Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kyra doet Spaanse pas (grondwerk)

 
Profiel   

Ons nieuwste kunstje is de Spaanse pas. Het is nog steeds work in progress maar ze neemt haar achterbenen al goed mee.

Dit was 3 weken geleden, inmiddels geen hulpmiddel (pool noodle) meer nodig. Dat was alleen in de aanleer fase. Ik zou een 'like'op YT heel erg tof vinden! :D

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-15 01:53 



 
Profiel   

super leuk paard zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 15:58 



 
Profiel   

Dank je Indygo! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 16:30 



 
Profiel   

Ziet er al goed uit zeg!
mooi beheerst ook en goed voorwaarts!


Laatst bijgewerkt door unamie op 19-08-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 16:32 



 
Profiel   

Dank je unamie. Het voorwaarts stappen met de achterbenen is vanaf het begin mijn focus geweest. Ze doet de Spaanse pas nu ook onder de man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 16:33 



 
Profiel   

Ziet er goed uit +:)+
Ik ben nog druk aan het oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 16:35 



 
Profiel   

Dank je Annuh. WAt is jouw aanpak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 16:45 



 
Profiel   

Ziet er erg netjes uit! Heel mooi beheerst & goed voorwaarts. +:)+
Hoe ben jij begonnen met de Spaanse Pas? Mijn merrie kan nu wel met beide benen de jambette, maar zodra ik voorwaarts vraag blijft het nog steeds been, achterkant erbij, been, enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:14 



 
Profiel   

wat leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:18 



 
Profiel   

Hier zie je hoe ik begonnen ben, SarahIlse. https://youtu.be/l8hv8uch79Y?list=PLd9i ... 0D5G2RxRTa

De reden dat ik dus niet met jambette begin (sterker nog, die sla ik over en moet ik nog aanleren. Ooit) is dat het moeilijk is je paard daarna aan te leren de achterbenen goed bewegen/goed onder te treden. Hij is helemaal gefocust op de voorbenen. Let maar eens op andere videos van de Spaanse pas.

Dan moet je de achterbenen daarna trainen en dan combineren in een stap. Ik vind het gemakkelijker om 'been optillen' te leren tijdens het stappen en dan te leren dat er weer doorgestapt moet worden.

Ik werk met de clicker zodat ik mijn paard precies kan laten weten wat de juiste beweging is op dat moment. Werken jullie ook met een bridge?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:22 



 
Profiel   

Cool! Gebruik je de poolnoodle als een target die ze met haar knieën moet aanraken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:24 



 

Stoere Kyra. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:28 



 
Profiel   

@Happy: ja (zie link in mijn laatse post)
@KoudbloedKim: Dank je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:29 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
Hier zie je hoe ik begonnen ben, SarahIlse. https://youtu.be/l8hv8uch79Y?list=PLd9i ... 0D5G2RxRTa

De reden dat ik dus niet met jambette begin (sterker nog, die sla ik over en moet ik nog aanleren. Ooit) is dat het moeilijk is je paard daarna aan te leren de achterbenen goed bewegen/goed onder te treden. Hij is helemaal gefocust op de voorbenen. Let maar eens op andere videos van de Spaanse pas.

Dan moet je de achterbenen daarna trainen en dan combineren in een stap. Ik vind het gemakkelijker om 'been optillen' te leren tijdens het stappen en dan te leren dat er weer doorgestapt moet worden.

Ik werk met de clicker zodat ik mijn paard precies kan laten weten wat de juiste beweging is op dat moment. Werken jullie ook met een bridge?

Aha! Grappig dat jij het weer anders doet. Een vriendin van me doet dit ook, alleen die begon dus weer vanuit de jambette. := Duidelijk filmpje. Zo ziet het er bij mij nu ook ongeveer uit, valt dus wel mee. Ik moet niet te veel te snel verwachten. Ik werk niet met een bridge, ik werk gewoon met een lange dressuurzweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:32 



 
Profiel   

@SarahIlse, ik bedoel met 'bridge' een bridge signal (brug signaal) dat aangeeft: paard, NU doe je het goed, ik ga je beloning pakken en geven. Click (de bridge) en beloon (ik geef voer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:37 



 
Profiel   

Zooo, goedemorgen .. Dacht dat je die 'slurf' bedoelde. :o Maar zo gezien; ja, daar werk ik ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:44 



 
Profiel   

Ik dacht al zoiets. Haha, slurf. Raap me op _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 17:47 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
@Happy: ja (zie link in mijn laatse post)


Superslim zeg! Dat ga ik onthouden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 21:04 



 
Profiel   

Wat super leuk om te zien hoe je dit doet!
Lijkt me heel leuk om mijn paard dat ook aan te leren. Maar krijg niet eens voor elkaar om hem vanuit stilstand zijn been op te laten tillen richting voor.
Hoe ben je daar mee begonnen?
Vind het wel leuk om te zien dat je een poolnoodle als target gebruikt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 21:11 



 
Profiel   

Kyra kon al goed targetten, Karin. Daar zou ik mee beginnen. En met wegwijs maken van de clicker, hét precisie gereedschap dat goed van pas komt.
Targetten is je paard leren met de neus een object aan te raken (de target), click (om precies DAT moment vast te leggen in de hersenen) en belonen (zodat hij het gedrag gaat herhalen).

Daarna ben ik begonnen met de knie te targetten en dat steeds wat hoger. Daar ben ik niet te lang bij stil blivjen staan want je wilt de achterbenen in beweging hebben en houden.

Toen dus aan de polka gewerkt (dit is geen echte polka, maar de bedoeling was dus de nadruk op voorwaarts houden) https://youtu.be/l8hv8uch79Y?list=PLd9i ... 0D5G2RxRTa

De volgende stap was bovenstaand filmpje. Daarna heb ik het eens rijdend gevraagd (nog steeds met de poolnoodle er bij). Tot ze de cue goed genoeg snapte om het zonder pool noodle te doen. Hier het resultaat: [VD-ITP] Kyra doet nu ook Spaanse pas onder het zadel (zonder zadel)

Nu heb ik het gisteren aan de lange teugel gevraagd voor het eerst en dat snapte ze dus direct.

Ik heb trouwens gewacht met het aanleren van de SP tot ze met andere oefeningen goed op het commmando wacht (stimulus control heet dat) zodat je zelf niet te pas en te onpas haar been voorwaarts gooit en dan ook nog een beloning verwacht.

Met de pool noodle doen we ook nog andere oefeningen zoals met de neus targetten en met de heup. En ook wegkijken van de noodle. Dit allemaal om stimulus control te trainen. Kyra snapt nu dat ze geen beloning krijgt voor eigen initiatief bij deze oefening. Dat vind ik heel erg belangrijk ivm de veiligheid. Ik moet er niet aan denken dat als bv mijn zoontje met een poolnoodle staat te zwaaien hij ineens een voorbeen in zijn nek heeft.

Als je paard zijn been niet op wil tillen moet je gewoon wat geduld hebben. Je wacht totdat hij beweegt en op dat moment komt de knie tegen de noodle. Precies op DAT moment click je dus. Daarna volgt een beloning. Als je een bridge (click) gebruikt kun je precies DAT moment communiceren naar je paard waarvoor hij beloond wordt. Timing is everything.
Als je telkens te vroeg of te laat clickt duurt het langer voor ze het snappen. Als je paard het niet doet/niet snapt neem kleinere stappen. Dus begin met belonen voor been optillen om te lopen. En zo bouw je het op. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 01:38 



 
Profiel   

De clicker en het targetten kent hij inderdaad.

Maar houd je de noodle dan zo laag dat hij er wel tegenaan moet komen als hij een stap zet bijvoorbeeld?
En dat dan uitbreiden door de noodle steeds wat hoger te houden?

Wel al een tijdje niks meer gedaan met de clicker, dus dat ook maar weer eens oppakken.
Zo heeft hij het flemen op commando ook geleerd, dat had hij binnen tien minuten door haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 07:36 



 
Profiel   

Karin92 schreef
De clicker en het targetten kent hij inderdaad.

Maar houd je de noodle dan zo laag dat hij er wel tegenaan moet komen als hij een stap zet bijvoorbeeld?
En dat dan uitbreiden door de noodle steeds wat hoger te houden?

Ja, zo doe ik dat inderdaad. Eerst een paar mm van het been afhouden en wachten tot ze een stap doet zodat ze er tegen aan komt. Eerst het ene been en dan het ander been trainen, cue eraan koppelen en dan criterium omhoog schroeven als ze het 3x goed heeft gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-15 20:38 



 
Profiel   

Zie dat je in canada woont, ander mag je mij les geven :P

Ik ben ook bezig met spaanse pas, en beloon eerst voor het vooruit stappen met de achterbenen. Heb het wel al gefilmd, maar nog geen filmpje van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-15 20:49 



 
Profiel   

@joycexEnya ik kom regelmatig in NL :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-15 00:28 



 
Profiel   

Vast niet in kop van overijssel :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-15 07:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen