Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:10

Hallo Allemaal!

Sinds ik ongeveer 2 jaar geleden naar Paardenspectakel Cavalia ben geweest,
wat me geweldig beviel, heb ik me vreselijk verdiept in Natural Horsemanship
en Vrijheidsdressuur.. Hierbij wil ik jullie graag een aantal foto's laten zien van
mijn Haflinger Shilas tijdens Vrijheidsdressuur en NH! Vingers aflikken

Wat Shilas om zijn nek heeft, is mijn speciale object (teken) voor VD en NH,
laatmaarzeggen. Het heeft verders geen functie, het is meer voor de mooiheid Haha!

Ik heb nog geen foto's van alle kunsten, maar ik vond dit voor even wel genoeg Vingers aflikken

De Spaanse Pas in draf
Afbeelding

Verzameld galopperen
Afbeelding

Spaanse Pas in draf Knipoog
Afbeelding

Nog even een klein pasje
Afbeelding

Spaanse Pas Vingers aflikken
Afbeelding

Galopje!;)
Afbeelding

Spaanse Pas op zweephulpen Knipoog
Afbeelding

Teruglopen
Afbeelding

Buiging (het op commando zetten moet nog komen Knipoog)
Afbeelding

De Jambette
Afbeelding

Op 't blok (je kan bijna zijn gedachten lezen!;))
Afbeelding

Jambette op 't Blok!
Afbeelding

Op Shilas liggen Ach gut
Afbeelding

Emmer oppakken..
Afbeelding

En aangeven! Clown
Afbeelding

Shilas loopt terug met een lichte verbinding en op stemhulp (lukt nu ook zonder handen Knipoog)
http://94.100.114.76/388350001-38840000 ... _VQtK.jpeg

Een nog een keertje de Pas
http://94.100.113.192/388350001-3884000 ... _kjOp.jpeg

Galopperen met een losse neusriem Knipoog
http://94.100.114.32/375200001-37525000 ... _C-Gw.jpeg

Alweer liggend op Shilas Dromen
http://94.100.113.25/375200001-37525000 ... _5kXS.jpeg

Dat was het weer! Haha!
http://94.100.113.34/422450001-42250000 ... _-dWZ.jpeg


Ik hoop dat jullie de foto's mooi vinden Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-12-08 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's omgezet naar link. Max. 15 foto's.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:15

Zo kan ik het ook! Hij heeft een 5e been, dan kan ik er ook wel 1 optillen ROFL

Haha nee het ziet er echt super leuk uit samen Lachen

Riejanne1990

Berichten: 1708
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: soest

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:16

Gaaf hoor, ik vind het erg leuk om te zien zo, knap dat er zoveel wederzijds vertrouwen is, en dat je dit zonder zadel en hoofdstel doet!
maaruh, waarom heeft ie op alle foto's zn pielie uithangen Bloos Haha!
Laatst bijgewerkt door Riejanne1990 op 08-12-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:16

haha ja een 5e been haha. ziet er heel leuk uit. kijken of die van mij het ook kan leren haha ga zo door en plaats wat vaker fotos ik vind het erg knap

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:16

Viel mij ook al op Jeanine ROFL

Ik vind het er verder echt super uitzien hoor!! *LOL*

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:17

Euh, ehm, ja, eh...
Je kunt wel zien dat hij het leuk vindt ja Bloos

Ennieweej, hij doet het leuk hoor. En wat kan hij al veel. Echt super!! Pling

X_juul_X

Berichten: 405
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Heerlen

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:18

geweldige foto's, wat een super haf.
vind hij jou zo sexy of had hij wat anders op het oog Huilen van het lachen

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:18

Dat vijfde been viel mij ook al op, in 2 weken tijd geleerd ? Wat voor boeken heb jij gelezen ?

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:19

Dankjewel iedereen!

Haha ochjaa!, zijn 5e been Haha :D Hij vind VD & NH zó
supermooi om te doen, dat hij laatmaarzeggen een beetje
opgewonden raakt! :Z Maargoed, het is misschien niet echt
passend voor de foto's, maar aan de andere kant laat hij goed
zien dat hij het leuk vind en dat doet me goed ;)

@ Balou____K ; Nee! Niet in 2 weken! Da's onmogelijk ;) In 2 jaar, haha :D

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:26

ik wou al zeggen Haha! maar hoe heb je dat allemaal geleerd, hij vindhet wel heel erg leuk he xD

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:30

Wat een ontzettend leuke foto's. Ik zou ze alleen niet, zonder te hebben gefotoshopped, in een lijstje in de woonkamer zetten Haha!
Je zegt hier al 2 jaar mee bezig te zijn.....nu ben ik erg benieuwd hoe intensief je traint? Ben je er elke dag mee bezig of zo nu en dan een keer? Oefen je met een clicker of gebruik je andere trainingsmethodes?
Aangezien ik met clickertraining wil gaan beginnen met mijn ruin ben ik erg nieuwschierig (al ga ik hem zeker leren zijn 5e been onder controle te houden Clown )

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:37

Haha, inderdaad! (: Shilas is mooi, maar dat 5e been is iets teveel van hemzelf Knipoog

Ik train eigenlijk maar een stuk of twee keer per week echt de trucks zoals op het blok, buigen.. De grote trucks! Maar verders kom ik er elke dag samen met mijn moeder om de paarden te verzorgen (wei mesten, stal mesten, ze staan immers altijd buiten;), voeren..) en wanneer ik er ben, doe ik wel eens kleine trucks nog een keer zoals Knuffel, Mooi staan, Jambette, Terug.. Maar eigenlijk train ik niet vast alles door! Knipoog Vooral niet op dit moment, natte weides, glad, koud.. In de zomer ben ik er wel actief mee bezig! Knipoog Maar op dit moment is het af en toe even alles doornemen en verders soms kleine delen pakken. Shilas vind het als maar leuker als je het een tijd even niet meer hebt gedaan, dus dat komt goed uit Tong uitsteken

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:14

Oke, duidelijk....dank je wel. Maar......ga jij met een clicker of andere trainingsmethodes aan de gang?

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:16

Nou, op het moment houd ik het gewoon bij wat ik nu doe; gewoon op stemhulp, niet met een bepaald hulpstuk.. Het bevalt me namelijk super! (: Misschien stap ik later nog over op de Clicker, als dit bijvoorbeeld. niet meer goed verloopt (: Maar, ik denk dat dat geen probleem is! Tong uitsteken

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:11

ik vind de oefeningen mooi, en de meeste ook netjes en correct uitgevoerd. maar ik wil er wel op wijzen dat het uitschachten in dezen géén teken is dat het dier seksueel opgewonden is of lol heeft. dit is in dezen een teken van stress, onzekerheid. ik denk dat je met voer beloont? stap daarvan af en leer de dingen op het gemakje opnieuw aan, zonder onrustigheid en stress te triggeren. op deze manier is het eigenlijk een beetje zielig voor je haflinger. je kunt ook aan zijn gezicht zien dat de ontspanning niet bepaald aan de oppervlakte ligt zeg maar. hij heeft op bijna alle foto's een verstrakte mond, wederom een teken van stress.

op internet is vast wel eea te vinden over het uitschachten in dit soort situaties. succes!

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:19

Ik wil er even op wijzen dat het niet helemaal klopt wat je zegt! ;)
Mijn verzorgpaard laat hem er soms ook uithangen en dat is op het moment dat hij helemaal ontspannen is. Ik ken Shilas ook goed, en zijn eigenaresse ook. Zij zou nooit iets doen om hem stress te bezorgen anders zou ze ook niet aan NH doen! ;)
Shilas is een echte 'Teddy' en doet absoluut alles voor eten! dus stress komt er niet bij kijken!
[VSW] Uitschachten?
hier word ook de tip gegeven om hem te laten ontspannen!;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-12-08 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:59

je kunt ook aan zijn gezicht zien dat de ontspanning niet bepaald aan de oppervlakte ligt zeg maar.
Dat heet geconcentreerd, zo kijken bijna alle paarden als ze bezig zijn!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:36

kijk naar de mond. een ontspannen mond heeft een 'flappende' onderlip die los tegen de bovenlip ligt of zelfs een beetje hangt. deze onderlip is verstrakt. ook aan de ogen kan je goed zien dat het paard geen rust heeft op bepaalde fotomomenten.

uischachten in ontspanning zie je vaak als een paard een beetje doezelt, veel paarden doen dit ook bij het poetsen. dát is uitschachten in ontspanning. uitschachten kan meerdere redenen hebben, zoals zoveel gedragingen (denk bijv. eens aan staartzwiepen)

de penis van dit paard staat bijna constant stijf, dit is nooit een teken van ontspanning! 'uithangen' nogmaals, is niet te vergelijken bij wat je hier op de foto's ziet.

dat je NH doet zegt niets, er zijn 'NH methoden' die mijns inziens allesbehalve onder het kopje 'paardvriendelijk' vallen. ik geloof echt wel dat jullie het beste met het dier voorhebben maar hier is gewoon sprake van een verkeerde opvatting van gedrag.

alles doen voor eten zie je JUIST vaak bij dieren die daardoor stress ondervinden. daarom is eten voor een hoop paarden ook niet de beste beloning.

voor de rest, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, in het belang van het paardje, dat is alles. ik hoop dat jullie er iets mee doen.

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:52

ik zie die stress niet echt eigenlijk, hij lijkt in mijn ogen gewoon geconcentreerd,(behalve dan zn 5e been, weet niet wat daarvan de reden is) vind het er leuk uit zien!

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:52

Shilas is vast gestrest, daarom doet hij zo goed mee, doet hij de kunsten, is hij ontspannen en gehoorzaam.. heeft vast te maken met het feit dat hij 24u per dag op stal staat, met soortgenoten, altijd hooi, lekker op de wei..

Er is geen levend wezen dat een 'erectie' kan krijgen door stress. Shilas is erg geconcentreerd tijdens zijn 'werk' en let goed op, daarom heeft hij oplettendheid van zijn gezicht af... Maar, je mag denken hoe jij het vind, iedereen heeft zijn eigen mening en dat vind ik zeker niet erg Knipoog,

ik weet zelf dat we het samen goed doen, Shilas en ik. Shilas zou er zeker niet goed uitzien als hij gestresst was, niet meedoen, staken etc.. Maar, wanneeer het blok in de wei staat, staat hij er binnen no-time op! Er zijn zoals je zegt ZOVEEL redenen voor zijn 5e been, maar 1 ding is zeker; Shilas heeft vreselijk veel plezier in het spelen en in het rijden, zo niet dan zou hij niet meedoen, net gehoorzamen en al helemaal niet de beloningen accepteren. Maar, denk zoals je wilt, iedereen heeft zijn eigen manier en ik houd me aan de mijne Knipoog

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:18

IK heb net de foto's nog eens nauwkeurig bekeken. Ja, de mond is wat gespannen (net als wat anders Clown ) maar mijn inziens na is dit pure concentratie. Doe zelfs maar eens iets wat veel concentratie vergt en betrap je dan eens op je eigen uitdrukking...

Ik ben zelf ook altijd bezig met het 'lezen' van paarden, (althans... ik probeer het en probeer ervan te leren) maar is geen standaard voor de betekenis van een gezichtsuitdrukking, om het zo maar eens te zeggen. Daarvoor moet je het geheel bekijken en voor zover ik kan zien is hier alleen maar sprake van een zeer geconcentreerd paard en een hele goede samenwerking.

Ik heb de foto's dan ook met veel plezier (en een beetje jaloerzie Clown ) bekeken.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:35

Erg leuk wat je doet en hij is er zo te zien erg 'ontspannen' onder.

Wbt die mond, die is idd strak, is duidelijk te zien maar dit lijkt me meer een teken van concentratie. Het uitschachten is spanning in positieve zin; 'spannend, wat zou er nu gaan komen' (als kleine kinderen op pakjesavond). Dit is dus juist een goed teken.

Daarnaast ben ik van mening dat je zoiets als dit niet af kunt dwingen, als het paard echt gestresst zou zijn zou hij staken en op den duur weglopen, zij kan hem immers niet tegenhouden en dat weet hij ook wel. Je kunt een paard niet dit soort dingen laten doen als hij dat zelf niet wil.

Overigens; wat hij om zijn nek heeft heeft geen functie zeg je maar het lijkt toch alsof je er iets mee doet, sturen/remmen oid?

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:29

Bedankt voor de reacties;)

@ liljebo: inderdaad, ik kijk ook altijd heerlijk strak als ik geconcentreerd bezig ben, haha! Shilas zou nooit zo lopen als hij het niet zou willen Lachen Wat leuk dat je de foto's mooi vond;)!!

@ anneliesdj: Ja, hij vind het echt geweldig en ik zou nooit verder gaan als hij merkte dat hij geen pzier meer zou hebben, maar integendeel; ziet hij iets dat hij kan oprapen, dan doet hij het. Ziet hij het blok, dan staat hij erop!;) De 'riem' om zijn nek heeft eigenlijk geen functie, maar zo af en toe pakte ik hem vast omdat die rare, opgetrokken handjes op de foto nogal ... raar waren Knipoog!

Bedankt!:)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:42

t ziet er echt heel goed uit hij heeft er duidelijk plezier aan
(want zeg nou zelf kijk naar die koppen op sommige foto's daar staat hij dr soms echt op van ben ik niet geweldig)
qua uitschachten tjah denk gewoon dat hij zeer ontspannen is ofzo..
ik vind dat als een paard gestrest hij t paard echt niet mee zou werken en zeker niet op foto staan zo van kijk mij ik ben geweldig..
en vind jullie echt een heel leuk team ga zeker zo lekker verder..

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:55

Dank voor de leuke reactie!:) Ik kan er niets aan doen dat Shilas zijn 5e been laat hangen, het is denk ik zijn manier van 't laten zien dat hij het prachtig vind! Inderdaad, soms heerst de arrogantie:P! Maar geeft niets, beter iets te 'arrogant' dan te sloom en niet-meewerkend! Lachen