding
^even bij je trotse baasje laten zien hoe mooi je bent.

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:41

Spring je haar ook onder het zadel?

Ik ben het niet zo met die man eens. Ze spring niet genoeg met de schoft omhoog, mag haar hoofd/hals meer laten dalen en ze is soms scheef in haar voorbeen. Maar goed, op elk paard is wel wat aan te merken. Met vrijspringen kun je zoiets moeilijk verbeteren. Als je erop zit is dat makkelijker.

LovesGitana

Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:44

rowo schreef:
Spring je haar ook onder het zadel?

Ik ben het niet zo met die man eens. Ze spring niet genoeg met de schoft omhoog, mag haar hoofd/hals meer laten dalen en ze is soms scheef in haar voorbeen. Maar goed, op elk paard is wel wat aan te merken. Met vrijspringen kun je zoiets moeilijk verbeteren. Als je erop zit is dat makkelijker.

Ja ben het inderdaad met je eens dat ze niet genoeg met de schoft omhoog komt, is trouwens niet op alle foto's zo maar op een paar inderdaad wel. Hij had het natuurlijk ook niet over elke sprong maar in het algemeen vond hij haar techniek goed, en hij heeft er ook wel kijk op.
Ik spring ook onder het zadel, maar wel een stuk lager.

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:46

Foto's zijn ook maar een moment opname, dus sowieso wat moeilijker te bepalen. Ze slaat haar achterhand iig wel mooi uit en op de llaatste foto's is ze mooi gelijk in haar voorbeen, dat is goed Ja

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:48

hoi hoi.
knap hoor!
ze springt zonder rug gebruik en bukt niet op de sprong
maar lef en vermogen heeft ze!
wat rowo al zegt,onder het zadel kun je haar mischien wel verbeteren,vind het een knappe sprong!
vr groetjes saskia

LovesGitana

Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:51

knooopje schreef:
hoi hoi.
knap hoor!
ze springt zonder rug gebruik en bukt niet op de sprong
maar lef en vermogen heeft ze!
wat rowo al zegt,onder het zadel kun je haar mischien wel verbeteren,vind het een knappe sprong!
vr groetjes saskia

ja klopt, zou je misschien tips kunnen geven hoe ik dit met rijden doe? want hier heb ik in mijn springles nooit echt commentaar op gehad!

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:03

Wat ik wel eens gedaan heb is bijv. een drafbalk voor de hindernis, dan de hindenris en er achter weer een balk. Dit zet je lichtelijk op een volte, dus iets krom.. Op de hindernis maak je dan een punt van 2 balken (dus de uiteinden van de balken naast de hindernis op de grond en het andere uiteind leg je op het midden van de hindernis. De 2 uiteinden op de hindernis leg je tegen elkaar aan). Je moet gewoon in komen draven, de hindernis hoef je niet hoog maken... Mijn ervaring is dat paarden dan door die punt meer omhoog springen van voren, meer met de schoft omhoog en meer met de rug.

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:33

Die man heeft gelijk dat paard kan goed springen. Ze zou haar hals iets ronder kunnen maken, maar ze gebruikt hem wel precies waar die voor bedoeld is en dat is als balanceer stok!

LovesGitana

Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:14

rowo schreef:
Wat ik wel eens gedaan heb is bijv. een drafbalk voor de hindernis, dan de hindenris en er achter weer een balk. Dit zet je lichtelijk op een volte, dus iets krom.. Op de hindernis maak je dan een punt van 2 balken (dus de uiteinden van de balken naast de hindernis op de grond en het andere uiteind leg je op het midden van de hindernis. De 2 uiteinden op de hindernis leg je tegen elkaar aan). Je moet gewoon in komen draven, de hindernis hoef je niet hoog maken... Mijn ervaring is dat paarden dan door die punt meer omhoog springen van voren, meer met de schoft omhoog en meer met de rug.

heel erg bedankt, dan ga ik daar mee aan de slag met springen!

my_angel

Berichten: 225
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Veyrié (France)

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:21

Kan iemand mij vertellen waarom het niet verantwoord zou zijn om een andalusier te laten springen?
Ik heb het wel vaker gehoort maar snap het niet.
Oke ze zijn er niet voor gefokt maar als ze het kunnen en leuk vinden maakt het toch niet uit?

TS leuk paardje dat genoeg vermogen en lef heeft!!!!

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:09

Ik denk dat dat een vraag is om hier gesteld te worden Lachen Maar om antwoord te geven; waarom zou een andalusier niet mogen springen? Een Fries kan ook niet springen, maar voor de afwisseling is dat totaal geen probleem. De meeste paarden vinden het leuk!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:16

LovesGitana schreef:
Ik kreeg hier nogal wat commentaar op van mensen op stal, omdat ze vinden dat dat niet verantwoord is, een andalusier laten springen.

Ik vind dit zulke bekrompen gedrag, kan me hier zo aan ergeren.
Je hoort ook weleens dat mensen met een Tinker of Fries niet zouden mogen springen maar dit is echt je reinste kul. Elk paard kan springen, ik heb nog nooit een paard gezien wat geen B parcours door zou kunnen komen en als het paard het leuk vind dan doe je het toch lekker?

Maar ik ben het er ook niet zo mee eens dat ze een goede techniek heeft, ik ben bang dat die man je naar de mond gepraat heeft. Maar goed, het is tenslotte ook geen springpaard en ik neem aan dat je er niet mee in het Z wilt komen dus wat maakt het uit.
Zolang jullie het allebei leuk vinden moet je lekker blijven springen hoor!

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:47

John Withaker die spring INTERNATIONAAL met zijn Lusitano:
Afbeelding
En waarom zou het onverantwoord zijn om te springen met een bepaald ras, elk paard kan springen al heeft de een er misschien meer aanleg voor.

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:06

anneliesdj schreef:
LovesGitana schreef:
Ik kreeg hier nogal wat commentaar op van mensen op stal, omdat ze vinden dat dat niet verantwoord is, een andalusier laten springen.

Ik vind dit zulke bekrompen gedrag, kan me hier zo aan ergeren.
Je hoort ook weleens dat mensen met een Tinker of Fries niet zouden mogen springen maar dit is echt je reinste kul. Elk paard kan springen, ik heb nog nooit een paard gezien wat geen B parcours door zou kunnen komen en als het paard het leuk vind dan doe je het toch lekker?

Maar ik ben het er ook niet zo mee eens dat ze een goede techniek heeft, ik ben bang dat die man je naar de mond gepraat heeft. Maar goed, het is tenslotte ook geen springpaard en ik neem aan dat je er niet mee in het Z wilt komen dus wat maakt het uit.
Zolang jullie het allebei leuk vinden moet je lekker blijven springen hoor!


Helemaal met je eens Ja
Paard springt van voren netjes genoeg, maar ze drukt de rug weg. Het schoft mag er daarnaast meer uit springen en beter basculeren.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:21

Tuurlijk zijn er andalusiers die springen en die het leuk vinden ze zijn er alleen niet voor gebouwd en gefokt, als we het hebben over een pura raza español !

Denk niet dat als iemand een springpaard zoekt gaat kijken naar een PRE

Hebben we het over kruisingen ja dan zijn er vaker bij die goed springen en ook meer uithoudingsvermogen hebben.

Dan heb ik het over hispano/arabes(arabier,PRE) of tressangres anglo/hispano/arabes (eng volbloed,arabier en PRE)

Lusitanos hebben over het algemeen een veel betere achterhand en veel meer kracht dan een PRE (foto whitacker)

Maar is leuk om te zien dat je merrie zo goed springt , aantal jaren terug had kennis een hispano/ arabe mee naar NL genomen en die sprong gewoon tussen de grote kwpners , ze hebben natuurlijk ook een werkwillig karakter.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: PRE Gitana @ Vrijspringen, tot 1.40!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:24

Feroza_W schreef:
Die man heeft gelijk dat paard kan goed springen. Ze zou haar hals iets ronder kunnen maken, maar ze gebruikt hem wel precies waar die voor bedoeld is en dat is als balanceer stok!


Heb wel eens fijnere technieken gezien. Het paard maag meer over de rug gaan springen...Maar slecht is het zeker niet Lachen