SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:20

Grappig wat je verteld over die trein (dapper trouwens!) zo stond ik vandaag met mijn uk bij een draaiende trekker..ik bleef staan dus zij bleef ook staan al vond ze het wel heel spannend! Maar omdat ik bleef staan bij dat enge monster was ze toch dapper genoeg om ook te blijven staan Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:33

precies, zo simpel kan iets zijn. het komt maar vaak genoeg voor dat de reactie van de eigenaar het paard triggert om te reageren. een paard waarmee je een volledige vertrouwensband hebt zal altijd op je reageren, helemaal wanneer het moeilijk wordt. wat ik doe met 'enge' dingen waarmee ze geconfronteerd worden, is dat ding leuk maken. Snatje interesseert het bar weinig, maar bijv. met Faram, als we een trekker tegenkomen, dan rennen we erachteraan. ik moedig hem dan aan om naar de trekker toe te gaan. Faram was daar ooit heel bang voor. tegenwoordig kan ik erlangs rijden, en laat hij wel spanning zien, maar hij blijft bij mij en blijft ook open naar mij toe, waardoor ik hem sturing kan geven daarin. het contact blijft, hij vraagt me in feite 'moeten we wegrennen, ik ben er klaar voor, je zegt het maar'
ik zeg daarop 'nergens voor nodig, we wandelen er gewoon langs, de trekker vervolgt zijn weg'. er is contact, interactie, communicatie.

wanneer het contact tussen paard en begeleider (begeleider kan ook een ruiter of menner zijn, iig degene die het laatste woord, de leiding, zou moeten hebben) wordt verbroken beginnen de gevaarlijke situaties. als begeleider zijnde heb je daar zelf het grootste aandeel in. de juiste reactie op het paard, wat hij doet, of juist andersom, kan een 'eng' moment maken of breken. een paard zal ruimte zoeken, denk bijv. ook aan angstige dieren die langs de zijkant van de trailer weglopen, ze zoeken de ruimte, en niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk (voorbeeld: je ziet praktisch alle eigenaren aan het touw trekken als het paard niet gelijk de trailer op wil. dit is een vorm van het inperken van ruimte, zowel fysiek als mentaal, en maakt dat het paard een andere uitweg zal zoeken, bijv. langs de klep). alle informatie die binnenkomt moet ook verwerkt worden, dat geldt overigens voor mensen net zo goed. de ruimte om die informatie te verwerken moet er zijn, anders bouwt het zich op, en op een zeker punt wordt het teveel, en dan zijn er grofweg twee mogelijkheden: A; een paard dat ontploft, B; een paard dat instort en afgestompt raakt, en daarnaast alle wegen daartussenin.

mijn ervaring is dat veel mensen bang zijn voor die ruimte, omdat het voor sommigen gelijk staat aan verlies van controle. echter, verlies van controle is er pas als het contact is verbroken. en laat het nu in de meeste gevallen de begeleider zijn die (onbewust, en meestal in een poging het goede te doen) het contact verbreekt. pas dán escaleert een situatie, dit betekent voor het paard namelijk dat hij er alleen voorstaat, en dus zélf een beslissing moet nemen. en paardenbeslissingen zijn over het algemeen nogal anders dan die, die door de mens gemaakt worden. WIJ zeggen: kom we kijken bij die trekker, mooi man!
het onervaren paard zegt 'AAAH een monster, kom we rennen weg!'
de mate van vetrouwen en de kracht van je relatie, en vooral het behoud van het contact(!) bepaalt welke van deze twee beslissingen het uiteindelijk gaat worden. ieder paard is over te halen om bij die trekker te gaan kijken, je kunt een paard tot alles verzoeken en tot bijna alles werkelijk overtuigen, het is alleen heel verschillend, per eigenaar en per paard, hoe. en dáár zit het 'm. ik heb de afgelopen tijd een hoop PMs gehad over 'hoe doe je dat toch, zo lopen met je pony, hoe leer je dat 'm?'

ik geef daarop een antwoord, maar volgens mij niet wat men wil horen. het is namelijk geen trucje, er is geen trucje om een paard bij je te houden, of vrijwillig te laten luisteren. ik bepaal nl niet wat ervoor nodig is om het paard te vragen iets te doen, dat bepaalt hij. aan mij is om dat te leren inschatten, het paard in te schatten, en in te spelen op wie hij is, de vraag zó te leren stellen dat het in mijn ogen goede antwoord het enige is dat hij kan en wil geven. dat vereist geen trucjes, maar vooral een hoop zelfkennis. een gestresste ruiter krijgt nooit een doodkalm paard, een begeleider die aan het touw trekt krijgt nooit een paard dat níét trekt. in feite betekent het omgaan met paarden vooral jezelf leren kennen, en jezelf ontwikkelen. de paarden weten het allemaal wel, dat zit in hun natuur. de kunst is om aan je paard te leren zien of je het goed doet, en dat zo doorontwikkelen tot je dat niet meer nodig hebt, maar tot het een tweede natuur wordt, voor jou, als mens.

je kunt een paard dapper maken door hem met allerhand zaken te confronteren, maar leuker, en makkelijker, is om je relatie zo op te bouwen, en zo met je dier om te gaan, dat dergelijke zaken voor de hand liggen. natuurlijk kom je weleens iets tegen dat het paard doet twijfelen, het gaat er niet om óf je het oplost, maar om hóé je het oplost. voorbeeld: je kunt een bang paard insluiten en de trailer in forceren, je kunt ook samen aan het werk, jij als begeleider en je paard als jouw leermeester, en sámen die trailer opwandelen.

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:38

Ik vind het er super uitzien en ik vind jou ook super!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 12:56

dank je wel, wat een mooi compliment.

het ís ook mooi om te zien, vind ik, het paard in wie hij is, puur. ik kan daar enorm van genieten, sta er soms hardop bij te lachen als ze met elkaar hoofdworstelen en in elkaars knieën bijten in het spel, elkaar laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn.

het gevoel dat een paard je kan geven wanneer hij zich laat zien (in feite jezelf ook laat zien), dat vind ik onbeschrijflijk, en oprecht ontroerend. met Snatje rennen is al zo'n ding, zoiets kleins maar als ik mijn pas vergroot en geniet, zie ik hem hetzelfde doen, uitstrekken en laten zien wat hij kan, hij zet zijn stoere gezicht op en loopt oudere paarden voorbij daarin. een paard kan in een mens een hoop losmaken.

van de week wilde hij ook stoer doen, we waren met nog iemand aan het lopen en Snatje kreeg de koppositie, met mij naast hem. hij wilde zich niet door het andere paard laten inhalen (KWPN merrie van 1,60, hihi), en liet dat zien in een draf die het uiteindelijk begin vormt van verheven gangen, passage. aan een los touw, een moment van ingehouden drang naar voren, zó oplettend en attent, en trots! hoofd en hals opgericht, en ik ernaast met niet meer dan mijn lichaamshouding en energie, zo schitterend, en wederom ontroerend, in mijn ogen. dát vind ik een echt geschenk, als een paard dat doet.

ik vraag me dan dikwijls af, na zo'n moment (op het moment zelf is er alleen ik en het paard, wij samen, het genieten, daarna het nagenieten en complimenteren, uiteraard!), hoe een ander zoiets ervaart. ziet een ander dat net zoals ik, als iets prachtigs, waar duizend winstpunten en afstammingen niet tegenop kunnen? is voldoening en oprecht geluk niet datgene waarnaar wij mét onze paarden werkelijk op zoek zijn, in onszelf?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:25

merrieveulen schreef:
noouuuu.... het enige risico is dat ie gras vindt en niet meer mee naar huis wil, eigenlijk.

ik snap je punt heel goed, Adil! en ik ben het er zéker mee eens dat je met een halster meer 'te zeggen' hebt. langs de weg gebruik ik altijd een halster, bovendien loopt Snatje dan achter of naast me. allemaal veiligheid. ik vind het rommelen met mijn dieren geweldig, maar het laatste wat ik wil is henzelf of anderen in gevaar brengen. ik kan je garanderen dat daarvan hier geen sprake is. je kunt dit bos niet zomaar in of uit (met een groter paard kom je er zowiezo niet in omdat het hekje te smal is).

mijn hoofdpunt is dus het dier, én jezelf, zover te krijgen dat er van 'het op een lopen zetten' praktisch geen sprake meer is. wél hou ik daar rekening mee, daarom laat ik Snatje ook niet helemaal los, dat doen we alleen in het eigen bos op het erf. de halslijn is onze 'verzekering', Snatje heeft geleerd dat dat een verbinding is die blijven is, ik trek niet en hij ook niet. ik heb weleens meegemaakt in het hele begin dat hij schrok en een stukje sprintte, maar eenmaal aan het einde van de lijn voelt hij dus dat ik niet wegren. op dat punt komt hij dan terug. hij doet in feite wat ik doe, als ik niet bang ben zoekt hij mij op, als baken van rust. in het verkeer doet hij dat soms ook, hij gaat dan dichter naast me lopen als er iets groots langskomt. in die zin weet hij heel goed dat er niets gebeurt als ik aangeef dat er niets gebeurt. en dat is érg prettig werken mag ik wel zeggen, geeft niet alleen voor hem, maar ook voor mij rust, en de zekerheid dat ik de weg opkan zonder dat hij hysterisch zal worden bij 'enge' dingen. een paard dat dat wél doet, is er mi niet aan toe om de weg op te gaan, levensgevaarlijk.


Merrieveulen, je weet waar je het over hebt, en ik zie in dat je geen onnodige risico's neemt, wat eigenlijk mijn grootste punt was.
Bij mensen als jij heb ik hier echt geen problemen mee, je ziet allen steeds vaker mensen die net als jij leuk willen rommelen met hun paarden, maar daarbij niet denken aan de band die er VOOR DE TIJD al moet zijn om gewoon leuk te kunnen rommelen. Er wordt geen aandacht besteed aan rangorde, lichaamstaal etc. en juist dan gaat het gevaarlijk worden.

Nou ja, je hebt me overtuigd, en de omgeving is dus inderdaad veiliger dan ik in eerste instantie dacht...!

Veel plezier met je diertje en het rommelen! Haha!

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:34

Het is een eigenkeus, enn ikzal het persoonlijk niet doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:51

@ daandriaan, dan zal dat in jullie geval waarschijnlijk simpelweg het verstandigst zijn. ik doe dit ook niet met ieder paard, het is niet moeilijk, maar ook niet iets 'wat je eventjes doet'. wanneer je ergens aan toe bent voel je dat vanzelf, dat geldt overigens voor alles. je start ook niet met wedstrijden in een hoger niveau als je weet dat je er niet klaar voor bent als combinatie.

@ Adil, precies. zo kreeg ik onlangs een reactie van iemand die het 'geprobeerd' had. nu vind ik 'proberen' in deze zin zowiezo eigenlijk al fout, dergelijke dingen doe je als je weet dat je er als combinatie aan toe bent. 'proberen' klinkt bij mij als 'gewoon doen, en kijken of het lukt'. dat vind ik dus echt gevaarlijk.

in het geval waarover ik het heb ging het dus ook mis, er is van beide kanten aan de lijn getrokken (kan ook niet anders, als er maar ééntje trekt moet de ander loslaten of meegeven, in andere gevallen trek je allebei immers), het paardje in kwestie heeft zelfs in irritatie geprobeerd tegen de begeleider op te steigeren.

en dat is dus de reden dat ik geen antwoorden geef op vragen als 'hoe leer je dit aan?' of: 'waar koop je zo'n lijn?'.

die dingen moeten de mensen zelf maar uitzoeken, ik wil geen debet zijn aan ongelukken, door van achter de computer adviezen te geven aan combinaties die ik niet ken.

ik weet dat het een droom kan zijn, een droomwereldje, jezelf met je paard zo samen. die droom kan je nastreven, maar men vergeet inderdaad nog weleens dat er een hoop aan vooraf gaat, en dat zo met een paard werken niet berust op trucjes of oefeningetjes. dit is imo echt iets wat tijd nodig heeft, en het is niet het páárd die het moet leren, maar de eigenaar. nogmaals, het paard weet het allemaal wel, dat zit in zijn natuur.

vandaag heb ik een heerlijke wandeling gehad, Snatje is de laatste weken echt aan het groeien (vooral mentaal), en ikzelf ook. hij was druk, wilde veel in draf (en om daarin tegemoet te komen moet ik echt rennen! en hij houdt het veel langer vol dan ik, oops... ) en bood me enorm veel aan, echt super. zit nog steeds een beetje op een wolkje, haha!

@ gipsylover, bedankt! wordt doorgegeven!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:45

merrieveulen schreef:
ik vraag me dan dikwijls af, na zo'n moment (op het moment zelf is er alleen ik en het paard, wij samen, het genieten, daarna het nagenieten en complimenteren, uiteraard!), hoe een ander zoiets ervaart. ziet een ander dat net zoals ik, als iets prachtigs, waar duizend winstpunten en afstammingen niet tegenop kunnen? is voldoening en oprecht geluk niet datgene waarnaar wij mét onze paarden werkelijk op zoek zijn, in onszelf?


Zonder sentimenteel te doen, het ontroert me zoals je het opschrijft ... want dat is precies wat ik ervaar en voel met mijn merrie als we samen dingen doen. Dat gevoel van samen, het paard dat jou vertrouwt maar ook het gevoel dat je haar volkomen kunt vertrouwen ... naar mijn idee kan daar geen winstpunt tegenop! Dat is precies wat ik zocht (ik wist niet dat ik dat zocht ...), maar als het je overkomt en je het geluk hebt een paard te krijgen waarmee je dit kunt, dan mag je jezelf echt gelukkig prijzen!
Het is idd geen aan te leren truc of behendigheid, maar open staan voor je paard , bereid zijn er heel veel tijd en moeite in te stoppen, vol te houden en vertrouwen te hebben en vooral samen met je paardje er ook van te genieten. Dan wordt lol met je paard opeens teruggebracht naar hele kleine dingen, met een enorm groot effect.

Je snapt vast wat ik bedoel ... Bloos

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 03:24

Simodi, bedankt, je weet me met je woorden te raken, bedankt.

mn het grote effect van de kleine dingen doet het 'm, in wat je schrijft. wel grappig, met jouw reactie weet jij míj te ontroeren. ervaren en voelen, daar is niets technisch aan, dat is puur, en het is echt.

juist die kleine dingen (hoeveel mensen zien wandelen niet als iets voor kleine meisjes met shetjes!) leer je waarderen, want, je krijgt ze ALLEMAAL CADEAU! je hoeft geen weken te trainen als voor een piaffe met de puntjes op de I, hoewel dat ook mooi kan zijn, maar dit krijg je gewoon, en het gaat ook verder.

vanmiddag had Snatje ADHD, en hij liep voor mij uit, een heel eind, omdat ik hem maar amper bijhield (nogmaals oops, waar blijft toch die conditie, ondanks alle wandelingen... misschien toch maar stoppen met roken), en ik begon hem dus heel rustig in te houden. dit kondig ik aan door de lijn tussen duim en wijsvinger te laten glijden, waardoor je dus een pietsie weerstand hebt. dat is de 'touwhulp' voor 'afremmen, maar hoeft niet abrupt', simpel gezegd. Snatje deed het, en gelijk daarop ging hij in zijn spielerei en drang om door te rennen over naar dat verheven drafje, zo'n draf die spreekt van een ingehouden enthousiasme, die vooraf zal gaan aan een échte verzamelde draf. goed, de tact is niet geweldig enzo maar op zo'n moment, ik vraag hem niets! op dat punt heb ik de lijn iets langer gelaten om hem de ruimte te geven die draf vol te houden, en ja, het ging rommelig, maar hij ging wél door, ondanks dat de ene pas groter was dan de andere, maar toch! ik ben dan misschien een nogal emotioneel geval (ik hou mijn tranen ook maar amper in bij een mooie dressuurproef), maar van zoiets krijg IK de tranen in mijn ogen, dit was zó schitterend en het enige wat ik er jammer aan vond was dat ik zijn gezicht niet kon zien, vanaf de achterkant zag ik zijn oren erop staan en zijn hals omhoog, trots stampend over dat bospad met die knietjes zo... HIJ vond zichzelf geweldig en ik hem ook, zo'n moment is gewoon niet te beschrijven, ik herinner me dus ook niet wat ik verder op dat moment deed, behalve meelopen en kijken, genieten van mijn paraderende veulen op dat bospad, die stiekum altijd uitkijkt naar graspollen... zo mooi zo mooi...

en dát bedoel ik met cadeautjes. voor een nog niet voor een kwart perfecte verzamelde draf kan ik ook naar het gemiddelde wedstrijdterrein toegaan, als ik dát wil zien. maar daar gaat het gewoon niet om, het gaat erom dat het paardje, hoe klein hij ook is, zo trots kan zijn op zichzelf, en de wil heeft dat aan mij te laten zien, een gevoel in me weet te brengen wat niet te vergelijken is met iets anders dan puur geluk. en dat kunnen ze, die paarden.
je doen genieten, óók van onhandige drafbewegingen die ten grondslag liggen aan een verzamelde draf, maar gewoon, omdat hij als een klein kind wat een foeilelijke krasserige krabbeltekening laat zien, zo trots is. 'kijk, hier ben ik, mooi hé!' en die krasserige tekening, die heeft ie wel voor jóú gemaakt, speciaal voor jou. trappelend eigenlijk om meer te doen, maar je de gelegenheid gevend om van het korte moment van het overhandigen van de tekening, het krijgen van het cadeau, te genieten.

en dan besef ik ook dat ik rijk ben, schathemeltjestinkende rijk! want DIT, dit heb ik! en morgen, als ik bij de wei kom, de koppies gaan omhoog en ze hinniken, dan heb ik dat nog steeds, elke dag weer. dan kan ik genieten, gelukkig zijn. en hoewel het perfect is zoals het is, kan het altijd nog mooier, je kunt het namelijk ook delen, en niet alleen door twee, met jezelf en je paard, maar door een honderdduizend en meer.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:27

We dwalen wel een beetje af van je fototopic, maar goed ... Knipoog

Het is idd zo leuk als je bij je paard die emoties kunt zien, zoals jij beschrijft van Snatje, de trots als hij zo mooi gaat lopen.
Ik zie dat bij Buzzy ook als ik grondwerk doe of longeer (daarom werk ik zo graag samen met mijn paard vanaf de grond, dan zie je precies wat er gebeurt en wat voor koppie ze dan trekken Haha! ) ... die kan zo opeens zo enorm blij worden. Ze heeft hoefkatrolontsteking en begint altijd een beetje sukkelig aan de lijn, maar als ze los is en merkt dat het lopen weer lekkerder gaat, dan gaat soms dat staartje erop en die oortjes, dan komt er zo'n hinnik van uit d'r tenen en dan kan ze zo vreselijk mooi draven! Waar dat dan vandaan komt, geen idee! Maar dan ontstaat er opeens een lichtheid die zo apart is ... net wat jij zegt, daar kunnen ze op een wedstrijdterrein een puntje aan zuigen Knipoog !
Het zijn van die momenten en ik kan het ook niet opleggen, het komt echt vanuit haar zelf, als ze goed in haar vel zit, maar het is zo vreselijk leuk om te zien! Vooral omdat je je paard dan ook ziet genieten (en daar word je zelf weer heel blij van Ja ).

Zo kan ik ook heel blij worden als ik mijn twee merries (de ene 14 en de andere al 24 en echt bejaard) samen in de paddock of wei zie, samen kroelen of totaal gestoord doen samen als ze met elkaar in de wei spelen. En gebeurt het dat ik een middag lekker naar ze zit te kijken met een boek op schoot en helemaal niet aan rijden toe kom, omdat zij het zo leuk hebben samen ... Knipoog . Je paarden gewoon echt paard zien zijn is zo leuk!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:57

Hallo ! Doei!
Reneé Ik had je PB gelezen.
Ben inderdaad hier dus wel weer heel geinterreseerd in.
Misschien dat ik het zelf ook eens ga proberen Lachen
Moet wel wat vertrouwen in zitten zegg... Pfoeeh.
Die brug vind ik erg knap dat hij er zo overheen loopt! Haha!
Dapper paardje Sigaar

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:29

dank je! zoals je wel hebt kunnen lezen is dit niet iets wat je zomaar moet proberen, tenzij je zeker van je zaak bent. daar ben ik echt heel stellig in, want één foutje tov het paard en je kunt het ook grondig verpesten, voor zowel jezelf als het paard.
begin gewoon bij het begin, leer je paard goed kennen en speel op hem in. je merkt vanzelf wanneer een moment om iets nieuws te doen dáár is.

het lopen aan de halslijn is mooi, omdat het zo'n bepaalde vrijheid weergeeft, en voor jezelf als begeleider een bevestiging is voor wat je doet, en leert, maar het gaat uiteindelijk niet om de halslijn, maar om wat er binnen in jezelf en het paard gebeurt, of gebeurd is, wat er gaande is in jullie als combinatie. voor dat gevoel op zich heb je niet per sé een halslijn nodig, hoewel een hoofdstel met bit naar mijn mening ook niet echt geschikt is voor het uiteindelijk doel. maar goed dat is weer een heel ander punt. een leuk begin kan zijn gewoon los in de wei, zonder fysieke verbinding. kijk eens of je referentie krijgt van je paard, hoe reageert hij op je, en wat doe jij daarmee? hoe ver kan je gaan, los in de wei, wat doet je paard met jou, en wat voor antwoorden krijg je op je vragen? dat zijn leuke dingen om te doen, die je een hoop over je paard en jullie band samen kunnen leren.

nogmaals, ga niet zomaar met je paard erop uit met alleen een touw om de hals, begin gewoon lekker met een halstertje, daar is niks mis mee.

@ simodi, precies, die momenten... dan doet rijden er zowiezo niet meer toe. ik heb voor nu ook besloten dat Snatje voorlopig niet beleerd gaat worden, een initieel plan was hem van de zomer te beleren in het tuig, maar ik ga het toch anders doen. misschien komt de wagen er wel aan te pas, maar ik ga niet bewust die zijweg nemen. voorlopig gaan we zo door en kijken wat ons tegemoet komt hierin, waarop we kunnen inspelen, en ontwikkelen.

paarden onderling kunnen idd ook héél erg mooi zijn om te zien, en iets losmaken. het groepje waarin Flicka en Snatje staan hebben altijd wel wat te doen met elkaar, ze hangen in elkaars manenkam en knieën en doen stoer tegen elkaar, voelen zich dan heel wat, lekker worstelen. of als ze in een groepje in het zonnetje liggen, ook van die mooie momenten. ik probeer ze dan ook altijd niet te storen, hihi!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:51

Ik ga altijd met gipsy alleen met halster,
DUs ook zonder halster Touw.
Af en toe dwaald ze af en dan pak ik haar even snel bij het Halster.
Maar ik laat haar meestal gewoon los.
Datdeed ik om te oefenen eerst in de bakje.
En dan los in de wei
En dan lekker als je zeker van je zaak bent naar buiten
ook hier zit een heleboel vertrouwen aan vast.
Maar als het eenmaal lukt is het zoo leuk. en weet ej dat je je paardje kan vertrouwen en dat is heerlijk.
En dan loopt zo zo heerljik achter je aan ofzoo Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:10

loslaten doe ik alleen in graaspauzes, op plaatsen die we daarvoor zogvuldig uitkiezen, of in ons eigen bos. en binnen de hekken.
hier in NL kan je het je niet permitteren om een paard gewoon los te laten lopen, ook al heb je nog zo'n vertrouwen in hem. een paard is geen apparaat, heeft ALTIJD nog een eigen wil, en hier en daar een gedachten- en belevingswereld die nogal afwijkt van de onze, de menselijke.

persoonlijk vind ik het onverantwoord om met een los paard te lopen, TENZIJ in afgesloten gebied, zoals het bosje hier bijvoorbeeld. een paard kan een heel trouwe vriend zjin, en je met de beste wil van de wereld overal willen volgen, maar je bent niet alleen op de wereld met je paard. stel je eens voor dat je een groep brommerjongens tegenkomt, of er komen twee agressieve honden die je paard in de hakken bijten. zéker bij dat laatste ben jij nooit op tijd bij dat halster, je hebt dan NIETS om een signaal mee te geven, geen 'verzekering'.

natuurlijk WIL je paard dan bij je blijven, maar dat lukt hem op zo'n moment waarschijnlijk niet. weet je hoe wolven jagen? zij zijn in staat om één paard uit een kudde te halen waarin het dier misschien al wel 20 jaar samenleeft. zo'n paard WIL niet uit die kudde, en het afscheiden jaagt hem doodsangst aan, maar soms is er geen keuze. als je dát overkomt, heb je zware problemen, een paard dat stuurloos aan de kletter gaat zonder begeleider, of iets anders om op te rekenen dan zijn eigen benen. een béétje hond gaat zo'n paard achterna.

vertrouwen hebben in je paard is prachtig, maar je kunt er NOOIT voor 100% op rekenen dat er niets gebeurt. aan jou en je paard hoeft dat dan helemaal niet te liggen, de mijne zijn ook niet bang voor honden, bijvoorbeeld. maar als er twee aankomen die ze naar de achterbenen vliegen dan ontwijken zij die wel, en terecht. als mens ben je dan écht niet in staat om het contact met je paard sterk te houden én tegelijk die honden weg te jagen, dat gaat gewoon niet. als er ruimte is om te vluchten kan het paard gaan en zal het na afloop terugkomen. die ruimte heb je maar zelden, en daarom vind ik het onverantwoord voor je paard om hem zo los te laten. je moet ook zo denken, een paard in onze mensenwereld heeft wel mensen nódig! in zijn wereld is verkeer, of een tuin, iets heel anders dan in de onze, een paard in paniek kijkt niet links rechts bij een drukke weg, die rent door.

mijn mening is dan ook dat je je paard tekort doet door een dergelijke zekerheid niet te nemen. en dat heeft niks te maken met het wantrouwen van je paard, of een gebrek aan contact met je paard, maar met erkennen wat een paard is, zoals het is, en niet zoals wij het graag zouden willen. denken dat je paard als op een wolkje niets anders ziend dan jou achter je aanzweeft is nogal naief, en niet reëel. het heeft wél te maken met waakzaamheid en een altijd aanwezig sprankje wantrouwen naar de rest van de wereld, die je niet kunt beïnvloeden.

mijns inziens ben je het als begeleider aan je paard verplicht om zijn veiligheid zoveel te garanderen als je kunt. dat wil niet zeggen dat je 'm angstvallig tegen je aan moet trekken of in de bandages in de wei moet zetten, maar wel dat je het paard als paard moet accepteren, en daarin ook zijn natuur.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:11

Helemaal mee eens!

Het hebben van vertrouwen in je paard betekent niet per definitie hem helemaal loslaten (letterlijk). Je kunt kontakt maken en houden met je paard zonder daaarbij de lijn te gebruiken, maar in noodgevallen zoals merrieveulen hierboven treffend beschrijft, moet je soms wel gebruik maken van je lijn om het kontakt te herstellen en duidelijk te maken aan je paard. Voor de veiligheid van jezelf, je paard en anderen!

Hoewel ik mijn merrie ook regelmatig even los laat grazen als we samen zijn, doe ik dat ook altijd op het erf. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar 'buiten' los van de (lange) lijn te doen!
En niet alleen vanwege onbekende gevaren, maar ook leuke aantrekkelijke dingen die de aandacht toch net even kunnen afleiden: die mooie Arabische hengst aan de overkant van de weg, die gezellige kudde met fokmerries langs het wandelpad .... Knipoog

polbo

Berichten: 939
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Friesland

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:33

Super foto's ziet er leuk uit.

Lekker is het ook om je pony zo te vertrouwen.

Heb mijn shetje zo ook wel is even snel mee met touwtje om zijn hals. Ik weet het, het is en blijft een dier maar om een dier zo te vertouwen is toch ook geweldig.

Heb wel meerder topic van je gelezen en vind echt super om te zien hoe jij met je dieren omgaat!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 01:00

bedankt! mijn uiteindelijk doel is de dieren écht te leren begrijpen, daar werk ik aan voor mezelf, probeer daarin mijn gevoel te volgen, al is dat soms nogal onduidelijk zeg maar... maar we doen ons best, met ons drietjes.

Simodi, bedankt voor je toelichting en steun.

ik heb er trouwens ook nog een leuk voorbeeldje bij, realiseerde ik mij. bij ons op stal is regelmatig een hond mee die sinds een poosje heeft ontdekt dat zij onder het hek doorkan. soms doet zij dat en laatst dus ook. Snatje en Flicka kwamen op mij toegelopen en op dat moment schiet die hond onder het hek door, achter Snatje aan die wel van zich afmept (die hond moet eigenlijk aangelijnd, want A: wil ik niet dat ze Snatje bijt en B: kan Snatje haar met één klap doodslaan...). ik roep Snatje terug en hij komt, de hond druipt daarop zelf af. Snatje kwam terug, maar was wél eerst vijf meter van me afgerend. in een bos is dat mogelijk, maar stél dat je aan een weg loopt, zonder lijn eraan... die vijf meter is genoeg voor de overkant van de weg, of voor een vrachtwagen, noem maar op. ik vind het al heel wat dat Snatje reageert, maar als ik honden zie wanneer ik aan de weg loop controleer ik mijn verbinding wel. ruimte aan het touw (touw niet strak) moet er altijd zijn, maar ik wil het ook zo hebben dat áls zo'n hond op mijn paard afkomt ik het paard zo dichtbij me kan houden dat ík de hond evt. kan afweren.

en zelfs dan, kan het gebeuren dat een hond bijt, of het paard de hond trapt. maar loslaten dus, geen touw oid als verbinding, nee.

overigens zou ik voor de veiligheid ook mijn andere 'zaken' evt. laten voor wat ze zijn. mijn principe is niet trekken aan het touw, ik niet en het paard niet. maar als het moet, dan zou ik er met al mijn kracht aan hijsen om een paard bij me te houden en ongelukken te voorkomen. natuurlijk is zo'n kans niet groot, zou deze dat wel zijn dan gaat niemand meer van het erf af, en zelfs met al je kracht kan een mens een paard niet stoppen.

maar goed, ik denk dat mijn punt hierin duidelijk is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:06

merrieveulen schreef:
loslaten doe ik alleen in graaspauzes, op plaatsen die we daarvoor zogvuldig uitkiezen, of in ons eigen bos. en binnen de hekken.
hier in NL kan je het je niet permitteren om een paard gewoon los te laten lopen, ook al heb je nog zo'n vertrouwen in hem. een paard is geen apparaat, heeft ALTIJD nog een eigen wil, en hier en daar een gedachten- en belevingswereld die nogal afwijkt van de onze, de menselijke.

persoonlijk vind ik het onverantwoord om met een los paard te lopen, TENZIJ in afgesloten gebied, zoals het bosje hier bijvoorbeeld. een paard kan een heel trouwe vriend zjin, en je met de beste wil van de wereld overal willen volgen, maar je bent niet alleen op de wereld met je paard. stel je eens voor dat je een groep brommerjongens tegenkomt, of er komen twee agressieve honden die je paard in de hakken bijten. zéker bij dat laatste ben jij nooit op tijd bij dat halster, je hebt dan NIETS om een signaal mee te geven, geen 'verzekering'.

natuurlijk WIL je paard dan bij je blijven, maar dat lukt hem op zo'n moment waarschijnlijk niet. weet je hoe wolven jagen? zij zijn in staat om één paard uit een kudde te halen waarin het dier misschien al wel 20 jaar samenleeft. zo'n paard WIL niet uit die kudde, en het afscheiden jaagt hem doodsangst aan, maar soms is er geen keuze. als je dát overkomt, heb je zware problemen, een paard dat stuurloos aan de kletter gaat zonder begeleider, of iets anders om op te rekenen dan zijn eigen benen. een béétje hond gaat zo'n paard achterna.

vertrouwen hebben in je paard is prachtig, maar je kunt er NOOIT voor 100% op rekenen dat er niets gebeurt. aan jou en je paard hoeft dat dan helemaal niet te liggen, de mijne zijn ook niet bang voor honden, bijvoorbeeld. maar als er twee aankomen die ze naar de achterbenen vliegen dan ontwijken zij die wel, en terecht. als mens ben je dan écht niet in staat om het contact met je paard sterk te houden én tegelijk die honden weg te jagen, dat gaat gewoon niet. als er ruimte is om te vluchten kan het paard gaan en zal het na afloop terugkomen. die ruimte heb je maar zelden, en daarom vind ik het onverantwoord voor je paard om hem zo los te laten. je moet ook zo denken, een paard in onze mensenwereld heeft wel mensen nódig! in zijn wereld is verkeer, of een tuin, iets heel anders dan in de onze, een paard in paniek kijkt niet links rechts bij een drukke weg, die rent door.

mijn mening is dan ook dat je je paard tekort doet door een dergelijke zekerheid niet te nemen. en dat heeft niks te maken met het wantrouwen van je paard, of een gebrek aan contact met je paard, maar met erkennen wat een paard is, zoals het is, en niet zoals wij het graag zouden willen. denken dat je paard als op een wolkje niets anders ziend dan jou achter je aanzweeft is nogal naief, en niet reëel. het heeft wél te maken met waakzaamheid en een altijd aanwezig sprankje wantrouwen naar de rest van de wereld, die je niet kunt beïnvloeden.

mijns inziens ben je het als begeleider aan je paard verplicht om zijn veiligheid zoveel te garanderen als je kunt. dat wil niet zeggen dat je 'm angstvallig tegen je aan moet trekken of in de bandages in de wei moet zetten, maar wel dat je het paard als paard moet accepteren, en daarin ook zijn natuur.



Ik snap jou punt wel.
Echt wel.
Maar in het bos waar ik loop.
1 Komen geen honden.
2 Ze is er gelukkig niet bang voor, want hier thuis lopen ze gewoon onder haar door.
3 Voor de zekerheid heb ik wél altijd een halstertouw Op zak! Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 01:52

zoals ik al schrijf, zijn de mijne er ook niet bang voor. ook bij ons lopen de honden allemaal los, en ze duiken ook speels op de paarden af (springen er zelfs tegenop!), en de paarden geven er geen van allen om (25 paarden hier op stal). een paard weet echter heel goed het verschil tussen een wild speelse en een agressieve hond, en van een agressieve hond (die ook nog eens in de benen hapt, bijv.) gaat ieder paard op de loop. leuk voorbeeld is één hond uit de buurt, Hollandse herder en een fel dier, lijkt in uiterlijk wel op de natuurlijke hondenrassen, qua kleur en type kop en oren. die hond straalt een agressie uit, een focus, die de paarden voelen. zelfs mijn Faram, die gék is op honden en het heerlijk vindt om zich te laten likken door ze, en dat zelf ook doet (er heeft zelfs weleens een gekke hond op hem gezeten!, voelt zich door die hond geïmponeerd. de eigenaar van die hond weet dat en geeft ruiters altijd ruimte, maar als die hond los komt kan je donder zeggen op chaos. en dan weet ik zéker dat ik mijn dieren met behulp van o.a. touwcontact wel kan kalmeren, maar moet er niet aan dénken dat ik ze los zou hebben en die hond komt eraan.

een halstertouw in je zak is nutteloos, als je paard een sprongetje maakt van schrik moet jij daarná je touw nog uit je zak halen... dat is dus niet betrouwbaar.

plus, een hond is maar een voorbeeld. er zijn zo wel meer dingen die een paard toch triggeren, en waarbij je echt direct moet kunnen ondersteunen en kalmeren. dat werkt dus niet als je je paard niet kunt voelen, in elke zin van het woord.

nog een leuk voorbeeld, vandaag op de terugweg van het bos (stukje langs de weg dus geen halslijn maar een halster en Snatje naast me), fietste er een jongen langs, die naar Snatje keek. niks aan de hand ik lette er niet eens op, gewoon een fietser dus wij doen gewoon ons ding, richting huis lopen. en inééns SSSHHHHJJJOOOEEEFFF, HEEL hard en ik schrok me kapot, vlak achter ons was het, en IK schrok, en Snatje dus ook. hij schoot een stukje weg naar opzij (met mij tussen het geluid en hem in), voelt de lijn en blijft staan, op dat moment FFFFIIIIEEE BANG BANG BANG, KEIHARD vuurwerk, een pijl, echt VLAK achter ons. zoiets verwacht je niet, die jongen deed dit met opzet, keek naar Snatje weer, met zo'n grijns en oh wat was ik WOEDEND! maar goed ik ben met m'n paard bezig dus zeg hem dat het OK is en dat je daarvan ook écht wel even mag schrikken, en we gaan verder.

zoiets verwacht je niet, Snatje reageert niet op rotjes oid, maar als wij aan het einde van de middag (was nog goed licht hoor, dat wel) in alle rust met onze koppies laag richting huis lopen met een voldaan gevoel en de buikies vol, dan schrik je enorm van zoiets, ik verwachtte dit totaal niet en schrok me zelf ook het leplazarus.
STEL dat ik geen touw aan mijn pony had gehad en er was een vrachtwagen gekomen op dat moment... zelfs al had ik die vrachtwagen gezien, dat vuurwerk kwam alsnog onverwacht en was heel dichtbij, gewoon pech, niks aan te doen maar toch.

en dát soort dingen, heb je zelf niet onder controle. mijn paarden zijn NIET bang voor vuurwerk maar als iets zó tekeergaat zat zelfs ikzelf ervan schrik van vind ik een zenuwachtige duik opzij van een paard écht niet fout, of iets wat je af moet leren. wel vind ik het iets om altijd rekening mee te houden, en daar is dat touw voor.

een vraag: wat is de meerwaarde van het eraf laten van het touw? is het te zwaar om te dragen, zit het in de weg, staat het lelijk? wat is de reden dat je per sé geen touw eraan wilt. bij het grazen kan ik het me voorstellen want dan zit een touw al snel in de weg (tenzij je 'm om de hals maakt, ideaal, hihi), maar met lopen merk je niet eens dat je 'm bij je hebt, althans ik niet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:39

Die vraag kwam ook gelijk bij mij op: wat is de meerwaarde van het laten lopen zonder touw?

Van een loshangend touw heeft het paard noch jijzelf last .... Het komt dan al gauw een beetje als 'stoer doen' over om dan met je paard te gaan wandelen zonder touw er aan, zo van 'kijk eens wat wij samen kunnen!'. En waarbij dan alle gevaren voor het gemak vergeten worden.
Je kunt gewoon nooit alles uitsluiten, een paard kan immers zelfs schrikken van een ander wild dier dat toevallig je pad kruist.
Een touw meenemen is beter dan niks, maar als je paard schrikt en wegspringt wordt 't toch wel verdraaid lastig om het touw aan het halster te bevestigen Knipoog Duivel .
Dus misschien ter lering/advies: niet los naar buiten!

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:00

xElienx schreef:
Jeanine84 schreef:
Ik heb ook helemaal niks gezegd over er voor of er achter lopen! En ik verwijt haar ook niks, ik zeg haar: dat ik het knap vind dat ze dat DURFT!

Daarnaast heb ik geen pony maar een paard! Ik heb haar niet om wandelingen mee te maken en eindeloos mee te tuttelen, ik ga straks de wedstrijdsport met haar in! En ik zoek in dat geval geen paard die op mij leunt of bescherming bij mij zoekt! En mijn hond heb ik al 8 jaar, ze is erg zelfstandig en zal ook geen bescherming bij mij zoeken! Is onze band slecht? Nee onze band is heel sterk maar ik laat haar wel in haar waarde en vind het heerlijk dat ze zo dapper en op zichzelf is..ik zoek in een hond geen schoothond en in mijn paard al helemaal niet!

Verder vind ik het nogmaals hele leuke fotos en vind ik het gaaf dat ze het durft!



dat vind ik een rare beredenering. mijn pony's lopen ook in de sport, maar dat betekend niet dat ik geen band met ze opbouw.



Ben het met Elien eens. Nogal een raar voorbeeld!

marritpiebe

Berichten: 606
Geregistreerd: 30-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:13

leuke pony!
en ook leuke manier van wandelen,
net een hondXD:)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:45

bedankt!

@ NHevaVD, ik ook, een band met je paard is altijd van belang. echter heeft jeanine later in dit topic ook geschreven dat ze er inmiddels anders tegenaan is gaan kijken, wat ik zelf erg eerlijk en positief vind.

deel van wat ik met dit topic wil aangeven is ook verder te kijken dan maar één beperkt ding. ook bij wedstrijden is vertrouwen van belang, als je 't mij vraagt.

en er is een groot gat tussen je inspannen voor een innige band en tuttelen. tuttelen doe ik namelijk maar zelden. Snatje is denk ik al zeker een maand niet geborsteld, bijvoorbeeld. knuffelen doe ik ook maar weinig, dat zijn echt momentjes voor ons samen, en die moeten bijzonder en van beide kanten gewild blijven, geen standaard ding. affectie moet echt zijn.

OK, ik betuttel ze wel, ik gooi heet water over m'n emmer wortels voor ik ze in de wei kiep, hihi!

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:39

Het ziet er echt geweldig uit! Wat een vertrouwen, heerlijk de lol straalt er af Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:18

dank je! dat vind ik ook het allerbelangrijkste, het plezier erin, en daarmee samen groeien.