miniparelli@work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:47

Meet Tommy en Billy met een klein beetje friendly game, circling game met obstakels en squeez game

Haha!

Afbeelding

Tommy

Friendly

Afbeelding

Circling game
Afbeelding
Afbeelding
met obstakel
Afbeelding

Yoyo (achterwaarts)
Afbeelding

Lange lijn/voorber.mennen
Afbeelding

Billy

Achterwaarts om op de circel te sturen
Afbeelding

circling game
Afbeelding
Afbeelding

met obstakel... Wat is hiervan de bedoeling? Moet ik daar op gaan staan?
Afbeelding

Ohhhh eroverheen
Afbeelding

Squeeze game met hindernis
Eroverheen? waarom? Dat kan makkelijker? parellipaardjes leren toch nadenken Haha! (gooit dus bovenste balk op de grond)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door liljebo op 12-10-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:18

leuke foto's hoor, maar dat Circling game, is dat niet gewoon simpelweg longeren aan een (touw)halster?

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:19

Leuk zeg! Ziet er goed uit.. [Voorzover ik kan beoordelen]

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:19

hahahaha Sandra gewéldig weer die ondeugende mini's van je! ROFL Huilen van het lachen erg leuk!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:33

Thanx

Michelle_x schreef:
leuke foto's hoor, maar dat Circling game, is dat niet gewoon simpelweg longeren aan een (touw)halster?


Nee hoor. Je werkt met bv hooguit twee tot vier circels naar 1 kant,(daarna wisselen van kant onder de oefening door een teken te geven waarop het paard zelf van hand verandert) zonder druk toe te passen, slap hangend koord, zweep of stick ontspannen richting grond behalve bij tempowisseling en vanaf level 2 met obstakels om het paard niet gedachtenloos rondjes te laten draaien, maar aan het denken te zetten en iets te doen te geven.

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:42

Wat een schatjes zeg, echt heel lief.
Ziet er goed uit trouwens

fabiee

Berichten: 877
Geregistreerd: 27-04-07

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:54

Haha, die eerste foto is echt super schattig. Lovers
Wat een kleine ponytjes. Wel heel erg leuk. Haha!

Puchje

Berichten: 5322
Geregistreerd: 19-01-06

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:57

Aaaawwwwww de mini's !

Ziet er goed uit Sandra! Haha!

xNicky01

Berichten: 87
Geregistreerd: 30-12-07

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:58

aaaaaaahh wat eeen schatje
hihi, vind het echt eeen leuke ponyyy om te zien:D:D:D
ziet er ok wel goed uit.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 06:43

Hartstikke bedankt allemaal voor de leuke reacties. Ik ben ook erg trots op mijn spookjes. Het zijn er overigens idd twee en ze zijn paar net een paar cm. groter dan onze hond- Clown
Maar vergis je er niet in... er zit een heleboel paard in die kleintjes. Daar is behoorlijk wat opvoeding bij nodig geweest en nog steeds (ze zijn 3 jaar). Maar het vele opvoedwerk wat erin zit, heeft wel tot gevolg dat ze nu niet alleen lief uitzien, maar het ook zijn. Zelfs kleine kindjes kunnen gewoon bij ze in de wei spelen (onder toezicht natuurlijk)

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:20

Geweldig! Haha!
Ik blijf ze leuk vinden, ziet er goed uit Sandra. Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:41

Geweldig Sandra, die eerste foto Lachen smelt... Lovers

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:32

thanx.....

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:44

Oooh die eerste foto... Wat zijn ze leuk!

Verder vind ik de rest van de foto's ook prachtig om te zien, mooi werk Haha!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:48

idd die eerste foto, je moet gewoon goed kijken en dan zie je dat er 2 zijn. Echt super. Vind die mini,s nu in winterhaar toch al om te smelten.tot ze gaan verharen ggrr

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:21

Oh wat een super leuke foto's ze doen het ook super, balk er af gooien, ook echt iets wat lardo ook zou kunnen doen Tong uitsteken

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:24

wat een lieve pony's Lachen en een prachtige omgeving!!!!! Ik word bijna jaloers Bloos

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:31

bedankt allemaal. Zulke lieve complimentjes over mijn spookjes.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:39

Michelle_x schreef:
leuke foto's hoor, maar dat Circling game, is dat niet gewoon simpelweg longeren aan een (touw)halster?



Ja alleen dan met de longeerlijn op de grond.

(bet longeren wissel ik ook regelmaig van kant, en longeren is niet gedachteloos rondjes draaien. ik denk dat je je dan nog iets meer in het longeren zult moeten verdiepen.)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:56

xElienx schreef:
Michelle_x schreef:
leuke foto's hoor, maar dat Circling game, is dat niet gewoon simpelweg longeren aan een (touw)halster?



Ja alleen dan met de longeerlijn op de grond.

(bet longeren wissel ik ook regelmaig van kant, en longeren is niet gedachteloos rondjes draaien. ik denk dat je je dan nog iets meer in het longeren zult moeten verdiepen.)


Ik weet wel iets van longeren hoor... Ik ben nu achtenveertig en sinds mijn achtste met paarden bezig. Knipoog
Ik weet heel goed waarom er wordt gelongeerd en ik heb het zelf in een ver verleden ook veel gedaan.

Er zijn toch een aantal verschillen tussen CG en longeren, maar om die duidelijk te krijgen moet je je misschien in het Circling game verdiepen.
De enige overeenkomst is dat het paard om je heenloopt.

Cg heeft deels een andere doelstelling, om te beginnen. Het wordt niet gedaan om je paard beweging te geven bv als hij van de stal komt voordat je erop gaat zitten, of als je niet kan of wilt rijden, maar het wordt wel (net als longeren) gebruikt op je paard te gymnastiseren.
Verder wordt het vooral gebruikt om je paard te leren zijn hersens te gebruiken, mee te denken en op kleine signalen te reageren.

Zo sta je bij`CG niet in de standaard longeerpositie, draai je niet per definitie mee (je geeft het touw gewoon achter je rug door)en hangt de zweep of stick ontspannen op de grond en wordt dus niet in dezelfde houding gehouden als bij het longeren. Bij CG hoef je hem niet eens vast te houden, maar kan hij gewoon op de grond staan. Je tilt hem pas op als het paard niet op het eerste, lichte, signaal (vingerwijzing) reageert. Voor de rest ligt/staat hij gewoon op de grond en sta je er zelf ook ontspannen bij, met geen spanning op de longeerlijn zodat het paard zichzelf draagt en niet gaat hangen. Doel hiervan is het weghalen van iedere vorm van druk, zolang het paard zijn werk doet. Wat dus zelfstandigheid aanleert. Dus geen gebruik van verdere aansporing, wiebelen zweep etc... en je eigen houding is zo rustig mogelijk.

De sessies zijn kort en met veel afwisseling, om te voorkomen dat het saai wordt voor het paard. Dus niet rondje na rondje rond stappen/draven/galoperen maar veel wisseling van richting (als je paard er iets verder in is, kan het gewoon dmv een aanwijzing... je paard draait dan op slag rond en gaat de andere kant uit. Het hoeft dus niet naar binnen te komen) Veel tempowisselingen en gebruik van obstakels, zodat het paard zijn hersens blijft gebruiken
Er wordt geen gebruik gemaakt van bijzetten of welke andere hulpmiddelen dan ook.

De doelstelling is uiteindelijk het weglaten van het touw (vandaar het slap laten hangen, ter voorbereiding) zodat je het paard gewoon met vingerwijzing op de cirkel kunt sturen, wisselingen en tempowisselingen en alle andere dingen kunt laten doen, waar de zweep liefst helemaal niet meer bij nodig is, behalve dan voor het geven van een lichte aanwijzing als er bv van tempo moet worden gewisseld, bij halthouden op de cirkel, achterwaarts op de cirkel enz.... Ook hier rust de zweep voor de rest gewoon op de grond.

Ik hoop dat deze uitleg een beetje bijdraagt aan de verklaring over de verschillen. Zoals verteld heb ik vroeger ook veel gelongeerd en ik vind zelf het verschil enorm, zeker ook bij de paarden. Vooiral in de manier waarop je werkt en de uiteindelijke doelstelling.
Zelf heb ik totaal niets meer met het gewone longeren, maar dat is persoonlijk. Het is dan ook niet mijn bedoeling om over de zin of onzin van het longeren een discussie te beginnen, want daarover verschillen nu eenmaal de meningen en dat is ook prima zo.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:14

Leuke foto's! Ik vind je uitleg van de CG erg helder, je hebt mij in ieder geval ook geïnteresseerd gemaakt. Lachen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:10


Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:47

hoihoi, wat een leuke sheties, wat voor halster gebruik jij bij het
Lange lijn/voorber.mennen? Haha!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:33

een sidepull... is een bitloos hoofdstel. Werk prima voor mijn kleintjes.

JenniferHui
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: miniparelli@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:32

Wat een leukerds !
Gaaf om zulke paardjes zulke dingen te zien doen !