Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 19 [ 473 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Longeertopic van a tot z?

 
Profiel   

De pessoa zou ik er af halen, is veel te veel voor een 3.5 jarige.

Gewoon heel simpel met touwtjes gaan longeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 08:19 



 
Profiel   

Ik ben niet zo'n groot fan van de pessao (zeker niet bij die jonge paarden) en al helemaal niet om de longeerlijn zo vast te maken, omdat je immens sterk bent op deze manier (een paard wat enorm trekt of steeds weg trekt kan het wel fijn zijn, maar je trekt ze op deze manier heel snel krom en vooral verkeerd in de krul, zeker een jong paard durft dan ook niet meer meteen terug lengte te pakken, omdat de lijn vrij "stroef" lijkt te schuiven voor ze).

Ik zou gewoon eens beginnen met een simpele bijzet of touwtjes/slof. Dan een elastische bandage achter de kont langs en de longeerlijn gewoon alleen aan het hoofdstel/bit vast en niet naar de singel terug.

Je hebt er speciale dingen voor, zoals deze:
[ img ]
En deze:
[ img ]

Maar je kan ook gewoon een simpele elastische bandage knopen aan de singel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 08:27 



 
Profiel   

Maar die werkt ook niet van voren toch? Ik wil haar voor juist niet te hoog hebben lopen. Want als ze zonder iets loopt, zet ze haar hals heel hoog. Dat wil ik ook niet...

Ik longeer trouwens 1 of 2 keer per week met pessoa. De andere keren gaat ze inderdaad lekker los. Gisteren ook nog. En echt niet langer dan een kwartiertje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 08:46 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
Maar die werkt ook niet van voren toch? Ik wil haar voor juist niet te hoog hebben lopen. Want als ze zonder iets loopt, zet ze haar hals heel hoog. Dat wil ik ook niet...

Ik longeer trouwens 1 of 2 keer per week met pessoa. De andere keren gaat ze inderdaad lekker los. Gisteren ook nog. En echt niet langer dan een kwartiertje...


Je moet voor en achter los van elkaar zien. Voor door je eventueel met bijzet, maar persoonlijk kies ik liever voor een chambon, de rest moet vanuit jouw energie komen.

Een pessoa zaagt per definitie, iedere keer dat ze een achterbeen naar achteren doet, wordt de druk aan die kant van de mond hoger. Verzet daarop is dan logisch, ik vind het echt een waardeloos hulpmiddel. Overigens vind ik de pessoa ook helemaal niet los zitten op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:09 



 
Profiel   

Ik vind een pessoa iets teveel qua vastzetten, voor ieder paard :=

Longeer zelf met longeerhulp, of kaal, of met dubbele lijnen (al moet mijn nieuwe paard dit nog leren denk ik haha)

Heb het idee dat er met een passoa nooit echt druk van het paard af is. Vind dat met een longeerhulp ook al vrij gauw, daarom heb ik die vrij los afgesteld en wissel ik af met kaal longeren.

Ik ben momenteel vrij veel bezig met longeren/grondwerk. Heb net een 11-jarige draver die nog een hele hoop verbeterpunten heeft, wat ik fijner vind om vanaf de grond (deels) op te lossen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:12 



 
Profiel   

Ik twijfelde ook of ik de foto wel er bij wilde zetten, Bokt kennende :o Een foto geeft natuurlijk vaak een verkeerd plaatje. Maar hij zat wel echt los.

Chambon heb ik wel ervaring mee en vind ik ook wel een fijne hulp.


Overigens zit ik ook met het probleem dat er veel niet in maat Shet is. Deze pessoa heb ik ook een meter touw vanaf moeten halen en nog ruim genoeg over.

Dubbele lijnen heb ik zelf totaal geen ervaring mee dus wil ik nog niet 1 2 3 aan beginnen. Pessoa is voor mij 'vertrouwd' omdat ik daar andere paarden veel mee longeer. Vandaar ook dat ik die gekozen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:17 



 
Profiel   

Ik gebruik de Pessoa vaak alleen van achteren. Voor knoop ik op bij de singel, en ik gebruik een kaptoom.

Een paard kun je leren uit zichzelf het hoofd te laten zakken. Door te belonen wanneer het zakt, krijgt een dier vanzelf door dat dat de bedoeling is.

Door zo nu en dan een tikje naar binnen te vragen, en met de zweep de schouder te begrenzen (cq niet naar binnen vallen maar buigen) is mijn ervaring dat een paard uit zichzelf kleine stukjes gaat aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:19 



 
Profiel   

Inderdaad voor en achter los van elkaar zien.

Voor bij zetten met bijzet of touwtjes of gogue of chambon of wat je zelf prettig vind. Longeerhulp valt in dezelfde categorie als Pessoa (elke pas klap in de mond en geen gelijke druk).

Als je dan de achterhand wilt activeren, maar dit lukt je zelf niet genoeg kan je zo'n bandage er achter langs doen. Dan heb je geen klappen in de mond zoals bij Pessoa en longeerhulp en kan je voor en achter los corrigeren. Wil je bijvoorbeeld meer lengte in de hals, maar niet losser achter kan je dat zo makkelijk doen, Pessoa zit meteen aan elkaar gebonden. Voor losser = achter losser en andersom.

Touwtjes en een elastische bandage kan je zelf ook nog eens heel makkelijk op haar maat krijgen!

Overigens vind ik de foto nog niet heel schokkend hoor, daarnaast wil je immers leren want je vraagt hulp. Alleen maar heel goed van je. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:23 



 
Profiel   

Gisteren liep ze 'bloot' en ging na een kwartiertje haar hoofd wel fijn omlaag. Maar toen hebben we ook gesprongen en dat vind ze fantastisch. Dan gaat ze ook fijner lopen. Ze vind het longeren in het algemeen ook gewoon verschrikkelijk wat het moeilijker maakt voor me, en voor haar. Maar het moet, want pony moet heel wat vetjes kwijt nog :P

Ik ga eens kijken of ik ergens een chambon aan kan schaffen. Daar heb ik fijne ervaringen mee.
Slof, zei iemand ook, vind ik echt niet fijn aan de longe. Elastische band ga ik me ook op oriƫnteren.
Bedankt voor jullie tips. Ik ga aan de slag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 09:36 



 
Profiel   

Hou het simpel bij en met een 3.5 jarige, die moeten eerst nog leren in balans op eigen benen te leren lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 12:23 



 
Profiel   

Hebben jullie tips voor het bevestigen of oefenen van lang en laag lopen aan de dubbele longe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 13:54 



 
Profiel   

Waarom zou je lang en laag willen oefenen? je kan beter voorwaarts/ neerwaarts oefenen...(wellicht bedoel je dat ook)

Maar ik hou er van om de longe door de bovenste ringen te bevestigen en dan niet achter de achterhand langs te doen. http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 17:58 



 
Profiel   

Het hoofd van een paard zal gaan zakken als hij in balans is. Dan geeft hij dus na.
Voor en achter los zien van elkaar is het stomste wat je kunt doen. Om de voorkant goed te krijgen moet de achterkant namelijk aan het werk.
Een paard leren zijn hoofd laten zakken heeft ook niets te maken met correct nageven.
Het is een lichamelijke reactie van het paard om zijn hoofd te laten zakken als hij met impuls van achter door naar de voorkant, recht en in balans loopt.
Je moet dus het paard juist wel als geheel zien en leren hoe je je paard aan de longe in balans kunt krijgen met genoeg impuls vanuit de achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 20:00 



 
Profiel   

Haha, het gaat ook niet om hoe je het paard ziet, maar de bijzet en bandage los van elkaar. :+

Paard is een geheel en moet je dus ook gewoon altijd zo zien, niet meer dan logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 20:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Waarom zou je lang en laag willen oefenen? je kan beter voorwaarts/ neerwaarts oefenen...(wellicht bedoel je dat ook)

Maar ik hou er van om de longe door de bovenste ringen te bevestigen en dan niet achter de achterhand langs te doen. http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe


Ja misschien niet helemaal goed verwoord. Bedoel natuurlijk voorwaarts, neerwaarts en snap heel goed dat de motor van achter komt.
Wil graag trainen dat ze met kracht van achter en door haar rug gaat lopen zegmaar.
Ze heeft echter de neiging om zich op te kroppen voor en soms wat kleine pasjes.
Ik ga de link bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 21:29 



 
Profiel   

Quir schreef
Haha, het gaat ook niet om hoe je het paard ziet, maar de bijzet en bandage los van elkaar. :+

Paard is een geheel en moet je dus ook gewoon altijd zo zien, niet meer dan logisch.


Ik vind het dan juist niet logisch dat je aan de achterkant activiteit vraagt van je paard (bandage) en aan de voorkant touwtjes eraan hangt waardoor het paard in een gedwongen houding loopt waardoor hij met de activiteit die je hebt gevraagd van achter niet het juiste kan doen aan de voorkant.
Dat is voor mij dan toch je paard in twee delen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 22:19 



 
Profiel   

Def schreef
Quir schreef
Haha, het gaat ook niet om hoe je het paard ziet, maar de bijzet en bandage los van elkaar. :+

Paard is een geheel en moet je dus ook gewoon altijd zo zien, niet meer dan logisch.


Ik vind het dan juist niet logisch dat je aan de achterkant activiteit vraagt van je paard (bandage) en aan de voorkant touwtjes eraan hangt waardoor het paard in een gedwongen houding loopt waardoor hij met de activiteit die je hebt gevraagd van achter niet het juiste kan doen aan de voorkant.
Dat is voor mij dan toch je paard in twee delen zien.


Nee hoor, dat doe je niet. En bijzet heeft niets te maken met een paard in een gedwongen houding zetten, wel als je dit verkeerd doet (veel te strak, hoog, etc).

En met of zonder, er op of aan de longe doe je hetzelfde. Je activeert het paard van achteren en "begrenst" hem van voren. Dus nee, niet vast zetten. En ja dat doe je ook als je er geen bijzet of iets aan hangt.

Doe je dat allemaal niet, dan staat je paard gewoon ergens met de kop aan de grond te vreten. En zeg niet dat dat niet zo is, want dan deden ze ook wel braaf hun rondje los in de wei. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 22:28 



 
Profiel   

Ik ben niet zo'n fan van zo'n bandage achterlangs, mijn inziens komt de activiteit doordat je je paard scherp maakt achter, aan de hulpen zet en door te schakelen. In principe is een zweep en een simpele bijzet die het paard "uitnodigt" ipv afdwingt aan de voorkant voldoende. Als je dan de longeerlijn door het bit en aan de singel vastmaakt dan kun je ook nog werken aan de lengtebuiging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 08:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ben niet zo'n fan van zo'n bandage achterlangs, mijn inziens komt de activiteit doordat je je paard scherp maakt achter, aan de hulpen zet en door te schakelen. In principe is een zweep en een simpele bijzet die het paard "uitnodigt" ipv afdwingt aan de voorkant voldoende. Als je dan de longeerlijn door het bit en aan de singel vastmaakt dan kun je ook nog werken aan de lengtebuiging.


Eerste ben ik met je eens. :j
Maar beter een bandage dan een Pessoa als je iets achter langs wilt, daaruit kwam mijn tip dan ook.

Tweede ben ik het absoluut niet mee eens, kop naar binnen trekken heeft niets met lengte buiging te maken. Daarnaast ben je ook nog eens enorm sterk als je de lijn zo vast maakt en geeft het je een gevoel dat het heel licht en makkelijk gaat. Voor jou is dat ook zo, voor het paard werk je enorm hard in. Een jong paard die nog wat terughoudend op het bit is, zal ook geen lengte meer terug durven pakken.

Je rijd immers ook niet op alleen een slof teugel, dus waarom wel longeren op alleen een slof teugel? Want het principe is het zelfde.

Als lengte buiging je niet lukt op gewoon een enkele lijn, hang er dan een dubbele longe aan en leer daar mee te werken als dat nog niet lukt. En ook niet de dubbele longe van bit terug naar de singel vast maken, want dan ben je immers weer immens sterk.

Overigens longeer ik zelf alleen met een losse bijzet (waarop ze enkel en alleen contact kunnen nemen/pakken als ze lengte in de hals nemen, omdat ik wil dat ze contact op het bit zelf op gaan zoeken en ik dat niet wil afdwingen, maar ook niet niets omdat je onder het zadel ook wilt dat ze je hand gaan opzoeken en daar licht contact op gaan nemen) en met een enkele of dubbele longeerlijn.

De bandage gebruik ik bij jonge paarden wel regelmatig, maar dan om ze te laten wennen aan dingen aan hun lijf en voor ik met dubbele lijnen aan de slag ga. Stel dat de lijn eens achter langs komt het niet direct paniek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 09:25 



 
Profiel   

Maar als jij de kop naar binnen trekt als je de longe op die manier vast maakt, zegt dat meer over jou als longeur dan over de manier van bevestigen...

Alles valt of staat met of je een paard goed kan activeren van achter uit..en net als ohz is het belangrijk om mee te gaan in de beweging met je hand en nooit vast te houden/ kracht te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 09:34 



 
Profiel   

Maar je zegt werken aan de lengte buiging door de longeerlijn vast te maken via het bit naar de singel, dan zeg je dus dat dat de manier van werken aan de lengte buiging is.

Echter is dat geen lengte buiging, die krijg je ook niet op deze manier. Enige wat je op deze manier kunt krijgen is een naar binnen getrokken kop (je bent minimaal 2x zo sterk!). Krijg je een goede lengte buiging hoef je de lijn absoluut niet zo vast te maken. De buiging komt namelijk niet vanuit de mond/het bit, maar vanuit het achterbeen.

[ img ]
Jij zegt dus in feite: werken aan de lengte buiging doe je via de mond, zoals links dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 09:51 



 
Profiel   

[quote="
Haha, het gaat ook niet om hoe je het paard ziet, maar de bijzet en bandage los van elkaar. :+

Paard is een geheel en moet je dus ook gewoon altijd zo zien, niet meer dan logisch.
[/quote]

Ik vind het dan juist niet logisch dat je aan de achterkant activiteit vraagt van je paard (bandage) en aan de voorkant touwtjes eraan hangt waardoor het paard in een gedwongen houding loopt waardoor hij met de activiteit die je hebt gevraagd van achter niet het juiste kan doen aan de voorkant.
Dat is voor mij dan toch je paard in twee delen zien.[/quote]

Nee hoor, dat doe je niet. En bijzet heeft niets te maken met een paard in een gedwongen houding zetten, wel als je dit verkeerd doet (veel te strak, hoog, etc).

Veel mensen zetten een paard met bijzet wel in een gedwongen houding. En anders hangen ze te los en heb je er ook niets aan. Het grote nadeel van een bijzet is, dat je niet in je hand voelt wat er gebeurd en dus nooit echt op tijd iets kunt veranderen of meegeven. Aan een dubbele of enkele longe aan het bit of aan de kaptoom kan dit wel. Je kunt op de seconde beslissen wat je gaat doen met het gedrag wat je paard je geeft. Welke hulpen je geeft en hoeveel je geeft of niet en wanneer. Daarom is voor mij een bijzet sowieso een no go. Daarnaast zijn er heel weinig mensen die er mee om kunnen gaan. Of ze staan te strak of te los of er is helemaal geen contact.
Daarnaast kun je niets met het zetten van de schouders met een bijzet.
En dit is juist erg belangrijk in combinatie met impuls en activiteit van achteren om je paard recht te krijgen.

En met of zonder, er op of aan de longe doe je hetzelfde. Je activeert het paard van achteren en "begrenst" hem van voren. Dus nee, niet vast zetten. En ja dat doe je ook als je er geen bijzet of iets aan hangt.

Je zou je paard niet moeten hoeven begrenzen op die manier aan de voorkant. Als de achterkant impuls heeft en het binnenachterbeen juist onder de massa wordt geplaatst, zal je paard nageven zonder begrenzing.

Doe je dat allemaal niet, dan staat je paard gewoon ergens met de kop aan de grond te vreten. En zeg niet dat dat niet zo is, want dan deden ze ook wel braaf hun rondje los in de wei. :+[/quote]

Als je mijn bovenstaande opmerking leest snap je dat ik deze opmerking dus onzin vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 11:55 



 
Profiel   

Quir schreef
Maar je zegt werken aan de lengte buiging door de longeerlijn vast te maken via het bit naar de singel, dan zeg je dus dat dat de manier van werken aan de lengte buiging is.

Echter is dat geen lengte buiging, die krijg je ook niet op deze manier. Enige wat je op deze manier kunt krijgen is een naar binnen getrokken kop (je bent minimaal 2x zo sterk!). Krijg je een goede lengte buiging hoef je de lijn absoluut niet zo vast te maken. De buiging komt namelijk niet vanuit de mond/het bit, maar vanuit het achterbeen.

[ [url=m/fh1P6X.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij zegt dus in feite: werken aan de lengte buiging doe je via de mond, zoals links dus.


Precies zoals ik zeg dus: alles valt of staat met activiteit van achter uit.

En nee, ik bedoel niet dat je op die manier aan de kop moet gaan lopen trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 13:50 



 
Profiel   

Heb besloten rustig aan een Chambon aan te schaffen. Heb alleen nog niets gevonden die passend zou zijn.

Hebben jullie trouwens nog tips voor het aanleren van longeren bij een jonge pony? Ik wil mijn 2.5 jarige langzaam aanleren hoe de longe werkt, voordat ze in de lente terug de opfok in gaat. Geen zwaar werk, alleen wat rondjes en wat beweging.
Mijn andere pony waar ik het eerder over had, snapte het direct, geen uitleg, geen gevecht.. dus ik heb dan nog steeds geen ervaring hoe ik het aan moest leren :=

Ben nu wel bezig met het aanleggen van een longeercirkel :D dus dat gaat vast helpen om het te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-18 20:18 



 
Profiel   

Ik las net een artikel van Bitmagazine over longeren aan de enkele longe...

Wat vinden jullie hiervan? Longeren zonder bijzet lijkt 'wat rondslingeren' of paard moet zijn energie kwijt...
Maar deze trainster onderbouwt dat het een goede training is.

Interessant!

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... onge/30844

Ben benieuwd wat jullie mening is :)

(Ik lees alles mee, maar reageer bijna niet, omdat ik nog niet heel kundig ben met longeren vind ik)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-18 21:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 19 [ 473 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen