Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:30

Raspoetin, ofwel gewoon Ras, is een bijna 20 jarige bwp.
Sinds een jaar ben ik bezig met vrijheidsdressuur. Hij had, zullen we het maar een trauma noemen? aan achteruit gaan. Je kon hem 1 pas achteruit duwen, hij kon ook nog net wel van de trailer aflopen. Maar meer en hij sloeg totaal in paniek, dit escaleerde dan ook nog eens toen een lesgever me wou helpen met achteruit gaan terwijl ik er op zat. Ras steigerde omdat de lesgever te hard aan de teugels trok, hij sloeg met de zweep op zijn kont en Ras werd gewoon helemaal gek. Lesgever heel snel buitengezet en besloten een nieuwe start met Ras te maken want dit kon zo niet meer. Hij vertrouwde me niet genoeg om achteruit te durven, ondanks dat we toen toch al 4 jaar een team waren wat veel andere dingen bereikt had.
Ik was al wat bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur, maar dan vooral kleine kunstjes zoals hand aanraken, stilstaan,... achteruit had ik me zelf nooit bedacht dat ik dat zo ook kon leren. Blond zeker.. :o?
Een volledig jaar heeft het me geduurd voor hij kan wat hij nu kan. Ik begon met hem voor elke minimale beweging te belonen, elke centimeter in de goede richting was voor mij fantastisch. Gisteren heb ik eindelijk eens een filmpje kunnen maken van wat we nu kunnen en toen ik het thuis bekeek begon ik spontaan te huilen. Ik had nooit, maar dan ook nooit gedacht dat we dit zouden kunnen! Hij kan ook een 3 a 4 passen als ik er op zit, maar dat vind hij nog wat moeilijk, vooral omdat hij soms nog niet echt zekere stappen durft zetten.
Jaja, grote man met een klein hartje.

Ook kent hij een heleboel andere truckjes zoals kusjes geven, hand aanraken (tot 2,40 hoog, net niet het plafond in zijn stal) voetjes geven, stilstaan, omdraaien, meelopen en het begin van jambette (In het filmpje doet hij dit niet zoals hij anders doet, hij zwaaide meer wat dan dat hij echt zijn been omhoog hield. Dat kan hij dus normaal veel beter, maar ik heb geen videobewerkingsprogramma op mijn mac, vandaar dat dat er ook bij staat)



Kusje geven:
Afbeelding
Begin jambette:
Afbeelding
Kusje geven:
Afbeelding

Ik mag denk ik wel terecht trots zijn om hem, en ook wel een beetje op mezelf. :)

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:42

Ziet er leuk uit :)

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:44

Ziet er goed uit!
gebruik alleen wel met de jambette een zweep ;)

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:53

Ik doe jambette ook met mn hand gebaren hoor. Gewoon goed in de gaten hebben dat je er niet voor staat.

TS, wat een ontzettend lief en leuk paard heb je daar. Vind het heel knap hoe je het aangepakt hebt. Laat een grote portie geduld zien. Erg knap. Geeft aan dat je duidelijk naar je paard kijkt. Heel veel succes verder samen!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:22

xRiiannex schreef:
Ziet er goed uit!
gebruik alleen wel met de jambette een zweep ;)

Zweep heb ik niet :') alleen zo een veel te flexibele, maar ik dacht me om zo een harde te nemen dat ik duidelijk kan aanduiden wat ik precies bedoel want dat heeft hij wel nodig. Jambette staat voorlopig ook nog helemaal niet op punt, dit was eigenlijk ook een van de slechtste dat hij deed. Had hem er eigenlijk ook niet echt voor moeten belonen, maar ik was een beetje in de war door het filmpje :+ Wij staan nooit voor de camera, het is veiliger achter de camera :)

sylva schreef:
Ik doe jambette ook met mn hand gebaren hoor. Gewoon goed in de gaten hebben dat je er niet voor staat.

TS, wat een ontzettend lief en leuk paard heb je daar. Vind het heel knap hoe je het aangepakt hebt. Laat een grote portie geduld zien. Erg knap. Geeft aan dat je duidelijk naar je paard kijkt. Heel veel succes verder samen!


Geduld... inderdaad, als ik iets van hem heb geleerd is dat echt wel engelengeduld krijgen. 5 jaar geleden was ik echt van het principe dat alles nu moest gebeuren. Dan had ik ook nog eens de pech dat ik ADHD heb, dus lukte iets niet na 1 minuut. Jammer dan, dan ging het nooit lukken. Dat was mijn instelling dan toch. Maar ik 5 jaar ben ik zo veranderd en heb ik mij zo aan hem aangepast. Enja, achteruit lopen heeft een jaar geduurd. Maar wat ik er uiteindelijk van terugkrijg is me 1000 keer meer waard dan alle kleine dingen die ik op 1 minuut probeerde klaar te krijgen.

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:58

Ziet er netjes uit! Ben het verder wel eens de jambette op een zweepcommando te zetten :j Een duidelijker commando. Je paard mag alleen voetjes geven zodra jij dit punt aanraakt met de zweep. Als jij naast je paard loopt en hij denkt dat hij dan een voetje mag geven, omdat jij op de plek sta van het commando, en omdat jij met je benen in beweging bent, kan er ongewenst gedrag ontstaan. + dat ik het er zelf netter uit vind zien met een zweep als aanwijzing, maar dat is natuurlijk mijn mening :D

Ziet er verder erg leuk uit, ga zo door!! :j :D

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:59

Ik duwde hier ook wel tegen zijn oksel. Ik neem soort van zijn been vast bij de oksel, dus duim aan de buitenkant, vingers aan de binnenkant, zodat hij het niet zomaar gaat doen. Ik wil het ook niet verder uitbreiden naar spaanse as oid. Ik was hier alleen wat te laat met mijn stemcommando. Hij houdt zijn been normaal wel gewoon stil, nog niet hoog of echt gestrekt, maar normaal zwiert hij niet zo. Maar hij weet wel goed wanneer het net gevraagd wordt. Ik test hem er ook regelmatig op, bv met deken opleggen zijn been op dezelfde manier vastnemen zonder stemcommando, dan doet hij het niet, hij kijkt wel even om te zien f ik niets vergeten te zeggen ben. Hij kent ook duidelijk het verschil tussen voetje en been. Bij voetje raak ik alleen de buitenkant van het been vanboven aan. En dan het stemcommando.
Ik wil hem ook niets leren zonder stemcommando/geluidje, net om te voorkomen dat hij dingen zomaar doet.
Ik vind persoonlijk dat ik met een zweep minder duidelijke aanwijzigingen kan maken, mijn handen weet ik precies waar ik die zet, een zweep niet altijd. Zeker omdat ik hem voor ik iets vraag altijd wil aankijken. Hij heeft die duidelijkheid echt wel nodig.
Op het filmpje is het echt een zeldzaam moment dat hij het deed op alleen mijn handen, ik had hem er ook niet voor mogen belonen, maar heel het gedoe met het filmpje maakte me was nerveus :+

BasBasBas

Berichten: 47
Geregistreerd: 12-03-14

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:30

Leuk hoor! Geinige naam ook haha

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Raspoetin toont voor het eerst zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:25

Leuke foto's! Ziet er goed uit. :D