Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 79 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

 

Poeh, heb je eventjes? :+ Zal even 25 jaar geschiedenis proberen samen te vatten in een niet al te lang verhaal, hahaha. Ik ken hem overigens 15 jaar, maar herinner mij hem wel van in de tijd dat hij zadelmak werd gemaakt (dat was op de manège waar ik toen op dat moment reed, regelmatig gezegd dat ik zo'n pony nooit zou willen hebben :Y) ). Inrijden en de eerste jaren is traditioneel geweest. Voor het zadelmak maken is hij wel naar een "NH-persoon" geweest maar die heeft er een tijdje mee gewerkt en toen gezegd dat je zo'n pony nooit moet zadelmak maken want dan blijf je dood. Dus op een andere plaats wel ingereden en dat was wel een dingetje. Hij is eigenlijk altijd bospony geweest, vooral buitenritten, nooit echt (veel) dressuurmatig werk.

Toen ik hem leerde kennen was hij 10 jaar en ging ik er dus ook op buiten rijden. Ik had al snel door dat ik eigenlijk in verhouding niks te zeggen had, ik was passagier en verder deed hij zo'n beetje zijn eigen ding. Het geluk was dat hij de andere paarden uit zijn kudde nooit wou achterlaten, dus hij bleef wel bij de rest, maar daar was ook alles mee gezegd. Problemen werden dan ook duidelijk zodra ik alleen met hem ging buiten rijden, van discussies over links/rechts of welk pad tot midden op het militair domein staan met een pony die letterlijk geen stap meer wil verzetten.

Na een paar 'ongelukjes' zag ik het allemaal niet meer zo, ben toen andere dingen gaan zoeken. Gewoon longeren ging niet (staken, of als het hem teveel irriteerde met open mond op je af komen) en verder kende ik eigenlijk weinig. Mijn eerste kennis met grondwerk was via Terra Natura, veel van opgestoken en ik kon al snel hem "longeren" (los, op lichaamstaal, met een leadrope). Van daaruit ook andere dingen gaan doen, oa Parelli en clickertraining. Niet tegelijk overigens, haha, maar ik heb periodes van beiden gehad. Parelli moet ik niet uitleggen natuurlijk, de clickertraining was voor mij een manier om 'kunstjes' aan te leren. Vrijheidsdressuur was in die tijd hét ding, dus dat wilde ik ook.

Zo heel wat jaren verder gekabbeld, en doordat ik het clickertrainen zag als een manier om kunstjes aan te leren, en mijn pony veel te slim is voor zijn eigen goed, heb ik er dus heel veel frustratie in getraind. Gewoon alles wat je bij Connection Training niet wil zien zeg maar, over-arousal is ons niet vreemd, 5 benen ook niet, en oren in de nek, slaan met het hoofd, met momenten bijten hoort ook in het rijtje.
Ik ben er dan wel mee aan de slag gegaan zodra ik wist wat er verkeerd was, maar het echt eruit trainen is toch een dingetje. Waarschijnlijk heb ik er ook het geduld niet voor, of weet ik nog steeds niet goed hoe. In ieder geval is het met periodes wel beter gegaan en ik heb ook echt wel goede sessies met hem gehad, maar het kruipt er zo snel weer in en hij blijft altijd maar zoeken naar iets wat misschien toch wel een beloning oplevert. Hij kan zelfs niet stilstaan zonder dat je merkt dat zijn hersenen overuren draaien ...

Sinds Connection Training merk ik overigens wel veel verandering, vooral ook omdat ik er zelf anders in sta en anders naar dingen kijk. En sinds ik 'niks' meer met hem doe en beperkt ga lijkt het allemaal nog beter te zijn. Hoewel nooit 100% voorbij natuurlijk, zoals je in de filmpjes ook kan zien.
Nu heeft hij ook wel medische dingen, veel zit in het verleden maar ik weet niet goed hoeveel pijn & last hij gehad heeft wat hij misschien nog mentaal meedraagt. En verder heeft hij behoorlijk wat allergieën, met daarbij horend ook headshaking, wat dus de zaak ook niet makkelijker maakt. De behandeling (vorig jaar gestart) lijkt nu wel effect te hebben, dus we moeten even zien hoe het de komende tijd gaat. Maar dat soort dingen zal ook wel allemaal meespelen in de manier waarop hij reageert.

Ik weet niet wat je precies wil weten, maar dan heb je zo'n beetje zijn levensverhaal. Ik weet zelf niet wat ik ermee wil, [***] is wie hij is, ik vind het allemaal prima, en heb op dit moment eigenlijk geen plannen en doelen. Ik heb ook niet de illusie dat alles nog 100% op te lossen is aangezien hij al 25 jaar zo in het leven staat ... en of ik het nog wil proberen weet ik ook nog niet :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 13:47 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik weet niet wat je precies wil weten, maar dan heb je zo'n beetje zijn levensverhaal. Ik weet zelf niet wat ik ermee wil, Cobe is wie hij is, ik vind het allemaal prima, en heb op dit moment eigenlijk geen plannen en doelen. Ik heb ook niet de illusie dat alles nog 100% op te lossen is aangezien hij al 25 jaar zo in het leven staat ... en of ik het nog wil proberen weet ik ook nog niet :+

Weet ik zelf ook niet precies, maar ik vind het wel een heel interessante casus. Ik snap helemaal dat je niet weet of je er nog wat mee wil of kan. Zou je het überhaupt nog willen proberen zou mijn eerste ingeving zijn om met CAT-H aan de slag te gaan. Maar ook dan zal het oppassen blijven, denk dat het met zo'n levensverhaal ook wel een beetje vechten tegen de bierkaai is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:42 



 
Profiel   

Ik heb de term CAT-h voorbij zien komen bij Warwick Shiller, maar ik geloof dat daar ook weer discussie over was of hij de term correct gebruikte. Filles, heb jij toevallig een linkje of uitleg daarover, wat de officiele definitie is van CAT-h?

Ik kijk eigenlijk van alles en nogwat. Maakt mij niet zoveel uit of het wel of niet R+ is. Dressuur kanalen kan ik heel vreselijk vinden, maar toch kan ik er fijne oefeningen uithalen (die ik dan volledig anders aanleer uiteraard).

Ik kijk erg graag naar Warwick Shiller, omdat ik in m’n training vaak zelf te snel wil gaan en de rust verlies. Hij is dan niet R+, maar zeker wel voorstander van zo laag mogelijk stress en/of frustratie bij training en elk signaal van het paard opmerken. Ik heb het meeste aan stilstaan en wachten en als ik naar hem kijk, dan helpt dat mezelf heel erg om continu te blijven denken aan hoeveel rustpauzes ik moet nemen. Grappig genoeg word ik zelf dus wat haastig van veel met R+ werken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 16:36 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Ik heb de term CAT-h voorbij zien komen bij Warwick Shiller, maar ik geloof dat daar ook weer discussie over was of hij de term correct gebruikte. Filles, heb jij toevallig een linkje of uitleg daarover, wat de officiele definitie is van CAT-h?


Hier een linkje met goede uitleg over CAT-H. EDIT; hier een wat uitgebreidere link. Wat Warwick Schiller doet is geen CAT-H, omdat hij verder gaat met de oefening nadat het paard een kalmeringssignaal laat zien. Bij CAT-H beloon je door afstand te geven nadat het paard een kalmeringssignaal laat zien. Daarnaast is het in principe bedoeld als eerste stap om vervolgens terug over te gaan naar +R training.

Het werkt heel goed! Mijn bijrijdpaard heeft slechte associaties met aansingelen en alles daaromtrent. Ik ben met haar bezig geweest met alleen clickertraining, maar het effect was maar beperkt. Heb laatst twee sessies met CAT-H geprobeerd en wow, wat een verbetering! Ben nu alweer terug over op clickertraining en het gaat supergoed +:)+

BAT2.0 is een gelieerd concept wat ook voor paarden gebruikt schijnt te kunnen worden, maar daar ben ik nog niet verder in gedoken wegens gebrek aan tijd. Voordeel van BAT2.0 is dat je het aangelijnd kan doen, terwijl CAT-H bij sterke voorkeur in vrijheid moet als ik het goed heb begrepen (en zo gebruik ik het tot nu toe ook).

Al gaat dit wel licht off-topic, aangezien beide methoden officieel -R zijn... Maar ze komen wel weer uit de koker van +R mensen, en werken vanuit een zekere keuzevrijheid en zo min mogelijk (psychologische) druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:08 



 

Bedankt, ken de term/methode niet dus ga het eens bekijken, maar of ik er wat mee ga doen weet ik nog niet :+

Wat sanne83 zegt herken ik overigens ook, waarschijnlijk hier ook deel van het probleem, het zelf haastig worden door R+. Ondanks dat je denkt dat je bewust bezig bent met bepaalde dingen denk ik dat het toch nog niet voldoende is, en ik het toch al te snel ok vind en doorga naar de volgende stap. Dus daar zal ook nog wel winst te halen zijn, maar weet dus nog niet of ik er echt nog wat mee ga doen.

Wil trouwens ook nog wel even zeggen dat het verder wel gewoon een geweldige pony is. Ik bedoel: we kunnen prima samen door 1 deur (hij of ik eerst, kan ik nog kiezen :P ), hij is braaf bij hoefsmid/dierenarts en ander gedoe, staat braaf stil op poets/wasplaats (lichamelijk dan, dat hoofd is wel wat anders), gaat overal mee naartoe, is geweldig geduldig bij poorten open/dicht doen, loopt zonder problemen de trailer op, is braaf met buiten wandelen, je kan er overal mee komen ... Je kan het erger treffen :))
Alleen als het echt op 'training' aan komt, en je wil vanalles op bepaalde momenten, en vooral in hogere gangen, dan loop je wel tegen wat dingetjes aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:56 



 
Profiel   

Ik denk dat dit prima on topic is, maar als anderen dat niet vinden, hoor ik het graag +:)+

Ik heb zelf nooit begrepen hoe je in spanning/angst situaties alleen met R+ zou kunnen werken, als het verwijderen van de trigger op dat moment de beste beloning is, lijkt mij het logisch om dat dan ook te gebruiken. Ik vind het dan ook mooi te horen hoe dit ontwikkeld is, want dit is precies mijn ervaring, dat het overschaduwen van angst met voerbeloning niet zo goed werkt. Ik gebruik hierbij wel voerbeloning, maar ik geef vaak de voorkeur in dit geval voor kriebels (of als de situatie zich daarvoor leent, grazen) omdat de kriebels alleen werken als je niet over treshhold bent gegaan, dus is dat gelijk een mooie controle voor jezelf. Tweede probleem met voerbeloning is dat ik een paard heb, die voor voer zelf enorm over treshhold heen gaat en dan kan ik niet meer goed lezen waar die treshhold dan zit.

Volgens mij doet Warwick Shiller dat wel gewoon zoals je beschrijft? Maar ik snap ook niet zo heel goed wat er nieuw aan is, dit is hoe ik zelf ooit approach en retreat heb geleerd :) Ik weet dat er mensen zijn die een soort van blind approach en retreat toepassen (als in: zonder oog met wat het paard ervan vindt of de stappen veel te groot maken), maar ik zie dat meer als een niveau van horsemanship. Als je net begint, kan je je paard gewoon nog niet zo goed lezen en maak je automatisch de stappen veel te groot. Dat kan je oplossen door in vrijheid te werken, maar als je het wil gebruiken voor buiten wandelen bijv, is dat geen optie.
Dan moet je heel erg goed je paard kunnen lezen en ik denk dat dat voor iedereen de grootste uitdaging is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 18:02 



 
Profiel   

Op het filmpje op YT doet WS het zo te zien wel goed inderdaad. Ik ben een tijdje abonnee geweest, misschien is het in 1 van die filmpjes, maar hij heeft zelf ook ergens gezegd dat hij geen (of niet altijd?) correcte CAT-H doet.

Voor wat betreft je andere vragen refereer ik je weer naar het tweede linkje wat ik plaatste, daar wordt het verschil uitgelegd tussen CAT-H en Approach & Retreat.

Ik heb zelf nooit A&R (is dit van Parelli?) gebruikt dus ik kan er niet meer over vertellen wat dat aangaat. Maar denk wel dat je er rekening mee moet houden dat dit soort dingen bij lange na niet altijd correct wordt aangeleerd aan leerlingen, OF dat leerlingen dit soort dingen zelf verkeerd interpreteren, waardoor het in z'n algemeen verwatert en je dus gaat zien dat mensen te grote stappen nemen, niet op emotie letten, enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 21:02 



 
Profiel   

Dat is helemaal waar. Daarom krijg ik altijd een beetje de kriebels als het gaat over termen etc, het gaat voor mij om de kwaliteit waarmee het uitgevoerd wordt en het lezen van je paard.
Ik heb je links gelezen, maar wat zij beschrijven als CAT-h, is dus gewoon approach en retreat voor mij :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 11:48 



 
Profiel   

Fillis schreef
Mijn jonge paard is heel erg voergericht dus over het algemeen werk ik met low value beloningen en dat gaat helemaal prima. Ik wil hem er wel aan wennen dat hij ook om kan gaan met lekkerder voer. De low value beloning moet hij lang op kauwen, waardoor je automatisch ook een lage RoR krijgt, wat een hele tijd prima ging maar ik merk nu dat ik zijn aandacht begin kwijt te raken daardoor. Dus train ik af en toe met brokken in protected contact (over de staldeur). Je merkt dan direct dat hij veel drukker wordt en inderdaad, wat gefrustreerd als hij geen click krijgt omdat hij te druk is, daardoor niet oplet, en fouten gaat maken. Hij laat dan wat kalmerende signalen zien, maar andere dan wanneer hij geschrokken is, en drukker/sneller in de bewegingen. Als hij zo doet, wacht ik af. Ik let er op dat hij weer rustig is voordat ik überhaupt de oefening opnieuw aanbiedt, zodat de frustratie ook niet beloond wordt door het aanbieden van een nieuwe kans.

Ik ben nu op zoek naar een andere beloning, want hoewel er zeker vooruitgang in zit zal dit toch een beetje een dingetje blijven denk ik. Ik zit te denken aan lucernebrokken o.i.d. De brokken die ik nu gebruik is de Ponybrok+ van Subli, de low value beloning is de lucernesnack van de Welkoop.


Je kan ook wat hoger value reinforcers door de lagere value brokken mengen zodat er een mix ontstaat. De ene keer krijgt je paard dan misschien iets meer % low value en de andere keer iets meer %high value maar moet altijd een beetje kauwen. Je kunt eventueel een lagere value mix ernaast aanbieden (variable reinforcement schedule) zodat je het in één sessie afwisselt. Dus in je ene zak low value zoals altijd en de andere een mix.

Als je te voorspelbaar bent met de reinforcer kan "ineens" (voor je paard dan he?) een hogere value tot andere verwachtingen leiden en ook tot stress/onrust/frustratie: waarom dit, wat heb ik gedaan, hoe kan ik dit herhalen zodat ik weer dat lekkere ding krijg enz. "Hebben! Hebben! Hebben!" *\%/*

Wanneer ik met dit soort paarden werk, ben ik niet bang om heel snel mijn aanpak aan te passen en te veranderen, de stappen opnieuw kleiner te maken (nu werk ik bijna nooit lineair naar het doel toe en verlaag regelmatig tijdelijk de criteria) of vaker iets te herhalen voor ik criteria verhoog. Ook veel uitproberen met betrekking tot hogere/lagere waardes. Want ook de hogere value kan (deels) waarde verliezen. Denk aan gras in het voorjaar (na een winter vol hooi) maar na een paar weken is het nieuwtje (en de smaak veranderd ook) er wat af...

Ik hou altujd van dat soort puzzels. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 19:53 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Handig om mee te nemen. Moet alleen wel even bedenken hoe ik dat logistiek kan regelen. Ben voor nu overgestapt op de lucernebrok en dat gaat super. De ponybrok komt in principe ook niet meer terug i.v.m. reduceren suikerinname.

Ik ben op het moment met een paar kleine projectjes bezig. Een is stilstaan zonder vast te staan (m.b.v. stationair target). Gaat heel goed! Ik wil dit binnenkort uitbreiden naar vaststaan tussen twee touwen. Ben daar zelf eigenlijk helemaal niet zo'n fan van, maar door de manier waarop het pand in elkaar zit waar ik gestald sta is het handiger. Het los staan is leuk als ik erbij ben, maar soms kan dat veiligheidstechnisch natuurlijk niet.

Tweede projectje is wennen aan het scheerapparaat. Er zitten hier veel teken en ik ben bang dat ze in z'n sokken gaan zitten waar ik ze niet kan vinden, dus die gaan er af in het zomerseizoen. Aan z'n benen heb ik al stukjes kunnen scheren, en ben daarnaast bezig hem te wennen rond z'n hoofd, wat begrijpelijkerwijs nog wat griezelig is. Gisteren had ik wel een hele fijne sessie waarna ik vond dat het klaar was, maar daar was meneer het niet mee eens: hij wou zelf graag nog even dooroefenen :D Nouja prima, dat mag. Super leuk om te zien.

Ik wil eigenlijk gaan beginnen met Around A Round Pen/Reverse Round Pen (Zie Connection Training). Ik heb wel paaltjes, maar geen lint/touw... Zit te denken om dit heel stapsgewijs aan te gaan pakken door de paaltjes eerst zo dicht op elkaar te zetten dat hij er niet tussendoor kan, en dan langzaamaan de afstand tussen de paaltjes te vergroten totdat ik uitkom bij een hele cirkel/volte. Heb alleen geen idee of dat gaat werken, dus dat wordt lekker uitproberen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 16:21 



 
Profiel   

Fillis schreef
Bedankt voor de tips! Handig om mee te nemen. Moet alleen wel even bedenken hoe ik dat logistiek kan regelen. Ben voor nu overgestapt op de lucernebrok en dat gaat super. De ponybrok komt in principe ook niet meer terug i.v.m. reduceren suikerinname.

Ik ben op het moment met een paar kleine projectjes bezig. Een is stilstaan zonder vast te staan (m.b.v. stationair target). Gaat heel goed! Ik wil dit binnenkort uitbreiden naar vaststaan tussen twee touwen. Ben daar zelf eigenlijk helemaal niet zo'n fan van, maar door de manier waarop het pand in elkaar zit waar ik gestald sta is het handiger. Het los staan is leuk als ik erbij ben, maar soms kan dat veiligheidstechnisch natuurlijk niet.

Tweede projectje is wennen aan het scheerapparaat. Er zitten hier veel teken en ik ben bang dat ze in z'n sokken gaan zitten waar ik ze niet kan vinden, dus die gaan er af in het zomerseizoen. Aan z'n benen heb ik al stukjes kunnen scheren, en ben daarnaast bezig hem te wennen rond z'n hoofd, wat begrijpelijkerwijs nog wat griezelig is. Gisteren had ik wel een hele fijne sessie waarna ik vond dat het klaar was, maar daar was meneer het niet mee eens: hij wou zelf graag nog even dooroefenen :D Nouja prima, dat mag. Super leuk om te zien.

Ik wil eigenlijk gaan beginnen met Around A Round Pen/Reverse Round Pen (Zie Connection Training). Ik heb wel paaltjes, maar geen lint/touw... Zit te denken om dit heel stapsgewijs aan te gaan pakken door de paaltjes eerst zo dicht op elkaar te zetten dat hij er niet tussendoor kan, en dan langzaamaan de afstand tussen de paaltjes te vergroten totdat ik uitkom bij een hele cirkel/volte. Heb alleen geen idee of dat gaat werken, dus dat wordt lekker uitproberen :+
even geen tijd om op alles te reageren, maar around the roundpen kan ook met 6 a 8 pionnen. Eerst naast elkaar rond eromheen lopen waarbij je het dier leert eromheen te stappen. Uiteindelijk stap jij steeds iets meer naar het midden terwijl je paard om de pion heen stapt. Dat is ook de basis van a to b met voorwerpen.

Het voordeel van around the roundpen met lint is dat het direct duidelijk is en werken in beschermd contact heeft zo z'n voordelen. Maar ik heb het ook een tijd met pionnen op die manier opgelost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:49 



 
Profiel   

Fillis schreef
Ik wil eigenlijk gaan beginnen met Around A Round Pen/Reverse Round Pen (Zie Connection Training). Ik heb wel paaltjes, maar geen lint/touw... Zit te denken om dit heel stapsgewijs aan te gaan pakken door de paaltjes eerst zo dicht op elkaar te zetten dat hij er niet tussendoor kan, en dan langzaamaan de afstand tussen de paaltjes te vergroten totdat ik uitkom bij een hele cirkel/volte. Heb alleen geen idee of dat gaat werken, dus dat wordt lekker uitproberen :+

Een van mijn HippoLogic Clicker Challenges (die in maart) heeft dit als Challenge: de round pen zonder touwtjes.

Dan leer je je paard de cue "om" van: er omheen lopen. Je begint met een pilon en dan bouw je het op. Ook de afstand en de duur. Is altijd heel leuk om te zien hoe mensen het aanleren. Meeste mensen hebben ongeveer dezelfde manier (en soms lopen ze op voorspelbare punten vast).

Het nadeel van een touw of paatjes, vind ik dan :o , dat het lastig is om uit de faden. En als je dat niet doet, is het altijd zo'n heisa om op te zetten en af te breken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 00:05 



 
Profiel   

Ben er een beetje mee aan de slag gegaan. Tot nu toe gaat het heel goed, maar ben nog niet begonnen aan afstand opbouwen en ook alleen in stap. (Gisteren draf geprobeerd, 1x draafde hij aan en daarna wilde hij niet meer, denk dat z'n emmertje vol zat :+ blijft leuk, die jonge paarden)

Ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Ik ben er nu nog lang niet aan toe met hem, maar hebben jullie tips om aangalopperen te leren? Mijn paard is zo'n type dat van zichzelf liever draaft, en dat is niet erg, maar uiteindelijk voor de training vind ik het wel belangrijk dat hij op een stemhulp aangaloppeert. Ik weet alleen niet hoe ik die motivatie bij hem voor elkaar krijg en ik wil hem niet gaan opjagen. De paarden waar ik tot nu toe mee gewerkt heb galopperen allemaal makkelijk en die kreeg je in vrijheid bij een beetje meerennen en een hupsje van mijn kant zo in galop, dat is natuurlijk makkelijk uitbreiden naar een stemhulp. Deze... gaat dat niet bij werken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 10:25 



 
Profiel   

Aanstaande woensdag gaat het team van de ClickerAcademie weer met elkaar aan de slag om de opleiding verder uit te werken. Daarvoor willen we graag jullie input!
Je helpt ons enorm als je een korte enquête invult. Dit kost een paar minuutjes van je tijd, maar zo krijgen wij beter in beeld wat jullie wensen en behoeftes zijn. Dit helpt ons de opleiding zo passend mogelijk te maken.
Wil je ons helpen? Vul hier de enquête in:
https://www.surveymonkey.com/r/N9X7M6P

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 09:35 



 
Profiel   

Citaat
Ik ben er nu nog lang niet aan toe met hem, maar hebben jullie tips om aangalopperen te leren? Mijn paard is zo'n type dat van zichzelf liever draaft, en dat is niet erg, maar uiteindelijk voor de training vind ik het wel belangrijk dat hij op een stemhulp aangaloppeert. Ik weet alleen niet hoe ik die motivatie bij hem voor elkaar krijg en ik wil hem niet gaan opjagen. De paarden waar ik tot nu toe mee gewerkt heb galopperen allemaal makkelijk en die kreeg je in vrijheid bij een beetje meerennen en een hupsje van mijn kant zo in galop, dat is natuurlijk makkelijk uitbreiden naar een stemhulp. Deze... gaat dat niet bij werken :')


Hele goeie tip die ik destijds had gekregen: heb geduld en wacht tot het paard het zelf aanbiedt. Dan markeren en een jackpot erin (en sessie stoppen, niet nog eens doen. Dat komt de volgende sessie).

Het was frustrerend, ik geef het toe: want ik wist namelijk ook niet wannéér Kyra die galop nou eens ging aanbieden (dit was onder het zadel).
Met een ruiter erop is het ook nog echt een kwestie van sterk worden en balans vinden. Maar op een dag- ja hoor! Ze bood het zelf aan. Jackpot erin en ik eraf! Hemel ingeprezen en de volgende dag deed ze het gewoon alsof het de gewoonste zaak van de wereld was! :+

Toen was ik erg blij dat ik dat advies heb opgevolgd, maar phoe ik moest wel geduld hebben.

Een jong paard (4,5 en nét onder de man) heeft nog geen balans met een ruiter. Dat kost tijd... Ik maar vragen: maar is 8 weken nu niet eens tijd? Nee, heb geduld, het komt echt wel, was het antwoord. En dat was ook zo.

Omdat het in de traditionele wereld echt wel normaal is om binnen 4-6 weken de galop 'erop' te hebben (vraag niet over hoe gebalanceerd en gecontroleerd dat dan gaat.. :+ De kwaliteit is meestal ook niet je-van-het en de problemen die daar vaak uit voortkomen zijn ook niet 1-2-3 opgelost) vond ik het zo moeilijk te wachten.

Ik voelde me echt achterlopen... Maar het kado dat ik kreeg als beloning was het wachten dubbel en dwars waard! *\o/* Geen opjagerij, geen "extra" beenhulp of zweep (die gebruikte ik toch al niet), maar gewoon op stem. Ze kon al galopperen op stem dus onder het zadel was dat gemakkelijk op cue gezet.

Galoppeert jouw paard wel in het weiland?

Mijn vriendin had een jonge Fries die dat dus niet deed. We dachten destijds (20 jaar geleden) dat het een beetje aan het ras lag en persoonlijke voorkeur van het dier zelf. Maar na de osteopaat kon hij ineens wel aangalopperen en bod hij het zelfs in de bak aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 02:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip, Sandra! :) Maar als ik het goed begrijp kende jouw paard de stemhulp al en kon je die later (nadat het paard het zelf aangeboden had onder het zadel) makkelijk overzetten voor onder de man?

In dit geval is een stemhulp dus natuurlijk ook nog niet bekend bij dit paard.

Mijn paard galoppeert best makkelijk in het weiland, met daar een prima balans overigens voor zo'n jong en enorm slungelig dier. Daarnaast komt de osteopaat bij mij standaard 1x per jaar en als het nodig blijkt vaker.

In dit geval is het m.i. toch echt ras (de bekende helft dan) en inderdaad voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 16:44 



 
Profiel   

Fillis schreef
Bedankt voor de tip, Sandra! :) Maar als ik het goed begrijp kende jouw paard de stemhulp al en kon je die later (nadat het paard het zelf aangeboden had onder het zadel) makkelijk overzetten voor onder de man?

In dit geval is een stemhulp dus natuurlijk ook nog niet bekend bij dit paard.

Mijn paard galoppeert best makkelijk in het weiland, met daar een prima balans overigens voor zo'n jong en enorm slungelig dier. Daarnaast komt de osteopaat bij mij standaard 1x per jaar en als het nodig blijkt vaker.

In dit geval is het m.i. toch echt ras (de bekende helft dan) en inderdaad voorkeur.


Ja, vooral de gangen onder het zadel (maar eigenlijk alles) leer ik eerst vanaf de grond aan.

Dan hoef je als je in het zadel zit namelijk niet te trekken of the duwen om het voor elkaar te krijgen. Als je -net als ik- traditioneel hebt leren rijden is het o zo verleidelijk om even extra been te geven (dat je het paard dus ook niet snapt :+ ).

Als je zeker weet dat hij het vanaf de grond snapt (gaaaa-lop!) in vrijheid, aan de longe (als je die gebruikt), of aan de lange teugel (als je dat doet), dan is het meestal gemakkelijk voor je paard om het stemcommando "gaaaa-lop" te generaliseren.

Dan gaat hij gewoon een galopje proberen: de kans is immers groot dat hij beloond gaat worden! Hij kent jou, je training (R+) en de cue.

****
Voor mensen die ook een hoefbevangen paard hebben, of een die ertegenaan zit: ik heb een blog geschreven hoe je dat nu aanpakt zonder je clicker training op te geven. :)

Wanneer je geclickertrainde paard hoefbevangen raakt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 22:44 



 
Profiel   

Hallo allemaal. Ik wil mijn mijn 11-jarige verzorgpaard gaan beginnen met clicker training. Ze is meestal heel braaf in de omgang en met rijden, maar ik merk aan haar dat ze dingen doet omdat ze ze moet doen en niet omdat zij het wil doen (althans, dat is mijn interpretatie van o.a. haar gezichtsuitdrukking). Ik wil gaan experimenteren met verschillende methodes die haar een keuze geven en die haar het idee geven dat ze in controle is. Ze is gevoelig en introvert van karakter, maar wel met zo’n typische ‘merrie’ uitdrukking op haar gezicht. Ik zal een foto toevoegen die dat laat zien.

[ img ]
Hier was ik haar aan het vlechten op wedstrijd, deze uitdrukking is heel typisch voor haar. Wat ik wil bereiken is dat ze wat meer plezier krijgt in de dingen die ik met haar doe, en dat het samenwerking wordt in de plaats van ‘moeten’.

Uiteraard ben ik geen expert in clicker training, maar ik heb een deel van dit topic bekeken en YouTube filmpjes opgezocht. Ik ben om te beginnen het volgende van plan:

- Het click geluid laden d.m.v. wachten voor ze de treat mag pakken.
- Ho en Back op stem en zonder ‘dwang’ (wij rijden western en ik hou niet van dat getrek wat ik hier vaak zie, plus van Schiller heb ik geleerd dat een paard achteruit moet denken bij het achterwaarts gaan, zodat ze het gewicht correct verplaatsen)
- Targetten, omdat ze soms 100 keer langs iets loopt en dan de 101ste keer ineens iets eng vindt. Ik wil haar meer rust en vertrouwen geven.
- Inparkeren, want ze draait weg van de kruk en haar terug zetten heeft geen zin.

Uiteindelijk wil ik haar ook zijwaarts en een draai op de achterhand laten doen. Dit kan ze inmiddels al, maar ik wil de ervaring een positive samenwerking maken in de plaats van slecht een commando uitvoeren. Oh en vierkant stil staan, ook dat is iets wat in de western proeven heel belangrijk is. Ik kan momenteel haar voeten wel verplaatsen, maar ik denk niet dat ze doorheeft wat ik dan precies wil en ze doet het nog niet zelf.

Ik woon in het noordwesten van de VS, en de paardenwereld is hier vrij traditioneel. Het idee dat een paard een keuze kan hebben (tot op zekere hoogte dan) of mag laten zien wat ze vinden en denken, is hier niet echt gebruikelijk. Ik wil niet zeggen dat hun manier per definitie slecht is en de mijne beter, maar ik wil zelf graag experimenteren om te kijken of ik mezelf kan verbeteren en mijn kennis kan verruimen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 22:38 



 
Profiel   

Hoi hoi, leuk topic!

Ik doe ook aan clickertraining met mijn anda!

Wij zijn klein begonnen met targetten, inmiddels kent hij de target op meerdere manieren met commando 'touch', pootje over (weet de naam er niet voor) met linksvoor, voetje optillen beide kanten, voer weigeren/wachten op de klik, hip target beide kanten, naar achteren zonder aanraking, naar achteren lopen en mijn hand 'targetten' terwijl ik zo een 3 passen achter hem sta met het commando 'kom maar'.

En ook cirkelen kent hij, dan wel op onze manier. Ik laat hem dan los lopen in de rijbaan en probeer d/m/v/ lichaamstaal hem om mij heen op een volte te lopen, stap gaat super, draf vaak ook en als ik hem terug wil halen dan maak ik hetzelfde klik geluid. Werkt voor ons heel goed!

Mijn paard wordt dan ook helemaal happy en gaat dan alles uit de kast trekken als ik hem even niks vraag :') En als hij de klik hoort wilt hij nog wel eens een soort van half hinnikend/briesend geluid maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 00:10 



 
Profiel   

Jij bent al een stuk verder dan ik, WhiteyesM! Maar bijna alle dingen die jij opnoemt staan ook op mijn verlanglijstje. En je beantwoordt een vraag die ik had, namelijk of targetten met een bepaald commando moet. Hoe weet een paard anders wat hij precies moet aanraken?

Wij hebben gisteren onze eerste 'introductie' training gehad, om te kijken of ze het wat vond. Eerst zijn we begonnen met het laden van de klikker, d.m.v. voer weigeren, maar ik vond dit toch best lastig. Ze ging eigenlijk iedere keer naar mijn hand en trok dan haar hoofd wel weg als ik mijn hand bewoog, maar ik had niet echt het idee dat ze er wat aan vond / echt begreep wat ik aan het doen was.

Daarna wilde ik het targetten uit proberen met mijn waterflesje. En waarempel, ze snapte het! Het maakte eigenlijk niet uit wat ik deed met het flesje; hoog, laag, links, rechts, ze raakte hem steeds aan met haar neus. Uiteraard dacht ik, dit moet gewoon toeval zijn, of ze doet dit niet bewust maar reageert op de geur of het klotsende water. Toen heb ik het flesje naast mij neergezet (ik zat op een voerkist), zodat ze eigenlijk vanalles kon doen, aanraken, of zelfs weglopen. En ja hoor, als ze in de gaten kreeg dat ik een stukje wortel in mijn hand had, reikte ze naar de waterfles en tikte ze hem aan! (of om, volgens mij vond ze dat nog leuker) Ondanks dat hij nu verder weg stond en ze dus echt 'moeite' moest doen om er bij te komen! Ik was zo blij en verbaasd, want ik had niet verwacht dat ze dit zo snel zou snappen en dat ze uberhaupt enthausiasme zou tonen (normaal werk doet ze braaf, maar echt omdat het moet en niet omdat ze het wil).

Ik ga straks een nieuwe klikker aanschaffen (mijn eerste kon ik niet vinden dus ik heb gisteren een pen gebruikt) en als ik morgen weer naar stal ga pakken we het weer op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:18 



 
Profiel   

juniper schreef
Jij bent al een stuk verder dan ik, WhiteyesM! Maar bijna alle dingen die jij opnoemt staan ook op mijn verlanglijstje. En je beantwoordt een vraag die ik had, namelijk of targetten met een bepaald commando moet. Hoe weet een paard anders wat hij precies moet aanraken?

Wij hebben gisteren onze eerste 'introductie' training gehad, om te kijken of ze het wat vond. Eerst zijn we begonnen met het laden van de klikker, d.m.v. voer weigeren, maar ik vond dit toch best lastig. Ze ging eigenlijk iedere keer naar mijn hand en trok dan haar hoofd wel weg als ik mijn hand bewoog, maar ik had niet echt het idee dat ze er wat aan vond / echt begreep wat ik aan het doen was.

Daarna wilde ik het targetten uit proberen met mijn waterflesje. En waarempel, ze snapte het! Het maakte eigenlijk niet uit wat ik deed met het flesje; hoog, laag, links, rechts, ze raakte hem steeds aan met haar neus. Uiteraard dacht ik, dit moet gewoon toeval zijn, of ze doet dit niet bewust maar reageert op de geur of het klotsende water. Toen heb ik het flesje naast mij neergezet (ik zat op een voerkist), zodat ze eigenlijk vanalles kon doen, aanraken, of zelfs weglopen. En ja hoor, als ze in de gaten kreeg dat ik een stukje wortel in mijn hand had, reikte ze naar de waterfles en tikte ze hem aan! (of om, volgens mij vond ze dat nog leuker) Ondanks dat hij nu verder weg stond en ze dus echt 'moeite' moest doen om er bij te komen! Ik was zo blij en verbaasd, want ik had niet verwacht dat ze dit zo snel zou snappen en dat ze uberhaupt enthausiasme zou tonen (normaal werk doet ze braaf, maar echt omdat het moet en niet omdat ze het wil).

Ik ga straks een nieuwe klikker aanschaffen (mijn eerste kon ik niet vinden dus ik heb gisteren een pen gebruikt) en als ik morgen weer naar stal ga pakken we het weer op!


Super leuk! Ja dat geeft je echt een geweldig gevoel als ze het gaan snappen he! Zo bijzonder <3

Ik ben met de target begonnen door de zweep tegen zijn neus te drukken en daarbij direct te klikken (ik gebruik mijn stem) en (vitamine)brok er in te proppen :j het duurde zo'n kwartier? toen had hij het helemaal door. Daarna ben ik de zweep eens wat lager gaan houden en wat hoger, met het commando touch. Toen dat volledig bevestigd was probeerde ik het eens met andere voorwerpen, een manenborstel, een deksel. Ik ben dus zonder commando begonnen, het commando heb ik er wel dezelfde dag nog aan toegevoegd.

Mijn paard kan nu alles targetten met dit commando (hij is sowieso wel een paard dat graag onderzoekt met zijn mond), wat ook heel goed is omdat hij bang is voor balken. Gelukkig hebben we plastic balken die wegen niet zo zwaar. Ik hou de balk vast en het moment dat hij zijn neus er tegenaan duwt klik en beloon ik. Het is dus ook een heel fijne oefening om te leren aan je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 21:16 



 
Profiel   

Ja inderdaad! Inmiddels hebben we targetten met de mond compleet onder de knie. Misschien zoek ik er te veel achter, maar ik heb het idee dat ze inmiddels ook zelfverzekerder aan het worden is. Voorheen was ze vaak bang van kleine flapperende dingen zoals plastic tasjes, rozetten, etc. Maar laatst tijdens de wedstrijd zag ik een verandering in haar gedrag. Ik had bijvoorbeeld een plastic tasje met mijn waterflesje opgehangen aan het hek van de buitenbak (waar we aan het wachten waren) en eerst vond ze het eng, maar al snel ging ze toch onderzoeken met haar mond. En dat deed ze ook met andere enge dingen.

Ook hebben we inmiddens het targetten met de achterhand redelijk onder de knie. Ik sta dan naast haar een maak een soort 'kom' gebaar met mijn hand, en ze draait dan haar achterhand naar mij toe (tenzij ze afgeleid is door iets natuurlijk, het gaat nog niet perfect). Ik gebruik de techniek van de YouTube filmpjes van Amable.

Wat ik haar verder nog wil leren (naast het inparkeren uiteraard) is het vierkant staan, oren vooruit, achteruit (hier zijn we al een beetje mee begonnen), zijwaards, en draai om te achterhand. Veel van deze dingen kent ze al wel onder de hand, maar ik wil het perfectioneren voor de trail in hand classes die we hier doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 01:58 



 
Profiel   

Een filmpje van het indraaien! Ok, niet echt een goed filmpje, maar ok. Aan het eind van de minuut besluit ze mee te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 06:50 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik lees even bij want ik heb all een tijdje niets van me laten hore. Ik kwam een paar leuke videos tegen van Kyra van at liberty work.

Ik heb Kyra vorig jaar in moeten laten slapen |( en er is daarna veel gebeurd. We zijn verhuisd naar onze eigen horse property en ik heb 2 mini paarden via de Dierenbescherming gekregen.

Deze video wilde ik even delen hier
https://youtu.be/gfNkllF3i5I

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-22 20:09 



 
Profiel   

Wat een vreselijk verdrietig nieuws dat je Kyra in hebt moeten laten slapen |( Dat is een groot gemis
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-22 21:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 79 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen