Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:23

Hallo allemaal! Haha!

Vandaag heb ik Okki voor de eerste keer gelongeerd, met bijzetteugels.

Wilde graag kijken hoe ze reageerde.

Over Okki:

Okki is een 17 jarige NRPS die vroeger Z dressuur heeft gelopen. In de loop der jaren(zegmaar) heeft ze een onwijs dikke hals geproduceerd, waardoor ze moeilijk nageeflijk loopt. Dat is ook gelijk de rede waarom ik haar meer wil gaan longeren met bijzet, in de hoop dat ze daardoor maar over haar rug gaat lopen, en de spieren in haar onderhals afnemen, en zich meer naar de zijkant ontwikkelen.

Heb natuurlijk foto's gemaakt, wil erg graag weten wat jullie ervan vinden, ook wil ik graag tips, maar hou het vriendelijk aub. Bloos

[We hebben ook ingestapt zonder bijzet, maar daar heb ik geen foto's van. Rechtsom alleen stapfoto's, omdat batterij van mn mobiel leeg was. Clown ]

[Linksom]

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFCU4ODG.jpg al meer ontspannen

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQQ4PPZL.jpg

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLNRX37I.jpg voetjes van de vloer.

Afbeelding standfoto, bewijs dat de bijzet niet strak is!

[Rechtsom]

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPWQ6ZQS.jpg recht in het zonnetje

Afbeelding

Trouwens, valt me net heel erg op dat de longeersingel niet goed ligt en te klein is, ik ga een nieuwe kopen Knipoog

Laat je een berichtje achter?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 27-12-08 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:25

Ik zou meer naar het lang en laag op gaan bouwen als ik jouw was, maar goed dat je rustig aan begint!
ook kun je de binnenbijzet wat strakker doen dan de buitenbijzet ivm stelling, die heeft ze nu wat te weinig volgens mij
leuke pony verder, succes

edit: al eens aan touwtes of dubbele lijnen gedacht?

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:28

Ik zou hem ook longeren lang en laag om op te bouwen.
heb jij gelongeerd op een harde bodem of vriest het bij jullie niet?

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:28

@Wildgirl bedankt voor je tip! Heb wel is van dubbele lijnen gehoord, maar weet niet precies hoe dat werkt. Ga ik me is in verdiepen Lachen
@wendyke bak was amper bevroren je kon alles zo omschoppen, zat niks vastgevroren Knipoog

Gipsylover

Berichten: 3244
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:44

Inderdaad zou ik wat langer en lager beginnen, zodat de spieren er goed aan kunnen wennen!
Ik vind Okki wel een leukerd hoor Haha!!

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Okki@longeerwork in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:49

pff hier vriest het dat het kraakt met overdag -3 graden of zo

kan trouwens nergens bespeuren dat je bodem niet bevroren was je ziet namelijk nergens een spoor waar die gelopen heeft ?

onze bak is in ieder geval wel helaas kei en kei hard

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 02:30

Een bevroren ondergrond is in mijn ogen ook niet fijn en de pony kan erdoor gaan struikelen en daardoor geblesseerd raken.

Wat betreft het longeren zelf zou ik de bijzet in de kast leggen en gaan voor touwtjes of de Gogue (driehoekshulpteugel).
Bijzetteugels geven niet mee, waardoor je steeds een los/vast verbinding krijgt in stap en galop. Net zoals dat je zelf niet mee zou gaan met je handen tijdens het rijden.
Bij touwtjes is dit niet het geval, omdat het bit door de touwtjes heen kunnen glijden en het paard dus niet wordt vastgezet.

De bijzet zit ook vrij hoog voor een pony die lang niet gedaan heeft. Mocht je alsnog met bijzet blijven longeren, dan zou ik deze veel lager aan de zijkant vastzetten en een stuk langer laten, zodat de pony niet opkropt, maar ook echt met lengte in de hals over de rug kan lopen.
Als je toch voor touwtjes gaat zou ik deze ook van vrij laag aan de zijkant naar het bit laten lopen en dan vrij lang tussen de benen door vastmaken.

Het longeren met twee lijnen is erg lastig wanneer jij en de pony hier niet in geoefend zijn. Als je dat wilt gaan doen zou ik er sowieso ervaren hulp bij halen. Ook wanneer je weinig ervaring hebt met hulpteugels en/of longeren is het slim om een ervaren iemand naast je te hebben.

Heel veel plezier en succes! :)