Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 01:31

Kyra kan de flos oppakken en aan mij geven als ik op haar rug zit. Ze kon al dingen oppakken en aangeven, daarna heb ik haar leren apporteren. Vanaf enkele meters kan ze iets oppakken en terugbrengen en in mijn hand aangeven.

Vorige week heb ik het voor het eerst vanaf haar rug gevraagd... en ze deed het. Toen ik dit filmpje maakte was het de 2e keer ooit dat ik het vroeg. Ze is nog wat onwennig over het commando aangezien ze de lichaamscues van mij moet missen omdat ik op haar rug zit.

Lijkt me handig als ik ooit wat laat vallen tijdens een ritje ofzo. :j


L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:40

Haha wat grappig, en ze doet het goed!

wendy_92

Berichten: 220
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 02:15

Heel leuk haha! Erg leuk om te zien wat je hem zoal aan kan leren en idd kan nog best handig zijn! Hoe heb hem dit aangeleerd als ik vragen mag? :o

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:29

@Wendy: het is een heel stappenplan.

Eerst ben ik begonnen Kyra te belonen voor aanraken, snuffelen aan de flos, toen met de lip wiebelen op de flos. Je weet wel als ze iets willen testen of hoe paarden doen als ze willen terugkriebbelen.

Op een dag pakte ze heb tussen de tanden en dat was "jackpot" (een super beloning in clicker land). Daarna ging het heel gemakkelijk. Toen was het tijd om er een commando aan te plakken.

Nu ze hem kon optillen was het tijd voor de volgende stap: leren aangeven. Dus ze kreeg geen beloningen meer voor "oprapen" alleen voor "aangeven in mijn hand". Daarbij deed ik wel moeite de flos zsm aan te nemen.

Daar de tijdsduur van verlengd en toen was het tijd om te leren "apporteren". De flos weggooien en op laten halen. En ook om andere dingen op te leren rapen enzo (nu geeft ze mij en mijn 4 jarige zoontje plastic bloemen aan, heb ik ook een filmpje van op mijn YT kanaal staan).

Vorige week heb ik het gewoon eens voor de lol vanuit het zadel gevraagd en ze deed het. De volgende dag heb ik deze video gemaakt. Gewoon ook om te laten zien dat een paard soms even tijd nodig heeft om je vraag te "verwerken" als de context anders is.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:41

Wat een goed idee!

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:46

briljant

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:16

Heel handig ja! Die van mij kan dat ook met de zweep, al een paar x goed van pas gekomen. :') Goed idee dat je dat met zo'n touw aanleert, is makkelijker vastpakken dan een dunne zweep.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:06

Ik ben begonnen met de flos omdat ik als clicker trainer het commando pas aanleer NA het gedrag. En ik wil het apporteren niet aanleren met alledaagse begruiksvoorwerpen zoals zwepen, borstels en shabrakjes. Dat is zo irritant als ze in het begin je spullen te pas en te opas oppakken.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:08

Als ze dat doen ben je sowieso niet consequent want dat mogen ze alleen doen als jij dat aangeeft/commando geeft. Maar nogmaals, slim!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:13

@Captain, ik heb het over de aanleer fase. Je hebt gelijk dat als ze de cue eenmaal kennen, ze het niet meer mogen doen. :j

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:15

Wat ontzettend leuk om te zien :D
Heb al vaker je blog gelezen en ook Posts hier op bokt over clickertraining, heel leerzaam!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:17

Dank je Darah. Dat is altijd fijn om te horen. :)

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:25

Super handig inderdaad :))

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:29

knap paard :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:31

Leerzaam en erg leuk!! Ik wou dat ik zulke dingen kon doen met mijn pony :D

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:50

Geweldig!
Ze lijkt ook erg tevreden met zichzelf zo op het eind :D

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:59

Leuk idee!

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:48

Wat super gaaf!

Terre
Berichten: 238
Geregistreerd: 24-02-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:12

Wat leuk om te zien!

wendy_92

Berichten: 220
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:29

HippoLogic schreef:
@Wendy: het is een heel stappenplan.

Eerst ben ik begonnen Kyra te belonen voor aanraken, snuffelen aan de flos, toen met de lip wiebelen op de flos. Je weet wel als ze iets willen testen of hoe paarden doen als ze willen terugkriebbelen.

Op een dag pakte ze heb tussen de tanden en dat was "jackpot" (een super beloning in clicker land). Daarna ging het heel gemakkelijk. Toen was het tijd om er een commando aan te plakken.

Nu ze hem kon optillen was het tijd voor de volgende stap: leren aangeven. Dus ze kreeg geen beloningen meer voor "oprapen" alleen voor "aangeven in mijn hand". Daarbij deed ik wel moeite de flos zsm aan te nemen.

Daar de tijdsduur van verlengd en toen was het tijd om te leren "apporteren". De flos weggooien en op laten halen. En ook om andere dingen op te leren rapen enzo (nu geeft ze mij en mijn 4 jarige zoontje plastic bloemen aan, heb ik ook een filmpje van op mijn YT kanaal staan).

Vorige week heb ik het gewoon eens voor de lol vanuit het zadel gevraagd en ze deed het. De volgende dag heb ik deze video gemaakt. Gewoon ook om te laten zien dat een paard soms even tijd nodig heeft om je vraag te "verwerken" als de context anders is.


Aaah wat gaaf joh! dat is idd op een hele rustige manier en goed belonen! :D
Echt knap, misschien dat ik ook wel een keer een poging ga wagen!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:37

Haha super grappig. Zou ik die van mij miss ook wel kunnen leren. Zijn wel al bezig op de grond met dingen aanraken op commando ;) En zweepje vast houden vind ie erg leuk spelletje.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 02:30

Wendy, het is een leuk trucje wat veel mensen indrukwekkend vinden. Doen dus!

Darkadia, het is niet zo heel moeilijk aan te leren, dus gewoon proberen. Als je de tussenstappen maar klein genoeg maakt voor je paard, om het te snappen. Aanraken van dingen (targetten, heet dat in clicker land) is een van de basis lessen die ik mensen (paarden) aanleer. Als je paard eenmaal kan targeten kun je zoveel andere gedragingen heel gemakkelijk aanleren.

Op mijn YT kun je bv een filmpje vinden over Kyra die doodsbang voor de horse ball is, als ik dan vraag om hem aan te raken (eerst kijken, dan benaderen en als ze er klaar voor is aanraken) is haar angst in 5 minuten voorbij en ze was écht heel bang. Maar het belonen voor gewenst gedrag is zo'n krachtig techniek in het trainen van paarden. Waar andere paarden telkens opnieuw aan de bal moeten wennen, loopt Kyra er heen omdat ze een goede associatie ermee heeft op gebouwd.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 02:40

Haha geweldig, zo lekker droog als ze er ook bij kijkt.
Ja ik weet wel dat ik hem aan je moet geven en dat je daar zit, maar ik wou er gewoon zelf nog ff mee spelen :+
Leuk dat je haar al zoveel dingen hebt geleerd, zoals met die horseball, klinkt ook goed voor rillerige type's.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Trucje vanaf Kyra's rug: aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 17:05

Dank je, Annelies. :)