Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Higher and higher and higher!

 
Profiel   

Ha Bokkers,

het leek me leuk eens een topic aan te maken over de vorderingen van Menno met het steigeren.
Zo'n 6 jaar geleden ben ik er mee begonnen. Menno kende inmiddels al heel wat kunsten en ik dacht er wel aan toe te zijn. Deze "steigers" zagen er zo uit: (3:15)


Dit vond ik al heel erg hoog.. :))
[ img ]

Ondertussen trainden we lekker verder. Af en toe eens het steigeren er bij vragend. Menno vond het steigeren erg lastig en dus ook niet zo'n hele leuke oefening, vandaar dat ik het ook niet zo vaak vroeg.
Hier in het filmpje van 2010 bij 0:55 zie je dat hij wat hoger gaat maar het nog steeds erg lastig vind. Verder, aan het einde van het filmpje bij 1:34 is te zien dat hij heel erg naar voren toe komt. Dit was ons probleem toendertijd, hij misbruikte het steigeren een beetje als het ware. Kwam vaak naar voren, en ik als iemand die een paard net had leren steigeren vond dit allemaal erg imposant en soms zelfs een beetje eng! :o (verderop de video zijn er nog een paar mooie steigers te zien. :j)


Nadat hij een keer echt flink op me af kwam en het echt zwaar misbruikte heb ik hem een keer flink gestraft en vanaf toen was het klaar. Niks geen opdringerig paard meer wat het steigeren tegen mij gebruikte. Toch vond hij het nog erg lastig en geen leuke oefening.. Maar oefening baart kunst! Ik ging zijn steigeren belonen met lekkere snoepjes waardoor hij de oefening leuker vond om uit te voeren en er was zeker verbetering te zien!


Toen heeft vrijheidsdressuur een jaartje op een laag pitje gestaan. Menno had er niet meer zo'n plezier in dus ik ben me gaan richten op parelli en het rijden. Na een jaar toch alles weer heel rustig opgepakt en het steigeren ging nog steeds erg goed. 8-)




[ img ]

Dit ging zo weer een paar jaar door. Na een tijdje had ik besloten om hem ook te leren dat hij moest steigeren als ik naast hem stond. Met deze hulp zou het ook makkelijker zijn om hem te leren steigeren als ik er op zou zitten. Wat een uitvinding, ik kan hem veel beter sturen als ik naast hem sta, het is een stuk veiliger en hij gaat ook HOGER!
[ img ]

Ook onder het zadel was het nu makkelijker vragen, al heeft hij hier nog veel moeite mee en gaat dan ook niet zo hoog. Maar, daar trainen we gewoon rustig verder mee. Enkel met een zadel op, of soms met een licht meisje erop.
[ img ]

[ img ]

Menno steigerde nu ontzettend netjes.. Maar ik bleef zoeken naar meer uitdagingen, want steigeren is ook maar zo... steigeren. Menno hield zijn benen altijd netjes onder zich gevouwen. Voor wat meer actie wilde ik graag dat hij uit zou gaan slaan. Enkel als ik het van hem vraag. Dus weer wat gevonden om te oefenen! Ik heb het hem geleerd door de jambette te vragen en vervolgens hem het commando te geven voor het steigeren. Hij vond het maar vreemd.. Hij tilde zijn benen toch al op? Maar, na een paar x oefenen begon het kwartje te vallen en begon hij uit te slaan! *\o/* Laag, maar toch!
(Sorry, het is een FB-linkje!)
https://www.facebook.com/hannah.vanklom ... 637510141/

En wat vond hij dit lastig! Hij kwam dan ook vaak ongelijk terecht met zijn voorbenen, maar sinds hij hoger gaat kan hij weer netjes met 2 benen tegelijk neerkomen! *\o/*
[ img ]

En gisteren was ik dan toch wel heel erg trots, na een paar weken oefenen gaat het al zo ontzettend goed! <3


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik train nu met steigeren voornamelijk zijn linkerbeen, als dit er goed in zit wil ik ook zijn rechterbeen gaan trainen, dat ik het eens af kan gaan wisselen! :j

Ik heb bewust ook opgeschreven dat het bij ons ook weleens fout gaat. :j Het steigeren is absoluut geen oefening die je zomaar even aanleert. Toen ik ermee begon was vrijheidsdressuur nog redelijk onbekend en had ik geen idee dat er mensen waren die hier les in gaven. Samen met Menno heb ik een hoop geleerd. Wil je het steigeren aanleren, wees je bewust van de risico's, zorg dat je paard al wat andere kunsten kent en respect heeft voor jou en je persoonlijke ruimte en mocht je er niet uitkomen, neem les!

Bedankt voor het kijken, een reactie vinden we leuk! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 10:08 



 
Profiel   

Knap hoor! Ziet er indrukwekkend uit.....veel plezier samen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 10:19 



 
Profiel   

Wat is menno toch een knapperd, vooral dat grijze stukje is zo leuk <3!

Het steigeren ziet er echt gaaf uit!!

Moest stiekem wel een beetje lachen, als je het zo vertraagd, en dan het moment dat ze neerkomen, dat ziet er best grappig uit als je er op let :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 10:37 



 
Profiel   

Wauw super gaaf!! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 10:39 



 
Profiel   

wauw wat stoer, die foto met dat bruine tuig is ook gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 11:28 



 
Profiel   

Dank jullie wel! :D Bruin tuig staat hem inderdaad errug goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 13:15 



 
Profiel   

Ontzettend gave foto's! (Ben zelf ook bezig mijn uk te laten steigeren nadat ik het toen ik hem kreeg afgeleerd heb. En het is lastig om het weer aan te leren terwijl ik het afgeleerd heb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 13:21 



 
Profiel   

Dank je wel! Met geduld moet je een heel eind komen! Maar inderdaad, iets afleren is moeilijk maar het vervolgens op een goede manier wel weer aanleren is soms nog moeilijker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-16 20:48 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf! Ook ohz, petje af. Het ziet er echt indrukwekkend uit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-16 10:22 



 
Profiel   

Wauw dat ziet er gaaf uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-16 14:38 



 
Profiel   

Bedankt! :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-16 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen