vrijheidsdressuur probleempjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 10:56

Hallo allemaal,

Ik ben tegenwoordig heel veel bezig met vrijheidsdressuur, maar loop tegen een aantal probleempjes aan.
Ik hoop hier mijn vragen kwijt te kunnen.

Mijn paard kent het kunstje flehmen. Dat doet hij heel goed maar nu loop ik tegen het probleem aan dat hij dan vooruit stapt en in mijn ruimte komt zeg maar, maar hoe corrigeer ik dit nu het beste?
Ik heb op internet al een paar keer tegengekomen dat ik met het touw moet schudden zodat hij achteruit gaat. Maar dat vind ik een moeilijke... omdat als hij het kunstje flehmen doet en vooruit stapt en je dan met het touw schudt gaat hij dat niet in de war geraken?

Ik ben ook begonnen met de spagaat, ik heb dit met een balk aangeleerd. als ik hem over de balk zet en ik buk me een beetje dat gaat hij in spagaat. Maar nu loop ik tegen het probleem dat als ik het zonder balk probeer dat hij het dan niet doet en z'n achterbenen ook verzet. Hoe bouw ik dit het beste af?

Ik ben misschien van plan om lessen te nemen als ik het geld er voor heb ( ik betaal bijna alles zelf van m'n paard en het is soms nog al moeilijk met m'n studentenjob, en mijn ouders willen hier geen lessen voor betalen wat ik wel begrijp)

Hou het vriendelijk!

Alvast bedankt :D

Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Re: vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:43

met dat flamen zou ik als je hem wilt laten flamen en hij komt in je persoonlijke ruimte hem naar achter sturen en alleen belonen als hij niet dicht bij komt. of het hem aanleren op een afstand zodat hij wat verder weg is. <3 <3 <3
hoe leerde je flamen en de spagaat aan?????? :D *\o/*

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:07

Wat mijn voorganger inderdaad zegt:
Alleen belonen als de flame wordt gedaan zonder naar voren te stappen. Stapt hij naar voren? Negeren en niet naar handelen, want dat was niet waar je naar vroeg.

Verder voor de spagaat, kent hij de bedoeling dat zijn benen uit elkaar moeten? In ieder geval: met veel geduld alleen belonen zodra hij een voorbeen naar voren plaatst en achteren laat staan.
Anders toch die balk terugleggen en steeds verder weg schuiven tot de balk uiteindelijk niet meer bij je paard ligt maar ernaast. En dan wel zorgen dat de achterbenen geen steun bij de balk vinden maar dat hij op zijn eigen benen staat om het zo te zeggen zodat hij niet de link legt tussen de balk en het stilhouden van zijn achterbenen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Heel veel succes met trainen!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 16:26

Jessie_paard schreef:
met dat flamen zou ik als je hem wilt laten flamen en hij komt in je persoonlijke ruimte hem naar achter sturen en alleen belonen als hij niet dicht bij komt. of het hem aanleren op een afstand zodat hij wat verder weg is. <3 <3 <3
hoe leerde je flamen en de spagaat aan?????? :D *\o/*


dankjewel <3
flehmen met een brokje aan zn mond en elke keer als hij zn lip omhoog deed zo belonen :)

en spagaat met een balk :) hem er over gezet, en elke keer als hij een stapje vooruit deed en zn achterbenen liet staan dan heb ik beloond :D

hij had het allebei snel door :)
Omenstabij schreef:
Wat mijn voorganger inderdaad zegt:
Alleen belonen als de flame wordt gedaan zonder naar voren te stappen. Stapt hij naar voren? Negeren en niet naar handelen, want dat was niet waar je naar vroeg.

Verder voor de spagaat, kent hij de bedoeling dat zijn benen uit elkaar moeten? In ieder geval: met veel geduld alleen belonen zodra hij een voorbeen naar voren plaatst en achteren laat staan.
Anders toch die balk terugleggen en steeds verder weg schuiven tot de balk uiteindelijk niet meer bij je paard ligt maar ernaast. En dan wel zorgen dat de achterbenen geen steun bij de balk vinden maar dat hij op zijn eigen benen staat om het zo te zeggen zodat hij niet de link legt tussen de balk en het stilhouden van zijn achterbenen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Heel veel succes met trainen!


dankjewel! <3 ik ga het zeker eens proberen :D vrijdag komt hij over m'n huis te staan op een weide :) :D

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:37

Nog een tip: oefen ook op het netjes naar achter gaan/uit je ruimte blijven op commando; zonder het flemen erbij.
Als je met je touw gaat zwiepen oid zonder dat hij weet wat dat betekent, heeft het natuurlijk niet veel nut :P
Dus eerst dit apart oefenen, en daarna pas vragen om te flemen en hem naar achter sturen wanneer hij in je ruimte komt. En idd pas belonen als hij blijft staan/weer naar achter is gestapt.

lizzy9299

Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:33

De ruimte krijgen deed ik altijd door eerst veel te oefenen met normaal stappen, stoppen en uit mijn ruimte blijven. Dit blijven doen totdat de pony respect heeft voor persoonlijke ruimte en daarna denk ik dat als hij het goed beheerst dit ook vanzelf wordt gebruikt bij het flemen of makkelijker te corrigeren is zonder dat de pony in de war raakt.

ChristaB

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Hoorn

Re: vrijheidsdressuur probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:00

Probeer de opdrachten op cue te zetten. Je beloont het flamen dus alleen nog maar als jij erom vraagt. Als dat lukt kan je de opdracht mooier maken. Je beloont dan alleen nog het flamen dat jij vraagt én waarbij hij stil blijft staan.de beste methode vind ik een clicker. Dan kan je nl precies dat goede moment belonen alsof je er een foto van maakt.

Succes.