Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 19 [ 464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

 
Profiel   

Eigenlijk alleen niet met buiten en binnen zetten, smorgens en savonds. Alles ertussen wel, nouja, niet altijd, maar vaak. Gisteren ben ik nog met hem buiten geweest, pad af. Bij het omdraaien ging hij weer in de staking. Toen hij eenmaal liep was alles weer prima.
Ik probeer hem 3 maal per week te longeren. 10 minuutjes, dus ook echt niet gek lang.

Hij staat van smorgens tot savonds buiten, wel alleen maar kan wel de andere ponies zien en ruiken, dus niet helemaal afgeschermd.
Het is echt iets van de laatste paar weken, hij staat al zolang hij hier is (april) zo op de wei (alleen/hele dag)

Ik denk dat het vooral met het wisselen te maken heeft, maar het is gewoon *stront* vervelend nu
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 13:39 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
Heeft iemand tips voor een paard die constant het touw in de mond pakt?
Mijn oh zo brave 3 jarige hengst heeft sinds een poosje de neiging om de touwen in de mond te pakken. Tot het punt dat ik gewoon niks meer kan. Hij staat dan ook stil en beweegt niet meer. Ik heb het al zo lief mogelijk geprobeerd op te lossen tot het punt dat ik nu echt met de zweep er achter moet lopen. Hij loopt dan ook niet netjes mee maar draait door, ik kan hem wel sturen maar het is niet ideaal. Ik heb liever dat ik hem rustig naast me heb lopen zonder touw in de mond.
Vandaag was wel het toppunt om hem uit het gangpad van de stal te krijgen. (Overigens na de training, hij was al klaar, alleen naar binnen om zijn spulletjes weg te leggen en een lekkere verdiende wortel te halen) Hij schudde toen ik trok, en daar ging zijn hoofdstel.. ik durf nu dus ook niet meer met hem naar buiten, stel zijn hoofdstel gaat daar af.
Hij doet het bij hoofdstel en halster beide. Ik weet het even niet meer, al zo veel geprobeerd.
Het touw klik ik altijd onder vast, maar hij draait zijn hoofd zo dat hij het toch in de mond kan nemen.

Verder is hij hartstikke braaf en doet netjes wat ik vraag. Alleen meelopen als hij staakt, dan gaat het niet meer.


Ik heb ook nog niet de oplossing mijn 3,5 jarige ruin pakt ook alles in z’n mond incl touw… woensdag komt tandarts hopelijk wordt dan minder maar hij heeft altijd gehad.

Ik zat ook vandaag met m’n handen in t haar.. hij heeft ook een concentratie boog van een goudvis..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 21:40 



 
Profiel   

Ik hoop maar dat dit een fase is. Ik heb met meer (jonge) hengsten en ruinen gewerkt maar die waren toch iets ouder of juist jonger. Niet zo extreem met vastpakken of maar voor een korte periode.
Ook allemaal geen eigen paarden. De laatste 6 jaar alleen maar merries thuis gehad en daar nog nooit problemen mee gehad.

Zojuist met binnenzetten had ik geen touw bij, dus aan de hand aan het halster. Prima te doen, tot ik me omdraaide om een poort dicht te maken. Waar hij dan altijd het touw vast pakt, wilde hij nu mijn arm pakken. Dus het is niet bewust op het touw.

Ik wil voor Fuzz de tandarts ook nog laten komen, want ik denk toch stiekem dat het wisselen hem ook wat dwars zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 22:50 



 
Profiel   

In maart is Max ook bij tandarts geweest toen werdt het het happen en pakken naar het touw toe wel minder.

Maar ik hoop ook dat het minder wordt vooral tijdens de ‘training’

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 23:09 



 
Profiel   

Sorry dat ik hier in kom breken, maar ik ben op zoek naar een instructeur/-trice in vrijheidsdressuur.
Ik heb deze vraag ook op Facebook staan, maar veel reacties zijn er helaas niet.
Ik wil een les cadeau doen voor kerst aan mijn dochter van 12, die haar leergierige minishet graag nieuwe dingen leert maar ik heb daar totaal geen kaas van gegeten.
De pony staat in de omgeving van Etten-Leur, noord brabant

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 19:22 



 
Profiel   

different1 schreef
Sorry dat ik hier in kom breken, maar ik ben op zoek naar een instructeur/-trice in vrijheidsdressuur.
Ik heb deze vraag ook op Facebook staan, maar veel reacties zijn er helaas niet.
Ik wil een les cadeau doen voor kerst aan mijn dochter van 12, die haar leergierige minishet graag nieuwe dingen leert maar ik heb daar totaal geen kaas van gegeten.
De pony staat in de omgeving van Etten-Leur, noord brabant




amable komt uit eindhoven
ikvind er mega leuk les geven mis wat voor je dochter

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 07:35 



 
Profiel   

Voor vrijheidsdressuur denk ik ook meteen aan Daniëlle van Amable Paard en Inzicht :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 21:33 



 
Profiel   

Inmiddels gaat het met Fuzz weer een stuk beter. Als hij staakt kan ik hem toch weer aanmoedigen om wel te lopen en we proberen het allemaal wat leuker te maken. Sinds gisteren heb ik een kaptoom en daar doet hij het beter mee. Bijt niet meer in het touw en deze krijgt hij ook niet afgeschud. Nu gewoon zonder bit aan de slag.
Ik ben ook veel Monty Roberts aan het kijken, heel interesant. Het valt me op dat veel wat ik daar zie ik zelf al zo doe. Zijn er nog fijne boeken over die methode? Ik kan zo direct niets vinden.

Vandaag ipv halster maar met een touwtje om de hals binnen gezet, zo kan hij ook niet bijten, wat een doodbrave hengst :P

Ik durf ook weer met hem het erf af. Met omdraaien ging hij weer in de ankers maar na een korte discussie heb ik toch gewonnen :') met zijn zusje kan ik ook eindeloze discussies hebben.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 18:05 



 
Profiel   

Hier ook fijne verbetering, in dit geval met het wandelen.
Dat is met een 4-jarige nog niet altijd even makkelijk, en ik wil wel dat dit de normaalste zaak van de wereld wordt, dus afgelopen week ipv een dressuurlesje eens wat rondjes gelopen met mijn instructrice (mijn moeder had Corona dus Nobli had verder wat vrij).
Zij ziet dan waar het eventueel mis gaat, wat er beter kan. Geeft ook schriktrainingen samen met mijn grondwerkinstructrice, dus was leuke afwisseling.

Toevallig een mooie, wilde uitbarsting van wat paarden in de paddock achter de heg waar Nobli nogal opgefokt van werd, dus konden gelijk goed aan de slag met hoe daarmee te handelen.
Helemaal ontspannen en wel afgesloten en vandaag weer geweest en jahoor; helemaal chill! Dat is nog eens leuk wandelen <3

Lachen is en blijft Nobli zijn favoriete kunstje, samen net het kusje:
[ img ]

Als ik aankomend boorjaar tevreden ben over de voortgang van ons rijden en grodnwerk, ga ik eens een lesje vrijheidsdressuur boeken om échte kunstjes te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:29 



 
Profiel   

Het is vast al vaak voorbij gekomen maar kan het zo 123 niet vinden.

Is er een liberty/NH trainer met goede credentials in regio Amsterdam? Max 30 min met de trailer zou mooi zijn.

De basis is bekend dus zoek niet een zweverig type. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel overigens! Maar het past gewoon niet zo goed bij mij om eerst 15 min met instructeur in de stal te staan om te vragen of mijn paard haar halster om wil.


Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 20:14 



 
Profiel   

Bonnieaw schreef
Het is vast al vaak voorbij gekomen maar kan het zo 123 niet vinden.

Is er een liberty/NH trainer met goede credentials in regio Amsterdam? Max 30 min met de trailer zou mooi zijn.

De basis is bekend dus zoek niet een zweverig type. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel overigens! Maar het past gewoon niet zo goed bij mij om eerst 15 min met instructeur in de stal te staan om te vragen of mijn paard haar halster om wil.


Bedankt!


Ik zou zeker eens equi-unity bekijken! Ze woont zelf in Uithoorn maar komt ook in regio Amsterdam.
Ze heeft zelf een poos zich verdiept in parelli en doet veel liberty met haar eigen paarden. Ze zorgt voor een goede basis met respect voor het paard :o

https://fb.watch/arM4JTq19c/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 11:13 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
Heeft iemand tips voor een paard die constant het touw in de mond pakt?
Mijn oh zo brave 3 jarige hengst heeft sinds een poosje de neiging om de touwen in de mond te pakken. Tot het punt dat ik gewoon niks meer kan. Hij staat dan ook stil en beweegt niet meer. Ik heb het al zo lief mogelijk geprobeerd op te lossen tot het punt dat ik nu echt met de zweep er achter moet lopen. Hij loopt dan ook niet netjes mee maar draait door, ik kan hem wel sturen maar het is niet ideaal. Ik heb liever dat ik hem rustig naast me heb lopen zonder touw in de mond.
Vandaag was wel het toppunt om hem uit het gangpad van de stal te krijgen. (Overigens na de training, hij was al klaar, alleen naar binnen om zijn spulletjes weg te leggen en een lekkere verdiende wortel te halen) Hij schudde toen ik trok, en daar ging zijn hoofdstel.. ik durf nu dus ook niet meer met hem naar buiten, stel zijn hoofdstel gaat daar af.
Hij doet het bij hoofdstel en halster beide. Ik weet het even niet meer, al zo veel geprobeerd.
Het touw klik ik altijd onder vast, maar hij draait zijn hoofd zo dat hij het toch in de mond kan nemen.

Verder is hij hartstikke braaf en doet netjes wat ik vraag. Alleen meelopen als hij staakt, dan gaat het niet meer.


Oh dit is vrij makkelijk op te lossen, mijn paard deed dit ook.
Elke keer als hij het touw/teugels/mijn jas/wat dan ook vastbeet dan gaf ik een schopje tegen zijn voorbeen. Uit reflex laten ze dan het touw los. (een paard kan maar op 1 lichaamsdeel focussen)

Op een gegeven moment als ze dan iets willen vastpakken kijken ze automatisch al naar hun been. Super grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 11:25 



 
Profiel   

Ik zou dit niet als grappig of als een goede oplossing noemen. :+ Zo grappig is het namelijk niet om je paard 'een schopje' te geven als het ook super makkelijk op te lossen is. Wat ik altijd deed is mijn paard een opdracht geven die heel leuk is. In ieder geval leuker dan aan zijn touw knagen en dan liet hij los. Zo simpel als dat. Daarnaast zou ik me afvragen of je hem ook niet een klein beetje moet laten. Soms hebben ze net als babies en pups last van hun tanden die gewisseld worden en helpt het om druk te geven op hun gehemelte en tandvlees. Wat ze dus doen met het touw. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 11:31 



 
Profiel   

hey hey

mischien kunnen jullie mij iets aan raden
ik wil mijn 2 shetten wat meer de bassis gaan bij brengen
denk hier aan grondwerk en dit op bouwen straks richting het lange lijnen
wie weet er in de buurt van overberg een goeie fijne instructrice

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 11:46 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad het idee dat het met wisselen te maken heeft. Tandarts moet nog komen. Hij krijgt nu sowieso geen bitje in.
Het gaat met vlagen ook, dan heeft hij er lang geen last van en daarna moet alles weer in de mond. Met als toppunt mijn telefoon uit mijn broekzak graaien en wegrennen :+ Alles moet in de mond.

Tikje op de been vind ik niet gek klinken.
Inmiddels loop ik met hem met de kaptoom. Naar/van de wei heeft hij er niet per se meer last van. En zo wel, laat ik het maar. Als hij in de wei het maar los laat.

Het 'staken' begint hem nu ook de keel uit te hangen :Y) De kaptoom krijgt hij niet afgeschud, wat hij wel probeert (halsters/hoofdstel krijgt hij wel zo af). Maar na een paar minuten geeft hij op en gaat hij toch maar een stapje vooruit

Nu oefenen we 8'tjes draaien aan de longeerlijn, dat pakt hij super op.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 12:44 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Ik zou dit niet als grappig of als een goede oplossing noemen. :+


Het is toch echt een oplossing aangeraden door Monty Roberts zelf.
Maar ik heb het dan niet over jonge paarden die volop aan het wisselen zijn, maar paarden met écht hengstengedrag / bijtgedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 14:31 



 
Profiel   

Combinatie van beide, gok ik.
Monty Roberts vind ik zelf wel een fijne "methode". Het afleiden is natuurlijk logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:04 



 
Profiel   

mijn 3 jarige stopt ook alles in zn mond echt rete iritant

ook vooral zn concentratie is echt 0.0 daar wordt ik ook zo simpel van. hij is ruim 3.5 geweest maar gedraagd zich echt als een paard van 1.5 hahah. ik probeer de trainin afwisselend voor hem te houden.. maar op moment alleen maar frustratie

want of hij is alleen maar bezig om constant touw vast te pakken. of mijn hand weg te duwen als ik hem op de kaptoom train en mijn hand bij bovenste ringetje is.. of hij kijkt gewoon letterlijk de andere kant op. ik wordt er zo simpel van..

Ik zeg dan 100x tegen mezelf stel dit zou niet mijn eigen paard zijn, maar van een lesklant hoe zou ik het dan oplossen? en dan probeer ik dat en dan werkt het niet.

met longeren idem dito hij let gewoon niet op is met hele andere dingen bezig en als ik dan wat vraag krijg ik een bokkende stijgerende uitspatende paard.. verlopig zit ik er echt nog niet op..

voor de rest is hij wel heel lief hoor zolang hij niet aan het 'werk' moet.

hij vind bijv target wel weer heel leuk.

maar klaar met mn geklaag

vanaf vandaag ga ik gewoon alleen positief zijn. Ik ben dankbaar dat hij het goed doet na zn breuk en dat hij ook durft zich zelf te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:05 



 
Profiel   

Dat afgeleid zijn heeft mijn hengst ook wel, maar dat is de leeftijd. Gelukkig valt er wel mee te werken, en als hij bezig is, zijn de merries naast hem bijvoorbeeld ook niet meer interessant.
Hij had van de week alleen bokkensprongen toen de staart tussen zijn benen kwam, wat resulteerde in aangespannen bips en dus nog meer staart tussen de benen := Arm beest, een touw vind hij trouwens niet spannend, dat hadden we al goed geoefend

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:11 



 
Profiel   

Matheno schreef
Isabel_k schreef
Ik zou dit niet als grappig of als een goede oplossing noemen. :+


Het is toch echt een oplossing aangeraden door Monty Roberts zelf.
Maar ik heb het dan niet over jonge paarden die volop aan het wisselen zijn, maar paarden met écht hengstengedrag / bijtgedrag.


Dat verklaart waarom ik dit geen oplossing vind :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 16:26 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Bonnieaw schreef
Het is vast al vaak voorbij gekomen maar kan het zo 123 niet vinden.

Is er een liberty/NH trainer met goede credentials in regio Amsterdam? Max 30 min met de trailer zou mooi zijn.

De basis is bekend dus zoek niet een zweverig type. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel overigens! Maar het past gewoon niet zo goed bij mij om eerst 15 min met instructeur in de stal te staan om te vragen of mijn paard haar halster om wil.


Bedankt!


Ik zou zeker eens equi-unity bekijken! Ze woont zelf in Uithoorn maar komt ook in regio Amsterdam.
Ze heeft zelf een poos zich verdiept in parelli en doet veel liberty met haar eigen paarden. Ze zorgt voor een goede basis met respect voor het paard :o

https://fb.watch/arM4JTq19c/


Thanks heb haar een berichtje gestuurd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:11 



 
Profiel   

Vraagje voor alle mensen die grondwerk doen met een jong paard: welk halster gebruiken jullie?
Ik heb zelf een normaal touwhalster, maar mijn instructrice gebruikt altijd een freestyle halster van Emiel Voest. Heeft zo'n halster nu echt een meerwaarde ten opzichte van een simpel touwhalster?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 14:31 



 
Profiel   

Ik heb daar de opleiding gedaan dus ik heb er ook zo een, maar ik vind het ondingen, ik gebruik veel liever een normaal touwhalster :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 14:46 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Vraagje voor alle mensen die grondwerk doen met een jong paard: welk halster gebruiken jullie?
Ik heb zelf een normaal touwhalster, maar mijn instructrice gebruikt altijd een freestyle halster van Emiel Voest. Heeft zo'n halster nu echt een meerwaarde ten opzichte van een simpel touwhalster?


Nee hoor, belangrijkste is dat het touwhalster wel goed past. Ik zie er best veel die vooral om de neus veelste ruim zitten en daardoor gaan schuiven, een goed passende schuift minimaal.

Zo heb ik ook stalgenoten die zweren bij de parelli halsters 'omdat de kwaliteit zo goed is', maar ondertussen gaan mijn 10eu halsters al even lang mee als hun 30eu halsters :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 20:57 



 
Profiel   

Hier een voorbeeld van mijn halster, deze was inderdaad zo'n 10 euro :Y) .
[ img ]
Hij is mogelijk nog wel iets aan de grote kant.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 08:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 19 [ 464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen