Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Haflinger Jim, longeren met touwtjes

 
Profiel   

Jim is een 3,5-jarige haflingerruin. Hij is sinds 2 maanden van mij.
Toen hij kwam was hij erg stijf in zijn rug en boog weinig tot niet.
Ik ben begonnen met 2x per week 10 minuten longeren. En elke keer de touwtjes wat strakker.
Daarnaast rij ik nog 3x in de week 20-30 minuten.
Momenteel zijn de touwtjes zo kort dat hij zijn hals horizontaal kan houden, maar er niet uit kan trekken. Hij wordt hierdoor uitgenodigd te zakken, maar kan als dat nodig is ook gewoon horizontaal lopen als hij bijvoorbeeld uit balans is. Het is de bedoeling om straks met dubbele lijnen te longeren. Maar nu vind ik hem nog niet sterk genoeg én hij vindt een lijn achter zijn achterhand erg eng. Dus dat gaan we over een paar maanden eens rustig opbouwen. Voorlopig pakt hij dit ontzettend goed op en hij is al veel soepeler. Zijn rug laat hij regelmatig helemaal los en er is al veel ontspanning.

Hier wat foto's van vandaag. Met dank aan Iefke, die Jim kwam bewonderen Haha!
Vandaag was hij vooral ondeugend en hyper. Ik heb hem daarom eerst even 5 minuten met lange touwtjes uit laten razen. Normaal beginnen we gewoon netjes met stap, maar dat was nu geen doen.
[ img ]

Na 5 minuten was hij uitgeraasd en heb ik hem strakker gezet. We zijn netjes begonnen met stappen. Ondertussen om hem actief te houden wat snelle overgangen naar draf en weer terug naar stap.
Hij laat hierdoor al wat losser in zijn rug en de ontspanning komt er aan. Achterbeen gebruik is goed.
[ img ]

Hier wordt het moeilijk en trekt hij zich er even uit. Wel blijft het achterbeen actief en buigt goed.
[ img ]

Dit is waar we uiteindelijk naar toe willen. Ontspanning en goed over de rug. Hij trekt nog wat naar de buitenkant (zie touwtjes), maar hij loopt verder wel heel fijn.
[ img ]

Galop is nog erg lastig. Balans is niet geweldig, maar is al een stuk verbeterd. Hij sjeest niet meer ongecontroleerd plat door de bocht, maar galoppeert nu een constant tempo. Wel zoekt hij nog wat steun aan de rand. Linksom gaat dat steeds beter. Rechtsom is nog wat moeilijk.
[ img ]

Draf is krachtig en op 4 benen. Goed van achter naar voren. Voor het mooie mag hij nog meer zakken en wat meer over de rug. Maar het is al zo verbeterd!
[ img ]

Rechtsom stappen. Rechts is zijn moeilijke kant en hier houdt hij zich nog strak op. Sommige stukken zijn heel fijn. Maar hij durft niet altijd helemaal los te laten. Die komt wel steeds meer en ook hier zit een enorme verbetering in.
[ img ]

Hier ook fijn achterbeen gebruik, maar hals mag veel meer zakken. Hier zie je goed dat hij moeite heeft met zijn balans en dit nog heel moeilijk voor hem is.
[ img ]

Knap paard Lovers
[ img ]

Commando 'kom maar' zit er ook goed in. Zonder enige druk op de lijn.
[ img ]

Dit is de houding waar ik uiteindelijk met hem naar toe wil. Een constante houding met constante aanleuning. Los in de rug, goed achterbeen gebruik. Hij mag nog iets ronder komen, iets minder horizontaal.
[ img ]

En zijn knappe koppie Lovers
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:36 



 
Profiel   

ziet er mooi uit, vind het goed dat de touwtjes mooi losjes zitten, ik zie het vaak anders. dat ze zo strak zitten dat het paard of pony wel moet nu is het vrijwillig.
ziet er goed uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:38 



 
Profiel   

Zit er toch netjes uit... inderdaad zie je dat ie op die foto naar de buitenkant leunt!
En de touwtjes hangen der los bij dus hij doet het ook nog eens zelf!

Knap paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:40 



 
Profiel   

Ziet er lekker ontspannen en ongedwongen uit! Wel zit je paard volgens mij overkruist op de galop foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:40 



 
Profiel   

Verstand van longeren heb ik eigenlijk niet,
dus geen commentaar op dat vlak,
maar ik vind het een prachtig beest Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:41 



 
Profiel   

heleen06 schreef
Ziet er lekker ontspannen en ongedwongen uit! Wel zit je paard volgens mij overkruist op de galop foto.

Klopt, goed opgemerkt. Ja
Had het zo op de foto nog niet gezien.
Hij doet dit inderdaad wel vaker. Galop is nog erg moeilijk. Vaak springt hij verkeerd aan en wisselt dan alleen voor. Of hij bedenkt al met aanspringen in de lucht dat het verkeerd is en wisselt voor.
Achter gaat nog niet mee. Geen probleem. Ik neem 'm dan terug naar draf en probeer het gewoon nog een keer.
Als ik overdreven stelling vraag lukt het meestal wel goed, dus daar ondersteun ik hem nog mee. Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 19:48 



 
Profiel   

Ziet er al goed uit hoor! Lachen
Wat een heeeerlijk koppie heeft ie! Lovers

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 20:03 



 
Profiel   

Wat een geweldig mooie pony heb jij zeg! echt een heel mooi koppie Lachen, verder ziet het er lekker ontspannen uit! OK dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 21:47 



 
Profiel   

Oeeeh leuke foto's Amanda, wat een knap paard is het toch!

Het begint er al prima uit te zien, zakt al regelmatig en je weet waar werk aan de winkel is.
OK dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 21:50 



 
Profiel   

Tsja, dit soort foto's zijn de reden dat ik niet met touwtjes wil longeren. Paard loopt totaal niet over de rug eigenlijk.
Je bent al blij als hij zijn achterbeen een keer optilt, eigenlijk zegt dat al genoeg.
Natuurlijk ben je net bezig en heb je een pony die niet veel gewend was, maar ik zie toch een pony die vooral op de voorhand loopt en het koppie naar beneden doet omdat dat nu eenmaal de makkelijkste keuze is met die 'touwtjes'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-08 23:23 



 
Profiel   

je bent qua denken wel goed bezig maar in de praktijk niet bepaald. de touwtjes hebben zo geen enkele functie. het paard kan gaan en staan met zijn hoofd waar die zelf maar wil hij kan zelfs zijn hoofd naar voren steken wat volgens jou de touwtjes voorkomen. hij gebruikt zijn rug niet waardoor hij zijn achterhand ook niet gebruikt je kan hem net zo goed los laten lopen en zo wat opjagen heeft het zelfde effect.

touwtjes ietsje strakker en van achter goed blijven aandrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 08:32 



 
Profiel   

Aaagh wat word het al een grote vent die Jim! Hij is echt mooi en zie ik al een M&M kont? Haha!
http://img136.imageshack.us/img136/5088/img0072hq2.jpg

Ik vind het longeerwerk er goed, rustig en vredig uit zien. En aan Jim te zien op de foto's vind hij het allemaal wel best Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 08:56 



 
Profiel   

Bedankt voor het commentaar.

Wendy en Pashon: ik ben het niet met jullie eens. In de zin van de touwtjes strakker zetten en op de voorhand lopen.
Jim is een pony die zich stijf in een houding kan zetten. De eerste keer longeren was alsof ik een plank aan een touwtje had. Geen buiging, stijve rug, weggedrukt. Ik ben begonnen met nog langere touwtjes. Hij moest leren op 4 benen te lopen zonder steun te nemen op de touwtjes (hij is lange tijd met thiedemann gereden waar hij lekker in hing). Op een gegeven moment liep hij op 4 benen en ben ik de touwtjes strakker gaan zetten tot deze lengte. Hij wordt hier niet in een houding gedwongen maar in uitgenodigd. Wat wil zeggen dat hij inderdaad veel ruimte heeft, maar wordt uitgenodigd te zakken.
Hem in een houding zetten, door de touwtjes strakker te zetten, zorgt er alleen maar voor dat hij er steun op zoekt en er in gaat hangen. Dit heb ik al een keer gedaan en weg was de ontspanning. Hij werd heel strak omdat hij geen ruimte had.
De lengte die hij nu heeft, heeft hij nodig om op 4 benen te blijven lopen. Hij komt al veel meer over de rug dan in het begin. Achterbeen treed onder en hij komt steeds meer nageeflijk.
Ik weet dat ik op de goede weg met hem ben en ik bouw alles langzaam op. Er is al teveel te snel gegaan in zijn leven. Ik heb geen haast en hij ook niet.
Hij had toen hij kwam totaal geen spieren en totaal geen conditie. Hij is al zo gegroeid in de tijd dat hij bij mij is dat ik dus blijkbaar toch wel iets goed doe Knipoog
Hij krijgt meer masse, hij krijgt meer kracht, loopt veel stabieler en zijn conditie wordt ook veel beter.

We zijn er nog niet, daar ben ik me heel erg van bewust. Maar hij gaat zo snel vooruit dat dat vanzelf komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 13:18 



 
Profiel   

amanda hoor jij mij ergens zeggen dat hij in de krul getrokken moet worden? ik zeg alleen dat ze wat strakker moeten en dan van achter moet stimuleren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 15:58 



 
Profiel   

Zie jij mij ergens zeggen dat jij zegt dat hij in de krul wordt getrokken? Knipoog
Achter wordt genoeg gestimuleerd. Zie foto 2, 3, 4, 5 en 6 bijvoorbeeld.
Hij loopt daar niet altijd even mooi in de aanleuning nee, maar behalve op foto 2 trekt hij zich er ook niet uit. Zijn rug laat hij los. In het begin bewoog er niets in de bovenlijn, zelfs zijn heupen niet. Zo strak was hij. Alles beweegt nu. Buiging was er totaal niet. Dat is er nu ook.
Niet altijd even goed nee, maar wat wil je, na 6 weken?

Op foto 7 loopt hij op de voorhand. Maar dit is ook wel een heel fout fotomoment, precies op allebei zijn voorbenen. Plus dat rechts zijn moeilijke kant is. Dit geeft ook niet, komt vanzelf wel. Voorheen trok hij ook hier zijn rug strak en zijn hoofd er recht op met een onderhals. Dus ook daar is al een flinke verbetering.

Op foto 8 trekt hij zich er weer uit. Maar ik zie wel een actief achterbeen.

Ik wil hem gewoon momenteel niet strakker. Het waarom staat in mijn vorige post al uitgelegd.
Dat komt later wel, maar is nu nog niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 17:55 



 
Profiel   

Ik vind dat je heel erg goed bezig bent. Gewoon lekker de tijd nemen en langzaam uitbouwen lijkt me heel goed.

Ben alleen persoonlijk niet zo'n voorstander van zo'n longeertussenstukje. Je zet daarmee vooral druk op de buitenkant van het bit als je naar binnen wilt vragen en het is daarbij ook nog onrustig in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:05 



 
Profiel   

Katja: nee, ik ook niet.
Ben eigenlijk nog zoekende wat ik daarmee moet.
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring werd hij ontzettend onrustig van. Plus dat het ging schuren achter zijn hoofdstel door dat schudden.
Door de ring naar de longeersingel wil ik niet. Dan trek je hem snel naar beneden. Dus als je een handige manier hebt: laat het vooral weten Ja
Straks met dubbele lijnen is dat probleem er niet meer, maar nu was dit waar hij het fijnste mee loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:08 



 
Profiel   

Zelf gebruik ik altijd een kneveltrens en dan gewoon aan de binnenste bitring maar daar heb je niet zoveel aan.
Heb je een enkel of dubbelgebroken trens??

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:10 



 
Profiel   

Dubbelgebroken watertrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:11 



 
Profiel   

Dan vind ik het vaak wel fijn werken om de longe 1x rond de binnenste bitring te draaien en dan aan de buitenste vast te klikken.
Is dat een beetje duidelijk? Klinkt wat vaag als ik het zo schrijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:16 



 
Profiel   

Ja, ik snap wat je bedoelt. Dat kan ik nog wel eens proberen Ja
Bedankt voor de tip Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-08 18:19 



 
Profiel   

Het longeerstukje: het is al gezegd door Katja zie ik. Lachen
Hetzelfde commentaar en ook ik ben voor dezelfde oplossing: één keer rond de binnenste bitring aan de buitenste vast, zodat je de druk goed op beide bitringen houd.

Wat ook goed kan werken met een lage neusriem is dat je de longeerlijn vast maakt aan het bit en tegelijk de sluiting door het ankertje (dat metalen verbindstukje zeg maar).
Met een dubbele neusriem haal ik nog wel eens de longeerlijn door het bit en tegelijkertijd door de sperriem.

Verder ziet het er goed uit en een heel verschil met een paar weken terug! Héél veel plezier en succes met hem verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-08 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen