mini app. Verzamelde galop en passage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:46

anneliesdj schreef:
Omdat je voor haar staat met je handen in de lucht.
Dat doe je ook als een paard op hol is, op je af stormt, agressief doet enz.
Maar dat is zowieso lastig om daar een goed commando bij te verzinnen.


Tja, dat is toch wel het duidelijkste commando. Maar je hebt wel gelijk. Maar als een paard op je af stormt, denk ik dat je toch iets anders reageert. ;) En volgens mij doen de meeste mensen dit als commando..of?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:50

Ja ik heb zelf ook een soortgelijk commando maar dan met een hand en als stemcommando gebruik is 'rare' (raar), engels voor steigeren, dit omdat je zoiets niet in omgang gebruikt dus niet snel verwarring kan brengen.
Op youtube zag ik iemand die ging als commando een beetje gehurkt zitten maar dat deed ze geloof ik bij een levade, zal es kijken of ik dat filmpje nog kan vinden.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:52

anneliesdj schreef:
Ja ik heb zelf ook een soortgelijk commando maar dan met een hand en als stemcommando gebruik is 'rare' (raar), engels voor steigeren, dit omdat je zoiets niet in omgang gebruikt dus niet snel verwarring kan brengen.
Op youtube zag ik iemand die ging als commando een beetje gehurkt zitten maar dat deed ze geloof ik bij een levade, zal es kijken of ik dat filmpje nog kan vinden.


mm oke..
Mij is verteld, dat je bij het steigeren beter geen stemcommando kan doen, alleen lichaamstaal.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:02


zwarte_veer
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:48

Je pony loopt "uit mekaar"

Dat gedribbel is leuk maar is een kunstje wat je vrij snel aan om het even welk paard of pony kan aanleren.
Dit wil dan nog niet zeggen dat dit een passage is. ;)

Ik zou eerst meer werken naar verzameld lopen,
hiermee bedoel ik niet enkel een paard/pony aan de teugel doen lopen op de loodlijn.
Het is belangrijk dat heel zijn/haar achterhand onder zich komt zodat hij/zij bergopwaarts kan beginnen lopen.
Om aan de hand te werken kunnen bijzets misschien wel een hulpmiddel zijn?
Zo leert je pony om zijn/haar hoofd op de juiste plaats te houden.
Als je pony verzamelt zal lopen kan je verder werken aan een passage.

Veel succes verder!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:21

Het is niet rare maar rear in het engels :j

leuk filmpjr hoor, ze doet al leuke dingen,, jullie kunnen nog lekker veel verfijnen maar de basis is er :j

Annelies: dat meisje brengt de hand omhoog als commando voor steigeren, het bekken kantelen doet ze om om het paard idd te stimuleren om het bekken zelf te kantelen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-02-09 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. :)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:39

Maar dat gebruikt ze consequent bij het steigeren, lijkt me dat die pony dat ook wel ziet als commando.

Edit; rear ja, krijg je als je sneller typt dan je bij kunt houden :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:21

Het is gewoon een hulp die ze geeft om het steigeren te verbeteren, de hulp voor het steigeren zelf is de hand :j

Zo kent de merrie waarmee ik werk het signaal voor hoofd laag, dat kan ik haar ondertussen ook vragen terwijl ze draaft, maar daarom is het het signaal voor draf niet snap je?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:45

Moderatoropmerking:
Oneliner en offtopic verwijderd. Wanneer je iets opvalt dat tegen de regels is stellen wij het zeer op prijs wanneer je hier over TeMt en in het topic ontopic verder gaat. :)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:47

poes schreef:
Het is gewoon een hulp die ze geeft om het steigeren te verbeteren, de hulp voor het steigeren zelf is de hand :j

Zo kent de merrie waarmee ik werk het signaal voor hoofd laag, dat kan ik haar ondertussen ook vragen terwijl ze draaft, maar daarom is het het signaal voor draf niet snap je?

Ik snap het wel ja maar als ze dit vol blijft houden zal de pony vanzelf ook gaan steigeren als ze alleen door de knieen gaat. Ik snap alleen niet hoe ze de pony wil leren dat hij zijn bekken moet kantelen als zij door de knieen gaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:52

Moet je zelf eens doen als je grondwerkt :j Ernaast draven en dan heel actief en heel overdreven je bekken kantelen en stil staan, daar krijg je vaak hele mooie halts mee :j

Enne, ik geef het 'hoofd laag' signaal zo vaak bij het draven, maar ook bij het stilstaan en in zoveel andere omstandigheden, dat onderscheid maken ze wel.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:55

Dus een paard kan jouw bekken kantelen zien en dat koppelen aan zijn eigen bekken, dus daardoor zelf ook gaan kantelen?
... :wow:

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:09

Nooit hempfling gelezen? (niet dat ik zo'n fan van hem ben hoor verre van maar hij illustreert dat heel mooi ja). Echt waar, je moet het eens proberen :j Spelend doen ze dat ook hoor elkaar zo imiteren, en dat is een beweging die ze er echt wel uithalen :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:24

Maar dat kunnen ze dus ook echt spiegelen op zichzelf? Dat is behoorlijk slim hoor, maarja, dat het meesters zijn in lichaamstaal wist ik ook al wel.
Enige wat ik heb gelezen over grondwerk is van Linda Tellington-Jones en verder doe ik maar gewoon wat mij goed dunkt ;) werkt prima.

Maar werkt dit zowieso of moet je hierin ook trainen? Moet hij het ook leren 'zien' zeg maar?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:26

Mijn ervaring is: hoe groener het paard, hoe beter het werkt. gewoon even voorbereidend grondwerk waarbij je ze toont dat ze heel erg moeten focussen op je lichaamshouding, en dat de kleinste cue telt, en dan pikken ze het vaak heel goed op.

Edit: nu ik erover nadenk: het is mijn basiscue om elk paard te leren halthouden eigenlijk :=

editedit:

filmpje van hem waarin je het hem ziet doen met een goed getraind dier:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis
Laatst bijgewerkt door poes op 25-02-09 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:27

En watvoor grondwerk doe je dan om ze te laten focussen op je lichaamstaal/houding?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:30

Heb nog een filmpje gezet hierboven :j

Gewoon, leren reageren op de kleinste cue. Zo begin ik met gewoon ernaartoe gaan, elke keer het paard reageert op mijn toenadering door stil te staan ipv weg te lopen, zet ik juist een stapje achteruit, want dat is wat een groen paard wil. Zo zien ze dat hun acties effect hebben op mijn houding en omgekeerd. Op een gegeven moment komen ze dan zelf op je af :j

Daarna ga ik ook werken op het weer wegzenden, heel rustig, ik begin met hele kleine aanwijzing en sterk die aan tot ik reactie heb. Het is net zoals bij het rijden, na een tijdje horen ze al te vertrekken op een lichte shift in je houding.

Momenteel ben ik beetje bezig met 'spelen' met mijn bijrijdmerrie: dus zij loopt los in afgezet stukje en ik ga vanuit het midden aanwijzingen geven: stappen draven galopperen, uitbundig, traag etc. dit doe ik door simpelweg het voor te tonen, zelf heel actief stappen, heel gek en hard lopen (krijg ik leuke explosies van :+ ), heel trots lopen zeg maar, dan zie je ze echt mee showen hoor :j Moet zeggen dat ik er best veel mee bezig ben en het resultaat is ook niet op hyperniveau, maar voor mezelf zie ik echt de resultaten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:33

Nog 1 voorbeeldje hierbij: paarden die moeilijk aanspringen aan de longe help ik vaak door even mee te stappen evenwijdig aan het paard terwijl die draaft, en dan plots zelf de galop mee te 'huppelen' als het ware, je kent dat wel, zoals kinderen doen als ze cowboy spelen. Dus jouw benen laten bewegen zoals de achterbenen van het paard zouden doen als die aanspringt. Works like a charm :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:47

Grappig :)

Maar dat wegsturen, doe je dat als Monty, join up zeg maar? Dat vind ik dan weer :n

En ja, met rijden ben ik er bekend mee maar ben nog niet zo actief met grondwerk, buiten het normale om dan. De hengst kan wat truukjes maar niet apart ofzo.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:50

Ik kan toch moeilijk elke keer gaan join-uppen als ik haar aan het werk wil e :) Nee hoor, gewoon wijzen waar de ruimte is en stapje vooruit en eventueel wijzen met zweepje naar de achterhand ( dit is echt een moeilijke met haar, ze vindt alle stilstaande oefeningen super en we moeten heel hard werken om het voorwaarts denken er dan in te houden, 1 keer ze gaat, gaat ze ook).

Ben er ook heel spelenderwijs mee bezig, als de wei nat ligt gewoon, en amuseer mij eigenlijk wel ermee. Ze kunnen zoveel met zo weinig, en dat nemen ze weer mee onder het rijden.

Roos_Spike

Berichten: 292
Geregistreerd: 12-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:59

passage doe ik niet met de shet war ik op rijd :) die avn jou doet dat knap :P
ik doe wel verzameld galopperen :D ben tenslotte L2 met die van mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:06

anneliesdj schreef:
poes schreef:
Het is gewoon een hulp die ze geeft om het steigeren te verbeteren, de hulp voor het steigeren zelf is de hand :j

Zo kent de merrie waarmee ik werk het signaal voor hoofd laag, dat kan ik haar ondertussen ook vragen terwijl ze draaft, maar daarom is het het signaal voor draf niet snap je?

Ik snap het wel ja maar als ze dit vol blijft houden zal de pony vanzelf ook gaan steigeren als ze alleen door de knieen gaat. Ik snap alleen niet hoe ze de pony wil leren dat hij zijn bekken moet kantelen als zij door de knieen gaat.


Wat grappig, het meisje met de shet op die video ben ik! :D

De analyse van de hulpen klopt inderdaad heel behoorlijk 8-) Omdat steigeren toch een riskantere oefening is, heb ik hem niet gewoon op een hulp gezet, maar op een combinatie van drie hulpen. Van door mijn knieen zakken, een hand opsteken of de stemhulp Pesade blijft [***] gewoon staan, pas als ik alledrie de hulpen tegelijk geef, gaat hij in levade.

Het door de knieen zakken is inderdaad bedoeld om [***] te vragen ook door de achterhand te buigen. Bij ons is het steigeren namelijk niet gewoon gestrekt steigeren, maar een pesade met altijd licht gebogen achterbenen. Het steigeren is namelijk niet het eindpunt van de scholen boven de aarde, maar het begin van de schoolsprongen. Doordat [***] de pesade verzameld uitvoert, kan hij ook de courbette en terre a terre springen zoals hij op dezelfde video doet.

Het hand optillen is ook bedoeld om verschil te maken met de levade. Voor de levade zijn de hulpen namelijk bijna hetzelfde, alleen buig ik nog verder door mijn benen, :o en hou mijn hand voor [***]'s borst gestrekt om hem zo te vragen om zijn voorbenen samengevouwen op te tillen:

Afbeelding
Afbeelding

En ja, als jij door je knieen zakt, ziet je paard dat! Spiegelen/mimicry is een ontzettend goede manier om je paard te laten zien welke beweging je van hem vraagt, het enige wat je namelijk hoeft te doen, is voor te doen welke graad van verzameling en oprichting je vraagt en je paard te belonen voor elke poging om het na te doen. Als hij eenmaal snapt dat hij jouw lichaamstaal als hint moet zien, dan kun je hem op die manier alles leren: Alles wat je de shetten op de video zag doen, is in vrijheid zonder tuig, touw of zweep aangeleerd, simpelweg met behulp van spiegelen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:22

Wij komen elkaar de laatste tijd vaak tegen :D

Blij dat ik dat goed gezien had van die hulp :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:42

xyzutu2 schreef:
En ja, als jij door je knieen zakt, ziet je paard dat! Spiegelen/mimicry is een ontzettend goede manier om je paard te laten zien welke beweging je van hem vraagt, het enige wat je namelijk hoeft te doen, is voor te doen welke graad van verzameling en oprichting je vraagt en je paard te belonen voor elke poging om het na te doen. Als hij eenmaal snapt dat hij jouw lichaamstaal als hint moet zien, dan kun je hem op die manier alles leren: Alles wat je de shetten op de video zag doen, is in vrijheid zonder tuig, touw of zweep aangeleerd, simpelweg met behulp van spiegelen.

Hoe heb je ze dan geleerd om te steigeren als je alleen je lichaamstaal hebt gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:55

Je kunt paarden eigenlijk alles in vrijheid, zonder hulpmiddelen (behalve wortels natuurlijk 8-) ) aanleren door al voor de allerkleinste bewegingen in de juiste richting te belonen.

Het steigeren kun je op heel verschillende manieren aanleren zonder tuig, touw of zweep daarvoor te gebruiken, gewoon door de momenten te herkennen die je paard misschien op het idee van het steigeren kunnen brengen als je er direct voor beloont. Zo kan het aanspringen in galop vanuit stilstand een trigger voor steigeren zijn. Je leert je paard om vanuit stilstand aan te springen in galop en als hij dat eenmaal goed kan, ga je valsspelen door direct vanuit die aansprong weer stil te staan. Je paard zal dat proberen na te doen, en zal als je hier consequent voor beloont al snel snappen dat het nu niet meer om de voorwaartse beweging, maar juist om de opwaartse beweging gaat. Dan kun je gaan verfijnen door voor langer, hoger en rustiger steigeren te belonen. Op die manier is [***] het nu aan het leren (je ziet hem al de eerste lelijke en onhandige terre a terre sprongetjes doen in het terre a terre hoofdstuk van de Youtube video: dat is het begin wat je vervolgens gaat verfijnen).

[***] heeft de pesade geleerd vanuit het springen: ik legde een lage hindernis in de bak waar we vervolgens steeds samen overheen renden. Eerst gewoon vanuit een hele volte in vlotte draf om voldoende tempo te krijgen. Vervolgens begonnen we de hindernis te besluipen: in verzamelde stap eropaf en dan steeds later pas aanspringen in draf en eroverheen springen. Eerst draaf je nog tien meter voor de hindernis al aan, dan pas vijf, dan twee en uiteindelijk loop je in verzamelde stap op de hindernis af en springt er dan vanuit stilstand overheen. Als je vervolgens om zo'n sprong vraagt en je blijft direct aan de overkant staan, dan zal je paard al snel alleen met zijn voorbenen over de balk springen en de achterhand laten staan: het begin van de pesade!

Door heel speels te werken vanuit alles wat je paard aanbiedt en alles als kans te zien, kun je alles in vrijheid aanleren op veel meer manieren dan je denkt. Het steigeren kun je bijvoorbeeld ook ontwikkelen vanuit het met twee benen tegelijk op een plateau springen (snel eropaf draven, hoog plateau kiezen), vanuit het targetten (target omhoog houden voor je paard), vanuit het aandraven vanuit de berggeit...
Als je jezelf en je paard niet meer begrenst met tuig, dan zijn de mogelijkheden eindeloos omdat je gedwongen wordt om 'out of the box' te denken. Dus eigenlijk is het heel simpel, in elk geval simpeler dan wanneer je met een halster, zweep en touw moet goochelen terwijl je je paard omhoog probeert te krijgen zonder te veel druk te zetten zodat hij weer bang wordt. Je hoeft alleen maar te weten wat je zou willen aanleren en vervolgens de piepkleinste kansen benutten die je daarbij zouden kunnen helpen.