SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:56

hallo hier zijn we weer! even ter achtergrond info: Snatje is een Welsh A van 2,5 jaar. we gaan regelmatig saampjes het bos in, vlakbij stal. Snatje vindt dat enorm stoer om te doen, helemaal als hij aan kop mag lopen. eergisteren zijn we voor 't eerst met alleen de halslijn het bos ingeweest, vandaag was het dus tijd voor foto's!

'Hallo ik ben Snatje en ik ga op avontuur! ga je mee?'

Afbeelding


en daar gaan we dan!

Afbeelding


Yes ik loop aan kop!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hop, de brug over! dapper hoor!

Afbeelding

Afbeelding


lekker snuffelen...

Afbeelding


leuk beessie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


sjok sjok...

Afbeelding


en dan op een drafje terug naar huis!

Afbeelding


DAAG allemaal! tot de volgende keer!

Afbeelding

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:05

Super foto's Renée, jammer dat sommige niet scherp zijn. Snatje is een toppoown. Hij doet ook echt alles Lachen

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:07

uhhh een paard wat voor loopt, is de baas.
dit is dus ook een dominante houding naar jou toen.

Verder is het een erg mooi beestje hoor!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:10

Krijg je dat weer Nagelbijten / Gniffelen Wat doet een leider in een kudde? Die jaagt zn kudde van ACHTER op

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:13

nicci88 schreef:
uhhh een paard wat voor loopt, is de baas.
dit is dus ook een dominante houding naar jou toen.

Verder is het een erg mooi beestje hoor!


nou vooruit dan maar, hieronder een stukje wat ik al geschreven heb, een jaar geleden, toen ik het topic 'Snatje @ jaarlingenschool' plaatste.

Citaat:
ik zal nog even toelichten, hij kan overal lopen tov mij. langs drukkere wegen (waar ook auto's rijden) loop ik naast zijn hoofd en geef ik ook minder lengte aan de lijn, hij weet precies tot hoe ver hij tov de lijn hoort te komen, en duwt nooit door. hij loopt ook hele stukken achter me, ik kan hem wat dat betreft al heel gemakkelijk sturen. ik kan hem naast, voor of achter me positioneren zonder moeite, mééstal loopt hij zelfs achter me, maar als er ruimte is om hem lekker te laten 'fladderen' dan doen we dat ook zéker. ik beslis wanneer er 'gefladderd' wordt, ik kan aan Snatje wel zien wanneer hij er zin in heeft, dat laat hij wel zien. echter, de keus om hem wel of niet te laten gaan ligt bij mij. hij wacht af, als ik aangeef dat het mag gaat ie lekker, en zo niet dan is er geen discussie over en gedraagt Snatje zich evengoed netjes.

dat hij voorop mag heeft niets te maken met leiderschap, erachter is de ultieme leiderspositie, aangezien je van daaruit ook opdrijft. nou is dit niet wat ik hier doe, maar het voorop lopen in deze zin is zéker niet te verwarren met leiding geven/ nemen. imo is het júíst zaak, dat een paard ook die 'dominante' dingen kan doen zonder ze te verwarren met dominant zíjn. anders heb ik straks een probleem als Snatje voor de wagen gaat.
tussen mij en Snatje is er sprake van een goede, duidelijke verhouding. ik heb het 'voor het zeggen', en niet alleen omdat ík dat wil, maar ook omdat dat voor Snatje logisch is. hij mag lekker paard zijn, begrijpt wat ik hem aangeef en ik zorg ervoor dat ik voor hem een baken van rust en vertrouwen vorm. voor hem is het dan logisch om mij het leiderschap 'te geven' en er is geen reden om hieraan te twijfelen zolang ik me opstel als onvoorwaardelijk betrouwbaar. om dat te bewerkstelligen, heb ik echt niet nodig dat hij alleen maar achter me mag komen.

'volgen' kan een paard ook terwijl je achter hem loopt. denk hierbij aan mennen, het paard volgt de hand van de menner, zoals het halster dat hier voor Snatje kan zijn. meestal heb ik genoeg aan iets opzij gaan, door het veranderen van het doorhangen in de lijn weet hij dan dat er iets moet gaan gebeuren en daar reageert hij op. soms moet ik het touw iets opnemen, maar meer ook niet.
overigens kan hij ook achterwaarts volgen, waarbij ik achter hem sta, mijn hand tegen zijn kont leg en achteruit loop. hij volgt dan mijn hand, achterwaarts. filmpje daarvan zal ik op korte termijn plaatsen.

ik vind ook, dat de relatie met je paard dusdanig hoort te zijn dat jij degene bent die vanzelfsprekend de leider is. voorop lopen is in de eerste stadia (het paard leren kennen en de relatie opbouwen) meestal wel een criterium, maar ikzelf wil dat ik overál kan lopen tov mijn dieren, zonder dat daarbij direct aan mij getwijfeld hoeft te worden. leiderschap moet duidelijk zijn, en niet in twijfel getrokken hoeven worden. daardoor wordt een paard onzeker over jouw positie en de zijne, waardoor er kans is dat een paard agressief wordt (poging om leiderschap over te nemen), of niet meer wil luisteren. met Faram (10 jaar) loop ik ook regelmatig erachter of schuin erachter, ook hij blijft gewoon bestuurbaar en controleerbaar. dat is ook wel anders geweest, met Faram heb ik behoorlijke fouten gemaakt (ik was toen 13), waardoor hij inderdáád twijfelde aan mijn leiderschap, wat levensgevaarlijke situaties opleverde. dit heeft wel tot resultaat gehad dat ik MOEST leren hoe je ermee om moet gaan, en inmiddels acht ik mezelf wel in staat om het allemaal in goede banen te leiden.


en hier nog één:

Citaat:
ik zal het even toelichten, maar wens er wel bij te vermelden dat ik het op prijs gesteld had als je mijn eerdere posts had gelezen.
steile waterkant: ik ken die hellingen goed, ik kom er met Flicka ook dikwijls. het eerste is steil, maar waar ik sta is het juist heel vlak, en je ziet dat het niet tot aan de rand onder water staat. uitglijden heeft een klein kansje, maar goed ook dat kan gebeuren, en zal hem in zijn leven wel vaker overkomen, gladde wei (in zijn wei zijn ook nog heuveltjes), sneeuw... was ie te ver gestapt of gegleden, dan had ie natte voeten gehad. ik sleur hem er niet in, het is volledig aan hem om het wel of niet te proberen, en gelukkig is hij dapper genoeg om dat te doen, ook al is het wel erg spannend.
hij is in het begin ook weleens geschrokken op wandeling, kwam een kindje de hoek omrennen, nou 4 pootjes tegelijk de lucht in, en meteen tegen me aan wegkruipen ('mama help!'). kan nou eenmaal gebeuren, daar is het een paard voor.

ik zou je willen aanraden om de filmpjes nog eens goed te bekijken, controle kwijt? ik vraag me oprecht af waar je dit ziet. ik kan Snatje op heel weinig (een woord, hand op zijn kont) terughalen, zodat ie naast of achter me kan lopen. en nogmaals: degene die voorop loopt heeft niet per definitie de leiding!
overigens mag hij tijdens het 'fladderen' inderdaad doen wát hij maar wil, hij weet hoe hij erom kan vragen en doet dat ook netjes. waar het niet kan, gebeurt het niet, langs autowegen bijvoorbeeld. dan loopt hij korter bij me, en met zijn hoofd naast me. maar goed, wanneer er 'gefladderd' wordt is het gewoon speelkwartier, hij mag dan doen wat hij wil, zolang er geen druk op het lijntje komt. hij weet precies tot waar hij kan, dat voelt hij door het doorhangen van het lijntje. (prachtig om te zien, hij paradeert over de paden en maakt rondjes om me heen, kruipt tussen struiken door... echter als ik aangeef dat we op de paden blijven doet hij daar niet moeilijk over. HIJ legt zélf de beslissingen bij mij, omdat dat voor een volgend paard logisch is. hij wíl niet beslissen, dat zou leiderschap en dus een grote verantwoordelijkheid betekenen, en ik ben degene die dat heeft, niet hij.) daarom kies ik ook voor lichtgewicht halsters om mee te lopen, veel meer gevoel daardoor. ik kan hem tijdens het 'fladderen' ten allen tijde terugroepen, en dat hoort imo ook. in dat bos lopen ook honden los, die het misschien wel eng vinden bijvoorbeeld, of andere wandelaars, niet echt handig als mijn veulen ze dan in de weg zit omdat hij 'fladdert'.

als je goed kijkt, zie je dat ik bij het helling op rennen Snatje met mijn hele lichaam aanmoedig om ervoor te gaan. ik wil dat hij lekker losgaat, hij vindt dat leuk en ik vind het prachtig. je ziet ook, dat hij bovenaan de helling meteen teruggaat in stap, hij is nl sneller dan ik en het lijntje is dan op, dus hij kan niet verder doorrennen. of nou ja, dat kán hij wel, maar aangezien hij goed bekend is met lichtheid op het halster en wijken voor druk, alsmede met de afspraken die ik met hem gemaakt heb (mbt leiderschap, en daarmee dus het kuddegevoel), doet hij dat niet.
leuk dat je dat zegt, om in dit bos te komen moet je eerst over een diepliggend pad dat smaller is dan de gemiddelde hoefslag. ik loop in dat pad, en daar meestal voor hem, omdat passeren moeizaam is en ik Snatje niet op nietsvermoedende wandelaars wil afsturen. hij gaat me hoe dan ook niet voorbij. ook niet toen er laatst ineens een hond opdook van achter en hij een stukje naar voren schoot. ik ben met je eens, dat een hoop paarden om die reden de begeleider even opzij zouden duwen. in die gevallen is er dus geen sprake van onvoorwaardelijk leiderschap en vertrouwen. immers, ik ren niet weg, dus weet Snatje dat hij ook niet weg hoeft te rennen. hij volgt mij immers, ik ben de leider en geef niet aan dat er reden is tot wegrennen. voor Snatje is het dan dus logisch om ook niet weg te rennen, wegvluchten bij je kudde vandaan is voor een paard gewoon niet logisch. schrikken mag best, maar ik wil het niet voelen. niet met een beuk in mijn rug en niet in het touw. het is twee keer gebeurd toen ik hem nog niet zo lang had, dat hij tegen het touw opliep, maar verder niet.

waarom zou hij door willen rennen? hij heeft zo ook lol, ik geef hem ruimte en samen rennen we hele stukken. een paard volgt zijn leider, voor Snatje in dit geval betekent dat dus dat hij in die aangegeven ruimte blijft. een paard, en zéker een veulen, verlaat de kudde niet om eens lekker raar te doen. Snatje weet dat tijdens het lopen de ruimte voor de kudde aangegeven wordt met het touw. ik breek er niet uit (lees: meetrekken), en hij ook niet.

de band/ connectie die Snatje met mij heeft ontwikkeld (want ja, dat heeft hij zelf gedaan, ook toen hij mensenschuw was heb ik geen toenadering gezocht, maar gewacht tot hij dat zelf deed.), is er één die ik nog niet eerder ervaren heb. mijn andere dieren kunnen ook een helling oprennen en aan de waterkant staan etc, maar dat zijn slechts spelletjes, onderdelen (voor Snatje overigens ook). een échte band gaat veel dieper, en je merkt dan dat je op een andere manier leert communiceren. ik hoef bij Snatje heel weinig te doen, hij reageert heel gemakkelijk en lijkt me daarin écht goed te snappen, ook bij dingen die we voor het eerst doen. duidelijk zijn, daar gaat het voor een groot deel om. miscommunicatie is er natuurlijk wel, als hij aan de halslijn loopt over het erf aan de hand, en we passeren een fijne graspol dan kan ie zich niet inhouden. echter, hij reageert dierect als ik hem dan bij me roep. ik verwacht geen constante concentratie, een veulen moet vrijheid hebben. wat ik wél verwacht, en wat hij ook prima aankan, is reactie op mijn vragen. maar ook vragen doe ik niet constant, dat zijn slechts korte momenten. de wíl om mee te werken is een tweede natuur, ik ben geaccepteerd als leider, dus is dat niet meer dan logisch. volgen is voor Snatje het makkelijkst, het minst gevaarlijk en het enige logische, aangezien hij mij als leider ziet.

wat ik het mooiste vind hier, is dat mensen het dus niet ZIEN. het ziet er blijkbaar uit als een veulen die alle vrijheid heeft, en in die vrijheid ongedwongen zijn eigen gang gaat. dát is ook precies wat ik wil bereiken, geen afgedwongen leiderschap, maar oprecht leiderschap en respect in een relatie zo gelijkwaardig als maar mogelijk is. IK wil, dat mijn dieren meewerken omdat ZIJ dat wíllen. en dan gáán ze inderdaad hun eigen gang, aangezien hún gang bij correct leiderschap MIJN gang is. volgzaamheid, onvoorwaardelijk leiderschap en wederzijds respect, grenzen weten te liggen zonder er eerst tegenop te walsen en een afstraffing nodig te hebben (van beide kanten!), daar gaat het imo om bij een goede relatie met je paard.


de rest, en ook de zaken gerelateerd aan deze posts, zijn terug te vinden in het topic, waarvan hier nog even de link:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=890281

er is dus geen sprake van enige twijfel over wie er hier de leiding heeft. iedereen die wel meent hieraan te moeten twijfelen is bij deze dan ook van harte uitgenodigd om een keer mee te lopen.

met mennen bevind je je ALTIJD achter je paard. dat zou niet mogelijk zijn als de meest vooroplopende de 'dominantste' zou zijn. ik heb zowiezo een hekel aan denken in termen als 'dominant', ik streef naar harmonie. Snatje is zéér stuurbaar, ik kan hem van achter hem lopend aangeven of we links - of rechtsaf moeten, remmen, halthouden of aandraven met enkel lichaamstaal en stem.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:34

wat ongelofelijk knap van snatte-man! Ja hij doet het echt netjes. je ziet hem nergens trekken ofzo.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:36

Super fotos! Vol genieten puur ontspanning de lol straalt ook van jou gezicht helemaal af!

_Marianne
Berichten: 1705
Geregistreerd: 03-07-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:38

Wow, wat super zeg! Ja En over dat leiding, wat een onzin zeg. Hij is echt niet dominant omdat hij voorop loopt hoor, kom nou.

Het ziet er echt top uit, leuk man!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:55

Aaaaah geweldig!!!!! snatje is echt super!!!
Vind het super echt waar!

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:00

Heerlijk, als dat geen genieten is...
Wat een leuke foto's.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:37

genieten, zéker! ik vind dit echt zó mooi, rijden is leuk, maar écht samen met je paard bezig zijn zo, ernaast, en op afstand zoals het paard het prettig vindt, dat vind ik echt ultiem.

Snatje is een heerlijke pony om mee te rommelen, heeft een hoop zelfvertrouwen (daarom vindt hij voorop lopen ook het leukste, je ziet een duidelijk verschil in de foto's waar hij voor loopt en waar hij achter loopt) en ik denk dat hij in de toekomst nog een hoop leuke dingen gaat doen ook...

overigens doe ik dit ook met mijn vijfjarige kruising shet Flicka, misschien van haar ook foto's op korte termijn, zou wel leuk zijn.
Faram kan het ook wel maar op het moment gaat hij niet zo lekker dus het is een beetje gevaarlijk nu, hihi! ach ja komt wel weer als hij weer in orde is.

dit vind ik het mooiste aan paarden, het samenzijn en de manier waarop ze je kunnen accepteren en respecteren, op zo'n manier dat je niet anders kunt dan op dezelfde manier met hén omgaan.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:38

merrieveulen schreef:
genieten, zéker! ik vind dit echt zó mooi, rijden is leuk, maar écht samen met je paard bezig zijn zo, ernaast, en op afstand zoals het paard het prettig vindt, dat vind ik echt ultiem.


Idd, zo is het maar net OK dan!

Leuke foto's weer van Snat(je)

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:41

Heey Renée. Weet niet of je me nog kent (was toen wel eens met Laura mee). Wat is Snatje mooi geworden!! Laatste keer dat ik hem had gezien was hij nog zo klein.

Erg gave foto's, heerlijk dat je dat zo kan doen, idd lekker genieten.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:42

Dat je dat durft..Die van mij is 2.5 en een onwijze lieverd maar wel speels..ik zou nooit zo met dr gaan lopen in het bos..1x schrikken en vluchten en weg is ze! Maar dat is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid! Leuke pony

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:42

Jeanine84 schreef:
Dat je dat durft..Die van mij is 2.5 en een onwijze lieverd maar wel speels..ik zou nooit zo met dr gaan lopen in het bos..1x schrikken en vluchten en weg is ze! Maar dat is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid! Leuke pony


Iets beter lezen dan??

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:45

Ashley__ schreef:
Jeanine84 schreef:
Dat je dat durft..Die van mij is 2.5 en een onwijze lieverd maar wel speels..ik zou nooit zo met dr gaan lopen in het bos..1x schrikken en vluchten en weg is ze! Maar dat is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid! Leuke pony


Iets beter lezen dan??


Een paard is en blijft een vluchtdier! Je band kan nog zo goed en sterk zijn, als ze gaan dan gaan ze! Maargoed eindeloze discussie.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:48

Nee sorry maar dan hapert er toch iets bij jou en de pony. Mijn shet is ook 2,5 en als hij al bang wordt kruipt hij helemaal tegen mee aan ipv weg te rennen.
Het ligt wel degelijk aan de band tussen begeleider en pony, als je pony jou niet vertrouwd zal hij idd wegrennen. Vertrouwt de pony jou wel dan zal hij op jouw reactie letten.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:52

Jeanine84 schreef:
Een paard is en blijft een vluchtdier! Je band kan nog zo goed en sterk zijn, als ze gaan dan gaan ze! Maargoed eindeloze discussie.


Of je er dan voor of achter loopt zou dan dus ook niet uitmaken Knipoog .

Jammer inderdaad dat de foto's zo onscherp zijn. Komt denk ik omdat het te donker was in het bos, maar het gaat om het idee. Hij deed het super, de schat!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:56

Ik heb ook helemaal niks gezegd over er voor of er achter lopen! En ik verwijt haar ook niks, ik zeg haar: dat ik het knap vind dat ze dat DURFT!

Daarnaast heb ik geen pony maar een paard! Ik heb haar niet om wandelingen mee te maken en eindeloos mee te tuttelen, ik ga straks de wedstrijdsport met haar in! En ik zoek in dat geval geen paard die op mij leunt of bescherming bij mij zoekt! En mijn hond heb ik al 8 jaar, ze is erg zelfstandig en zal ook geen bescherming bij mij zoeken! Is onze band slecht? Nee onze band is heel sterk maar ik laat haar wel in haar waarde en vind het heerlijk dat ze zo dapper en op zichzelf is..ik zoek in een hond geen schoothond en in mijn paard al helemaal niet!

Verder vind ik het nogmaals hele leuke fotos en vind ik het gaaf dat ze het durft!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:58

Jeanine84 schreef:
Ik heb ook helemaal niks gezegd over er voor of er achter lopen! En ik verwijt haar ook niks, ik zeg haar: dat ik het knap vind dat ze dat DURFT!

Daarnaast heb ik geen pony maar een paard! Ik heb haar niet om wandelingen mee te maken en eindeloos mee te tuttelen, ik ga straks de wedstrijdsport met haar in! En ik zoek in dat geval geen paard die op mij leunt of bescherming bij mij zoekt! En mijn hond heb ik al 8 jaar, ze is erg zelfstandig en zal ook geen bescherming bij mij zoeken! Is onze band slecht? Nee onze band is heel sterk maar ik laat haar wel in haar waarde en vind het heerlijk dat ze zo dapper en op zichzelf is..ik zoek in een hond geen schoothond en in mijn paard al helemaal niet!

Verder vind ik het nogmaals hele leuke fotos en vind ik het gaaf dat ze het durft!



dat vind ik een rare beredenering. mijn pony's lopen ook in de sport, maar dat betekend niet dat ik geen band met ze opbouw.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:01

Nou sorry, ik bedoelde het niet aanvallend...
Vind het zelf ook kanp van zuslief, ik hoop dit met mijn eigen paard ook te bereiken. Zal nog wel even duren, maar gelukkig heb ik dus iemand die weet hoe ik dat kan aanpakken Knipoog . Goed voorbeeld is het halve werk Knipoog .
Ik zou dit niet kunnen met mijn paard, of ik er nou voor, achter of naast loop... Ook ik vind onze band niet slecht, alleen haar vertrouwen in mij is niet sterk genoeg. Dat komt vanzelf Knipoog (nou ja, ik moet er wel wat voor doen natuurlijk Knipoog .

Jeanine84 schreef:
Ik heb ook helemaal niks gezegd over er voor of er achter lopen! En ik verwijt haar ook niks, ik zeg haar: dat ik het knap vind dat ze dat DURFT!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:12

Jeanine84 schreef:
Ik heb ook helemaal niks gezegd over er voor of er achter lopen! En ik verwijt haar ook niks, ik zeg haar: dat ik het knap vind dat ze dat DURFT!

Daarnaast heb ik geen pony maar een paard! Ik heb haar niet om wandelingen mee te maken en eindeloos mee te tuttelen, ik ga straks de wedstrijdsport met haar in! En ik zoek in dat geval geen paard die op mij leunt of bescherming bij mij zoekt! En mijn hond heb ik al 8 jaar, ze is erg zelfstandig en zal ook geen bescherming bij mij zoeken! Is onze band slecht? Nee onze band is heel sterk maar ik laat haar wel in haar waarde en vind het heerlijk dat ze zo dapper en op zichzelf is..ik zoek in een hond geen schoothond en in mijn paard al helemaal niet!

Verder vind ik het nogmaals hele leuke fotos en vind ik het gaaf dat ze het durft!


sorry maar vind je reactie toch een beetje vreemd hoor, zowieso maakt het geen bal uit of je een pony of een paard hebt wat band betreft (geef mij maar een pony, veel meer karakter) En juist in de wedstrijdsport zouden mensen meer tijd en aandacht aan de band met het paard moeten werken, dier werkt dan n.l. wel een tandje harder voor je zonder dat het jou wat kost.

Mijn pony heb ik ook een hele sterke band mee, maar dat maakt haar nog geen laffaard! als iets eng is dan kan ze dit op 2 manieren oplossen afhankelijk van mijn positie, als ik naast haar hoofd ben gaat ze vaak eerst achter me lopen om dan te gaan kijken en snuffelen aan het enge object, loop ik in een menpositie dan gaat ze zelfstandig naar het object op het te bekijken. Ik heb zo ook onder het zadel menig vlucht reactie kunnen onderdrukken omdat ze mij vertrouwt. dat maakt nog geen schootpaard van haar (sterker, ze vreet haast iedereen op als die in de buurt komen)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:18

hihi Snatje is ook best speels, maar hij weet de grens, en het verschil tussen spelen met mij en met zijn kameraden. ik vind een tikje tegen mijn borst nl helemaal geen leuk spel, zij wel.

inderdaad, een paard kan ALTIJD willen vluchten. Snatje heeft daarmee in het verleden met mij wel te maken gehad, maar weet nu dat als ik niet ga, hij ook niet hoeft te gaan, dat zit in bij wat we hebben opgebouwd. grote vrachtwagens en treinen, niks doet hem iets meer als ik er niet naar kijk. in het bos aan het erf loopt hij los. als hij dan wél zou vluchten gaat hij terug naar zijn groepje, en dat is ook goed. in dit bos kan hij niet los om die reden, ik moet hem een signaal kunnen geven als het hem echt teveel zou worden. hij moet namelijk twee spoorwegen over terug naar huis. dat is de reden dat hij aan een touw zit, druk op het touw is stoppen, altijd. en dat weet hij.

trekken aan het touw mag en kan niet, hoort er niet bij en daar is het touw niet voor. het touw is een lichte aanwezige verbinding, ik kan er signalen mee geven maar dat is dan ook alles. voorheen is hij weleens zo geschrokken dat hij wilde wegrennen en dat ook deed, tot het einde van het touw. op het moment dat hij het touw voelt stopt hij.

natuurlijk is er NOOIT een garantie dat een paard niet vlucht, echter, veel beter dan het nu is kan het voor mijn gevoel niet worden. op hol slaan kan altijd, met het makste paard, of je nou een stang met kinketting hebt of een touw aan de hals, het kan gewoon. dat is met paarden werken, simpel zat. wel is het leuk om te kijken hoe ver je je paard kan brengen hierin, Snatje is volgens mij érg ver en ik ben dan ook trots op hem. het vertrouwen in mij als baken van rust (is ook te zien op de foto's trouwens) is groot, hij zal eerder tegen mij aankruipen dan wegrennen. immers, als hij wegrent is hij alleen, dat is pas écht gevaarlijk en dat is iets wat een paard van nature weet.

of het nou een sportpaard is of niet, vertrouwen is altijd belangrijk. op het wedstrijdterrein is het vaak spannend voor paarden, en daar wordt ook nog verwacht dat ze iets laten zien. zonder een goede vertrouwensband presteer je op wedstrijden niets, dan ben je nl alleen maar bezig met het voorkomen van paniek. dat is natuurlijk voor een paard. zit je goed of voldoende, dan kan je zonder kleerscheuren met je paard op concours. wil niet zeggen dat lopen aan een halslijn daarvoor een criterium is, IK vind het leuk om te doen en voor mij is dat belangrijker dan alle winstpunten op de wereld, maar uiteindelijk gaat het om het paard. en dat kan ook aan een gewoon halster, op een wedstrijdterrein of wat/ waar dan ook.

een paard zal altijd op zijn begeleider steunen, zeker op wedstrijdterreinen of op andere plaatsen die hij niet kent. immers, een paard alleen is een paard alleen, en dat is levensgevaarlijk wanneer ze dat zo voelen. het paard moet het uiteindelijk doen, maar je kunt niet van een paard verwachten dat hij jou meeneemt op concours ipv andersom. de ruiter is degene die het paard geruststelt als het eng is in de ring, die het paard zo weet te 'bewerken' dat het dier vol vertrouwen langs vlaggetjes en witte hekjes loopt. iemand moet het laatste woord hebben en beslissen of iets de moeite waard is om voor weg te vluchten of juist niet. en dat kan je dan beter zelf zijn dan je paard. ik zou zelf niet blij worden van paardse beslissingen op vreemd terrein waar het druk is.

als dit een kwestie zou zijn van een gok nemen en 'kijken of het goed gaat', dan zou ik dit niet doen. daarvoor hou ik teveel van mijn paarden.

ik vind het ook geen 'schootpaard' voorbeeld. mijn paarden zijn juist een heleboel paard, omdat ik ze paards benader. maak je dat je te begrijpen bent dan is het simpel om lekker met ze bezig te zijn. schootpaardjes zijn het zéker niet, Snatje is zelfs enorm dapper voor het gemiddelde, dat hij voorop een bruggetje opduikt, niet opkijkt van vrachtwagens en ook op onbekende plaatsen gewoon voorop loopt, alert en attent. menig tweejarige is niet eens verkeersmak, en zou zéker niet alleen (voorop) een brug overgaan. hier heb ik straks met mennen (misschien wel op concours, als ik ooit vervoer kan krijgen) heel veel aan. Snatje weet al wat hij kan, dat hij voorop kan en dat er dan iemand is die op hem past. hij zal niet snel moeilijk doen als hij iets engs tegenkomt, en druk verkeer kan ik in feite zo in.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:55

Gezellige plaatjes, ziet er leuk uit zo Lachen
En Snatje wordt maar knapper en knapper........... wát een stoer ventje is het al... Lachen

Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:31

Allereerst; wat een súper leuke pony Haha! .
Maar het ziet er heel leuk en relaxt uit!
Echt een goede band tussen jullie volgens mij Lovers .