SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:36

Wat een leuke pony! Volgensmij geniet hij er echt van.
Ook knap dat jullie zo samen kunnen lopen met alleen die halslijn OK dan!

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:53

Wat een superleuke foto's zeg! Haha!

Het ziet er echt heel leuk uit dat jullie alleen maar met een touw lopen!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:59

In een kudde lopen de paarden door elkaar en toch niet altijd achter elkaar aan geplakt. Ik ben zelf van mening dat je zelf het beste aanvoelt wanneer voorop lopen dominantie is, en wanneer niet. Mijn paard mag ook voorop lopen eventueel (we lopen meestal naast elkaar trouwens) maar hij weet precies dat hij moet blijven luisteren. Als hij zich daar braaf aan houdt, vind ik het verder prima (tenzij ik anders vraag).

Leuke foto's en lijkt me heerlijk om te doen!

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:07

Ziet er leuk uit zeg! Snatje droogt mooi op Knipoog
Alleen kan ik nog steeds niet aan die naam wennen Huilen van het lachen
Ik lees nog steeds 'snotje' Huilen van het lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:06

hihi nou het is ook al een hele vent, en eigenlijk wordt het weleens tijd dat ik 'm 'Santiago' ga noemen, dat is nl zijn eigenlijke naam... maar ik ben nu zo gewend aan Snatje, hihi!

hij is inderdaad erg groot voor mijn gevoel, hij groeit goed. maar hij is nog erg jeugdig in uiterlijk verder hoor, in het echt zie je dat beter dan op de foto's. het lijkt heel wat met die forse pens en wintervacht, hihi!

@ joyce, ik denk dat hij het voor de wagen ook érg leuk zal doen, hij durft dus goed voorop en laat zich niet snel van de wijs brengen, en daarbij heeft hij heel fraaie gangen vind ik... ik heb er ook echt zin in om straks met 'm aan de slag te gaan. zal waarschijnlijk volgend jaar zomer worden ofzo, afhankelijk van wat hij aangeeft aan te kunnen/ willen.

@ Camee, dat relaxte vind ik zelf inderdaad ook opvallend, Snatje is alert en attent maar heeft wel een rust bij zich die zeg 'niks doet me wat, ik voel me goed', als je begrijpt wat ik bedoel. rust is imo iets van groot belang voor paarden, ik ben met Snatje best wat bezig geweest met rust creëren, hij had heel veel spanning en ook wat angst in zich toen ik hem net had. zelfvertrouwen is mijns inziens punt één, vertrouwen in de begeleider hoort daar ook bij, maar dat is alleen mogelijk als er een zeker zelfvertrouwen al aanwezig is. eigenlijk is Snatje in het bos of langs de weg, of waar dan ook, net zo goed op z'n gemak als in zijn eigen wei. jolig is hij natuurlijk af en toe wel, maar wordt niet anders als we ergens heengaan. angst zie ik bij hem helemaal niet meer. als we bijv. honden of wandelaars tegemoet komen, en het is onverwacht, dan gaat hij stilstaan, observeren, en loopt dan door. heel simpel, geen vluchtimpuls.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:14

Wat leuk zeg.. :d
lijkt me heerlijk om zo met een paard door een bos te sjokken Lachen

lijkt me ook heerlijk om zo'n bos vlakbij stal te hebben haha

Veel plezier nog met jullie wandeltochtjes

duckydive
Berichten: 51
Geregistreerd: 30-10-07

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:19

echt een leuke pony, schattig koppie.
Zo zie je maar, je hoeft niet perse alleen maar te rijden om plezier te hebben met je pony.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:30

bedankt!

ik heb zelf één rijpaard en twee kleintjes, Flicka is vijf en loopt al voor de wagen, snatje is 2,5 maar wil altijd mee, dus moeten we wel iets leuks verzinnen, hihi! en hier heeft hij later ook héél veel aan. rijden vind ik leuk als het paard dat ook vindt, maar dit soort dingen maken het gewoon af. gewoon paardse dingen die zij leuk vinden, dan vind ik het allemaal goed!

xCaitlin

Berichten: 2029
Geregistreerd: 16-05-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:19

Wat een schátje!
Ziet er gezellig en ontspannen uit Ja

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:45

Wendy schreef:
Ziet er leuk uit zeg! Snatje droogt mooi op Knipoog
Alleen kan ik nog steeds niet aan die naam wennen Huilen van het lachen
Ik lees nog steeds 'snotje' Huilen van het lachen


Ik denk ook aan iets dat in je neus opdroogt bij 'snatje'. Clown

Hele gave fotos.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 01:27

bedankt!

OK, 'Santiago' dan... maar hij is zo klein en het klinkt zo groot, haha!

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:26

nicci88 schreef:
uhhh een paard wat voor loopt, is de baas.
dit is dus ook een dominante houding naar jou toen.

Verder is het een erg mooi beestje hoor!


dus mennen is een paard de baas laten spelen?

ik vid dat dit juist voor extra teamwerk is!

ontzettend schattige pony!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:26

bedankt! en hij wordt al meer en meer een grote vent, heeft namelijk deze week zijn eerste tandje gewisseld, hihi!

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:31

Leuk man!
Nou lijkt het nog meer alsof je een hond uitlaat Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:54

hihi klopt, die opmerking krijg ik dan ook regelmatig van voorbijgangers. enige verschil is dat deze de graspollen niet uitzoekt om erop te plassen maar om ze op te eten, hihi!

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:12

Ik heb je vorige topic ook net bekeken, en ik vind het echt knap van je dat je al zo ver bent gekomen met Snatje! Echt geweldig!
Ik ben nu wel heel geinteresseerd hoe jij dit voor elkaar hebt gekregen. Ik zie mijn pony nog niet zo snel zo met me meelopen..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 00:45

pfff tja hoe leg je zoiets uit... het is geen trucje, ik kan je dus niet zeggen zo van achter de computer hoe je dit soort dingen bewerkstelligt. wel kan ik uitleg geven over het hoe en wat van hoe wij het gedaan hebben, op zich is het namelijk niet iets moeilijks waar maanden aan training aan vooraf gaat, het gaat op een zeker punt vanzelf eigenlijk.

natuurlijk is een goede relatie met je paard van belang, vertrouwen en leiderschap, een goede verhouding met je paard. een paard dat je voorbij stormt of aan het touw trekt is (NOG!) geen goede kandidaat voor dit soort dingen. persoonlijk ben ik heel scherp op het gebruik van hulpen, ik gebruik veel gebaren en lichaamstaal, evt. met stemondersteuning, maar niet zozeer vaste aangeleerde commando's. in mijn optiek kan ieder paard dit leren, mijn eigen ervaring is dat punt één 'rust' moet zijn. een paard zonder rust in het samenzijn met zijn of haar begeleider kan ten allen tijde veranderen in een ongeleid projectiel. je moet, zoals ik al eerder aangaf, door je paard gezien worden als een baken van rust, een andere omschrijving weet ik er eigenlijk niet voor. maar op die manier, en met de basisdingen die ik hierboven heb staan, zoekt je paard je zelf wel op en is de wil tot misdragen of aan het touw meesleuren überhaupt niet aanwezig.

nogmaals, het is geen trucje, maar enkel leren inspelen en inzicht krijgen op het individu waarmee je 'werkt'. het is niet zo dat je een paar oefeningen uit een boekje neemt en vervolgens in 'vrijheid' de straat op kan. het is aanvoelen, inzicht leren en jezelf met je paard kennen, dat is iets wat moet groeien en een eerlijke zelfevaluatie vereist. belangrijk is dat het paard altijd degene is die je vertelt of je het goed doet. het paard bepaalt of je als combinatie ergens klaar voor bent of niet. een paard met kracht, en evt. een pijnprikkel (hoeveel mensen knippen er geen touw aan het bit om te wandelen!) in bedwang houden kan iedereen tot op zekere hoogte. dit is echter geen 'samenwerken', en als je kracht of een bit nodig hebt om te wandelen, heel simpel en voor velen niet leuk om te lezen waarschijnlijk, maar, je doet iets fout. het paard geeft je immers aan een reden te zien om je te wantrouwen, aan je 'gezag' te ontsnappen of weg te willen, bijvoorbeeld in enge situaties. de fout ligt daarin bij een eerlijk gezond paard ALTIJD bij degene die ermee werkt!

de enige echte referentie is je paard zelf. een instructeur kan je honderd keer zeggen dat je iets goed doet, maar als je paard aangeeft dat dat niet zo is, heeft het paard gewoon gelijk, zo simpel is het.

nu wil ik niet zeggen, dat het fout IS als je niet zo met je paard kunt lopen, wel is het zo, dat áls je dit wilt doen, je verder moet kijken dan de beperkte middelen die het paard iets opleggen. een vorm van omgaan met is een keuze die je maakt. en nogmaals, je paard zegt je wel wanneer je het goed doet.

een voorbeeld is Flicka, die nog weleens te hard wil. ik kan dan snel oplopen naar haar hoofd en haar achter me 'zetten', of aan het touw rukken, dat zijn de middelen die wel bekend zijn, maar je bekken kantelen, pas verlangzamen en even subtiel met je hak over de grond gaan is een duidelijk en natuurlijk begrijpbaar teken dat er afgeremd moet worden. zelf vind ik het daarbij prettig om mijn stem te gebruiken, ik leer ze dan ook zowiezo eerst het 'ho' voor we met dit soort dingen bezig gaan. mensen zijn snel geneigd hun stem te gebruiken en dan is het prettig dat het paard daar ook iets mee kan. het 'ho' commando vind ik een heel belangrijke, en eigenlijk het enige commando wat je echt nodig hebt, denk aan noodsituaties ook. meestal heb je het 'ho' niet eens nodig, bij een normale wandeling. desondanks handig en niet overbodig om te hebben. voor de rest, het aandraven en sturen, heb je genoeg aan je eigen lichaam. een paard reageert daar hoe dan ook op, als je hem de kans geeft.

het valt mij weleens op dat een hoop mensen onbewust hun paard 'blokkeren' in het lopen, het paard heeft geen ruimte, wordt te kort gehouden (de meeste paarden lopen liever een meter bij je vandaan dan strak tegen je aan met hun hoofd of hals, zoals meestal geleid wordt. natuurlijk is het een vaardigheid die handig is, wanneer je bijv. door druk verkeer moet e.d., maar voor rotzooien op plaatsen waar je de ruimte hebt is het volstrekt overbodig en voor een paard minder prettig dan als hij zijn eigen ruimte heeft, en jij daarmee de jouwe), en de leidende hand wordt te hoog gehouden, soms haast voor de neus van het paard.

een paard bepaalt hoe je dusdanig met hem omgaat dat zijn manier van reageren datgene is wat JIJ uiteindelijk wilt. ik wil niet rondgesleurd worden door het bos, maar ik wil ook niet getrapt worden, gebeten worden, omver gelopen worden, bedreigd worden, maar ik wil ook niet moeten jagen, duwen, trekken, aansporen, SNOEIhard werken om van mijn paard gedaan te krijgen wat IK wil. ik wil dat hij doet wat ik wil, zonder dat het voor hem dwingend of beklemmend is, zonder hem in zijn natuurlijke paard-zijn en balans te verstoren, zonder zijn bewegingen te beperken en zonder hem zijn eigen 'ik' te doen wantrouwen. ik wil te vertrouwen zijn, een goede verstandhouding hebben met mijn dieren, en ik wil dat zij ook met mij willen zijn, niet alleen andersom.

ZIJ zijn degenen die bepalen wanneer ik het dusdanig goed doe dat ik al deze dingen KRIJG, niet neem. een paard overnemen of onderdrukken kan iedereen, voorbeelden genoeg. MET een paard werken, op de manier die HIJ goed vindt, en ook tegelijk op de manier die IK goed vind, dat is wat ik wil en mooi vind.

tja weer een hoop bull maar nog steeds geen tips om hoe het te bereiken... dat is namelijk ook lastig in woorden uit te drukken, nogmaals, het berust niet op trucjes, maar op jou als begeleider, als paardenmens. jezelf ontwikkelen, durven experimenteren en gebruik maken van een oprechte zelfevaluatie, je fouten erkennen en uitzoeken hoe deze te herstellen, die fouten accepteren en verder gaan, ervan leren. vooral van je paard leren, waarom rent hij weg, waarom gaat hij te hard of te zacht? waarom komt hij wel of niet naar me toe? als ik dit doe, wat doet hij dan, en wat voel ik daarbij? een groot deel bestaat uit voelen. wat vertelt je paard? een draaiend oor is één ding, maar wat voel je gebeuren? je gevoel aanspreken om je paard te leren begrijpen, paarden zijn gevoelsdieren en handelen daar dan ook naar. iedereen kent wel het moment van zelf chagrijnig zijn, het paard dat op zo'n dag niet wil komen of loopt te klieren. een paard voelt je feilloos aan, reageert op wat jij doet.

rust. rust is één ding, en heel belangrijk. kan je je paard in slaap laten sukkelen bij een lekkere borstel- of massagebeurt? kan je bij je paard liggen als hij slaapt? hoe lang kan hij stilstaan wanneer jij stilstaat, ook in bijv. druk verkeer?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:05

Ik vind dat je haarfijn kunt iutleggen hoe het werkt, erg duidelijk! Je zegt zelf al dat het vooral een kwestie is van aanvoelen en leren kennen van je paard en dat je paard jou moet leren kennen en vertrouwen. Inderdaad is rust en tijd daarvoor heel belangrijk. Veel mensen willen dit soort dingen in een paard agen leren, of vanuit het idee dat het stoer is om zo met je paard om te kunnen gaan. Het vraag veel training (in de vriendelikje zin van het woord) en discipline vooral van jezelf om met je paard bezig te zijn, dingen te leren en vertrouwen te kweken. Veel mensen hebben ook de tijd niet om daarin te kunnen steken, en dat is ook heel belangrijk denk ik.

Leuk dat je zegt net zoveel plezier aan dit soort dingen te beleven als aan het rijden. Ik herken dat heel sterk. Ik ga graag met mijn merrei onder het zadel naar buiten, maar zeker net zo lief grondwerk omdat je dan zo op 1 lijn bent met je paard, je trekt samen op. Heel herkenbaar dus!

Daarnaast ook erg leuk dat je met een jong beestje al zover bent. Er zijn zoveel paarden/ponies die tot hun 3e jaar in de wei staan en er dan uitgeplukt worden en nog alles moeten leren. Op deze manier krijg je een veel betere start en veel meer vertrouwen, ook als je later wilt gaan rijden.

Super hoor! Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:22

precies, zo denk ik er ook over. wat Snatje nu meekrijgt is natuurlijk zowiezo niet belastend voor zijn lichaam, maar ook geestelijk houden we het simpel. er gelden een paar basisregels en daar houdt hij zich aan, voor de rest is het zoals het eruit ziet, vrijheid blijheid. eenmaal aan het lange touw mag alles, behalve eraan trekken. maar goed, als zoiets duidelijk is gaat dat ook gewoon goed.

inderdaad, als je ergens wilt komen in deze zin moet je vooral heel goed naar jezelf kijken, het paard laat je zien wie je bent, maar ook wat je moet doen, simpel gezegd, om tot bepaalde dingen te komen.

tot het derde in de wei staan vind ik niks mis mee, maar zoals je al zegt, veel van die paarden MOETEN ineens van alles als ze uit die wei komen. alles komt ze rauw op hun dak, basisbegrippen van wat een mens is kennen ze soms niet eens. ik heb alledrie mijn dieren direct van de moeder af, dat vind ik het prettigst. er zit geen verleden aan zo'n dier, of iig veel minder. bovendien vind ik het werken met jong grut het mooiste wat er is, zeker als het zo kan. ik denk dat Snatje met de dingen die we doen zéker zijn voordeel kan doen met het beleren straks.

bedankt voor je compliment!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:27

wat ik er nog aan wil toevoegen, op deze manier ben je idd al heel ver, naar mijn mening. het grootste probleem in het opleren van jonge dieren is vaak nl begrip en vertrouwen. als je dat hebt, is het beleren op zich geen kunst meer. probleem is vaak het verkrijgen van dergelijke basisfactoren, die zó belangrijk zijn in de omgang met paarden.

eigenlijk is de basis voor het beleren al gelegd, mijns inziens zelfs beter op deze manier dan bijv. met longeren en dergelijke. en dit staat zo dichtbij het dier zoals het is, dat het in tegenstelling tot traditionele trainingsmethoden niet hoeft te wachten tot een volwassener leeftijd.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:15

Klopt! Wij hebben een jonge ruin (niet van jongsafaan) die ook een heel goede basis heeft gekregen en daardoor enorm veel vertrouwen heeft. Hij wordt door mijn man gereden en die 2 kunnen alles samen, omdat hij gewoon de instelling heeft dat als mijn man zegt dat het ok is, het ook echt ok is. Ze doen ook heel veel grondwerk samen e.d. Dan zie je wat een hechte band doet in de samenwerking met je paard, zo gaaf.

Ik denk dat jij dat met al je paarden ook zult hebben, zeker als je ze van kleinsafaan hebt. En zoals bij Snatje, je ziet dat de dieren dat ook gewoon fijn vinden: wel paard zijn, maar duidelijk grenzen en een leider op wie ze kunnen vertrouwen.

love_nadesh

Berichten: 1526
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: veendam

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:17

nicci88 schreef:
uhhh een paard wat voor loopt, is de baas.
dit is dus ook een dominante houding naar jou toen.

Verder is het een erg mooi beestje hoor!


Oh dus een paard voor de kar is dan ook de baas?

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:22

Ziet er gezellig uit Ja. Wat krijgen we volgend jaar? Snatje (pardon, Santiago) @trioschool? of adultschool Haha!?

Welke hoogte verwacht je dat hij uiteindelijk zal krijgen? Het is echt een leukerdje om te zien! Hij zit lekker wollig in zijn haar ook, zo hoort het Lachen.

@ absque_dubio: als je op een leuke, normale manier met je pony omgaat en veel wandelt (daar begint het bij mij toch altijd mee) kun je eigenlijk al heel gauw op deze manier op stap. Dan komt het vanzelf. Daarbij moet je van het begin af aan duidelijk zijn over wat wel en wat vooral niet de bedoeling is. Verder is het vrij simpel te bereiken. Wandelen dus Haha!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:58

Het ziet er heel goed uit. Leuk paardje trouwens.
Ik wandel zelf ook veel met mijn driejarige mini's om ze overal aan te laten wennen en ik doe het ook soms ervoor, soms ernaast en soms erachter. Ik stuur ze ook wel eens ergens overheen of ergens doorheen of laat ze een rondje om mij heen lopen. Heel leuk om op die manier te trainen. Mijn oudje loopt overigens vaak los mee. (alleen in het bos, uiteraard)

Hoewel we het niet altijd eens zijn Haha! , ben ik het met de stellingen die je hier neer schrijft absoluut wel eens.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:10

bedankt allemaal!

@ simodi, dat vind ik inderdaad belangrijk, paard zijn. je kiest immers voor een dier met eigen wensen en behoeften, ik probeer daaraan zoveel mogelijk tegemoet te komen, in de omgang, maar ook in huisvesting etc. mijn ervaring is dat ruimte geven (mn geestelijk) zorgt voor fijne paarden die stabiel zijn en veel aankunnen. dit heb ik onlangs zelfs met een tandartsbehandeling ervaren, was best bijzonder.

@ Yinari, volgend jaar wordt het Snatje @ jongerenschool, hihi! hij wordt drie in april en dan gaan we fysiek wat meer doen, eens kijken wat hij leuk vindt en waar hij klaar voor is. waarschijnlijk wat longeer- en langeteugelwerk, en ook wil ik kijken of we hem met mijn vijfjarige merrie Flicka met de wagen mee kunnen nemen. ik heb dat weleens geprobeerd, iemand op de wagen die Snatje begeleidt, en hij deed het goed maar ik vind hem nu nog te jong om hem op de echte ritten mee te nemen, die zijn gewoon nog wat te pittig en vooruit fladderen kan natuurlijk niet als Flicka voor de wagen loopt. Flicka voelt zich daar ook niet prettig bij.
veel wandelen en dingen samendoen zijn inderdaad de simpele stap één, je krijgt het ook gewoon cadeau, het vergt niets aan extra training oid om ze min of meer 'los' te laten. echter, alleen veel wandelen is niet genoeg, zoals je al zegt is de hele omgang van belang, ik zie ook genoeg mensen op pad gaan met zweep en hoofdstel, het paard lekker kort aan een lijntje... die combinaties hebben hele andere regels, en over het algemeen zijn die eigenaren minder bezig met dit soort dingetjes. op zich voel je vanzelf wanneer je de lijn weer een metertje langer kunt maken, en bij sommigen is het er gewoon. het is een kwestie van aanvoelen wanneer de volgende stap komt. Snatje was in het begin heel wantrouwig, de eerste weken heb ik hem zo goed als niet aangeraakt, dit wilde hij ook niet.
ik zie veel combinaties, m.n. bij de rijpaarden (sportpaarden, daarmee is men over het algemeen toch meer met andere dingen bezig), die, hoeveel ze ook wandelen, hun paard nooit zo los gaan krijgen. simpelweg omdat de hele omgangsvorm het niet toelaat. vertrouwen is er in de gevallen die ik bedoel wel zeker, maar gebaseerd op hele andere 'basics'. eigenlijk best jammer, want dit is iets wat ieder paard en iedere eigenaar kan doen. de wil om bij te leren, het paard te lezen, en objectief naar jezelf kijken, is mijns inziens wel van belang. een paard vertelt je eigenlijk altijd wat je goed doet en wat niet, en hoe het beter kan.
ik denk dat iedereen de voorbeelden wel kent, van paarden die 'vervelend' zijn maar in wezen gewoon vertellen dat iets beter anders moet. persoonlijk vind ik luisteren naar je paard belangrijk, en ook leuk want het is zo leerzaam en je krijgt zo'n enorme feedback als je voor je paard openstaat.

@ liljebo, ik met jou ook hoor, haha! ach ja, en als we overal hetzelfde over dachten zou een lekkere pittige discussie ook niet meer mogelijk zijn he...

Snatje is nu overigens 1,24 hoog, eigenlijk dus al te groot voor 't ras. hoe groot hij precies wordt durf ik niet te zeggen, misschien komt er vrijwel niets bij, misschien wordt hij wel 1,30.