Star- vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:14

Hallo bokkers!

Ik heb een vraagje, nou ik heb er eigenlijk wel meer.

Maar eerst mijn pony eens voorstellen waarmee ik vhd doe :)

Dit is star:
14 jaar
Welshexarabier
1,40
6 jaar in mijn bezit

(Staat een beetje raar met haar been)
Afbeelding

Ik reed altijd op een paard en die kon de compliment :). Dat wilde ik ook!

Dit kwam eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Gaat al best goed...
En nu zijn we nog een stapje verder: steigeren :)

Afbeelding
(Ze kan dit ook met mij ernaast)

Ze doet dit allemaal heel goed, zolang ze maar suiker krijgt (steigeren ook zonder suiker). Suiker is niet het probleem we hebben een doos van 23 kg :P. Alleen vind het wel vervelend worden want ze doet compliment niet zonder suikerklontjes (ik lok haar naar beneden). Ze kan trouwens ook spagaat.
Na dit lange verhaal komt hier me vraag :)
Hoe zorg ik dat ze alles op commando gaat leren en wat zijn verdere kunstjes :)

Alvast bedankt lieve bokkers! <3

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:35

Niemand :(

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:38

Het is avond en je topic staat er pas 25 min op.
Rustig aan

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:48

Ik gebruik een clicker. Ik heb mijn pony aangeleerd dat eersg de klik moet komen en dan pas een beloning. Dit doe ik vaak met stem + snoep. Zodra ik de clicker niet gebruik word hik drammerig en dat wil ik niet. Klik eerst een keer en geef snoep. Zo leert hij: klik = snoep. Leer eerst het voedselweigeren aan. Dan zou ik het compliment
gaan uitbreiden naar: bijv. Compliment met de hand tussen de benen, dan leg je je hand daar, geef je commando + leg je de zweep bij je hand. Zo leert hij het op zweepcommando.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:01

Dankjewel cas123: dan compliment gewoon je hand tussen de benen en dan zoals ik het normaal deed. (Voet optillen en naar achter)

VenoSnorlax

Berichten: 4514
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:19

Je begint wel direct met de grote kunstjes. dit zou ik zelf afraden omdat je paard eerst de basis goed moet kennen dit zou anders gevaarlijk kunnen worden. Laat het compliment en steigeren even zitten en begin met targette, voerweigeren, terug en de jambette en ga daarna verder met de moeilijkere kunstjes

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:21

Ik ben het met Anke eens. Daarom is die clicker zo belangerijk zodat je op het juiste moment kan belonen. Ik zou stoppen met de knunsten en ga je goed inlezen. Basis is alles! Leer haar aan dat ze respect moet hebbem voor de beloning en jou vingers. Echt je wilt geen hebberig paard! Echt ts ga uitleg filmpjes kijken van de basis, lees blog's.
Na een tijd dan kan je verder. Dat jou paard kunsten niet doet zonder suiker heeft te maken omdat je haar naar beneden lokt. Doe dit niet. Dit heb je nu aangeleerd verder met stap 2 , het hand commando. En vanuit daar het zweep commando.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:06

Super bedankt, filmpjes heeft geen zin. Echter heeft ze wel respect voor me maar de suikerklontjes zijn ook zooo lekker. Ze kan trouwens ook haar voetjes optillen op zweep commando. Alleen ii vind persoonlijk voedselweigering onzin :) ik weet nooit echt wat voor zin het heeft

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:34

Voedsel weigeren heeft wel degelijk zin. Jij wou dat ze het op commando gaat leren. Als jij het voedsel weigeren aanleert en je hebt het op hand/ zweep commando aan geleert en je hebt een clicker dan klik je en krijgt ze suiker. Ze wacht op de klik en dan krijgt ze suiker. Zolang jij dit wilt op commando dan zal je ook het voedsel weigeren aan moeten leren. Je ben nu ergens middenin de Vrijheidsdressuur gestapt. Dan leert ze geen basis. Is het zelfde als jij met een groen paard travers gaat rijden. Kan ook niet. Paard kent geen basis dan. Ik zou echt les gaan nemen hierin en op 0 beginnen.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:01

Ja, was ik ook van plan alleen niets is echt dichtbij (geen trailer) en we wonen echt in een uithoek

VenoSnorlax

Berichten: 4514
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:06

Mensen die les hierin geven komen vaak bij jou op stal langs dus je kan alsnog les nemen

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:01

Dat klopt, maar we zitten echt in een uithoek en ik heb gekeken maar dan wordt het weer heel erg duur :D

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:07

Paardenpraattv heeft momenteel ook filmpjes over vd, erg intressant en dat heeft mij ook gemotiveerd.

Ook al hebben de filmpjes volgens jou geen zin, toch raad ik het je aan.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:10

Koop dan boekjes en ga je goed inlezen want anders kunnen kunstjes ook opeens verkeerd aflopen waardoor je je paard of jezelf bezeerd. Want je moet ervoor zorgen dat er een goeie basis inzit! Ga bijvoorbeeld eerst aan de slag met kleine kunstjes zoals: Flemen, gapen, jambette, kusje, spagaat want die is nodig voor het compliment of het knielen, en ga zo maar door. Ik wens je veel succes!! :)

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:15

Staan die gewoon op YouTube van paardenpraattv?
Rianne: wat zijn dan bijvoorbeeld de beste boeken :)

Spagaat kent ze al :) en achter me aanlopen ook stoppen wanneer ik Ho zeg.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:40

Zoals eerder gezegd, begin met de kleine kunstjes. Flehmen, kusje, voedselweigeren, targetten, ja en nee schudden, op een blok staan ect.
Verdiep je je er eerst heel goed in, of neem les. Roekeloos aan vrijheidsdressuur beginnen kan heel naar aflopen.
Er zijn verschillende boeken, sites en filmpjes op youtube te vinden met goede uitleg. Als je wilt kan ik je wat sites en YouTube kanalen via pb sturen :)

Maar als ik jou was zou ik echt eerst de basis leren voordat je verder gaat met groten kunsten zoals steigeren, knielen en buigen.

Nog een vraagje, gebruik je suiker als beloning voor je pony? Suiker is zéér slecht voor de tanden. Je kan beter kleine brokjes gebruiken.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Star- vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:11

Daydream: dat zou heel fijn zijn :)
Vind wel filmpjes maar zijn nooit zo goed