Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wil niet stoppen bij longeren

 
Profiel   

Hoi!

Ik heb een paard wat niet meer reageert op "ho" tijdens het longeren. Voorheen wel altijd, maar na een tijd niet gelongeerd te hebben vanwege een blessure wil ze alleen maar hard. Onder het zadel reageert ze wel goed op mijn stemhulp. Ik moet haar tijdens het longeren nu uiteindelijk steeds een kleinere volte opdraaien om haar weer langzamer te laten gaan. Ook al geprobeerd om haar dan maar door te laten rennen en als ze moe is en wil stoppen, toch nog verder laten lopen. Maar dan rent ze zichzelf helemaal in het zweet. Als het aan haar ligt stopt ze nooit weer haha.

Heeft iemand tips om haar op een goede manier de rem weer aan te leren? Boos worden / aanpakken helpt overigens niks, het is een erg sensibele merrie die dan juist alleen maar opgefokter raakt, dus ben juist op zoek naar een relaxte manier. Maar wil ook graag dat het duidelijk is. Nu roep ik 10x ho maar krijg geen reactie. Daar mag ze natuurlijk ook niet mee wegkomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:33 



 
Profiel   

Ik zou eens les nemen. Iemand naast je ziet wat er gebeurt en kan ter plekke zeggen wat er gebeurd. Vanachter een schermpje kan niemand zien of je bv zelf erg voorwaarts drijft in je lichaamstaal oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:44 



 
Profiel   

ik volg, heb hetzelfde probleem met men paardje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:30 



 
Profiel   

Wat doe jij verder behalve ho roepen? Hoe gebruik jij je lichaam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:32 



 
Profiel   

PowerPoef schreef
Wat doe jij verder behalve ho roepen? Hoe gebruik jij je lichaam?


Ik probeer rustig in- en uit te blijven ademen zodat ik zelf een rustige houding heb. Verder stap ik met haar mee in het rondje. Dus zegmaar niet stilstaan en alleen ronddraaien, maar wel wat meestappen.

Op het moment dat zij na meerdere malen niet reageert op mijn "ho", doe ik een wat luidere ho. Met een ophouding op de longeerlijn. Maar uiteindelijk werkt dat maar af en toe. Meestal dendert ze gewoon door (heel hard draven, maar soms ook galop). Op het moment dat ze wat rustiger gaat draven en ik goed in- en uit adem, is de overgang naar stap vaak goed te doen. Maar om haar uit dat hoge draftempo te krijgen is erg lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:38 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je een longeerzweep hebt. Dan moet je in een snelle beweging schuin voor haar zien te komen en de zweep voor haar steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:39 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik neem aan dat je een longeerzweep hebt. Dan moet je in een snelle beweging schuin voor haar zien te komen en de zweep voor haar steken.


Gebruik de longeerzweep eigenlijk nooit. Daar raakt ze ook heel erg opgefokt van en dan wil ze helemaal niet meer stoppen. Wil ook niet dat ze er nog opgefokter van raakt door ineens die zweep voor haar neus te steken. Dus denk dat dit voor haar niet zo'n geschikte oplossing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:42 



 
Profiel   

Het hoort tot de mogelijkheden dat ze als gevolg van de blessure haar evenwicht wat kwijt is.
Spieren die een tijd niet gebruikt zijn en hun kracht kwijt zojn - dat soort zaken.
Ze valt niet om - maar misschien heeft ze de snelheid nodig om overeind te blijven.

ZOU dat aan de orde zijn, is het herstellen van het evenwicht en het opbouwen van de spieren na de blessure het werkpunt en heb je verder een braaf en gehoorzaam paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:49 



 
Profiel   

Ik denk dat het een balans probleem is. Je zegt al een tijdje niet meer gelongeerd te hebben dus ze vindt het moeilijk om rechtop te blijven zeg maar….als ze dat lastig vinden gaan ze rennen. Inderdaad les nemen is een goede optie en maar laten rennen totdat ze moe wordt werkt niet, haha.
Je zou kunnen proberen met eerst maar eens netjes in stap lang laag te laten lopen, neusje lekker naar de grond. Als ze dit netjes kan dan kleine stukjes vragen in draf. Gaat ze in galop, direct kleine ophouding en terug vragen en rechtmaken. Misschien moet je d’r 100x terugvragen maar rennen mag gewoon niet. Kijk maar eens op de site van mireille den hoed. Zij leert ze recht worden aan de longe. Ze heeft ook een boek geschreven. Voorlopig geen galop vragen, eerst maar leren rustig in balans te draven. Vierkantjes draven is hierbij ook een goede oefening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:57 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Het hoort tot de mogelijkheden dat ze als gevolg van de blessure haar evenwicht wat kwijt is.
Spieren die een tijd niet gebruikt zijn en hun kracht kwijt zojn - dat soort zaken.
Ze valt niet om - maar misschien heeft ze de snelheid nodig om overeind te blijven.

ZOU dat aan de orde zijn, is het herstellen van het evenwicht en het opbouwen van de spieren na de blessure het werkpunt en heb je verder een braaf en gehoorzaam paard.


Dat zou best eens kunnen inderdaad, zo heb ik het nog niet bekeken. Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:08 



 
Profiel   

Lisaizo schreef
PowerPoef schreef
Wat doe jij verder behalve ho roepen? Hoe gebruik jij je lichaam?


Ik probeer rustig in- en uit te blijven ademen zodat ik zelf een rustige houding heb. Verder stap ik met haar mee in het rondje. Dus zegmaar niet stilstaan en alleen ronddraaien, maar wel wat meestappen.



Misschien een open deur. Maar als je haar langzamer vraagt ga je dan ook zelf langzamer lopen? En pas je je positie daar ook op aan?

Wat meer bij de schouder gaan staan/lopen als extra signaal helpt hier heel goed.

En er een spelletje van maken, heeeeeel goed belonen heeft hier ook goed geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:09 



 
Profiel   

Mandy73_unes schreef
Ik denk dat het een balans probleem is. Je zegt al een tijdje niet meer gelongeerd te hebben dus ze vindt het moeilijk om rechtop te blijven zeg maar….als ze dat lastig vinden gaan ze rennen. Inderdaad les nemen is een goede optie en maar laten rennen totdat ze moe wordt werkt niet, haha.
Je zou kunnen proberen met eerst maar eens netjes in stap lang laag te laten lopen, neusje lekker naar de grond. Als ze dit netjes kan dan kleine stukjes vragen in draf. Gaat ze in galop, direct kleine ophouding en terug vragen en rechtmaken. Misschien moet je d’r 100x terugvragen maar rennen mag gewoon niet. Kijk maar eens op de site van mireille den hoed. Zij leert ze recht worden aan de longe. Ze heeft ook een boek geschreven. Voorlopig geen galop vragen, eerst maar leren rustig in balans te draven. Vierkantjes draven is hierbij ook een goede oefening.



Bedankt voor je reactie. Dit is een hele goede mogelijkheid nu ik het zo bekijk. Onder het zadel wil ze op de volte ook harder draven. Dat zal dus ook door de balans komen dan waarschijnlijk. Ik ga eens kijken naar de site!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:10 



 
Profiel   

PowerPoef schreef
Misschien een open deur. Maar als je haar langzamer vraagt ga je dan ook zelf langzamer lopen? En pas je je positie daar ook op aan?

Wat meer bij de schouder gaan staan/lopen als extra signaal helpt hier heel goed.

En er een spelletje van maken, heeeeeel goed belonen heeft hier ook goed geholpen.


Ja ik probeer dan langzamer te gaan lopen, maar gaat wel lastig als ze soms zo hard gaat haha. Dat wat meer bij haar schouder gaan lopen ga ik eens proberen volgende keer. En belonen als ze wel luistert doe ik uiteraard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:14 



 
Profiel   

Longeerlijn steeds iets korter maken en de cirkel verkleinen. En steeds rustig ho blijven zeggen. Als ze reageert door te stoppen dan zeg je braaaaaf.
Je moet wel weten wat je doet en je timing moet goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:15 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Longeerlijn steeds iets korter maken en de cirkel verkleinen. En steeds rustig ho blijven zeggen. Als ze reageert door te stoppen dan zeg je braaaaaf.
Je moet wel weten wat je doet en je timing moet goed zijn.


Jaa dat is hoe ik het nu inderdaad steeds doe. Maar ik wil natuurlijk graag dat ze ook weer gewoon langzamer gaat zonder dat ik de cirkel moet verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:19 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde probleem met mijn jonge paard. Vermoedelijk kwam dat ook door te weinig balans. Alles wat hier al gezegd is heb ik toen ook geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk ben ik toen mijn paard gaan longeren op het gras. Daardoor liep ze gelijk voorzichtiger en dus ook langzamer. Na een paar keer oefenen ging het ook goed in de bak.


Laatst bijgewerkt door Orlinapaard op 05-06-23 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:30 



 
Profiel   

Orlinapaard schreef
Ik had hetzelfde probleem en ben toen mijn paard gaan longeren op het gras. Daardoor liep ze gelijk voorzichtiger en dus ook langzamer.


Heb helaas geen mogelijkheid tot longeren op het gras hier in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:33 



 
Profiel   

Wat ik nu lees is dat de druk eigenlijk niet echt verminderd voor het paard als jij ho zegt. Hoe vraag je haar naar je toe te komen? Ik gebruik zelf soms een halve ophouding door het kom hier signaal heel klein te maken.

'Kom hier' signaal is voor mij met mijn bovenlijf naar de achterhand buigen, of één/twee passen naar achteren, ligt eraan wat het paard prettig vind. Halve ophouding is dus een klein beetje buigen, of een kleine pas naar achter. Paard maakt zelf de cirkel kleiner, en de focus op tempo maken is onderbroken. Focus is terug op mij, zonder dat ik mijn energie verhoog of meer druk geef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:43 



 
Profiel   

PowerPoef schreef
Wat ik nu lees is dat de druk eigenlijk niet echt verminderd voor het paard als jij ho zegt. Hoe vraag je haar naar je toe te komen? Ik gebruik zelf soms een halve ophouding door het kom hier signaal heel klein te maken.

'Kom hier' signaal is voor mij met mijn bovenlijf naar de achterhand buigen, of één/twee passen naar achteren, ligt eraan wat het paard prettig vind. Halve ophouding is dus een klein beetje buigen, of een kleine pas naar achter. Paard maakt zelf de cirkel kleiner, en de focus op tempo maken is onderbroken. Focus is terug op mij, zonder dat ik mijn energie verhoog of meer druk geef.


Bedankt voor deze tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:46 



 
Profiel   

Wanneer je wil dat het paard voorwaarts gaat loop je zelf mee in de richting van de achterhand. Daarbij draai je (stel je longeert rechtsom) je linkerschouder wat naar binnen wat het teken is dat het paard wat kan versnellen. Wanneer je wil vertragen loop je meer mee richting de schouder waarbij je zelf je rechterschouder wat naar binnen draait. Zo vertraag je haar met je lichaam. Denk niet aan grootste bewegingen. Je geeft aan dat het een sensibele merrie is. Probeer het indraaien van je eigen schouder/ lichaam zo klein mogelijk te houden. Wanneer ze reageert weet je hoe groot je beweging moet zijn.

Hoe longeer je eigenlijk? Zelf werk ik het liefst aan de dubbele lijnen. Dan kun je veel verfijnder werken.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:54 



 
Profiel   

Esplen schreef
Wanneer je wil dat het paard voorwaarts gaat loop je zelf mee in de richting van de achterhand. Daarbij draai je (stel je longeert rechtsom) je linkerschouder wat naar binnen wat het teken is dat het paard wat kan versnellen. Wanneer je wil vertragen loop je meer mee richting de schouder waarbij je zelf je rechterschouder wat naar binnen draait. Zo vertraag je haar met je lichaam. Denk niet aan grootste bewegingen. Je geeft aan dat het een sensibele merrie is. Probeer het indraaien van je eigen schouder/ lichaam zo klein mogelijk te houden. Wanneer ze reageert weet je hoe groot je beweging moet zijn.

Hoe longeer je eigenlijk? Zelf werk ik het liefst aan de dubbele lijnen. Dan kun je veel verfijnder werken.

Succes!


Bedankt! Ja dubbele lijnen is zeker iets wat ik een keer wil gaan doen, maar heb het nog nooit gedaan. Dus ga binnenkort even samen met iemand er eens mee bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:01 



 
Profiel   

Neem eens een lesje grondwerk. Los gezien van haar evenwicht waar je later aan kunt werken zul je haar eerst terug moeten krijgen uit die draf. Haar uit evenwicht trekken en kleine volte vergroot alleen het probleem maar omdat ze dan al helemaal geen evenwicht meer heeft.

Als ze versneld blok je haar bij de wand, loop op dat moment dus haar voorbij en blokkeer haar doorgang door haaks op de muur vóór haar in te lopen. Zodra ze stapt stop jij met de afstand naar de muur verkleinen, adem uit en vraag haar weer te stappen. Ga niet rennen, word niet boos en breng niet meer energie in de situatie. In het begin zul je best een paar keer groot moeten werken (dus echt even doorlopen naar voren) maar hoe meer jullie afgestemd raken op elkaar hoe kleiner je hulp en loop richting verandering hoeft te zijn.

Draaf korte stukjes, vraag haar rechte lijnen te lopen door vierkantjes te longeren ipv een volte. Vraag bewust op de vier hoeken voor een kwart wending. Dit kun je allemaal eerst in stap oefenen en daarna in draf. Vraag de wending niet vanuit de longeerlijn (dan trek je het hoofd naar binnen maar leer je haar niet om met haar binnenbeen onder te treden en haar lijf te buigen). Je kunt een wending vragen door zelf je lichaam te openen en haar de richting te wijzen. Geef met je drijvende arm een duwtje naar haar achterhand om het binnenbeen verder onder te vragen.

Als je dit eerst oefent in loswerken zit je ook niet met een lijn die dan in de weg komt, het laat je beter naar elkaar luisteren, de lichaamshulpen afstemmen en maakt het longeren daarna gemakkelijker.

Dubbele lijnen zou ik nog even mee wachten tot het rustiger gaat. Juist omdat je dan meer in je handen hebt en trekken aan de lijn tot ze rustiger loopt je niet gaat helpen bij meer kalmte. Wel in het ontzettend fijn helpen bij het verbeteren van lichaamsgebruik maar is nu denk ik nog wat stapjes te ver als je er nog niet zo ervaren mee bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:09 



 
Profiel   

boris_rakker schreef
Neem eens een lesje grondwerk. Los gezien van haar evenwicht waar je later aan kunt werken zul je haar eerst terug moeten krijgen uit die draf. Haar uit evenwicht trekken en kleine volte vergroot alleen het probleem maar omdat ze dan al helemaal geen evenwicht meer heeft.

Als ze versneld blok je haar bij de wand, loop op dat moment dus haar voorbij en blokkeer haar doorgang door haaks op de muur vóór haar in te lopen. Zodra ze stapt stop jij met de afstand naar de muur verkleinen, adem uit en vraag haar weer te stappen. Ga niet rennen, word niet boos en breng niet meer energie in de situatie. In het begin zul je best een paar keer groot moeten werken (dus echt even doorlopen naar voren) maar hoe meer jullie afgestemd raken op elkaar hoe kleiner je hulp en loop richting verandering hoeft te zijn.

Draaf korte stukjes, vraag haar rechte lijnen te lopen door vierkantjes te longeren ipv een volte. Vraag bewust op de vier hoeken voor een kwart wending. Dit kun je allemaal eerst in stap oefenen en daarna in draf. Vraag de wending niet vanuit de longeerlijn (dan trek je het hoofd naar binnen maar leer je haar niet om met haar binnenbeen onder te treden en haar lijf te buigen). Je kunt een wending vragen door zelf je lichaam te openen en haar de richting te wijzen. Geef met je drijvende arm een duwtje naar haar achterhand om het binnenbeen verder onder te vragen.

Als je dit eerst oefent in loswerken zit je ook niet met een lijn die dan in de weg komt, het laat je beter naar elkaar luisteren, de lichaamshulpen afstemmen en maakt het longeren daarna gemakkelijker.

Dubbele lijnen zou ik nog even mee wachten tot het rustiger gaat. Juist omdat je dan meer in je handen hebt en trekken aan de lijn tot ze rustiger loopt je niet gaat helpen bij meer kalmte. Wel in het ontzettend fijn helpen bij het verbeteren van lichaamsgebruik maar is nu denk ik nog wat stapjes te ver als je er nog niet zo ervaren mee bent.


Bedankt voor al je tips! Ja ik ga zeker wachten met de dubbele lijnen tot dit weer goed gaat. Ik ga je tips uitproberen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:14 



 
Profiel   

Dit heb ik ook gehad met mijn merrie in het begin. Wat ik deed was dus "ho" zeggen, als dat niet hielp mijn rug naar haar toe draaien, dus niet met je gezicht naar het paard kijken maar de andere kant op kijken. Als ik dit doe luistert mijn merrie wel weer. Maar als dat niet helpt zoals je zei de volte korter maken tot ze niet meer kan, of een beetje aan het touw trekken zoals je tijdens het rijden ook doet om haar te laten stoppen/trager laten lopen.

Longeren je met hoofdstel? Of met halster of kaptoom?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-23 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen