Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:58

Als vervolg op:
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette

Nu een topic over de spagaat!

LET OP
Dit is GEEN 'hoe moet ik dat doen' topic.
Ik ga niet bij alle foto's beoordelen of het wel of niet goed is.
Dit is zoals ik persoonlijk de oefeningen aanleer en uitvoer.
Bij GVL staat een lijsje instructrices en er zijn veel boeken.
Alle paarden in de topics zijn paarden waar ik zelf mee heb gewerkt en het dus ook op mijn manier is aangeleerd.

De spagaat is een oefening waar het paard enorm lenig en soepel van wordt. Door het ver uit elkaar plaatsen van de voor en achterbenen worden de rug-, buik-, bil- en schouderspieren opgerekt en opgebouwd. Bij het aanleren van de spagaat moet er wel worden opgelet met het omknakken van de achterhoeven. De hoeven dienen plat op de grond te blijven staan. Daarnaast moet er worden bedacht dat een paard niet in 1 keer al zijn spieren enorm kan oprekken. Begin dus klein en vraag niet te ver door. Met voldoende training worden de spieren vanzelf voldoende opgerekt.

Eerst even een foto die eigenlijk fout is:
Afbeelding
Heel veel mensen willen de spagaat zo ver en wijd mogelijk trainen. Maar daar heb je eigenlijk vrij weinig aan. Het is leuk om 'een keer' te laten zien, maar heeft verder geen waarde.
Met zo'n wijde en brede spagaat kun je NIET naar een klassieke buiging of compliment, dan houd je namelijk VEEL te veel ruimte over in het lijf.
Hierdoor word veel onbalans veroorzaakt. Ook kan een paard enorm veel blessures oplopen met deze vorm van de spagaat.
De rug word volledig opgerekt evenals de buikspieren en het paard staat uit balans.

Dit komt meer in de buurt:
Achterhand gestrekt, voorhand meer onder de schouder. Alleen buigt hier de rug nog teveel door.
Afbeelding

Dit is inprincipe een mooie spagaat. zou nog ietsjes wijder kunnen maar er word hier niks overvraagd en de voorbenen staan goed onder de schouder.
Afbeelding

Deze spagaat is praktisch gezien ook aardig correct. Voorbenen zouden iets meer onder de schouder mogen maar het paard is goed in balans.
Afbeelding

Dit is een erg mooi begin van de spagaat.
Het paard staat inprincipe wijd genoeg maar zou zijn gewicht meer naar de voorhand mogen verplaatsten.
Afbeelding

Deze spagaat is in mijn ogen correct.
Paard verplaatst gewicht naar de voorhand en rekt in zijn rug en buik terwijl hij niet overstrekt.
Afbeelding

Nog een correcte spagaat
Afbeelding

Op zich een hele mooie spagaat, alleen voorbenen iets voor de schouder.
Afbeelding




Volgende topics:
Compliment
Steigeren
Spaanse pas
.....
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 29-03-12 02:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderen

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:02

Hoera nog zo'n mooi topic! Ik leer heel veel van de foto's die hier geplaatst worden, toppie +:)+

Princeps

Berichten: 494
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:20

Sofy schreef:
Hoera nog zo'n mooi topic! Ik leer heel veel van de foto's die hier geplaatst worden, toppie +:)+

Idem, mooie voorbeelden :j

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:38

Yeah! Thanks again! :D Ben benieuwd naar def volgende :))

Jespri

Berichten: 9637
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:38

Weer mooi in elkaar gezet Nikki!

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:51

Nice! Voel al aan dat dit een leerzame topic wordt! :j Is het oke als ik een filmpje plaats ipv een foto?

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 12:52

Ja hoor :j

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:14

Link naar het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=DMNhDqVs ... e=youtu.be

Dit is nu de derde training dat we de spagaat mee nemen.

Nu ik 't filmpje heb teruggezien ben ik van mening dat ik in mijn vraagstelling naar het paard toe best duidelijker mag zijn(gebruik normaliter ook een clicker - welke ik overigens wel bij me had - met voedselbeloning en koppel daar een commando aan vast) en dat ik misschien wat eerder mag belonen, want elk goed pasje is er één. De reden dat ik nu bij de spagaat nog niet geclickerd heb en er ook nog geen commando aan gekoppeld heb, is omdat ik vind dat je je daarvoor goed kunnen moet timen en dat lukt me bij de spagaat nog niet. Heb dus enkel gebruik gemaakt van voedselbeloning, maar volgende sessie plakken we er een commando aan vast. We maken trouwens nog wel gebruik van een balkje :)

Edit: spellingsfoutjes!

mandy358

Berichten: 1544
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:39

Leuk topic Nikki! :D

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:59

Afbeelding
Dit is de meest recente, hij is van denk ik 3 maandjes gelden

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:06

Ik vind het leerzame topic idd!

Ben nog niet zo lang met mijn merrie met de spagaat bezig. Ik vraag het overigens met het hoofd omlaag, omhoog kreeg ik niet voor elkaar want dan staat ze alleen maar te flemen :+ Wat mijne nog moeilijk vind is 'vierkant ' staan met de voorbenen. En als ik het vergelijk met de fotos hierboven vraag ik haar mogelijk te wijd???
In dit filmpje een van onze pogingen, vanaf 0.50
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 19-03-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:13

Interessant topic inderdaad,

wil in de paasvakantie beginnen (bij ons begin April) aan de spagaat, het is handig om dan een beetje te kunnen zien hoe ongeveer "correct" is.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:29

super intressant weer!!

Afbeelding

Ik vraag haar hoofd nu onderhand hoger, maar ik moest die achterbenen in de gaten houden of die er niet overheen gingen, dus dan maar zo :')

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:02

Superleuke topics! :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:55

Mega leerzaam, kijk al weer uit naar de volgende serie

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:06

Romana01 schreef:
super intressant weer!!

Afbeelding

Ik vraag haar hoofd nu onderhand hoger, maar ik moest die achterbenen in de gaten houden of die er niet overheen gingen, dus dan maar zo :')


Zelf vraag ik de spagaat op dit moment op precies dezelfde manier :j

Anoniem

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:15

Wat maak jij toch altijd interessante topics! :)
Leuk om dit zo te lezen, er zit dus echt heel veel meer achter dan je zou denken. Ikzelf ga geen VD doen, maar ik vind het erg leuk om dit zo te zien! :))

iloveyellow

Berichten: 787
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 07:57

Handig nikki! :j

Misschien ook een 'zit' topic, ik zou wel eens willen weten of daar veel verschil in zit! :D

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 08:37

Martine, ik heb *denkt*
maar 4 of 5 zittende paarden, dus dat word lastig :)

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:17

Wat vind iedereen overigens van de alle bovenstaande, uitgevoerde spagaten? Ben wel benieuwd! :)

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 09:44

millennium schreef:
Link naar het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=DMNhDqVs ... e=youtu.be

Dit is nu de derde training dat we de spagaat mee nemen.

Nu ik 't filmpje heb teruggezien ben ik van mening dat ik in mijn vraagstelling naar het paard toe best duidelijker mag zijn(gebruik normaliter ook een clicker - welke ik overigens wel bij me had - met voedselbeloning en koppel daar een commando aan vast) en dat ik misschien wat eerder mag belonen, want elk goed pasje is er één. De reden dat ik nu bij de spagaat nog niet geclickerd heb en er ook nog geen commando aan gekoppeld heb, is omdat ik vind dat je je daarvoor goed kunnen moet timen en dat lukt me bij de spagaat nog niet. Heb dus enkel gebruik gemaakt van voedselbeloning, maar volgende sessie plakken we er een commando aan vast. We maken trouwens nog wel gebruik van een balkje :)

Edit: spellingsfoutjes!


Best netjes, maar probeer zelf bij het commando consequent te zijn in je eigen lichaamshouding. De ene keer vraag je hoger als de andere keer :)

iza_viv schreef:
Afbeelding
Dit is de meest recente, hij is van denk ik 3 maandjes gelden


Deze is gewoon mooi vind ik :j
Gewoon goed met de voorhand onder de schouder, achterhand gestrekt en rugspieren goed aangespannen.

Tancreda4 schreef:
Ik vind het leerzame topic idd!

Ben nog niet zo lang met mijn merrie met de spagaat bezig. Ik vraag het overigens met het hoofd omlaag, omhoog kreeg ik niet voor elkaar want dan staat ze alleen maar te flemen :+ Wat mijne nog moeilijk vind is 'vierkant ' staan met de voorbenen. En als ik het vergelijk met de fotos hierboven vraag ik haar mogelijk te wijd???
In dit filmpje een van onze pogingen, vanaf 0.50



Hij is niet te wijd :) Maar je zou eens kunnen proberen met wat lichte druk op het halster te gaan vragen dat laatste stapje naar voren te zetten om voor vierkant te staan :)
Ik heb wel een opmerking over je pogingen tot buiging: dat been uitslaan moet er uit. Begin met het hoofd laag vragen en pas daarna weer verder naar de buiging.

Romana01 schreef:
super intressant weer!!

Afbeelding

Ik vraag haar hoofd nu onderhand hoger, maar ik moest die achterbenen in de gaten houden of die er niet overheen gingen, dus dan maar zo :')


Dit is eigenlijk net wat te ver, zoals je kunt zien begint de voorhand voor de schouder te komen en de achterhoefjes bijna om te klappen. Het strekken in de rug en achterhand ziet er verder wel goed uit. (voor zover ik kan zien met deken :)) )

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:42

Bedankt voor de tip, ga het eens proberen :)
Wat betreft dat schrapende beentje, dat is idd een issue. dit was de eerste pogingen buiging vanuit spagaat, daarvoor deed ik de buiging 'gewoon', kwam ze in de knoop met de benen en deed ze 1 beentje schrapen om het makkelijker voor zichzelf te maken. Daar moeten we aan werken dat er weer uit te krijgen.

Tinkielovie

Berichten: 117
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Een boerengehucht in Brabant!

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:06

Ik vindt jouw topic's altijd erg leerzaam, weer goede voorbeelden staan erin!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:35

Nu ikke eens :=
Afbeelding
Niet helemaal precies van de zijkant sorry.
Dit is de eerste keer dat ze de spagaat doet :j
Ben ik op de goede weg? :P

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Verschillende uitvoeringen van de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:06

Wat leerzaam dit! Dus een spagaat is correct als de voorbenen onder t lijf blijven?