Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trainen afgekeurd paard - hoe en wat?

 
Profiel   

Begin oktober heeft mijn paard Stinky (9) een lang en intensief traject afgerond om erachter te komen waar zijn gedrag vandaan komt. Hij had allerlei vage klachten, liep ontzettend hard, was niet echt kreupel, maar ook voor het getrainde oog net niet helemaal rad. De conclusie was dat hij niet meer bereden kan worden, maar dat hij in de wei gewoon prima oud kan worden. We zijn nu bijna 4 maanden verder, en ik merk dat hij achteruit gaat. Hij wordt stijver en wat narriger als hij een stapje opzij moet. Ook houdt hij het optillen van zijn achterbenen steeds minder lang vol, ruim voldoende voor hoeven krabben maar bekappen moet in steeds meer etappes, ondanks de hoefjack waar zijn hoef in kan rusten tijdens het kappen. Daarom wil ik toch weer, aan de hand (vandaar dit forumonderdeel), rustig wat oefeningen met hem gaan doen. De vraag is alleen, welke oefeningen?

Wat heeft hij?
- Beide schoudergewrichten zijn afgevlakt waardoor hij problemen in het CTO-gebied ontwikkelt; het schoudergewricht (die in de boeg, niet de elleboog) trekt namelijk aan de onderste halswervels.
- Beide kapsels om de heupgewrichten zijn verdikt, waardoor zijn bovenlijn en achterhand verkrampen

Wat mag hij niet meer?
- In een houding lopen die hij niet zelf heeft gekozen, bijgezet longeren en dubbele lange lijnen vallen dus af
- In een stal staan de hele nacht (stilstand is hier letterlijk achteruitgang)
- Alles waarbij hij aangeeft dat hij het niet zo prettig vindt. Het is een super vriendelijk, meewerkend dier, dat zichzelf liever doodloopt dan mij teleurstelt, hij heeft ook nooit moeilijk gedaan, niet geprotesteerd, alleen maar hard gelopen, achteraf letterlijk onder de pijn uit. Wat ik alleen wel merk (allemaal bij werk aan de hand) is dat hij nijdig wordt als ik hem vraag onder de massa te treden (bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts) of als hij iets meer in horizontaal evenwicht moet, bijvoorbeeld achterwaarts waarbij eerst het gewicht naar achter gaat voordat de benen volgen.
- Sprongetjes, dit levert te veel druk op zijn vergroeide schouders.
- Ingespannen worden

Wat doe ik nu?
- Hij krijgt op advies van de DA MSM bijgevoerd
- We wandelen 1x per week een stuk door het bos. Waar hij altijd de vlotte was heeft hij nu moeite met het tempo van de 27-jarige (ok, die is nog hartstikke fit en heeft de pas er flink in).
- We doen grondwerk volgens het Warwick Schiller-systeem, dus vooral voor de mentale ontspanning. Die komt snel, dus de sessies duren ook niet lang.
- Ik probeer de truukjes (inparkeren) die hij zo leuk vond om te doen voordat we stopten met rijden er wel een beetje in te houden, ik ga er alleen niet meer op zitten
- Hij heeft 24/7 de keuze om buiten te lopen en daar maakt hij ook veel gebruik van

Samengevat: Ik zoek naar oefeningen om hem iets soepel te houden zonder hem te forceren om iets te doen dat hem pijn doet.

Hierbij nog een foto van het schatje in kwestie

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:06 



 
Profiel   

Ik zou hm meenemen naast de fiets denk ik. Lekker drafje en vooral rechtuit. Hij heeft wat te kijken en dat ontspant ook. Mag hij wel bv een balkje lopen of dat ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:15 



 
Profiel   

Eerlijk?
Wanneer je paard moeite krijgt om zijn gewicht te dragen, is training misschien niet de aangewezen oplossing. De winter is altijd lastig wanneer ze artrose en spierklachten hebben.
Qua oefeningen geef je aan dat hij niet in gedwongen houding mag lopen. Dan blijft niets doen en een warme deken over, zolang het nog comfortabel is.
Sterkte. Hij ziet er wel mooi uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:18 



 
Profiel   

senna21 schreef
Eerlijk?
Wanneer je paard moeite krijgt om zijn gewicht te dragen, is training misschien niet de aangewezen oplossing. De winter is altijd lastig wanneer ze artrose en spierklachten hebben.
Qua oefeningen geef je aan dat hij niet in gedwongen houding mag lopen. Dan blijft niets doen en een warme deken over, zolang het nog comfortabel is.
Sterkte. Hij ziet er wel mooi uit.


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Hoe eerlijk is het om een vluchtdier te laten lopen met pijn?

Misschien kan een van de producten van Back-on-Track hem nog ondersteunen? En duivelsklauw wellicht?

Veel sterkte, hopelijk vindt je iets om hem comfortabeler te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:27 



 
Profiel   

Eerlijk, ik zou ook niks meer doen. Als je aangeeft dat hij al moeite heeft om een ouder paard bij te houden, moet je je afvragen hoe zinvol het gaat zijn. Ja, misschien krijg je hem er doorheen, misschien wordt het straks beter maar momenteel is het echt niet goed als je paard niet wil lopen en chagrijnig is. Maar je moet je je afvragen of je hem door de pijn heen wil werken of dat je andere keuzes gaat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:34 



 
Profiel   

Eens. Niet trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:38 



 
Profiel   

Gewoon lekker met pensioen op een mooie plek met goede zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:43 



 
Profiel   

Mag ik vragen hoe hij is behandeld en waar? En wat is precies de reden dat hij niks meer mag doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:21 



 
Profiel   

Trainen nee dat zou ik ook niet meer doen.
Maar ik heb het idee dat je hem iets wilt laten doen omdat hij nog narrig wordt en wellicht wat geestelijks training mist?
Pas wel op dat je het missen van de geestelijke stimulatie en het narrig zijn niet met narrig vanuit pijn.

Is het echt dat je hem enkel geestelijk wilt stimuleren, misschien een aangepaste versie bedenken van target training, dingen aanraken, een snuffelmat met wat lekkers erin verstopt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:25 



 
Profiel   

Citaat
[u]Het is een super vriendelijk, meewerkend dier, dat zichzelf liever doodloopt dan mij teleurstelt, hij heeft ook nooit moeilijk gedaan, niet geprotesteerd, alleen maar hard gelopen, achteraf letterlijk onder de pijn uit[/u]. Wat ik alleen wel merk (allemaal bij werk aan de hand) is dat hij nijdig wordt als ik hem vraag onder de massa te treden (bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts) of als hij iets meer in horizontaal evenwicht moet, bijvoorbeeld achterwaarts waarbij eerst het gewicht naar achter gaat voordat de benen volgen.

Nogmaals je beschrijving gelezen. Een lief dier dat alles voor je wil doen, met meerdere serieuze, niet op te lossen blessures. Het zou mij niet verbazen dat hij meer pijn heeft dan hij toont.
Paarden zijn vaak keihard voor zichzelf.
Hoe lang is dit nog eerlijk tegenover hem?
Wijsheid gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:30 



 
Profiel   

Met een paard die zoiets heeft aan beide schouders zou ik echt niet meer trainen. Enkel comfortabel houden en gaat dat ook niet meer. Dan zou ik het in laten slapen.

Dit is niet eerlijk meer, het moet wel paardwaardig blijven en pijnloos op het land kunnen….


Veel wijsheid toegewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:47 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie input!
Horseloverl schreef
Ik zou hm meenemen naast de fiets denk ik. Lekker drafje en vooral rechtuit. Hij heeft wat te kijken en dat ontspant ook. Mag hij wel bv een balkje lopen of dat ook niet?

Ja, dat mag wel, maar hij springt daar heel makkelijk overheen, ook als ze op de grond liggen.

senna21 schreef
Eerlijk?
Wanneer je paard moeite krijgt om zijn gewicht te dragen, is training misschien niet de aangewezen oplossing. De winter is altijd lastig wanneer ze artrose en spierklachten hebben.
Qua oefeningen geef je aan dat hij niet in gedwongen houding mag lopen. Dan blijft niets doen en een warme deken over, zolang het nog comfortabel is.
Sterkte. Hij ziet er wel mooi uit.

Hij heeft géén artrose. Na alles op de foto is dat in ieder geval duidelijk. Dank je <3

Earth schreef
Eerlijk, ik zou ook niks meer doen. Als je aangeeft dat hij al moeite heeft om een ouder paard bij te houden, moet je je afvragen hoe zinvol het gaat zijn. Ja, misschien krijg je hem er doorheen, misschien wordt het straks beter maar momenteel is het echt niet goed als je paard niet wil lopen en chagrijnig is. Maar je moet je je afvragen of je hem door de pijn heen wil werken of dat je andere keuzes gaat maken.

Wij hebben zelf ook moeite om het oude paard bij te houden. Die dendert met haar 1.37 en 27 jaar met een noodgang van 6,5km/h in stap het bos door.
Lopen doet hij met plezier, ook vrij en blij achter mij aan, stap draf en galop terwijl hij niet eens een halster om heeft; opzij gaan is waar hij narrig van wordt. Zolang hij alleen maar rechtuit hoeft is er niks aan de hand, en is hij hartstikke blij. Hij is dus ook niet altijd chagrijnig, bijna nooit eigenlijk, alleen als hij een stap 'zijgang' moet doen.

sanne83 schreef
Mag ik vragen hoe hij is behandeld en waar? En wat is precies de reden dat hij niks meer mag doen?

Hij heeft alleen metacam gehad om de ontsteking tot rust te brengen. Behandeling gaat niet helpen op de lange termijn, en voor de schouder is er zelfs geen behandeling.

kiki1976 schreef
Trainen nee dat zou ik ook niet meer doen.
Maar ik heb het idee dat je hem iets wilt laten doen omdat hij nog narrig wordt en wellicht wat geestelijks training mist?
Pas wel op dat je het missen van de geestelijke stimulatie en het narrig zijn niet met narrig vanuit pijn.

Is het echt dat je hem enkel geestelijk wilt stimuleren, misschien een aangepaste versie bedenken van target training, dingen aanraken, een snuffelmat met wat lekkers erin verstopt....

Ik denk dat jij al beter door hebt waar ik naar op zoek ben. De dingen die jij noemt ga ik zeker uitproberen.

senna21 schreef
Citaat
[u]Het is een super vriendelijk, meewerkend dier, dat zichzelf liever doodloopt dan mij teleurstelt, hij heeft ook nooit moeilijk gedaan, niet geprotesteerd, alleen maar hard gelopen, achteraf letterlijk onder de pijn uit[/u]. Wat ik alleen wel merk (allemaal bij werk aan de hand) is dat hij nijdig wordt als ik hem vraag onder de massa te treden (bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts) of als hij iets meer in horizontaal evenwicht moet, bijvoorbeeld achterwaarts waarbij eerst het gewicht naar achter gaat voordat de benen volgen.

Nogmaals je beschrijving gelezen. Een lief dier dat alles voor je wil doen, met meerdere serieuze, niet op te lossen blessures. Het zou mij niet verbazen dat hij meer pijn heeft dan hij toont.
Paarden zijn vaak keihard voor zichzelf.
Hoe lang is dit nog eerlijk tegenover hem?
Wijsheid gewenst.

Ja, daar ben ik ook bang voor. We houden het heel goed in de gaten, hebben de pijnscore-app van de UU al bij de hand, maar daar scoort hij 0 op. Zolang hij vrolijk is, is een spuitje geen optie.

Ragdollcat schreef
Met een paard die zoiets heeft aan beide schouders zou ik echt niet meer trainen. Enkel comfortabel houden en gaat dat ook niet meer. Dan zou ik het in laten slapen.

Dit is niet eerlijk meer, het moet wel paardwaardig blijven en pijnloos op het land kunnen….


Veel wijsheid toegewenst!

Kan je uitleggen waarom in jouw ogen de schouders de diskwalificerende factor zijn? Hij lijkt namelijk vooral last te hebben van bewegingen die zijn heupen aanspreken.

Als ik jullie reacties lees, krijg ik het idee dat ik misschien toch niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn OP. Hij is nu gewoon een vrolijk paard. Hij is in vrijheid dus niet narrig of chagrijnig tenzij ik iets van hem vraag wat zou kunnen vallen onder het kopje zijgang. Hij wordt alleen stijver, en daar zou ik iets (oefeningen) tegen willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:43 



 
Profiel   

Heb je er al een goede fysio bij gehad? Die kan je namelijk advies geven over oefeningen die goed voor hem zijn en spelletjes die goed voor hem zijn. Dan kun je van daar uit weer verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:00 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar Intrinzen. Hier beloon je het paard voor bewegingen die hij zelf aanbied en geef je hem ook de ruimte (en kan je zelfs belonen) als hij iets anders aanbiedt.

Voorbeeldje: mijn paard heeft moeite met de achterbenen optillen (hij is ook wat oud en stijf) Ik vraag hem nu heel veel achterwaarts over balkjes, takken, heuvel op en af, over allerlei matjes. Ik vraag hem één keer terug en als hij niet gaat dan loop ik gewoon voorwaarts door.

Op Instagram staat veel info over Intrinzen en je kan je inschrijven voor de Pain science en Performance course van Kathy Sierra. Eigenlijk train\speel je met behulp van moderne bewegingswetenschappen.

Op bokt is trouwens ook een Intrinzen topic maar dat is niet heel druk, alle gebeurt op Insta :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen