Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Chico in de longeercirkel

 
Profiel   

Chico is zwaar getraumatiseerd en wordt niet bereden maar ik heb hem wel veel dingetjes geleerd en om zijn gewicht niet de spuigaten uit te laten lopen, moet hij tenminste 1 x in de week ook aan het werk in de longeercirkel. Dit doet hij los.

Anders dan normaal gaat hij in de richting die je aanwijst. Dit komt nog voort uit aanwijzen waar de andere paarden zijn als hij die kwijt was (landgoed van bijna 30 hectare, gebruik de meeste tijd maar de helft, maar daar er veel begroeiing is kunnen ze elkaar daar ook gewoon kwijtraken).
Dat is dus wel even schakelen als ik eerst een ander (van de 5) heb gedaan die je van achter naar voren drijft :+
Om hem in galop te houden knip ik met mijn vingers, indien nodig aan het einde van draaiende arm.
"Kikkeren" als aanmoediging kan ik niet gebruiken, dat is nl bij hem de hulp voor zijwaarts gaan.
Dat kan hij ook los, evenals met de voorbenen op een verhoging, zelfs de hoek om, zijwaarts gaan.
Om hem in galop te krijgen zeg ik "let op! Galop" . Voor draf is maar weinig nodig, ik heb meer moeite hem in stap te houden :+ , maar dat gaat tegenwoordig ook redelijk.
Omdat het zwaar en stoffig is, hoeft hij trouwens niet erg lang aan het werk, we zijn nog aan het opbouwen.
Je kunt wel zien dat hij goed zijn spieren gebruikt.
Actie foto´s nemen is lastig, want telkens als hij de camera hoort, stopt hij om te poseren (dit doet hij in de wei ook, vraag me af of hij een reïncarnatie van een fotomodel s :+ )

Stap
[ img ]

[ img ]

Draf
[ img ]

[ img ]

Geen foto´s van galop omdat ik hem daarbij nog erg moet motiveren :Y) met mijn lichaam en armen.

Een zo´n foto waarbij hij stopte om te poseren. Nou vooruit dan maar.
[ img ]

En daarna los achter me aan naar het huis voor een worteltje als beloning. (En richting stal nog even zijwaarts twee kanten op.)

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 17:27 



 
Profiel   

Ontzettend leuk dat je op deze manier traint met je paarden! <3
Chico is een heel knap paard, kan zeker een modelletje zijn. Zeg maar tegen hem dat ik hem zo zou inhuren :D

Wat is de achtergrond van Chico?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 17:57 



 
Profiel   

Hij is met een hoefsmid ,die daar cursus deed, uit Frankrijk gekomen (onlangs via zijn chip er achter gekomen dat hij daar Risotto heette) als 4-5 jarige en doorverkocht aan een andere hoefsmid, die hem niet lang gehad heeft. Daar heb ik hem van. Bij die laatste twee adressen is hij keurig behandeld, dus het trauma is van vóór die tijd. Het was zo erg dat toen ik hem al heel lang had, hij nog steeds verschoot als ik mijn arm optilde, maar dat is nu gelukkig wel minder. Andere mensen kunnen hem nu ook verzorgen en de juiste mensen krijgen ook nog wel een halster bij hem om.
Dat er een weggetje een stuk langs het landgoed loopt en mensen soms stoppen om ze te voeren heeft daar aan meegeholpen. Op zich heel erg, dat voeren, maar voor het vertrouwen in mensen winnen voor Chico wel belangrijk geweest.
Hij is ondanks zijn trauma ontzettend dapper (ging tussen mij en een tractor staan) en leergierig. Hij kan ook echt zwellen van trots als hij iets snapt en heeft maar weinig nodig.
Ik had heel snel door dat als hij niet vaststaat en weg kán, hij dat dan niet doet terwijl hij als hij vastgehouden wordt enorm in paniek kan raken. Ik kan zelfs wonden verzorgen als hij losstaat, dat moest ik meteen al, toen hij nog niet aan me gewend was, maar daardoor is er een goede verstandhouding gesmeed. Hij weet dat ik niet dwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 18:11 



 
Profiel   

Goh ts wat ga jij goed met je paard(en) om.
Fijn dat hij bij jou staat en je hem tot niets dwingt, volgens mij is hij een model met een inmiddels erg fijn leventje waar niets meer hoeft. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 18:52 



 
Profiel   

Dank je wel.

Ik zie dat Chico in Uitgelicht terecht is gekomen Ik weet niet wie hem genomineerd heeft, maar bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 08:47 



 
Profiel   

chico is heel mooi. hoe komt het dat hij getroumatiseerd is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 09:34 



 
Profiel   

Geen idee hannelot,maar iemand in zijn jonge leven heeft hem in elk geval er flink van langs gegeven met een stok terwijl hij vaststond of vastgehouden werd, dat is af te lezen aan reacties van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 10:03 



 
Profiel   

Arm dier. Wij hadden een welshpony met dat probleem (bang van/voor vrijwel alles, en meteen in de aanval). Ik heb eindeloos veel leidoefeningen met haar gedaan, heeft echt supergoed geholpen. Al haar angsten voorzichtig aangepakt.. de claustrofobie bleef het langst een probleem, en mannen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 19:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen