Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 82 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

 
Profiel   

Hilarisch! Hij geeft er drie keer niks om! Ik heb jouw eerste filmpje ook bekeken maar dat is toch wel een beetje next level voor mij. Met de moeder van mijn veulen zou me dat uiteindelijk wel lukken, haar heb ik vrij makkelijk enkele dingen aangeleerd. Maar met mijn veulen is het toch meer aftasten en leren voor mijzels. Hopelijk snapt ze binnenkort dat paardensnoepjes ook te eten zijn (momenteel lust ze die nog niet) en dan hoef ik niet meer met een emmertje te zeulen.

Hier een video van mijn eerste 'training' na jullie tips. Zoals je ziet is het nog een beetje een rommeltje, maar ze snapte uiteindelijk heel erg snel dat mijn hand aanraken betekende dat ze voer kreeg. Een halve week na dit filmpje heb ik dit nog een keer gedaan en toen deed ze het weer, dus het was geen beginnersgeluk.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 05:57 



 
Profiel   

Haha ja joh, dat soort dingen boeit m echt niet. :D Ik moet zeggen dat hij dingen vaak wel heel snel oppikt, dus dat scheelt ook. Het ligt dus ook echt aan je paard hoe makkelijk het gaat.

Nu ben ik wat meer bezig met de voorbereiding op sturen e.d. Dan merk ik dat ik beter niet kan clickeren, want hij gaat na de click gelijk stil staan om zn snoepje in ontvangst te nemen. :')



Dat is al een goed begin! Je ziet inderdaad dat ze eerst nog vooral aandacht heeft voor de emmer en later begrijpt dat jouw hand commando de sleutel is :D

Als het niet meer in een emmer zit zou idd makkelijker zijn voor beide. Nu moet ze nog best "lang" wachten op dr brokjes na de click. Op zich is dat ook een goede oefening, maar voor een jonkie met 0 concentratie nog best een extra uitdaging. Al doet ze het wel goed!

Je kan ook een heuptasje of je zakken vullen, dan kan je er makkelijker bij en hoef je niet steeds te bukken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 10:55 



 
Profiel   

Hoe oud is Stip, bijna 2.5? Ik vind vooral het achteruitlopen en wijken door druk in het eerste filmpje zo knap! Wanneer ga je hem zadelmak maken?

Ja, ik had voorheen een kleiner bakje met een strotouwtje er aan (als riem), maar die is gaan wandelen. Ik zal een ander bakje maken want dit voegt inderdaad een extra moeilijkheidsgraad toe. Zeker als je zo'n constante HONGER hebt als Tulip (die overigens 24/7 hooi heeft).

Vanmiddag weer een oefenmoment!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 19:02 



 
Profiel   

Hij is nu idd 2,5 (van 2 juni). Soms leert hij iets per ongeluk. Dan doet hij iets en dan denk ik oh dat is ook leuk en dan click ik. Hij legt dan de link heel snel. Het begint ook altijd bij hele kleine dingen. Als hij bijv. 1 klein stapje doet is dat in eerste instantie ook al voldoende. Dat bouw je dan uit.

Ik had al wel het geluk dat hij heel graag bij mij wilde blijven, dus als ik dan achteruit liep deed hij dat ook :D

Het is wel grappig om te zien wat hij denkt "goed" te doen op het moment van de click. Ik was hem destijds aan het leren dat als ik mijn hand op zn rug legde, hij stil bleef staan zodat ik een rondje om hem heen kon lopen. Toen ik dus mijn hand op zn rug legde toen keek hij toevallig ook om. En ik clickte op dat moment voor het stilstaan. De keren daarna keek hij dus ook steeds om als ik mn hand op zn rug legde :')


Maar soms gebruik ik ook attributen om hem te helpen begrijpen. Hij kan bijv. op commando een rondje om zijn as draaien. Dat heb ik hem geleerd door de longeerlijn achter zn kont langs te doen (gelijk gewend voor lange lijnen tzt) en hem zachtje om te "trekken". Dat moment clicken, commando eraan hangen en klaar (in theorie heel simpel :D )

Zadelmak is hij in de zin van ik kan alles op zn rug leggen. Ook een zadel en een singel vastmaken. Mn dochtertje van net 6 (weegt niks) heeft er al een keer op gezeten voor de grap. Achterstevoren, op zn kont liggen, ondertussen keihard lachen en natuurlijk druk... boeide hem niks! Maar het echte werk pas volgend jaar of zo qua hangen e.d. Hij moet eerst goed uitgegroeid zijn in de zin van dat zn kont niet steeds een km hoger staat dan zn voorkant. Het kan zomaar zijn dat hij 4 is voordat ik er echt op ga. Ik heb geen haast, we zien wel hoe het loopt ;)


Haha ja, honger hebben ze altijd wel! De liefde gaat nog altijd door de maag he :') Benieuwd of ze het nu steeds eerder doorheeft wat de bedoeling is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 20:44 



 
Profiel   

Klinkt alsof je hem een erg solide voorbereiding aan het geven bent! Dat vind ik ook echt het leuke aan clicker training; je biedt ze een andere manier van communiceren en bevestigen aan wat gewoon een stuk makkelijker te begrijpen is.

Heb / had jij ook dat je in het begin soms terugvalt in de dingen die je vroeger geleerd hebt? Je ziet dat in het begin van mijn filmpje bijvoorbeeld, wanneer ze naar voren duikt en ik een wats met mijn hand geef. Ik ben nooit aggresief naar paarden geweest maar 'vroeger' (en vaak zie ik het nog) werd mij wel geleerd om bijvoorbeeld met de hand of het touw te slaan als het paard iets deed wat niet mocht. Clickeren (net als bijvoorbeeld sommige N.H. methodes) maken je zo bewust van wat je doet, en waarom je doet wat je doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 21:22 



 
Profiel   

Ik hoop het haha!

Ja dat herken ik wel. "Vroeger" moest je de baas zijn en het altijd winnen van je paard (alsof dat kan :+ )
Tegenwoordig weten we wel beter gelukkig! Je leert zo inderdaad ook goed naar je paard te kijken en hem te helpen. We zijn een team met een 60/40 verdeling ;)
Geduld is ook zoiets. Ik kan zelf redelijk chaotisch zijn in de trainingen (dus het is al knap dat hij mij bij kan houden) maar ik leer ook van hem door af en toe even adem te halen en hem de kans te geven om met een "antwoord" te komen op mijn vraag. Doe ik dat niet, dan loopt hij gewoon weg haha. Daarom loopt hij 9 van de 10 keer ook los met trainen zodat ik hem niet kan overvragen. In het begin liep hij vaak na een paar minuten weg en kwam dan een paar minuten later weer bij me terug. Dan gingen we weer verder. Soms kwam hij niet terug en dan was t gewoon klaar voor die dag. Zo bleef het voor beide leuk omdat er geen dwang achter zat.

Clickertraining vind ik een hele duidelijke manier van communiceren. Je kan heel nauwkeurig het gewenste gedrag belonen, waardoor je elkaar sneller begrijpt en er dus minder frustratie ontstaat.

Edit: voor het wennen aan wat vuurwerk gebruikte ik het "target" commando. Dat werkt voor veel enge dingen. Maar ook hier liep hij gewoon los zodat er geen dwang achter zat. https://youtu.be/VolX3hnQjr4

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 22:15 



 
Profiel   

Ik dacht: 'Vuurwerk? Ergens buiten ofzo?'. Maar je hebt letterlijk van die sparklers afgestoken in de bak! Geniaal! Stip kan straks zo solliciteren voor een plekje bij de bereden politie.

Wij hebben gisteren in de binnenstal geoefend met mijn hand targetten (touch), afteruit lopen (back), en een begin gemaakt met hoofd naar beneden doen (head down). Dit was de tweede keer dat we het achteruit lopen meegenomen hebben en ze pakt het super snel op. Ik verbaas me er eigenlijk over. Ik denk dat ze mijn lichaamshouding sneller leest dan dat ik verwacht, en je ziet dat het mij dan weer een paar seconden kost voordat ik dat door heb en klik/beloon.

Target/touch.

(Ik had eigenlijk aan de andere kant moeten gaan staan zodat je niet steeds tegen mijn derriere aankijkt).

Achteruit/back.

Achteruit is belangrijk voor de wedstrijden waar we vanaf volgend jaar hopelijk aan mee gaan doen. In Western heb je redelijk veel 'in hand' klasses, waaronder Showmanship. Hierbij voer je een patroon uit aan de hand (bijvoorbeeld: van pion A naar pion B in stap, dan naar pion C in draf, volte bij C, dan halthouden, een paar passen achteruit, opstellen en vierkant staan, kwartslag naar rechts, en baan verlaten). Je mag in zo'n proef geen stemhulpen geven en je paard moet op jouw lichaamstaal letten en daarop reageren.

Hoofd naar beneden/head down.

Dit was de eerste keer dat we dit geprobeerd hebben en uiteraard is het nog een rommeltje. Ik wil haar aanleren dat ze haar hoofd op de loodlijn plaatst zodat ik dat straks kan combineren met achteruit lopen en ze niet als een giraffe naar achter loopt.

Ik werk nog steeds met grasbrok omdat ze de grasbrok snoepjes die ik gekocht had nog niet echt lekker vindt. Het is natuurlijk niet snel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 01:41 



 
Profiel   

Ze lijkt het wel goed op te pikken, leuk hoor! Zodra ze het idee van de clicker gaan snappen gaat het vaak wel snel :D Ze kan jou idd ook gaan "lezen". Stip doet dat ook. Hij weet dan als ik op een bepaalde manier begin met bewegen of naar een bepaalde plek loop, welke oefening er aankomt. Alsof dat stiekem ook onderdeel is van het commando.

Juiste timing is echt cruciaal, dat zal je vooral gaan merken als ze iets niet lijkt te snappen. Vaak is dan de timing van de click niet optimaal. Of soms nét even op een ander moment. Maar het is ook voor jullie beide een leerproces.

Haha ja dat vuurwerk doe ik gewoon in de bak. Hier had ik ook een fontein. In dit filmpje was hij 1,5.
https://youtu.be/FR70gP_UGy4

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 21:13 



 
Profiel   

Dat is wel slim hoor! Onze stad heeft een wedstrijd terrein wat letterlijk midden in de stad ligt (er zijn ook meerdere stadiums voor andere sporten, indoor hallen voor beurzen, kermis terrein, etc.), en we hebben al meerdere keren 's avonds in de binnenbak gestaan terwijl ze ineens voor een concert vuurwerk afstaken. Misschien maar eens met de staleigenaar overleggen of zij dit ook toe zou staan. Sta jij op een pensionstal? Vinden ze dat geen probleem, dit soort dingen in de bak?

Dankje, ik ben blij dat je mee kijkt en feedback geeft. Dit is pas de tweede keer dat ik dit doe, en de eerste keer met een jong paard, dus dan is het fijn om te horen dat het ergens op lijkt :P

Wat wil je Stip de aankomende tijd aanleren? Ik ben nu al mijn hoofd aan het breken over vierkant staan. Dat is een belangrijk onderdeel in Showmanship en Halter klasses, en mensen hier trainen hun paarden om perfect vierkant te staan na het halthouden. Tulip doet dat vaak automatisch (zie ik in de filmpjes), maar ik heb echt geen idee hoe ik dat op commando aan kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 22:56 



 
Profiel   

Die van jou krijgt dat al gratis vuurwerk training haha!
Ik sta op een pensionstal waar hij 24/7 buiten lopen met ca. 13 paarden. Ze hebben schuilstallen en verschillende ondergronden om op te lopen. Maar ook een zandberg en rubber matten om op te liggen. Er zijn ook stallen voor als dat een keer nodig zou zijn. En ze hebben een mooie grote buitenbak. Ze zijn daar heel makkelijk met dat soort dingen, maar ze weten ook dat ik wel rekening hou met de andere paarden. Aan de voorkant van de bak lopen ook een paar paardjes, dus dan ga ik met dat soort dingen wel achterin staan.
Maar ik zou geen rotjes of ratelbanden af gaan steken :')

Ze doet het echt al goed hoor! Ze is nog maar klein, dus perfect hoeft echt nog niet. Als ze het straks beter onder de knie heeft, dan kan je je stem commando afbouwen door het bijv. steeds zachter te zeggen of gewoon te proberen of ze jouw lichaamstaal al snapt.
Als dat lukt is het ook heel leuk, want dan kan je bijv. vragen stellen en ondertussen het "ja knikken" of "nee schudden" commando geven :D

Ik ben ook maar een amateur die wat aanklooit hoor haha! Ik heb heel veel geleerd van de filmpjes van Amable.
Het is naar mijn idee gewoon aftasten wat werkt. Ik sta ook regelmatig te klungelen. :D
Vaak probeer ik vooraf te bedenken welk commando ik voor iets wil gebruiken, maar in de praktijk kan dat zomaar wat anders worden. Stip snapt het principe van de clicker natuurlijk goed, dus zodra ik iets nieuws vraag en hij het niet snapt, dan gaat hij al zijn truckjes laten zien in de hoop de dat juiste erbij zit :') Maar helaas voor hem krijgt hij dan geen beloning. Ik wacht dan tot hij stil staat en vraag het opnieuw. Zodra hij dan 1 molecuul in de juiste richting zet beloon ik hem. Dan zie je vanzelf het kwartje vallen. Daarna bouw je het dan uit door steeds iets kritischer te zijn.
Bijv. Eerst is het ok dat zn hoofd een beetje zakt en later moet deze helemaal richting de grond. Doordat hij bij "een beetje" geen click meer kreeg ging hij vanzelf verschillende kanten op bewegen. Verder naar beneden was dan de click. Zo leren ze ook zelf om na te denken en op te lossen.

Qua truckjes staan dingen zoals liggen, compliment, spaanse pas en dat soort dingen nog op mijn lijstje, maar daar is hij nu nog te jong voor. Hij is pas 2,5 en dat zijn best beslastende oefeningen.

Misschien de huidige truckjes wat finetunen. Hij kan inmiddels voer weigeren, ja knikken, nee schudden, achteruit, flamen, pootje over, rondje om zichzelf, apporteren, pionnen omgooien, wegsturen (begin ervan), terug roepen (begin ervan), hoofd laag, wijken voor druk zonder aanraking...
Inparkeren wil ik trouwens ook nog wel aanleren. Voorlopig nog werk genoeg haha
En wat voorbereidend werk voor het rijden tzt natuurlijk.

Vierkant staan kan je denk ik wel leren, maar misschien dan meer als volledige houding? Je gaf aan dat ze haar hoofd op een bepaalde hoogte moet houden? Dan zou het handig zijn als dat 1 pakketje wordt. Gewoon n beetje avonturen denk ik? Misschien dat een van de anderen hier nog tips voor heeft?

Zo, dat is een lap tekst geworden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 08:50 



 
Profiel   

@Hypologic hoe gaat het met Rita?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 08:47 



 
Profiel   

Dat vind ik wel goed, dat je bepaalde dingen nog niet aanleert ivm de belasting. Niet rijden voor een bepaalde leeftijd is een algemene norm, maar ik vraag me af wat de normen zijn qua clicker training en liberty.

Hier onder een filmpje (van TY) van het gene waar we volgend jaar hopelijk aan mee gaan doen. Op 40 seconden zie je hoe het paard vierkant gaat staan.
.
Ik ben er nog steeds niet helemaal aan uit hoe ik dat ga aanleren. Omdat ze vaak al vanzelf vierkant gaat staan kan ik haar natuurlijke houding misschien clicken? Alleen twijfel ik of ze dan de link legt. Ik zie het wel als ze wat ouder is, ik denk dat ze nu nog te weinig concentratievermogen heeft.

Gisteren wilde ik nog even clickeren met Tulip, maar ze had er geen behoefte aan. Het was koud en het waaide de stal in (het is al weken niet substantieel boven het vriespunt geweest), en daarnaast dacht ze dat het avondeten uitgedeeld werd. Een ding wat ik dankzij haar geleerd heb (wat me bij oudere paarden nooit zo opviel, want die schikken zich toch vaak wel), is alert zijn of het paard nog wel in staat is om te leren. Gisteren was dat dus niet het geval, dus heb ik het na een paar minuten goed afgesloten. Volgende keer beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 07:29 



 
Profiel   

Als ze steeds uit zichzelf vierkant gaat staan, dan zou je het inderdaad misschien gewoon kunnen laten voor wat het is.

Of je zou het kunnen samenvoegen met de houding van het hoofd. Als je dat dan oefent en ze staat vierkant, dan kan het zijn dat ze haar hele houding als "goed" ziet. Mocht ze nou opeens vaker niet vierkant staan, dan kan je er altijd nog een aparte oefening van maken ;)

Slim om dan idd maar gewoon te stoppen. Morgen weer nieuwe ronde nieuwe kansen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 14:40 



 
Profiel   

Urg, ik had gisteren mijn eerste 'voedselbeloningen zijn slecht' discussie. Ik had een filmpje op FB gezet van Tulip haar ontwikkelingen, en iemand zei dat ze dacht dat de clicker zelf de beloning was (ipv het voer). Dus ik legde uit dat je de clicker waarde geeft door er een voedsel beloning aan vast te koppelen, en dat je dat uiteindelijk weer afbouwd. Daar waren een paar kennissen van me het niet mee eens, zij vonden dat (zeker bij een jong paard) je dan dieren krijgt die gaan happen. Zelf geven ze wel een koekje als het paard bv braaf was bij de smit of met een deken op doen.

Ik vind dat dan weer niet zo veel toevoegen, ik denk niet dat een paard begrijpt dat een koekje de beloning is voor het braaf stilstaan in zo'n geval. Tulip is 8 maanden oud en staat gewoon braaf stil (en vast) bij dekens opdoen, de smit, etc., omdat ik daar al van jongs af aan me bezig ben. Clickeren doen we altijd op een bepaalde plek en verder krijgt ze nooit wat uit de hand. de 'ik weet het beter' mentaliteit is dus niet typisch Nederlands :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 01:25 



 
Profiel   

Oh irritant is dat! Vaak als je dat soort opmerkingen krijgt hebben ze gewoon geen idee wat (goede) clickertraining inhoudt. Ik hoor ook regelmatig "ik doe dat niet meer, want mijn paard wordt er opdringerig van". Maar dan wordt het gewoon niet op de juiste manier uitgevoerd.

Het maakt naar mijn idee ook helemaal niet waar je de clickertraining uitvoert. Je kan toch ook "overal" rijden :) Op het moment dat je begint met de training weet je paard wat de spelregels zijn.

De clicker is gewoon een heel handig middel om het exacte moment van "goed doen" aan te geven.
Stuur ze maar eens door naar Stip zijn filmpjes. Hij is ook "opgevoed" met clickertraining en echt niet happerig of opdringerig (anders dan dat bij zijn leeftijd hoort).

Een snoepje na het rijden of in de stal o.i.d. heeft naar mijn idee ook geen meerwaarde, want hij denkt dan echt niet "Ik heb een half uur geleden zo goed mijn best gedaan met rijden, daarom krijg ik nu een snoepje" Nee, hij staat in de stal, dus daar zijn snoepjes te halen :)
Volgens mij had Amable daar ook een keer een filmpje over gemaakt.

Haha zijn er op de wereld eigenwijzere mensen dan in Nederland? Waar woon jij dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 12:54 



 
Profiel   

In Amerika zijn ze nog eigenwijzer in die dingen :')

Ik ben clicker training gaan doen met de kat :')

Mijn kater is van nature erg verlegen en absoluut niet stoer. Ik heb eerst de click - snoepje aangeleerd, dan een paar kunstjes (hij kan touch, zit, hoog, puzzeltje maken, en sinds kort boksen, wat hij ontzettend leuk vond :') ) en nu leer ik hem dat als er bezoek is je dat óók kan doen en beloon ik hem voor zitten op zijn vaste plekje :)

Eens, timing is essentieel en als je het snoepje goed aan de click hebt gekoppeld, worden ze er helemaal niet happerig en opdringerig van maar alles staat en valt met je timing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 20:24 



 
Profiel   

Haha geniaal! Heb je daar ook filmpjes van? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 20:54 



 
Profiel   

Ik zal eens vragen of iemand wilt filmen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:00 



 
Profiel   

Ja leuk!
Ik bond gewoon mn mobiel aan het hek van de bak. Tegenwoordig met zo'n statiefje met buigbare pootjes.
Ik ben vaak (bij voorkeur) alleen als ik de filmpjes maak, want dat kan ik rustig aanklooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 14:27 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie paarden? Ik had dit weekend een uitdaging; we moesten voor een check-up naar de kliniek en dat was uiteraard spannend voor Tulip. Zo spannend dat ze geen oren had naar clickeren toen we even moesten wachten op onze beurt. Maar goed, ze is 8 maanden oud en dit was de eerste keer dat ze op vreemd terrein van de trailer af mocht (voor vaccinaties laten we ze op de trailer staan).

Ze wilde de snoepjes niet aan nemen, maar ze ging wel braaf achteruit en liet haar hoofd zakken als ik dat vroeg, en toen we klaar waren en naar de trailer liepen wilde ze zelfs een stukje meedraven. Al met al was ik toch tevreden, want het leek me meer dan logisch dat ze onder de indruk was van de reis en de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 21:16 



 
Profiel   

Ik heb vandaag weer geclickt met Tulip! We hebben geoefend met halt houden, en ik heb mezelf weer gefilmd. Het viel me op dat ze regelmatig met haar achterhand van me weg draaide tijdens het stoppen, en toen ik het filmpje bekeek zag ik waarom. Zien jullie het ook?

Spoiler:
Ik draai gelijk naar haar toe zodra ik stil sta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 06:42 



 
Profiel   

Naar de kliniek ging dan netjes zo. Het is inderdaad logisch dat ze geen snoepjes wilde, veel te veel indrukken :D

Haha inderdaad, misschien moet zij jou dan even clickertraining geven op het "netjes stilstaan" :') :')

Maar zo zie je dat als je het filmt, je vaak beter kan zien wat er gebeurt.

Stip staat momenteel stil (letterlijk). Hij heeft zich verwond aan zijn achterbeen, net boven zijn sok. 6 hechtingen er in (die er al weer uitliggen), maar gelukkig geen schade aan zojn pees. Hij moet nu zoveel mogelijk op rust. Normaal staat hij in een pp 24/7 buiten, maar hij doet het super!

Zijn clickertraining (en al het andere wat ik al met hem heb gedaan) kwam trouwens wel goed van pas met behandelen. Daardoor gingen sommige dingen toch ff wat makkelijker.

Als iemand nog een idee heeft voor truckjes waar bij hij alleen zijn hoofd hoeft te gebruiken...? Dan kan ik hem toch een beetje bezighouden.

Hij kan wat dat betreft al flamen, ja/nee, dingen oppakken, pionnen omgooien en hoofd laag.
Ik kan dat natuurlijk wel verder gaan "perfectioneren".

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 08:36 



 
Profiel   

Kan hij kusjes geven? Ja knikken?

Knuffelen (moet hij de hals om jou heen buigen).

Idd apporteren is ook leuk. En snuffelen (paard is er beter in dan de hond :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 08:51 



 
Profiel   

Mijn merrie en ik werken aan hoofd laag, en dan steeds langer laag houden zonder weer omhoog te komen. Mijn oude pony kon op commando links en rechts om kijken. Misschien is dat wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 08:57 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Kan hij kusjes geven? Ja knikken?

Knuffelen (moet hij de hals om jou heen buigen).

Idd apporteren is ook leuk. En snuffelen (paard is er beter in dan de hond :') )


Oh ja kusjes kan hij ook.

Knuffelen was ik mee begonnen, maar hij "beet" steeds in mn kont :')


Eapy schreef
Mijn merrie en ik werken aan hoofd laag, en dan steeds langer laag houden zonder weer omhoog te komen. Mijn oude pony kon op commando links en rechts om kijken. Misschien is dat wat?


Links / rechts kijken is ook wel grappig. Hoe had je dat geleerd?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 13:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 82 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen