Ervaringen online Featherlight Academy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:13

Dank je wel :)

Ik ben ook absoluut niet van 100% een manier, maar zoals je het mooi zegt; dit is zoals -r moet zijn.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat het wisselt wat per dier past.

Voor mijn eigen paard geldt 95% +r, echter, hij is flegmatiek en niet te motiveren voor baktraining. +r komen we een heel eind, maar stiekem had ik op dit moment even behoefte aan ‘gewoon’ -r om dat lijf weer even fatsoenlijk te kunnen trainen met een quicker fix dan +r.
Het stukje voorwaarts was dus mijn einddoel om vanuit featherlight te kunnen toepassen, maar het gaat teveel tegen mijn gevoel in als ik zijn reactie erop zie.

Hoe ik er kom, is voor mij belangrijker dan dat ik er kom.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:55

Maar is het “Good boy” oftewel het veel belonen niet gewoon om het paard een positief gevoel te geven Slmt9 ?
Ik beloon mijn paarden heel veel met mijn stem.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:10

Nee, ze zegt dat vaak als paarden juist hoog in hun spanning. Ze zegt dan ‘you’re good, you’r great’. Dat is op het moment dat ze de vraag nog niet begrijpen.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:18

Ik interpreteer dat geruststellend, dus niet naar het publiek als dat ze dan in de goede mindset zitten. Maar richting het paard en naar zichzelf als dat het wel goed komt, bijvoorbeeld als ik mijn hond soms zie twijfelen zeg ik ook wel eens " het is ok" .
En daarnaast om te communiceren naar mensen dat het ok is dat een paard het op dat moment niet doet 'zoals het hoort'. En dat je dan zelf een neutrale of positieve mindset moet houden. In mijn ogen doet ze het namelijk vaak op momenten waarop sommige mensen zouden gaan corrigeren met p+ (vaak niet door hebbende dat het dat p+ wordt ipv r-).

Fijne discussie trouwens hier, ik vind het interessant om zowel r+ als r- perspectief te hebben en de pros en cons van een methode te bespreken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:40

Ok, zo had ik het nog niet bekeken inderdaad.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:20

Idd, zo interpreteer ik t ook.

"Geen stress, je bent een geweldig paard, maakt niet uit wat je doet, het komt goed, we gaan t regelen."

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:41

Slmt9 schreef:
Dank je wel :)

Ik ben ook absoluut niet van 100% een manier, maar zoals je het mooi zegt; dit is zoals -r moet zijn.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat het wisselt wat per dier past.


Ik ben het daar niet mee eens. Dit is een manier van R- die echt heel heel veel vriendelijker is, dan heel veel andere manieren. Maar ook R- kan op precies dezelfde manier als R+, met veel kleinere stapjes, meer connectie, meer ontspanning.

Ik moet zeggen dat ik Yvets eerdere filmpjes echt wel mooi vond. Ik denk dat ze echt goed is in paarden zelf inrijden. Ze heeft heel veel lef en goeie traingsmethoden. Die combi zie je niet vaak, dus ik snap echt volledig de populariteit als trainer.
De laatste tijd zie ik steeds meer filmpjes waar ze door enorm protest gedrag heen rijdt. He blijft allemaal met weinig geweld en vooral heel passive persistent, dus niet onvriendelijk, maar weinig zoekend naar waarom dat paard nou dat gedrag vertoond. Plus dat ik de uitleg filmpjes heel veel tussenstappen vind missen.

Ik lees ook steeds meer verhalen dat mensen het zelf niet na kunnen doen. Logisch ook, want ze neemt vrij grote stappen, die prima zijn voor mensen met lef, maar ik mis steeds meer de echte acceptatie en ontspanning bij het paard. Waardoor de ruiter er later ook verder mee kan. Die ruiter die niet dat lef heeft.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:18

Met welk gedeelte ben je het niet eens?
Dat ik het haar correct vindt doen? Daarmee doel ik vooral op de lessen grondwerk naar rijden. Daar gaan de stapjes veel langzamer en worden pogingen ook gezien en geaccepteerd.
Toen ik daarmee begon, vond ik het prima.
Maar toen ik tegen de eerste problemen aan liep (bijv geen goeie reactie op de vlag bij wijken voor druk, niet voorwaarts en trailer laden), toen kwam mijn aversie. Want dan zie je dus vooral dat je door protest heen moet.

Ik denk dat bijv WS het met -r inderdaad vriendelijker en veel langzamer doet.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:29

Oh sorry, ik bedoelde je zin: "dit is zoals R- moet zijn". Ik vind dat altijd het lastige aan R+ en R- vergelijken. Ja je kán met R- absoluut veel sneller gaan en dus ook dingen doen waar het paard nog helemaal niet klaar voor is, maar het hoeft niet.
Goeie kant van de medaille is dat je soms echt wel sneller duidelijkheid hebt met een stuk R- en daardoor een sneller relaxt paard, en ook iets kan ondernemen met een veilig paard, wat ook weer leuk kan zijn, dus zeker niet alleen negatief daarover.
Je kan R- natuurlijk net zo langzaam en begripvol doen als R+. Inderdaad zoals Warwick Shiller bijv.

Dit is heel effectieve basic horsemanship voor iemand die heel veel lef heeft en heel goed kan rijden. Sinds ze meer probleemoplossende filmpjes laat zien en filmpjes waar ze lesgeeft, heb ik toch het gevoel dat je voor jezelf trainen beter ergens anders kan kijken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:48

Ja, daar ben ik het mee eens :j

Evi_V

Berichten: 292
Geregistreerd: 10-09-11
Woonplaats: Zemst (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:54

Slmt9 schreef:
Ik ben nu een week of twee aan het kijken en oefenen en zoals bij alle methodieken gebruik ik alleen wat past. Ik probeer ook wat niet past, maar inmiddels is dat dan vooral een bevestiging dat het echt niet past.

Wat ik mee neem uit deze trainingen:
- softness vwb hand volgen en leiden

Wat me tegenstaat aan deze trainingswijze:
- ik train zelf bij voorkeur +r, dat betekent dat je paard nee mag zeggen. Deze wijze is -r, dat past mij en mijn paard gewoon echt niet meer. De softness gaat met bepaalde dingen makkelijk (zoals het volgen vd hand), maar als je dingen gaat leren en ze het niet gelijk snappen gaat de opgebouwde druk pas weg bij een juiste reactie. Tja, ik voel me daar niet oke bij en dat kan ook anders.
- het ene zeggen en het andere doen is wat me stoort. Het paard mag het verkeerde antwoord geven, maar je stopt pas als het juiste antwoord gegeven is. Ik krijg daar een zeer gedemotiveerd paard van en ik neem het hem niet kwalijk.
- ik stoor me in de filmpjes aan het continu ‘you’re good’ als het paard duidelijk niet good is. Dan ga je voorbij aan de emotie en connectie. Dat past niet bij mij, dan train je in mijn ogen vooral brave robotjes (even zwart-wit gezegd).

Verbeterpunten online omgeving:
- je kan er een veel duidelijker stappenplan van maken. Ik ben nu veel aan het zoeken en 10 keer opnieuw kijken.
- filmpjes met members voegen daarin meer toe (ja, ze zijn er wel, weet ik). Je ziet veel duidelijker de ‘fouten’ waar je zelf tegen aan kan lopen en hoe op te lossen.

Zelf vind ik een omgeving zoals van Warwick Schiller veel beter passen. Ook de te nemen stappen. Er zijn overeenkomsten, maar ik vind het toch een stuk vriendelijker dan de opbouw van featherlight, alleen al omdat je niet werkt over threshold. Daarnaast is connectie, emotie en het waarom veel duidelijker uitgelegd.

Ik bedoel dit niet om af te kraken, maar meer een persoonlijke mening en ervaring te delen voor mensen die zoekende zijn.



Dit vind ik inderdaad ook een goeie review en ik kan me hierbij aansluiten.

MvdM_oud

Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-22

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:45

Fijne review inderdaad!
Hun werk ziet er heel expressief uit, maar de echte ontspanning tijdens het werk mis ik wel regelmatig.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:03

Mag ik eens vragen waarom dat R- en R+ verschil voor jullie zo belangrijk vind?
Je wil dus altijd dat iets vanuit het paard aangeboden wordt. En wil zo veel mogelijk weg blijven bij een concrete vraag stellen en daar een antwoord op verwachten?

Dat voelt voor mij als een (zeer goed bedoelde) relatie uit balans. Ik stel me dan zo voor dat ik mijn partner alleen maar dingen laat doen die hij wil. En nooit gewoon aangeef waar ik behoefte aan heb.
Is dat omdat je niet op het zelfde niveau met je paard kan communiceren als met je menselijke partner en daarom helemaal weg wil blijven bij grenzen? Of hoe mag ik dat bekijken?

MvdM_oud

Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:18

pol013 schreef:
Ik stel me dan zo voor dat ik mijn partner alleen maar dingen laat doen die hij wil. En nooit gewoon aangeef waar ik behoefte aan heb.


Dat je een ander zelf laat kiezen hoe hij wil reagereb, betekent niet dat jij jouw grenzen/wensen niet aan mag geven. Sterker nog, dat moet altijd, als je tenminste een eerlijke communicatie wil.

In een veilige omheinde bak kan er weinig fout gaan als je paard nee zegt, op straat is dat anders. Maar alleen omdat een paard op straat altijd moet doen wat jij zegt, met dwangmiddelen als hij dat weigert, betekent niet dat dat ook altijd jullie relatie moet zijn als je in die veilige bak werkt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:29

bedankt voor je antwoord. Maar ik vraag meer naar het waarom.

Kijk het grootste deel van de dag mogen die hier echt echt zelf doen wat ze willen. Als ze het dan leuk vinden om mijn gezelschap op te zoeken mag dat. Maar moet het niet. Als ik ze poets mogen zij ook aangeven wat lekker is en besteed ik dáár aandacht aan (en doe ik dus hun zin). Dan gaan we een uur aan het werk en wil ik wel iets van ze en gebruik is dus 'dwang'.

Voor mij is dat een normale relatie. Als ik weg ben wil ik dat mijn partner de paarden voor mij voert en geef hem dus een 'opdracht. én zou ik geïrriteerd zijn als hij dat niet uitvoert. Dat is dwang. Maar daarom is het voor mij nog niet slecht voor onze relatie. Dat wil nog niet zeggen dat hij die opdracht niet gewoon met plezier voor me kan uitvoeren namelijk. De 'dwang' (een teleurgestelde ik) zorgt er dan voor dat hij toch opstaat van de bank en naar buiten gaat als hij eigenlijk moe is en geen zin heeft omdat het regent (om maar een stom voorbeeld ter illustratie te geven)
Er is heel veel waar je elkaar gewoon de ruimte geeft. En er is een deel waarbij er sámen meer gebaat bij bent als je duidelijk bent in wat je van elkaar wil.

Maar misschien maak ik gewoon verkeerde vergelijkingen om het te snappen?

Ik denk aan het concept van een 'emotionele bankrekening' waarbij je allebei stortingen en opnames doet en waarbij je streeft naar een positief saldo. Streven naar 'helemaal zonder dwang' voelt voor mij als alleen maar stortingen doen.

MvdM_oud

Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-22

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:40

Als we het strikte over paarden hebben, dan denk ik dat dat gevoel bij mij anders is: ik heb niet het gevoel dat ik iets van mezelf opoffer als ik een ander vrij laat om zijn eigen ideeën te uiten. Sterker nog: ik ben veel meer geïnteresseerd in wat voor ideeën een ander kan hebben, dan in wat ik zelf kan bedenken. Dat laatste, waarbij een paard alleen mijn bevelen mag volgen en waar zijn nee pas wordt gehoord als hij die echt uitschreeuwt omdat subtielere Nee's niet toegestaan worden door mij voelt als een verarming.
Dus dat is hoe het voor mij voelt: als een verrijking van mijn wereld.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:04

pol013 schreef:
Mag ik eens vragen waarom dat R- en R+ verschil voor jullie zo belangrijk vind?
Je wil dus altijd dat iets vanuit het paard aangeboden wordt. En wil zo veel mogelijk weg blijven bij een concrete vraag stellen en daar een antwoord op verwachten?

Dat voelt voor mij als een (zeer goed bedoelde) relatie uit balans. Ik stel me dan zo voor dat ik mijn partner alleen maar dingen laat doen die hij wil. En nooit gewoon aangeef waar ik behoefte aan heb.
Is dat omdat je niet op het zelfde niveau met je paard kan communiceren als met je menselijke partner en daarom helemaal weg wil blijven bij grenzen? Of hoe mag ik dat bekijken?


R+ en R- is in principe alleen de manier van belonen. Dus dat staat voor mij los van dat iets altijd vanuit het paard aangeboden wordt zoals freeshapen.

Ik denk dat R+ en R- heel makkelijk met allerlei andere facetten van paardentraining vervlochten worden en dát is dan “de R+ of R- methode” maar ik denk dat dat echt los gezien moet worden.
Een deel van de mensen die R+ gebruiken, zeggen bijv dat ze volledig force-free werken, bedoel je dat toevallig? Dat je helemaal geen druk gebruikt?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:43

sanne: Ja, ik denk dat ik dat bedoel.

Mijn vragen zitten in ieder geval niet in de richting die MvdM pakt. Wat dan gaat het al meteen over 'pas nee accepteren als er nee geschreeuwd wordt' en dat staat er voor mij los van/ is een grove overdrijving.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:44

pol013 schreef:
Mag ik eens vragen waarom dat R- en R+ verschil voor jullie zo belangrijk vind?
Je wil dus altijd dat iets vanuit het paard aangeboden wordt. En wil zo veel mogelijk weg blijven bij een concrete vraag stellen en daar een antwoord op verwachten?

Dat voelt voor mij als een (zeer goed bedoelde) relatie uit balans. Ik stel me dan zo voor dat ik mijn partner alleen maar dingen laat doen die hij wil. En nooit gewoon aangeef waar ik behoefte aan heb.
Is dat omdat je niet op het zelfde niveau met je paard kan communiceren als met je menselijke partner en daarom helemaal weg wil blijven bij grenzen? Of hoe mag ik dat bekijken?


Precies om de onduidelijkheid waar jij op doelt doe ik ipv volledig R+ force free nu een combi van R- en R+. Ik doe nog steeds R+ maar ik heb de volledige vrijblijvendheid en probeer maar wat ik van je wil meer afgekaderd in dit wil ik van je en dan is het goed. Ze mag nog steeds nee zeggen of ja zeggen (ja zeggen is beloning toevoegen r+ dus. Bij een nee is het meestal op dat moment overvraagd dus dan haal ik de prikkel weg om opnieuw een vraag te stellen die net iets kleiner of anders is. R- soort van). Dit werkt voor mijn paard veel beter. De echte clickeraars zijn wat mij betreft veel te vrijblijvend. Het moet alleen maar positief of lief. Nou sorry hoor maar ik vraag twee keer lief of ze aan de kant willen gaan zodat ik er langs kan. Als ze dat niet doen dan krijgen ze bij de derde keer echt wel een por hoor.. ik word dan ook een beetje uitgekotst op de Facebook groepen hierdoor ;)

Ik vind het heel jammer dat R+ force free samen genoemd worden als 1 ding. Het zijn twee verschillende dingen die ze toevallig gebruiken. Je kunt elke trainingsmethode force of force free gebruiken. Ik ben absoluut voor R+ en overtuigd dat het werkt. Volledig force free (ze worden steeds radicaler) is prima op het moment wanneer het kan, maar soms kan het gewoon niet. Bijvoorbeeld bij de dierenarts oid. Ik hou echt rekening met de wensen van mijn paard maar als iets moet dan moet het en dan bepaal ik ook gewoon dat we dit nu toch echt gaan doen. Ze mag meebeslissen in de manier waarop, en we doen het op zo’n fijn mogelijke manier, maar we gaan het toch echt doen.

Ik geloof in de en bankrekening tussen ons twee. Ik zorg ervoor dat deze altijd flink gevuld is. Als er dan een keer iets negatiefs gebeurt en er gaat veel vertrouwens saldo af, dan blijft er meestal nog wat over maar gaan we hem ook weer vullen. Niks is wit, niks is zwart. Er is veel grijs. Echte fanatiekelingen uit de R+ groepen op Facebook lijken dat nog wel eens te vergeten. Dat zijn vaak overigens dezelfde mensen die je op internet totaal afmaken en als ze mij en m’n paard in het echt zien dan zitten ze me aan te gapen en zeggen “Ooh wat heb jij een fijne band met je paard”. Tja :)

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:03

Ik denk idd dat er net zoals bij -r er ook bij +r gradaties zijn.

Ik werk ook niet volledig force free, dat is ook niet de gedachte achter +r. Net zoals met honden en katten mogen ze de hele dag doen wat ze zelf willen, tot ik graag wat wil gaan trainen. Echter krijg je met deze wijze gewoon heel veel cadeautjes, waardoor heel veel wel force free kan. Bijv alle medische handelingen, maar ook ontwormen, leiden, trailer laden etc. Alles waar een angst of negatieve associatie zat, bieden ze dat soort dingen nu zelf aan. Niets is ooit meer een strijd of kost kracht oid, waar dat vroeger wel zo was.

Ik vond dit wel een mooie uitleg om het verschil een beetje toe te lichten.
+R: Door gedrag te bekrachtigen wordt het paard aangemoedigd meer van het gewenste gedrag te vertonen.
-R: Gedrag neemt toe door het weghalen van een aversive (iets dat het dier wil ontwijken of voorkomen, over het algemeen bedoel je dan druk).

De waarom is in het kort voor mij omdat ik er gemotiveerde, blije en ontspannen paarden van krijg. Werkelijk elke negatieve ervaring (trauma, angst) is om te buigen naar een positieve.

Daarnaast komt het voor mijzelf veel sterker naar voren dat je traint met emoties (je paard mag nee zeggen en je bent imo veel meer bezig met trainen voor je in treshold komt) en krijg je heel vaak ‘cadeautjes’ omdat je de stappen veel kleiner maakt. Kan met -r tot in bepaalde mate denk ik ook. Maar ik denk dat aanmoedigen van gedrag het in het algemeen makkelijker en leuker maakt dan het van iets willen ontwijken/voorkomen.

Denk voor ons het beste te vergelijken met dat als je zelf moet werken. Dat motiveert meer als je een aanmoediging (geld) krijgt, dan dat je moet werken en naar huis gaan en de avond vrij zijn het enige is wat het oplevert.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:30

Er staat weer een discount code op de site van Feather Light! Ik heb dus net weer een maandabonnement genomen voor 9,95 :) zit nu toch met corona thuis, dus kwam precies goed uit :D

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:11

xLoki schreef:
Er staat weer een discount code op de site van Feather Light! Ik heb dus net weer een maandabonnement genomen voor 9,95 :) zit nu toch met corona thuis, dus kwam precies goed uit :D


9,95? Hoe dan? Ik zie alleen 39,95 staan…

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:16

Als je bij het afrekenen de code FLA30 gebruikt wordt ie verrekend in je winkelmandje!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:43

xLoki schreef:
Als je bij het afrekenen de code FLA30 gebruikt wordt ie verrekend in je winkelmandje!


Ooh ik wist niet dat dat ook voor het maandabonnement telt

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:54

Interessante korting, bedankt voor de herinnering!

Staan de beelden van de trainingsdagen ook op het platform? Ik ben benieuwd naar een training met uitleg van haar in het Nederlands.