Hoe de focus krijgen van paard tijdens longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Hoe de focus krijgen van paard tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:07

Hallo iedereen,

Vrijdag is het 3 weken geleden dat ik mijn eigen paard heb gekocht. Een fantastisch leuk dier. Kan soms wel de grenzen opzoeken maar dan zie ik hem met die bruine ogen en dan vergeet ik alles. Hij is 6 jaar en komt van een stal waar hij geboren en getogen is met 2 andere paarden. Heel kleinschalig. Nu staat hij op een pensionstal van ongeveer 45 paarden. Hij vind dit zachtjes gezegd heel leuk al die gezelligheid om hem heen. Nu gaat het met het hinniken ook al beter (dit deed hij de eerste paar dagen constant nu heel af en toe). Omdat ik naast het rijden longeren ook een prettige manier vind om en een band op te bouwen en een mooie trainingsmanier vind om lekker spieren te kweken wilde ik daar ook mee bezig.

De longeercirkel staat op de hoek van de overdekte bak en je moet langs de logeercirkel om bij de paddock te komen. Normaal als er niemand zijn paard in de paddock heeft staan gaat het longeren goed. Tot laatst toen ik wilde beginnen met bijzet erbij, toen er mensen langs de longeercirkel liepen met hun paard om deze in de paddock te doen in de bak die hij net zag. Dan is zijn concentratie en focus op mij helemaal weg en focust hij zich op het paard. Ik had de bijzet aan de longeercirkel maar heb deze er toch af geklikt omdat hij zo aan het kijken was dat ik bang was dat hij zijn mond zou beschadigen. Nu denk ik dat het deels wennen is en ook deels omdat hij jong is. Maar zou toch graag tips willen hoe jullie daarmee om zouden gaan en hoe jullie de focus proberen te krijgen.

Ik hoor graag van jullie! Alvast heel erg bedankt :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe de focus krijgen van paard tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:11

Ga met dubbele lijnen werken, dan kun je hem beter actief houden.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe de focus krijgen van paard tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:38

Geef het tijd en bedenk of het echt een probleem is. Je paard is 3 weken van jou, staat 3 weken op een nieuwe plek en kijkt tijdens het longeren even naar een ander voorbijkomend paard. Ik zou hier niet mee "aan de slag" gaan. Zolang het paard wel blijft doen wat je van hem vraagt, is er toch niks aan de hand. Kinderen in de school kijken ook af en toe wel eens uit het raam.