Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:16

Noah is een kruising van een KWPN-er en een haflinger en hij is 3.5jr oudt!

In voorbereiding op het inrijden longeer ik Noah 1 á 2x per week 15 minuten aan de pessoa.
Eerst had ik hem te loshangen waardoor Noah nog in de lucht liep te kijken, maar nu heb ik hem iets straker gezet.
Noah snapt het princiepe van zakken met zijn hoofd nog niet echt, maar er waren nu wel stukjes tussen waarbij hij dit wel deed!

Het is ongeveer de 5de keer dat hij hem om heeft

Ik heb hem eerst laten instappen
http://i59.photobucket.com/albums/g317/ ... CF9138.jpg

Afbeelding
Pessoa vastmaken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze stukjes kwamen steeds meer Haha!

Afbeelding
Sport paany in spé

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Poehé daar word je moe van!!

Afbeelding

Afbeelding
Pessoa los en lekker nog even uitdraven en galoperen

Afbeelding
Lovers Blije Noah

Aan de hand uitstappen
http://s59.photobucket.com/albums/g317/ ... CF9259.jpg
Als een echt sport paany met zijn BR zweetdeken, Vingers aflikken lekker nekkie

http://i59.photobucket.com/albums/g317/ ... CF9260.jpg

http://i59.photobucket.com/albums/g317/ ... CF9261.jpg

Doei!
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 22-12-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5 aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:20

Ha, daar hebben we noah weer.. hij doet het goed met de pessoa..
knappe poown..

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5 aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:43

Hij doet t goed!!
Knappe Noah!

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5 aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:47

Noah met zijn mooie staart Haha!
Hij ziet er goed uit, ik dacht alleen altijd dat hij heel groot was maar dat valt wel mee.
Goh wat zijn die kruisingen toch leuk! Knipoog

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:40

wat een knap paardje heb je zeg!!!!!
ziet er verder ook lekker ontspannen uit..
alleen waarom gebruik je geen longeerlijn?

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:16

Jeetje hij loopt lekker zeg!
Een echt paard zo ipv paany Lachen

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:19

Fuuuuuuut fieeeeewww!!!

Wat een knappe paaaanie is Noah geworden zeg. Hoe groot is hij nu, vind hem al zo groot tonen ( had kleiner verwacht Knipoog )!!

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:56

FitzChivalry
Hij vind het ook zo leuk en doet zo zijn best!!

Miryamk
Als je goed kijkt zie je dat zijn staart zwart gaat worden, het lichte zal langzaam aan verdwijnen!

Squit
Dat ik geen longeerlijn gebruik is eigenlijk gemakzucht in het begin dan kwam die steeds naar binnen en dan zaten we met de lijn in de knoop en toen ben ik zonder gaan longeren. Dat doe ik nu nog steeds eigenlijk.
Wil het wel weer een keer gaan doen hoor, maar dan niet als die aan de pessoa loopt!

anneM_Ajax
Ik zeg altijd paany hij heeft de uitstraling van een pony en inmiddels wel paardenmaat net aan ROFL

linda_arnold
Noah is 1.57 ongeveer ik ben 1.70 hij is gelukkig afgelopen zomer nog wat de lucht in gegaan.

Hoe is het met jou haffie??

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:06

eerlijk gezegd vind ik jou pony er helemaal niet fijn of vrolijk bijlopen..
en dat een 3,5 jarige nog niet snapt om naar beneden te lopen is niet zo vreemd, hijs niet voor niets nog 3,5.. hijs jong
vind wel ontzettend mooie pony.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:09

Ik sluit me bij MSophie aan: hij loopt achter de loodlijn ipv mooi voorwaarts/neerwaarts. Je leert hem zo zichzelf op te kroppen en achter het bit te gaan ipv netjes aanleuning te zoeken. De pessoa zou veel meer ruimte moeten geven aan de voorkant wil je er echt een zinnige training mee doen. Eigenlijk vind ik dat je hem beter zonder hulpteugels kan longeren en hem zelf zijn balans kan laten vinden waarin hij op den duur vanzelf wel naar beneden komt door ontspanning ipv dwang. Maar da's mijn bescheiden mening.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:14

Ik schrijf ook niet dat die het gelijk allemaal moet snappen, dat verwacht ik ook totaal niet van hem.
Ik wil de pessoa gewoon een goede kans geven en hem de kans geven om het te gaan snappen.
Ben ook aan het zoeken wat beter is iets losser iets straker het is niet zo dat ik hem erom heen gooi en er niet naar kijk hoe die verder zit, had hem nu iets strakker gezet, maar zat er aan te denken hem de volgende keer toch iets losser te doen!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:56

Ik vind het er goed uit zien!
Hij vind het moeilijk dat is wel te zien, maar ik vind het best een goed beeld geven voor de 5e keer.

Succes verder!

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:05

ik zou hem eerst eens dan met een longeerlijn longeren..
als hij dat dan goed snapt en goed voorwaarts/neerwaarts loopt dan kun je hem beter een keer aan de pessoa laten lopen..
want als je nu hem zo gaat longeren zonder longeerlijn dan is het straks moeilijker om het weer op te pakken..
want dan denkt hij ook ja daggg weg met met dat touw!!
en de bak is ook erg groot kun je de bak niet verkleinen zodat hij niet die hele bak door kan??
en als dat niet lukt waarom niet een longeerles?
dat kan je ook een stuk meer helpen met wat je net zei..
en als hij naar binnen komt wijs je met je zweep naar zijn schouder en dan zal hij echt gaan begrijpen wat de bedoeling is..
elk jong paard komt naar binnen bij het longeren omdat ze het dan nog niet helemaal begrijpen..

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:30

Paintlinger
Hij vind het ook moeilijk maar ook heel leuk om te doen, normaal als ik hem rondslinger dan gaat die bokken en spelen, maar doe ik het hoofdstel in dan is die echt serieus bezig en doet die ongelovelijk zijn best en ik ben dr ook wel trots op dat die het voor de 5de keer zo doet!

Squit
Er valt weinig af te zetten aan de longeerbak die is dit voormaat!
Het longeer nu gaat gewoon goed als ik zonder pessoa longeer wat ik eerder noemde was afgelopen voorjaar en uit gemakzucht heb ik de longeerlijn niet meer mee genomen, hij loopt netjes op de hoefslag komt die naar binnen zeg ik naar buiten en dan gaat die netjes terug.

Noah is niet zo van het Ja daag die wil graag voor me werken of het nu met of zonder longeerlijn is!

Gipsylover

Berichten: 3244
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:26

Wat een knapperd is het, loopt lekker Haha!!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:29

Je paanie doet goed zijn best Margreet! Was is het toch al een hele bink zo he! Ik zou er idd op letten om hem goed voorwaarts te houden, dat neerwaartse komt wel. Iig al goed om te weten dat hij op wat druk in zijn mond niet zijn hoofd in de lucht steekt Lachen .

Overigens zie ik niet zo in wat het probleem is van zonder lijn longeren. Zo ben ik ook begonnen met mijn 3-jarige en toen hij is verhuisd naar een andere stal, was hij ook zonder problemen aan de longeerlijn te longeren in de grote bak. Voor mij was het zonder lijn een mooie start, zodat ik alleen maar bezig hoefde te zijn om hem te laten lopen, en er niet op hoefde te letten of ik hem wel kon houden als hij er eens vandoor ging. Denk dat Noah ook prima op stem reageert en op de plaats waar Margreet staat.

xxtesssss

Berichten: 1393
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Enkhuizen (Noord-Holland)

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:54

Tinne schreef:
Overigens zie ik niet zo in wat het probleem is van zonder lijn longeren. Zo ben ik ook begonnen met mijn 3-jarige en toen hij is verhuisd naar een andere stal, was hij ook zonder problemen aan de longeerlijn te longeren in de grote bak. Voor mij was het zonder lijn een mooie start, zodat ik alleen maar bezig hoefde te zijn om hem te laten lopen, en er niet op hoefde te letten of ik hem wel kon houden als hij er eens vandoor ging. Denk dat Noah ook prima op stem reageert en op de plaats waar Margreet staat.


Die van mij ook en ging ook prima Ja

Ik zie het probleem van de pessoa niet zo, of je er nou opspringt en hem zo rijd of dat hij in het tuigje zo loopt. Ik zie liever een jong paard zijn koppie naar beneden doen, dan dat hij zijn hoofd hoog houd en zijn rug wegdrukt.
Je moet er alleen goed op letten dat je hem een goede warmingup geeft en lekker uit laat galloperen/draven en stappen. De spieren die nu aan het werk moeten gebruikt hij anders niet zo intensief en daarom niet te lang. Maar dat is hetzelfde met rijden, je moet gewoon niet langer dan een minuut of 15 longeren met pessoa bij een jong paard. 20-30 bezig zijn met rijden is ook zat.
Je laat ze hun lichaam gebruiken op een manier die ze anders nooit doen, is niets mis mee maar rustig opbouwen.

En wat jij doet is dan juist heel goed! je bent nu bezig spieren te trainen die hij straks nodig heeft al gaat er een ruiter op, dan zal dat voor hem veel makkelijker gaan.

Het achter de loodlijn gaan lopen is het nog zoeken naar de juiste houding, en komt ook doordat zijn spieren niet sterk genoeg zijn om met zijn hoofd de heletijd in de juiste houding te lopen. (dus op de loodlijn) eerst moeten die spieren sterker worden, dan gaat hij vanzelf met zijn hoofd in de juiste houding lopen.

Het 'leren opgekropt lopen' wat iemand hier zei vind ik nergens op slaan..

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:01

er zitten al best mooie stukjes bij, ik zie een heleboel reacties van hij loopt achter de loodlijn enzo. Maar een jong paard loopt ook vaak achter de loodlijn, dat is helemaal niet erg dat komt omdat die eerst de balans moeten vinden. Ik heb ze liever achter de loodlijn ( rugspieren bol dus worden fijn ontwikkeld) als met het hoofd de lucht in ( Holle rug en kans op blessure veel groter)

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:02

Ik denk dat je al goed bezig bent, alleen galoperen met de pessoa zou ik nog even mee wachten. Denk niet dat een 3-jarige daar kwa spieropbouw, balans en kracht al aan toe is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:10

Wat een ontzettend gave pony! Flink stevig voor een 3,5 jarige.

Op zich is het goed dat je hem longeert als voorbereiding voor het inrijden, alleen zou ik op deze leeftijd nog niet gaan werken met Pessoa. Laat hem eerst zichzelf dragen, straks met de ruiter erop dito. Dat koppie erbij en aan de teugel lopen/achter de teugel lopen wat ik bij sommige stukjes zie komt later wel. Je moet in deze fase het voorwaarts niet uit het oog verliezen, niet terug gaan rijden/longeren.

IndyVanity

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:27

heey jou ken ik! Tong uitsteken
ik vind het er goed uitzien hoor en Noah is echt een leuk paardje! Haha!

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Noah (KWPNlinger) 3.5jr aan de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:14

Ik werk idd altijd vanuit een goede warming up, stap hem vaak eerst aan de hand in, daarna nog in de bak stappen, draven & een klein stukje galop beide kanten. Dan de pessoa nog even vast en dan beide kanten en die hangt er totaal 15 minuten om

Ik probeer idd goed op het tempo te letten en dat die goed blijft doorlopen, hij heeft van zich zelf een iet wat luie oogde gangen.

Na het longeren met de pessoa laat ik hem ook altijd even op beide kanten lekker uitdraven en galoperen en daarna word die aan de hand weer goed uitgestapt!

Noah longeer ik nu al met de pessoa om hem af en toe aan het werk te zetten, mentaal heeft die daar ook wel behoefte aan en ik doe het 1x per week en soms 2x per week, maar longeer hem meer zonder de pessoa dan met! Verder heb ik binnenkort grondwerkles en ik wil met hem lange lijnen gaan doen.

De rede dat ik met pessoa longeer is niet dat die al aan de teugel kan lopen ik wil er naar toe werken dat het een lang en laag training, oefening word.