Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen online Featherlight Academy

 
Profiel   

Ryan Rose heb ik een aantal video's van gezien, maar vind hem toch regelmatig de plank behoorlijk misslaan. Dan spreken Yvet en Warwick mij meer aan, die hebben een wat prettigere omgang vind ik. En Warwick is heel fijn om naar te luisteren en te begrijpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 17:08 



 
Profiel   

Je zou ook op instagram of Facebook naar Felicity Davies kunnen kijken. Zij heeft bij Wil Rogers gewerkt en zij is altijd bereid om advies te geven. Zij werkt niet alleen met paarden maar ook met de ruiter zelf. Vooral handig om je eigen skills te begrijpen en trainen. Zij is heel sympathiek.Ze heeft ook een community en een podcast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 17:12 



 

Wat een goede tips. Zojuist heb ik een trainingsfilmpje van Warwick Schiller bekeken. Mijn Engels is niet zo goed maar omdat hij in een enorm rustig tempo uitleg geeft is dat wel goed te volgen. Dat van de matching footsteps ga ik morgen gelijk toepassen bij alledrie mijn pony's. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 17:54 



 
Profiel   

AnnickT schreef
Ryan Rose heb ik een aantal video's van gezien, maar vind hem toch regelmatig de plank behoorlijk misslaan. Dan spreken Yvet en Warwick mij meer aan, die hebben een wat prettigere omgang vind ik. En Warwick is heel fijn om naar te luisteren en te begrijpen.

Warwick vind ik tegenwoordig echt te zweverig, dan haak ik heel snel af.
Yvet legt weinig uit, leuk om naar te kijken dat wel :j

Edit: Ryan slaat zeker de plank weleens mis, dat maakt het voor mij juist prima. Niemand doet het in één keer goed, iedereen maakt weleens een verkeerde inschatting. Dat erkennen en laten zien hoe je wel tot een oplossing komt maakt het voor mij juist leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 19:02 



 
Profiel   

Nou ja, zijn manier van omgang past niet (meer) bij mij, dus vandaar dat ik ervoor kies om ergens anders naar te kijken. Ieder zoekt dat wat voor hem/haar past, uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 19:24 



 

De matching footsteps daar gaf mijn jonge merrie niet zoveel om in de wei, zag geen verschil in gedrag. Ze is zoiezo al heel aanhankelijk en ze gaat graag mee. Wel heb ik geoefend met halster om en af, touwtje om de hals dat ze aan het eten was. Dat ging heel netjes. Vanuit ontspanning haar weer aangeraakt.

Mijn oudere merrie is buiten sterk aan het halster. Met matching footsteps merkte ik wel meer alertheid op mij. Uiteindelijk ook laten ontspannen in stilstand. Ze had echt zoiets van O, nu moet ik op jou opletten en dat is wel mooi. Fijn getraind dus.

Mijn Shetlander was ontsnapt en werd helemaal druk van de matching footsteps, bij hem werkt het vooral niks te doen of gewoon het poortje open te zetten, dan loopt hij er zelf weer in. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 17:33 



 
Profiel   

Ik ga nu eerst de filmpjes van Clinton Anderson en warwick shiller van YouTube kijken. Iemand nog meer tips/namen van dit soort types met filmpjes op YouTube?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 15:40 



 
Profiel   

Ik zou vooral Clinton Anderson afraden. Vind ik nou niet onder gezellig, vriendelijk samenwerken met je paard vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 16:46 



 
Profiel   

Rainer schreef
Ik zou vooral Clinton Anderson afraden. Vind ik nou niet onder gezellig, vriendelijk samenwerken met je paard vallen.

Hier ben ik het mee eens. Als je eenmaal Warwicks video’s hebt gezien, vallen je bij trainers zoals Anderson een hoop dingen op die je inderdaad niet in je training wilt hebben.

Wie ik nog wel kan aanraden is Lockie Philips / Emotional Horsemanship. Niet heel actief op YouTube, hij heeft een aantal video's, op Instagram is hij actiever en ik kan me ook erg in zijn "mindset" vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 17:10 



 
Profiel   

Clinton Anderson werd me aangeraden. Heb er zelf nog niks van gezien dus kam er nog niet over meepraten. Al ben ik geen blinde volger hoor. Wat me niet aan staat gebruik ik zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 17:14 



 
Profiel   

Het zal vast niet allemaal slecht zijn, maar ik heb wel dingen gezien die ik zelf bijna onder mishandeling zou scharen, en dat zet hij dan nog openbaar op het internet. Hoe ik het zie traint hij robots voor de sport, en daar is hij vast en zeker goed in. Maar idd, je hoeft het niet meteen over te nemen en wie weet zijn er toch nog bepaalde dingen die je er wel uit mee kan nemen in je training. Kijken kan nooit kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 18:17 



 
Profiel   

Ik ben jarenlang member geweest bij Parelli. Ik vond dat leersysteem waarbij je steeds kleine opdrachten gaat doen en wanneer het lukt dan afvinken wel heel erg handig en fijn. Dat mis ik hierin wel. Daarbij vind ik het jammer dat het Engelstalig is, en eerlijk gezegd vind ik haar duidelijk als een Nederlander engels praten. Maar overall ben ik erg positief over de uitleg van haar trainingen :j Ik heb een jaarabonnement, nog voor 150,-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 17:18 



 
Profiel   

Je kunt wel wat dingetjes afvinken in het Liberty en van grondwerk naar rijden gedeelte, maar vooral die laatste vind ik nog wat summier. Al ben ik al een maand bezig met de liberty basis voor ik door mag naar het volgende filmpje en hebben we wijken met de achterhand nog lang niet te pakken :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 22:11 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels ook een maandabo afgesloten. Ik heb veel verschillende methodieken en stromingen geprobeerd door de jaren heen en +r (connection training) is absoluut het gene wat het beste bij mij past. Toch mis ik daar nog een stukje in hoe je spanning kan laten afvloeien. Je traint daar toch vooral voor treshold en er zit geen Quick fix bij. Nu ben ik daar ook niet perse naar op zoek, maar toch zoek ik een middenweg van -r en +r die ik hier denk ik wel gevonden heb.

Wat voor mij het beste werk is toch niet zwart-wit een stroming volgen, maar gebruiken wat voor mij werkt. Ik vind het erg waardevol om te trainen op emotie (conncection training) en dat te combineren met intentie (warwick en featherlight).

Ik ben bij zowel Warwick als Featherlight echt geen fan dat getrek aan het touw om dat hoofd naar binnen te krijgen (bijv. de case trailer lader en grondwerk van featherlight). Ik snap wat ze doen, maar het past niet bij mij dat als je paard iets nog niet snapt het op die manier aan te leren. Dus dat combineer ik met +r training zodat je niet in treshold komt.

Maar het werken met intentie en de hand volgen vind ik heel prettig werken en echt een verrijking. Daar is precies nul kracht voor nodig en ze snappen het vrijwel gelijk.

Bij Warwick en Connection training heb je een duidelijk stappenplan die je kan volgen. Ik ben er inmiddels uit dat dat bij featherlight ook is in grote lijnen. Maar ik kijk de filmpjes vaak terug, ga dan oefenen en als ik vast loop kijk ivm eerdere casussen opnieuw terug. Vraagt wat meer van je eigen ervaring, gevoel en inzicht naar mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:31 



 
Profiel   

Slmt9 zou je het aanraden aan iemand die wel al ervaring in grondwerk heeft? En bedoel je hiermee dat het wellicht wat lastiger in te vullen is als je een echte beginner bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:52 



 
Profiel   

Ja, ik denk idd dat het lastiger is als echte beginner.
Ik vind het lastig te beoordelen of het wel kan met grondwerkervaring. Wellicht heb je het gevoel ervoor en is het voor jou appeltje ei-tje.

Ik heb zelf hersenletsel en heb oa moeite met begrijpend luisteren. Wellicht dat dat voor mij de filmpjes ook moeilijker maakt.
Daardoor worstelde ik gister tijdens het wandelen toen we overspoeld werden door veel fietsers. Ik werd zelf zo overprikkeld dat ik niet kon terughalen welke stappen ik het beste kon zetten. Vraagt van mij meer oefening zodat het gewoonte wordt.

Het is jammer dat ze geen constructie heeft dat je het bijv 7 dagen kan proberen. Dan kan je dat zelf beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 11:49 



 
Profiel   

Ik vind wat ze doet geweldig, en ze heeft zeker veel talent. Alleen stel ik me vragen bij de snelheid van het zadelmak maken. Ik ben zelf ook trainer, en ik vind het vreemd dat je in de eerste rit gaat draven en galopperen, laat staan het hoofdstel afhalen. Het is allemaal heel knap en in de video zien de paarden er ook relaxed uit. Maar mijn principe is, je leert iets nieuws aan, ze zijn braaf, je herhaalt het 2 - 3 x en dan stop je, ik geef het paard minstens 24 uur om na te denken over wat ie net gedaan heeft. Toch in het begin, wanneer nieuwe dingen ook nog ontzettend nieuw en groots zijn. Dus mijn eerste rit bestaat uit stappen, beetje sturen en klaar. Ging dit heel goed, dan kan er in de 2 de rit eventueel gedraafd worden, maar voor mij hoeft dat zelfs niet, als het een bang of onzeker paard is, kunnen we zonder probleem het eerste stapritje nog eens over doen. Ik heb me 1 maand geabonneerd en terug afgemeld. Heel ferme videos, knap stukje horsemanship, maar toch niet mijn ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 13:42 



 
Profiel   

De basis is op de grond al zo goed voor elkaar bij Featherlight dat er geen spanning meer is als ze eenmaal in het zadel zit. Als er nog enigszins spanning is dan stapt ze niet op. Dit is wat ze zelf zegt tijdens de open trainingsdagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 13:55 



 
Profiel   

fardoe schreef
De basis is op de grond al zo goed voor elkaar bij Featherlight dat er geen spanning meer is als ze eenmaal in het zadel zit. Als er nog enigszins spanning is dan stapt ze niet op. Dit is wat ze zelf zegt tijdens de open trainingsdagen.


Zo ver was ik, en dat is top. Zo hoort het natuurlijk ook. Maar naar mijn mening wil dat niet per se zeggen dat het nadien plots zo snel moet gaan. Maar ik heb de indruk dat veel mensen het wel normaal vinden. Ook goed, ik blijf het lekker iets rustiger aan doen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 14:06 



 
Profiel   

Maar toch niet elke stap zie je op de film. Alle filmpjes die geplaatst worden zijn gemonteerd. Ik weet zeker dat ze al een paar keer eerder het opstappen heeft gedaan tot het goed voelde bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 14:16 



 
Profiel   

fardoe schreef
Maar toch niet elke stap zie je op de film. Alle filmpjes die geplaatst worden zijn gemonteerd. Ik weet zeker dat ze al een paar keer eerder het opstappen heeft gedaan tot het goed voelde bij het paard.


Dat kan, maar misschien is het dan handig dat ze dit vermeld. Het is tenslotte een trainingsacademy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 15:41 



 
Profiel   

maar ja ziet toch ook op de filmpjes dat ze de eerste paar keer er zonder zadel op springt en gaat zitten.
En vaak daarna hangt ze er aan de zijkant naast in stap en draf.
En dan gaat ze zitten, en kennen ze eigenlijk alles al. wat maakt het dan uit, of je het paard nu zo rondjes laat lopen, of met een ruiter op zijn rug?

Door de voorbereiding die ze doet, zie ik er echt geen enkel probleem in.
Ikzelf ben niet zo dapper, dus ik heb het zelf de eerste keer wel alleen bij stappen gehouden, maar als ik zo dapper als haar zou zijn, zou ik de eerste keer ook gewoon alles doen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:34 



 
Profiel   

Ik wilde ook al aanvullen, de first ride is niet hetzelfde als eerste keer erop. Tegen die tijd kennen die dieren vanuit het grondwerk al het tuig en de hulpen en zijn ze al gewend dat iemand zonder zadel over de rug klautert en overal aanraakt.

Ik vind mezelf echt best een mieperd wat betreft te snel inrijden of overrompelen. Maar ik vind Yvet echt niet onder die noemer passen. Ik denk zelfs dat ze gemiddeld genomen veel rustiger aan doet, je ziet toch vaak dat jonkies een maand of 3-4 bij haar zijn.
Dat terwijl wat traditionelere beleerstallen vaak 4 - 6 weken de tijd nemen. Dat vind ik persoonlijk wel erg snel en minder paardvriendelijk.

Met of zonder hoofdstel maakt denk ik het paard echt niet uit, wellicht is zonder juist fijner. Ik heb er de ballen niet voor haha, maar met haar voorbereiding en feeding vind ik dat echt geen ding tijdens de eerste rit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 19:08 



 
Profiel   

Ik ben nu een week of twee aan het kijken en oefenen en zoals bij alle methodieken gebruik ik alleen wat past. Ik probeer ook wat niet past, maar inmiddels is dat dan vooral een bevestiging dat het echt niet past.

Wat ik mee neem uit deze trainingen:
- softness vwb hand volgen en leiden

Wat me tegenstaat aan deze trainingswijze:
- ik train zelf bij voorkeur +r, dat betekent dat je paard nee mag zeggen. Deze wijze is -r, dat past mij en mijn paard gewoon echt niet meer. De softness gaat met bepaalde dingen makkelijk (zoals het volgen vd hand), maar als je dingen gaat leren en ze het niet gelijk snappen gaat de opgebouwde druk pas weg bij een juiste reactie. Tja, ik voel me daar niet oke bij en dat kan ook anders.
- het ene zeggen en het andere doen is wat me stoort. Het paard mag het verkeerde antwoord geven, maar je stopt pas als het juiste antwoord gegeven is. Ik krijg daar een zeer gedemotiveerd paard van en ik neem het hem niet kwalijk.
- ik stoor me in de filmpjes aan het continu ‘you’re good’ als het paard duidelijk niet good is. Dan ga je voorbij aan de emotie en connectie. Dat past niet bij mij, dan train je in mijn ogen vooral brave robotjes (even zwart-wit gezegd).

Verbeterpunten online omgeving:
- je kan er een veel duidelijker stappenplan van maken. Ik ben nu veel aan het zoeken en 10 keer opnieuw kijken.
- filmpjes met members voegen daarin meer toe (ja, ze zijn er wel, weet ik). Je ziet veel duidelijker de ‘fouten’ waar je zelf tegen aan kan lopen en hoe op te lossen.

Zelf vind ik een omgeving zoals van Warwick Schiller veel beter passen. Ook de te nemen stappen. Er zijn overeenkomsten, maar ik vind het toch een stuk vriendelijker dan de opbouw van featherlight, alleen al omdat je niet werkt over threshold. Daarnaast is connectie, emotie en het waarom veel duidelijker uitgelegd.

Ik bedoel dit niet om af te kraken, maar meer een persoonlijke mening en ervaring te delen voor mensen die zoekende zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 09:28 



 
Profiel   

Ik vind het een hele eerlijke en duidelijke review Slmt9! Mooi verwoord.

Ik gebruik zelf graag een mix van R+ en R-, waarbij de hoeveelheid van die twee wisselt per pony. Ik heb pony's die heerlijk gaan op voornamelijk R+, dieren waarmee ik ongeveer 50/50 doe en ik heb er ook eentje die veel fijner gaat op 90% r- en 10% r+ (bij wijze van spreken).

Featherlight is voor mij wat R- zou moeten zijn, maar het is wel R- dus als je echt voor puur of zo veel mogelijk R+ wilt gaan dan past het inderdaad niet.
Het mooier praten dan wat het soms is herken ik ook, dat is natuurlijk ook iets wat heel diep in de paardenwereld zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 09:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen